Överklockad Radeon HD 4870 når 4 800 megahertz

Permalänk

Re: Överklockad Radeon HD 4870 når 4 800 megahertz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
I slutet av juni gick AMD ut med att de skulle börja sälja fabriköverklockade grafikkort ur Radeon HD 4800-serien. Diamond har redan lanserat en vattenkyld version av "Super RV770".

Läs nyheten

Är det andra "bättre" komponenter på dessa superklockade kort? eller kan man själv sätta på vattenblock och komma upp i samma frekvenser eller eventuellt bättre?

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Överklockad Radeon HD 4870 når 4 800 megahertz

Tror ni det är möjligt att köpa ett sådant här kort, därefter dra av blocket och köra ngn fet luftkylning? Eller får det värmeslag?

Iofs så är jag mer intresserad av ett vanligt då jag ska klocka själv, men undrar bara om det skulle fungera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Indulgence
Är det andra "bättre" komponenter på dessa superklockade kort? eller kan man själv sätta på vattenblock och komma upp i samma frekvenser eller eventuellt bättre?

Det undrar jag med.
Brukar iofs komma reviews där dom jämför vanliga kort med fabriksöverklockade, då brukar dom nämna om det är andra komponenter.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
smart move från AMD måste jag säga

Någon med 4870, hur högt klockar det? Kortet har ju redan mycket minnesbandbredd, blir det inte GPUn som flaskar?

Som det ser ut nu så begränsar ATi CCC med maxklock på 790/1100, som jag kör. RivaTuner sägs vara aktuellt för kortet i slutet av juli. Jag hoppas på att tyglarna släpps i nästa drivrutinsrelease.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Överklockad Radeon HD 4870 når 4 800 megahertz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Indulgence
Är det andra "bättre" komponenter på dessa superklockade kort? eller kan man själv sätta på vattenblock och komma upp i samma frekvenser eller eventuellt bättre?

Det KAN vara bättre komponenter, men i de flesta fall har dom nog bara klockat upp kortet precis som man själv kan göra. Eventuellt ökat spänningarna.

Det som då kan skilja dessa "superkort" från vanliga kort är att fabriken kunnat ställa in högre spänning än vad man själv kan ställa in (om man ens kan det). Dom lär ju kunna brassa på en hel del då vattenkylning är jävligt effektivt (märks mest vid full load).

(Jag valde själv ett 8800GTS 512mb fabriksöverklockat, kostar inte mycket mer och chansen finns att dom har högre spänning från fabrik, vilket underlättar när man sen smackar på ett vattenblock och klockar ännu mer.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Tror ni det är möjligt att köpa ett sådant här kort, därefter dra av blocket och köra ngn fet luftkylning? Eller får det värmeslag?
Iofs så är jag mer intresserad av ett vanligt då jag ska klocka själv, men undrar bara om det skulle fungera.

Klart det går att konvertera till luftkylning, men tänk på att du måste kyla minnena också, hur gör du det med en stor processorkylare eller vad du nu tänkt använda? Sätter du dit flänsar måste du ful-modda dit en fet fläkt också.
Hur som helst så blir det säkert väldigt högljutt. Vattenkylning ÄR väldigt effektivt lixom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorgQueen
Möjligtvis så att det är effektiv klockhastighet jämfört med DDR1, men det e fan inte 4.8 GHz på DDR5.

Ligger väl på 3600MHz standard. Men sett folk som kör 4400MHz på XS utan problem. Så 4.8GHz ska nog inte vara en omöjlighet.

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Det KAN vara bättre komponenter, men i de flesta fall har dom nog bara klockat upp kortet precis som man själv kan göra. Eventuellt ökat spänningarna.

Det som då kan skilja dessa "superkort" från vanliga kort är att fabriken kunnat ställa in högre spänning än vad man själv kan ställa in (om man ens kan det). Dom lär ju kunna brassa på en hel del då vattenkylning är jävligt effektivt (märks mest vid full load).

