Hårddisk på fem terabyte om två år

Permalänk
Medlem

Om man slutar spela in TV program på video band eller DVD skivor och går över till hårdisken i datorn tillsammans med ett TV-kort så kan det behövas.

Sedan ska det vara backup på allt. I värsta fall får man dela hårdisken på mitten och ha bakup på en av dom. Fast det hjälper inte om hela hårdisken dör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Folk har i alla tider kommenterat med "Vad ska vi med så mycket lagringutrymme till"?.. Gällde säkert när 1Gb hårddisken visades upp och så vidare..

När jag köpte en 4GB Quantum Fireball typ 95-96 (för 1000 SEK per GB) blev jag i princip utskrattad, "vad i helvete skall du med den här till? Hade du tänkt ladda ned internet?" o.s.v.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gerthoi

Slutligen så är det ett djävla snackande om HD hit och dit, ge fan i att använda uttrycket om ni inte vet vad det innebär.

HD är ingen nyhet och det är en upplösning som vilken annan som helst, högre än VGA men lägre än 4K.
Upplysningsvis körde jag Quake 2 i 2048x1536 (vilket motsvarar full HD men då i 4:3 eftersom 16:9 inte var på modet ännu) på en polares farsas cad dator när det begav sig och det funkade utmärkt trots att det var nu mer än tio år sedan, ja även Quake 1 körde vi i rejält hög upplösning och med Glide stöd med lite trixande. Självklart hade vi inte kunnat köra Crysis på den datorn, inte ens i 320x240, så förslagsvis är det inte ”HD” som är the shit, det är bara en upplösning som är tyngre än en lägre sådan. [/B]

Jag trodde det ingick i definitionen av HD att det ska vara 16:9-format?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det sagts innan men:

Varför kan dom inte bara dumpa allt det där och lägga pengarna på att ta fram bättre SSD diskar istället? Tala är silver men tysta hårddiskar är guld!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rittzy
Vet inte om det sagts innan men:

Varför kan dom inte bara dumpa allt det där och lägga pengarna på att ta fram bättre SSD diskar istället? Tala är silver men tysta hårddiskar är guld!

gammal teknik är billigare än ny, det gäller att mjölka så mycket så möjligt ur hdd medans de lever

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Att ni ens klarar av att spekulera så mycket. Man blir ju bara dummare av att läsa vissa av inläggen om människans hjärna. För när allt kommer till kritan så kan de främsta hjärnforskarna och dem mest framstående hjärnkirurgerna INGENTING om hjärnan.
Annars skulle sjukdomar som Alzheimers varit botade för länge sen.

Det lilla vi vet är när vi gör någonting var energi och aktiveringar i hjärnan sker, som vi kan koppla dessa aktiviteter till vissa delar av hjärnan. Som att t.ex talkottkörteln hanterar utsöndring av melatonin bland annat.
Vad gäller erat exempel med cykling. Så är det visst en enorm tankeställare. Hela hjärnan aktiveras i stort sett men endast de FÖRSTA GÅNGERNA. Och det här är viktigt, hjärnan tänker väldigt mycket vid nya erfarenheter, men efter ett tag så blir man van och när du när du blivit van och cyklar igen så används "lill hjärnan" och det är här reflexerna sitter. Du cyklar med dina reflexer, du tänker inte ens på att du cyklar.
Du tänker inte på att du går, kommer du ihåg första gångerna du körde bil? Kommer du ihåg hur mycket du tänkte på "jag ska släppa gasen si och så mycket, koppla si och så mycket, hålla den hastigheten"
Och 2 år senare vad tänker du? "Jävla trafikkö, snygg brud, dålig låt" osv.
Det vill säga du tänker på helt andra grejer med storhjärnan för att det är lill hjärnan som har tagit över.

En dator i dagsläget kan inte jämföras med en människa. Och de mest avancerade robotarna idag är lika smarta som en efterbliven kackerlacka. Vilket är ett enormt framsteg, men ni förstår hur lång väg det är kvar att gå? Bara att få en robot att gå upp eller ner för ett par trappor kräver enorma processorarbeten och då blir det ändå inte rätt, dessutom lär sig inte en robot lika snabbt och likadant som en människa.

