Framtida grafikkort från Nvidia stödjer DirectX 10.1

Permalänk
Medlem

Hahahaha.
Trodde först det var ett skämt efter alla deras uttalanden om 10.1
Rätt roligt att se att de måste äta upp allt de sagt och lägg in stöd för 10.1 ändå.

Permalänk
Medlem

Skulle vara trevligt om speltillverkare började programmera för OpenGL istället för DirectX-skiten dock. Hade varit grymt intressant att se en jämförelse mellan nått linuxsystem och vista i opengl t.ex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Skulle vara trevligt om speltillverkare började programmera för OpenGL istället för DirectX-skiten dock. Hade varit grymt intressant att se en jämförelse mellan nått linuxsystem och vista i opengl t.ex.

Enligt en polare som precis är klar med sin programeringsutbildning så är DX10 lättare att programera till än OGL2.0 i dagsläget.
Tydligen mkt lättare API i den.
MEN...vi får se när OGL3.0 kommer vilken som är lättast att jobba med.

OBS......detta är vad HAN har sagt....sedan om det verkligen är så eller ej låter jag vara osagt då jag själv inte kan grejerna

Permalänk
Avstängd

Tror att Nvidia hakat på AMD för att vinna tillbaka lite mark, är ju inte lite underligt att uttalandet kommer kort efter nyheten om att AMD vunnit lite mark

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Service pack 1 till vista har jue jag men inte fan har jag directx 10.1 :s

Kör->dxdiag->bildskärm, DDI-version 10.1, där ser du om du har DX10.1.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Men vänta nu lite, om det ska komma kort med dx10.1 i fjärde kvartalet, vad är då G200?
För det känns ju lite otroligt att de skulle premiära och ha flest funktioner på ett mellan eller lågt kort, och då måste det väl betyda att det kommer ännu ett hi-end kort i fjärde kvartalet, eller?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Som om nvidia aldrig skulle om implementera dx10.1?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnus72
Men det var ett jäkla kacklande på Nvidia nu för tiden. ATI har också kommit med fjortis uttalanden. Verkar som att ATI fanboy(z)en har vaknat till liv nu efter att ha legat i dvala i över ett år. Kan det vara att ATI fanboyz är så kaxiga nu när ATI har kommit tillbaka?

Och det kan inte Nvidia fanboys tolerera efter att ha kallat ATI värdelösa i 18 månader, och sedan så ger ATI Nvidia en käftsmäll. Det här har inte med vilket märke man gillar bäst. Det finns massa ful marknadsföring i datorindustrin men Nvidia har det senast året utmärkt som de absolut värsta genom att kasta skit på allt och alla och sedan gå ut offentligt om att de hade fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Hehe, nVIDIA är lustiga

Nää, underbart att jag kunde slänga min 7800XTX nu, fällde ingen tår utan bara skratta åt skiten, saknar inte den alls.

Va? Slängde du ett 7800GTX? Kunde du inte gett bort det eller så?

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnus72
Men det var ett jäkla kacklande på Nvidia nu för tiden. ATI har också kommit med fjortis uttalanden. Verkar som att ATI fanboy(z)en har vaknat till liv nu efter att ha legat i dvala i över ett år. Kan det vara att ATI fanboyz är så kaxiga nu när ATI har kommit tillbaka?

Klart som fan att det är när dom är marknadsledande och säger massa skitsaker som ATi inte har gjort,dom sitter som småungar i sandlådan och kastar skit och sen lipar dom när dom måste krypa till korset.Sen verkar ju du vara en nvidiafan totalt.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Klart som fan att det är när dom är marknadsledande och säger massa skitsaker som ATi inte har gjort,dom sitter som småungar i sandlådan och kastar skit och sen lipar dom när dom måste krypa till korset.Sen verkar ju du vara en nvidiafan totalt.