(Jag valde själv ett 8800GTS 512mb fabriksöverklockat, kostar inte mycket mer och chansen finns att dom har högre spänning från fabrik, vilket underlättar när man sen smackar på ett vattenblock och klockar ännu mer.)

Klart det går att konvertera till luftkylning, men tänk på att du måste kyla minnena också, hur gör du det med en stor processorkylare eller vad du nu tänkt använda? Sätter du dit flänsar måste du ful-modda dit en fet fläkt också.
Hur som helst så blir det säkert väldigt högljutt. Vattenkylning ÄR väldigt effektivt lixom.

Ever heard of Volt@mod

AmG! Räcker corsair 750 watt till: 2st HD4870X2, e8400, 2hårddiskar, 1 dvd-brännare,
pc8500 corsair ram, Asus p5e delux(x48)??

Tacksamm för svar(till en kompis)

Mvh

Permalänk
Medlem

Om de nu ska särskilja dessa kort ("super RV770") från de vanliga 4870 (RV770 XT) så tycker jag de kunde markera det genom att kalla dem HD 4880 eller HD 4890. Varör ska det alltid snålas så förbannat med modellbetckningarna. Titta på 9800 GTX+ t.ex, hur patetiskt är inte det? Var 9850 GTX upptaget? I det fallet är det t.om. en krympning från 65 till 55nm det handlar om så här skulle man kunna slå på stort och "offra" 9900 GTX-namnet.... men nej, lägg till ett plus ni bara, det är tydligt och bra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Avstängd

AMD gör inte samma misstag som Nvidia. De håller sig till få produktnamn och visar vilket kort som är bäst genom betäckningar som "super" istället för att trycka till massa extra siffror.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Har jag missat nått nu? 4800 MHz effektiv klockfrekvens. Borde ju vara 2400MHz riktigt klockfrekvens, eller hur?
Eller räknar man x4 nu? I så fall varför? Det är ju fortfarande DDR (inte QDR)

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Har jag missat nått nu? 4800 MHz effektiv klockfrekvens. Borde ju vara 2400MHz riktigt klockfrekvens, eller hur?
Eller räknar man x4 nu? I så fall varför? Det är ju fortfarande DDR (inte QDR)

dom kanske kör dual channel eller nått

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jo men man kan väll säga det är qdr även om det fortfarand heter gddr

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

QDR är väl just vad det är

Permalänk

Kommer det här grafikkortet med ett vattenkylningsblock, eller med en helt egen vattenkylning som kräver 1 extra PCI slot?

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Avstängd

eh? Ett vattenblock sitter monterat på grafikkortet som vilket annat kort med vattenkylning.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Jag menar förstås om det enbart är ett vattenblock som man behöver en extern vattenkylning till, eller om det redan är inkluderat ett internt vattenkyningssystem. Sådant man kunde se till ASUS 8800GTX efter det hade kommit.

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Medlem

Man får bara ett vattenblock, ingen kit.
Och det är många snurriga getter här som vanligt. Det går inte att överklocka så här mycket utan voltmod vilket kan gå tokigt, dessa kort har upplåst bios och tillåter använder att tweaka hur mycket han vill genom mjukvara.

RV770 är kodnamnet, likaså Super RV770. Dessa "superkort" kommer inte heta något med super utan OC, XCO, och allt vad de kan hitta på.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Har jag missat nått nu? 4800 MHz effektiv klockfrekvens. Borde ju vara 2400MHz riktigt klockfrekvens, eller hur?
Eller räknar man x4 nu? I så fall varför? Det är ju fortfarande DDR (inte QDR)

GDDR5 är just QDR men man behöll DDR namnet för att förenkla och för att det bygger på samma grundteknik som DDR.
Så med GDDR5 räknar man grundfrekvens gånger två och sen gånger två igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Men lite tur kanske man kan klocka minnena lite till, så att de går i 4870Mhz.

Jag vill inte krossa dina drömmar men 4870 är tyvärr inte jämnt delbart med 4.