Det är just därför vi har känslor som smärta. Jag klättrar upp för trädet, trillar ner halvvägs och det gjorde ont, jag vet att jag inte ska göra det i första taget igen.

Tack för mig

Edit: Förresten är en del av nervsystemet det autonoma och styr bl a att du andas, ditt blodtryck, matspjälkningen, ämnesomsättning och väldigt mycket annat. Och sen kan du slänga in saker som reptilhjärnan som kickar igång ifall det är akut med något, men som vi inte har så stor makt över. Och hur många datorer kan träna till sig mer minne? Eller snabbare processor?
För att ju mer du använder din hjärna desto vanare blir den av aktivering och du kan träna upp din IQ, ditt minne osv.

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Fast nu sa jag faktiskt övertydligt att det va min helt personliga åsikt. Vad andra vill göra med sina pengar är helt upp till dem. Jag vet bara att den dagen min 750GB krashade och jag inte hade backup på sakerna så blev man rätt sur. 5TB data känns... på något sett för riskabelt. Igentligen har jag svårt att lita på något lagrings medium idag men man får helt enkelt göra backuper så ofta man kan på det absolut viktigaste.

Grejen är att just den typen av kommentar kommer varenda gång det kommer större hårddiskar.

Saker och ting går framåt liksom.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
Att ni ens klarar av att spekulera så mycket. Man blir ju bara dummare av att läsa vissa av inläggen om människans hjärna. För när allt kommer till kritan så kan de främsta hjärnforskarna och dem mest framstående hjärnkirurgerna INGENTING om hjärnan.
Annars skulle sjukdomar som Alzheimers varit botade för länge sen.

Hade jag inte varit härdad från att ha läst en jäkla massa nonsens så skulle jag kanske bli dummare av att läsa ditt inlägg.
Jag drar dock inte (längre?) på mig dumhet bara för att jag läser det.

Man vet MASSOR om hjärnan. Orsaken till att man inte vet mer är många, en av dem att man inte kan plocka isär den hur man vill... vi har etik som sätter stopp. Man vet massor om Alzheimers, precis som man vet gryyyymt mycket om cancer nu... förståelse leder inte automatiskt till ett botemedel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
[B]Det lilla vi vet är när vi gör någonting var energi och aktiveringar i hjärnan sker

Rent skitsnack. Man har exempelvis rätt stor koll på hur enskillda hjärnceller fungerar.
Man har skapat datorsimulationer av stora delar av våra däggdjurshjärnor med suveräna resultat tack vare sådan kunskap.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
[B]En dator i dagsläget kan inte jämföras med en människa. Och de mest avancerade robotarna idag är lika smarta som en efterbliven kackerlacka.

Du måste skämta.
Skillnaden sitter i mjukvara och inte i hårdvara. Datorer är universella turingmaskiner, de kan beräkna allt som är beräkningsbart.
Skulle det vara så att de är alldeles för långsamma så skulle det ändå gå, men i lägre takt. Det är, måste vara, mjukvara som begränsar vad datorer kan och inte kan göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
[B]dessutom lär sig inte en robot lika snabbt och likadant som en människa.

Mjukvara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
[B]Det är just därför vi har känslor som smärta. Jag klättrar upp för trädet, trillar ner halvvägs och det gjorde ont, jag vet att jag inte ska göra det i första taget igen.

Mjukvara.
Det går att ge datorer förmåga att känna smärta. Det riktigt svåröverkomliga när det gäller smärta är det perifera nervsystemet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
[B]Och hur många datorer kan träna till sig mer minne? Eller snabbare processor?

Det går att lösa med mjukvara bara man tilltar minne och processor så generöst att den simulerade hjärnan aldrig kommer upp till de nivåer som begränsas av hårdvaran. Detta vore inte orealistiskt då även vi har en övre gräns både gällande intelligens och minne som begränsas av neuronernas arbetshastighet, kraniets storlek, hjärtats förmåga att syresätta celler etc.