håller med dig:P är själv nvidia fanboy:P hatade ati/amd. men 4xxx serien har övertygat mig totalt:P + att nvidia är så himla jobbiga när dom snackar skit om andra företag hela tiden. stör mig enormt på sånt. sen så blev jag djupt besviken på 9xxx serien som nvidia släppte:P

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hablam
håller med dig:P är själv nvidia fanboy:P hatade ati/amd. men 4xxx serien har övertygat mig totalt:P + att nvidia är så himla jobbiga när dom snackar skit om andra företag hela tiden. stör mig enormt på sånt. sen så blev jag djupt besviken på 9xxx serien som nvidia släppte:P

Roligt att nån ser klart här,jag hade själv ett GF8800GTS innan men det var bara för att dom var snabbast när jag köpte grafik förra året,men sen jag fick mitt HD4850 så ångrar jag ingenting,det var 2000 billigare än mitt gts det är dubbelt så snabbt och klarar DX10.1 jag menar allt är bara perfekt._)
+Att AMD/ATI inte snackar massa skit som nvidia gör om sina motståndare:-))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Kör->dxdiag->bildskärm, DDI-version 10.1, där ser du om du har DX10.1.

Finns inte hos mig iaf :S

Permalänk

Helluu...det är inte fotboll, man behöver inte hålla på ena laget. Jag skiter väl högaktningsfullt vem som tillverkar mitt grafikkort, bara det presterar bra för sitt pris. Att det finns flera grafikkortstillverkare är ju bra för konkurrensen och därför är det viktigt att både ATI och Nvidia får ha de bästa korten under ett tag, inte bara den ena tillverkaren.
Just nu har ATI ett bra släpp, vilket är trevligt efter Nvidias dominans på senare tid. Men det är lite löjligt att det sitter ett gäng fanboys på ömse "sidor" och slänger skit på den andra sida så fort de får chansen (här på Swec verkar det vara övervägande ATI-fanboys, eller så "hörs" de mest bara)

Så snälla slappna av lite och starta inte bashingen i varenda nyhetstråd som på något sätt berör någon av de stora tillverkarna.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Finns inte hos mig iaf :S

Kanske för att du har ett grafikkort som inte stödjer det? För vad jag vet så gör inte 1950 det.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Kanske för att du har ett grafikkort som inte stödjer det? För vad jag vet så gör inte 1950 det.

Ja, det tänkte jag inte på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Kör->dxdiag->bildskärm, DDI-version 10.1, där ser du om du har DX10.1.

Men varför står inte det på första sidan för?
Är den så blyg

Permalänk
Medlem

Dr Alban Nvidia fan är jag inte. Har som sagt kört med ATI förut men förklarade förut i min post att 8800GTX var snabbast när det släpptes därav det självklara valet. Sen skiter väl jag i om företagen kastar skit på varandra, jag är bara ute efter prestanda. Skaffar det som är snabbast och än blir det inget nytt för min del. Jag kör på en max upplösning av 1440x900 så inga problem att maxa spel för min del i min native upplösning. Dock som det ser ut nu så lutar det helt klart åt ett 4870 om jag ska uppgradera, dom är ju fasen nästan gratis

Yep sen har jag en SLI laptop med dubbla 8800m GTX, kanske inte så konstigt eftersom ATI har varit frånvarande mycket länge i det högre segmenten på laptop sidan. Dock så kommer snart 3870HD till notebooks, men Nvidia har redan 9800m GTX på gång.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Men vänta nu lite, om det ska komma kort med dx10.1 i fjärde kvartalet, vad är då G200?
För det känns ju lite otroligt att de skulle premiära och ha flest funktioner på ett mellan eller lågt kort, och då måste det väl betyda att det kommer ännu ett hi-end kort i fjärde kvartalet, eller?

Antagligen - Nvidia är väldigt snabba på att konkurrera sina egna produkter, dock inte åt det bättre. Det känns som Nvidia får sitta och tänka till ordentligt och få fram en potent produkt som inte behöver bytas ut pga. enkla "brister" (såsom i detta fallet; bristande DX10.1 stöd) eftersom AMD idag tycks ha alla fördelar gällandes pris och tekniker, även om Nvidia fortfarande har sin marknadsföring och "glamour"/prestige.