Permalänk
Medlem

Jaja, ge oss ett extremt krävande spel nån gång då.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
Gr8

Grotta?

Permalänk
Medlem

Är det en bra idé att investera en slant i aktier hos AMD nu tror ni?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Jag vill inte krossa dina drömmar men 4870 är tyvärr inte jämnt delbart med 4.

Vem har sagt att det måste vara det? 1217,5Mhz är det väl egentligen inte någon omöjlighet att köra minnena i?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Grotta?

Hahahaha, tror han menar Great

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haersk
Säljs Diamond i Sverige?

Vanligtvis brukar vi inte få skymta VisionTek eller Diamond i sverige.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Oj...strax över 1.5 teraflop på det kortet om jag inte har helt fel. Känns lite som grafikkortens Bugatti Veyron (för alla er som gillar billiknelser här på Swec). Lyckas de göra ett sådant överklockat HD4870X2 så ligger ju det kortet på strax över 3 teraflop. Dvs. 3 gånger så snabbt (teoretiskt) som HD3870X2.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MINO7AURO
du vet ingenting

Nå, du får en chans till att lära dig reglerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Jag vill inte krossa dina drömmar men 4870 är tyvärr inte jämnt delbart med 4.

Men nu var det inte 4870Hz, utan 4870MHz, vilket är jämt delbart med 4.
4.870.000.000 / 4 = 1.217.500.000

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sesese
Jag antar att ATI (AMD) vill hålla liv i RV770 länge så därför börjar de med mycket låga frekvenser. En CPU med 65nm tillverkning når man över 4Ghz så varför skulle man inte kunna nå min 2Ghz med RV770 som är tillverkad i 55nm.

för att dom inte bygger på samma system, dom fungerar inte lika och för att livet inte alltid är snällt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Vanliga HD4870 sitter med dryga 3,3ghz om jag inte är helt fel - och minnet visar ingen tendens att inte nå den beryktade 5,6ghz som rapporterades om för ett drygt halvår sedan. Ny minnesteknik, ny standard.

4870 är "ner klockad" till 3600Mhz för att spara ström. och dom kanske kan nå så högt men till vilket pris? kanske är lika som med intels netburst Cpuer (P4*host*host*) dom kunde gå fort men dom blev så varma och drog så mycket ström att det inte va värt det.

jag vet inte utan spekulerar bara. men det kan vara något liknande som är här om att dom blir för varma och utvecklar för mycket värme och drar för mycket ström, eller så är det helt enkelt att dom inte behöver gå så fortare för att gpun har tillräkligt med bandbredd iallafall så det räcker och blir över

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Oj...strax över 1.5 teraflop på det kortet om jag inte har helt fel. Känns lite som grafikkortens Bugatti Veyron (för alla er som gillar billiknelser här på Swec). Lyckas de göra ett sådant överklockat HD4870X2 så ligger ju det kortet på strax över 3 teraflop. Dvs. 3 gånger så snabbt (teoretiskt) som HD3870X2.

det va 1,2 TerraFlopp inte 1,5 TerraFlopp så det blir 2,4 TerraFlopp totalt sätt, och är därför inte 3 gånger så snabbt som ett 3870x2. utan "nästan" 2,4 gånger så snabb som ett 3870x2

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Är det en bra idé att investera en slant i aktier hos AMD nu tror ni?

Absolut, är nog inte tokigt alls. Visst är det lite vågat, men chansen att de går i konkurs tror jag är liten, hamnar de i sånt trubbel blir de istället uppköpta.

http://finance.yahoo.com/echarts?s=AMD#chart1:symbol=amd;rang...

Årslägsta i torsdags (fredag var ju nationaldag)

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd

Tycker det är ruksigt missvisande att prata om minnet som kortets frekven. Minnet är ju ändå ganska sekundärt.

Hur låter det att jag säger att min dator går i 4GHz bara för att bussen gör det? I ett grafikkort är det kärnan som är den centrala enheten och därför den man bör syfta på när man pratar om enhetens frekvens.