Permalänk

Jag vet inte om någon har gått igenom det tidigare, men hur som helst...

Hjärnan har absolut INTE flera terabytes kapacitet.
Den har BETYDLIGT mindre.
Anledningen till att vi kan komma ihåg så pass mycket är för att hjärnan är extremt bra på att komprimera information.

Exempelvis: du kan säkerligen komma ihåg namnet på tusentals olika bilar. Men kan du verkligen berätta precis hur varje fälg ser ut? Antagligen inte. Hjärnan ser på några bilars fälgar, kommer ihåg det, och varje gång man tänker på en ny bil så sätter hjärnan in de där fälgarna. Så sålänge du inte lägger väldigt mycket tankekraft på hur fälgar ser ut, så kommer hjärnan inte att spara särskilt mycket information om hur fälgarna på varje bil ser ut.

Troligtvis skulle man kunna få plats med all information som hjärnor lagrar på väldigt långt under 100 GB.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Anledningen till att vi kan komma ihåg så pass mycket är för att hjärnan är extremt bra på att komprimera information.

Jag skulle inte vilja kalla det komprimering. Hjärnan är i likhet med andra liknande nätverk (typ artificiella neurala nätverk) en mönsterigenkännare snarare än en mönstersparare.
Skillnaden mellan vårt minne av en bil och en bild av samma bil är att vi känner igen den, men vi har inte sparat informationen. ("bara" informationen som krävs för att känna igen den)

Korrekt avmålande av något vi tidigare sett men inte längre sett kräver en form av mönstersparande, men detta är något som för oss är konstlat och kräver träning... till skillnad från igenkännande som vi kan från födseln. (och ännu tidigare)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Exempelvis: du kan säkerligen komma ihåg namnet på tusentals olika bilar. Men kan du verkligen berätta precis hur varje fälg ser ut? Antagligen inte. Hjärnan ser på några bilars fälgar, kommer ihåg det, och varje gång man tänker på en ny bil så sätter hjärnan in de där fälgarna. Så sålänge du inte lägger väldigt mycket tankekraft på hur fälgar ser ut, så kommer hjärnan inte att spara särskilt mycket information om hur fälgarna på varje bil ser ut.

Här känner jag att du gör "homunculus-misstaget", dvs att du logiskt sätter in en liten gubbe i huvudet som upplever hjärnan, när du skriver att hjärnan "sätter in" fälgar på tänkta bilar.
Klart att det inte krävs små neurala konstnärer som pusslar ihop/ritar en visuell bil för att man ska kunna tänka på en bil. Våra tankar är varken i form av bilder eller ord. Hade det varit i ord hade man inte kunnat tänka på något man inte vet ordet för, hade det varit i bilder hade man bara kunnat tänka på syner.
Tankar är tankar, börjar man tänka på tankar som om de vore bilder, meningar, eller något annat så gör man ett misstag. Ett misstag som tyvärr är allt för lätt att göra.

Permalänk

Haricots: Du har givetvis rätt, jag försöker bara förenkla grejerna. Inte alla som förstår annars.

Komprimering och komprimering - istället för att komma ihåg precis hur något ser ut så kommer vi ihåg mönstren för det och bygger upp miljontals saker utifrån det, det skulle väl åtminstone jag vilja kalla för någon typ av komprimering.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Ni som är oroliga för diskkrasch, kör RAID 1. Jag funderar på att köra RAID1 med 2 st Seagate 1 TB ES2. Men känner man blir lite begränsad med bara 1 TB så kanske väntar till minst 2 TB och kör dem i RAID 1 som känns lagom för tillfället

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Defragmenteringen då? ska ni defragmentera den över natten?

Inte defragmenterat en hårddisk på ca 7år nu...inte värt besväret

Fyll,sätt i ny...repeat x 5

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Are we there yet?