Som konsument vill man inte investera (mycket) pengar i ett grafikkort, precis som vilken produkt som helst, där det kort därefter blir både obsolit och totalt utklassad av en annan produkt av samma märke.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fizfix
Antingen visste nVIDIA inte vad de snackade om om (mindre troligt), eller så snackade de skit medvetet. Oavsett vilket påvisar detta brist på professionalism och pålitlighet. Kredibiliteten i mina ögon rasade precis för nVIDIA i och med detta. Sådana företag vill man inte ha med att göra.

Welcome to the world of graphics cards!

Även om NVIDIA gör helt ok grafikkort så har jag aldrig gillat deras PR-avdelnings oseriösa metoder. Å andra sidan är det kanske inte så konstigt när Jen-Hsun Huang sitter vid rodret. En större skitsnackare får man ju leta efter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Helluu...det är inte fotboll, man behöver inte hålla på ena laget. Jag skiter väl högaktningsfullt vem som tillverkar mitt grafikkort, bara det presterar bra för sitt pris. Att det finns flera grafikkortstillverkare är ju bra för konkurrensen och därför är det viktigt att både ATI och Nvidia får ha de bästa korten under ett tag, inte bara den ena tillverkaren.
Just nu har ATI ett bra släpp, vilket är trevligt efter Nvidias dominans på senare tid. Men det är lite löjligt att det sitter ett gäng fanboys på ömse "sidor" och slänger skit på den andra sida så fort de får chansen (här på Swec verkar det vara övervägande ATI-fanboys, eller så "hörs" de mest bara)

Så snälla slappna av lite och starta inte bashingen i varenda nyhetstråd som på något sätt berör någon av de stora tillverkarna.

Litet off-topic, men...

Håller med dig till viss del - förutsatt att två lag har samma moraliska höjd känns det bara fånigt att basha det lag man själv inte håller på. Men vad säger du ifall ena laget mer eller mindre öppet pysslar med doping? Är det fortfarande ok? Ska man fortsätta köpa deras matchbiljetter och därigenom stödja klubben med pengar? Om ena laget spottar på motståndarna efter matchen istället för att skaka hand, är det ok? osv.

Det jag försöker säga är att det faktiskt kan vara så att man ser det som moraliskt riktigt att inte stödja ett företag som pysslar med moraliska tveksamheter. Gränsen för vad man ser som oacceptabelt är individuellt. Du tycker uppenbarligen inte att den passeras av något av företagen eftersom du tycker de är helt jämförbara. Jag vet att andra ser annorlunda på saken.

(För att undvika att blåsa under flammorna har jag undvikit att nämna specifika förseelser eller nämna något av företagen vid namn.)

EDIT: Har nu läst igenom det du skrev en gång till, och inser att mitt inlägg blev litet onödigt Off-Topic. Fotbollsanalogin stämmer förmodligen in på de allra flesta, så det var nog inte helt övertänkt av mig att komma dragande med ett motexempel/minoritet/undantag, när grundtanken i ditt inlägg - så som jag tolkar den - var sund: Det bashas litet för mycket av för dåliga skäl. Sorry. Lämnar dock kvar inlägget i ursprungsform (inkl åtminstone ett skrivfel) ovan. /EDIT

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Men vänta nu lite, om det ska komma kort med dx10.1 i fjärde kvartalet, vad är då G200?
För det känns ju lite otroligt att de skulle premiära och ha flest funktioner på ett mellan eller lågt kort, och då måste det väl betyda att det kommer ännu ett hi-end kort i fjärde kvartalet, eller?

Det kan bli lite senare än så, Toms skrev sent Q4-08 eller Q1-09, för att komma igång Q1-Q2 09.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Om dx11 släpps, och enda det gör är att minska prestandan med 10% samt ATI(eller Nvidia) fixar det, så blir den andra tvingad till det också. Den målgrupp som ger mest pengar vet inte bättre, han ser höga siffror vs låga siffror. Likt Athlon XP vs P4.

Visa signatur

P4 2,4b @ 2,4GHz | 1x 512 DDR PC3200 | Gainward Gf4 MX440 64MB @ 385/630

Permalänk
Medlem

Jag skäms lite när jag sitter med mitt nvidia grafikkort =/

Men kul dom fixar så dom också har lite onödiga funktioner, precis som ATi

Permalänk
Avstängd

Det är väl en självklarhet att Nvidia någon gång skulle lägga till 10.1-stöd, även om det inte är så speciellt nödvändigt. Att Nvidia lägger till stödet har nog många anledningar som t.ex.
1. Dom är inte längre överlägsen i test, AMD har överraskat dom.
2. Dom vill kunna erbjuda sina kunder samma features som sina konkurrenter.
3. Dom har överflöd med pengar och kan lika gärna lägga liten del av kassan åt att göra sina kunder glad.

Ärligt talat så bryr jag mig inte så mycket om dom lägger till stöd för 10.1, det är inget mirakel precis och kommer inte påverka varken prestanda eller bildkvalité så värst mycket.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Avstängd

AMD slänger skit på nvidia också, men de tänker på vad de säger och bryter ner nvidias argument och sedan kommer de med sina. Smart, bra och effektivt.

Att AMD-fan skulle höras mest på SweC är bara bullshit, visst har de trappats ner med nvidia-snack när nvidia-albin börjat konvertera till AMD-sidan.

Nvidia har alltid legat hos majoriteten på sidan och nu när AMD släppt en såhär bra serie är det naturligt med skitsnack mot nvidia, nästan alla gör det.

Bara att vänta på att nvidia får tummen ur röven och slår igenom med ett nyare och modernare kort.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Jag skäms lite när jag sitter med mitt nvidia grafikkort =/

Men kul dom fixar så dom också har lite onödiga funktioner, precis som ATi

Onödiga funktioner? Det var väl DirectX 10.1 som gav hela 20% i prestanda ökning i Assasins Creed? Men det stödet lyckades Nvidia ta bort genom att "övertala" speltillverkarna att göra en patch som tog bort 10.1 stödet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Onödiga funktioner? Det var väl DirectX 10.1 som gav hela 20% i prestanda ökning i Assasins Creed? Men det stödet lyckades Nvidia ta bort genom att "övertala" speltillverkarna att göra en patch som tog bort 10.1 stödet.

Just därför jag var väldigt snabb att byta till ati nu när dom släpppte en krossarserie med HD48xx serien,jag ångrar mig inte en sekund.Hatar när tillverkare kör med "utpressning" som nvidia gjorde med assassins creed.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

....eller så insåg nVidia helt enkelt att nyare teknologi säljer mer...

Ganska enkel ekvation att skylta med DirectX10 eller DirectX10.1
Tro fan att man hellre köper det med nyare teknologi om de i övrigt är likvärdiga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
....eller så insåg nVidia helt enkelt att nyare teknologi säljer mer...

Ganska enkel ekvation att skylta med DirectX10 eller DirectX10.1
Tro fan att man hellre köper det med nyare teknologi om de i övrigt är likvärdiga.

...och det har dom kommit på sisådär ett ÅR i efterhand ??!! Nä, knappast va...Dåliga matematiker på nvidia isf

Äckligt skitsnack från nvidia som i varje fall jag har tappat mycket förtroende för. Kommer stödköpa ati-kort nästa jag köper oavsett om det skulle prestera lite sämre.

Permalänk

DX10.1 ger ju förbättrad prestanda med AA aktiverat.

Vet inte om ni märkt det med AMDs HD48x0 har mindre prestandaförlust när AA är aktiverat än vad alla nVidias kort har. HD38x0 var ju mycket sämre än nVidias kort med AA aktiverat. Tror nVidia gjort detta för att slippa bli utklassat med AA påslaget.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian