Framtidens entusiastmoderkort för Intel

Permalänk
Melding Plague

Framtidens entusiastmoderkort för Intel

Till vintern kommer Intel att lansera Nehalem – en ny processorarkitektur som ersätter nuvrande Core. Redan nu har det dykt upp fotografier och specifikationer på ett entusiastmoderkort från Foxconn som stödjer de nya processorerna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jaa...jag gissar att priset blir ganska saftigt.

Jag kommer att hålla mig till AM2 X2 ett bra tag till, bra prestanda för pengarna. Duger väldigt bra för mig som inte är kräsen.

Väntar tills AMD kan slå tillbaka med prestanda kontra pris.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Håller mig till AMD X2 ett tag till jag med, känns inte värt att uppgradera till en Core 2 nu då Nehalem är på intåg. Dessutom lär det dröja ett tag tills de riktigt prisvärda Nehalemprocessorerna kommer ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Jaa...jag gissar att priset blir ganska saftigt.

Jag kommer att hålla mig till AM2 X2 ett bra tag till, bra prestanda för pengarna. Duger väldigt bra för mig som inte är kräsen.

Väntar tills AMD kan slå tillbaka med prestanda kontra pris.

AMD Bulldozer blir dess konkurrent.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

varför säljs dom inte med ddr2 ? skillnaden mellan ddr3 och ddr2 är ju så marginel, dom flesta av oss siter vell endå på ddr2 ?

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
AMD Bulldozer blir dess konkurrent.

Phenom på 45nm kommer nog matcha rätt bra, kanske till och med vara snabbare på singeltrådade program eftersom den har större L2 cache.
Den testen som flytit omkring på Nehalem från anandtech var lite "förvanskad" för att visa bättre siffror på Nehalem.

Core 2 kommer fortfarande vara den snabbaste processor för singeltrådade program som inte behöver "prata" med annan hårdvara (grafikkort och liknande)

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Asså va fan ska man göra i uppgraderingssynpunkt nu? Hade tänkt satsa på ett billigt p35-moderkort, typ max 1k och sedan en core2duo eftersom jag verkligen behöver uppgradera. Men om Nahelem kommer redan till vintern, ska man vänta lite till eller?

O andra sidan så kan man ju inte bara vänta o vänta, kommer ju alltid nytt i den här branschen, beslut beslut :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunt3r
Asså va fan ska man göra i uppgraderingssynpunkt nu? Hade tänkt satsa på ett billigt p35-moderkort, typ max 1k och sedan en core2duo eftersom jag verkligen behöver uppgradera. Men om Nahelem kommer redan till vintern, ska man vänta lite till eller?

O andra sidan så kan man ju inte bara vänta o vänta, kommer ju alltid nytt i den här branschen, beslut beslut :S

Jo, det hela med att vänta för det nya är runt hörnet är alltid ett problem.
Saken talar för att vänta nu är generationsbytet av sockeln.

Har kört slut på 775 nu så två nya är på gång iomed Nehalem. Nu kommer ioförsig inte mainstream versionen föräns efter nyår som jag förstått det. Bara Bloomfield kommer innan, men den klassas mer som highend i klass med Extreme grejerna. Men men, dom kanske har ett skapligt pris ändå.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunt3r
Asså va fan ska man göra i uppgraderingssynpunkt nu? Hade tänkt satsa på ett billigt p35-moderkort, typ max 1k och sedan en core2duo eftersom jag verkligen behöver uppgradera. Men om Nahelem kommer redan till vintern, ska man vänta lite till eller?

O andra sidan så kan man ju inte bara vänta o vänta, kommer ju alltid nytt i den här branschen, beslut beslut :S

Gör en billig uppgradering nu eller vänta tills priserna för Nehalem har lagt sig till humanare nivåer och dra till med något för 10 000-20 000kr eller vad du har som budget. Tvivlar på att Nehalem kommer ge så mycket om man håller sig till spel mot Core2 då speltillverkarna fortfarande inte lär ha lärt sig att koda för mer än en/två kärnor vid nyår. =P

Permalänk
Medlem

Får se om det kommer vara någon idé att uppgradera när mainstream-produkter kommer, och jag vill också se hur 45nm phenom kommer att vara.

hunt3r: om du verkligen behöver uppgradera så kan du få ganska bra saker till ett bra pris nu. Du vet inte hur mycket prestanda du kommer vinna på att vänta, vet inte vad det kommer kosta. Tänk om intel gör samma sak med nehalem som de gjorde med penryr, dvs se till att det som finns i butiker säljer slut innan de lanserar Nehalem. Om jag skulle vara i behov av uppgradering så skulle jag inte väntat.

Permalänk
Medlem

Nehalem kommer ju vara snabbare än C2d det är ju inget snack om saken i den frågan oavsett om det är enkel eller flertrådade program!

Om man ska vänta eller inte? Tja det är ju bara ett halvår kvar till cpuerna kommer :p. Man måste skilja på kvartal för lansering och då det faktiskt finns så många i butik så man kan få tag på en (som vanlig person). 4e kvartalet är ju knappast 00.01 den 1a oktober så att säga. Ska man ha en ny burk så köp den nu. Sedan sitter man på den tills efter nyår, då finns det flera bloomfields och moderkort ute samt att lynnfield börjat leta sig ut. Ny generation = entusiestsegment = dyrt i början så är det bara.

Sen har vi även AMDs Bulldozer som kommer 2009. Så väntar du på att köpa nytt system idag pga nehalem till vintern så kan du lika gärna vänta på bulldozer när det blivit vinter om man resonerar på de sättet. Börjar man komma in i november innan man ska uppgradera så är det värt att vänta på nehalem tex men inte annars.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
Nehalem kommer ju vara snabbare än C2d det är ju inget snack om saken i den frågan oavsett om det är enkel eller flertrådade program!

Varför?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Framtiden är här!

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pumbi
varför säljs dom inte med ddr2 ? skillnaden mellan ddr3 och ddr2 är ju så marginel, dom flesta av oss siter vell endå på ddr2 ?

Kommer bli större skillnad nu när cpu:erna kan utnyttja det bättre .

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Då blir det nog en ny dator till vinter

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Bästa tillfället att köpa nytt system är ju egentligen om ett år, då DDR3-minnerna sjunkit i pris och man får en die shrink, typ. Såvida de inte hinner prisdroppa rejält innan vintern då Nehalem lanseras.

Det var så för c2d tycker jag nu i efterhand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Varför?

Nu vet jag inte hur insatt du är i tekniken men läs all fakta om nehalem (som inte bara är rykten så förstår du. Nehalem förbättrar ju mer eller mindre alla delar av C2Dn, då den rent tekniskt sätt är en förbättrad versionCore2Duo.

Fär att ta några förbättringar:

*Nehalem har en betdyligt effektivare buss.
*Optimerat cachen en hel del, Optimerad TBL buffer osv. Separat L2 för varje kärna samt delad L3.
*Hur processorn hanterar och antal instruktioner är optimerat (ganska bra optimerat också). Nya instruktionesset införs även.
*LDS bufferten klarar Uops och är placerad efter decodern för att öka effektiviteten och minsta trömförbrukninge (då decodern kan vara deaktiveran när loopen körs)
*32 samt 64bits macro-op sammansättning till skillnad mot c2ds 32bits.
*Förbättrad Branch Prediction.
*Kärnorna kan kommunicera med varandra och behöver inte gå över FSBn för att kommunicera mellan paren.
*Integrerad minneskontroller (denna står för en väsentlig del av prestandaökningen). Du kanske minns hur det såg ut när AMD gick över till integrerad minenskontroller om du jämför med XP/BartonTVred osv.

Man kan hålla på hela kvällen men över lag så är nästan varje del i cpun optimerad så snabbare blir den!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
Nu vet jag inte hur insatt du är i tekniken

är ganska ordentligt insatt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
*Nehalem har en betdyligt effektivare buss.
*Optimerat cachen en hel del, Optimerad TBL buffer osv. Separat L2 för varje kärna samt delad L3.

de har optimerat den för flertrådslösningar men de har bara en 256 kb L2 cache medan Core 2 har en gigantisk på 6 MB. Core 2 kan ligga och köra hela program i cachen om de är singeltrådade medan nehalem måste gå till L3 cachen som är mer än dubbelt så långsam.

Nehalem är en mycket bra processor men den är inte gjord för att köra entråds lösningar. Så länge man bara kör ett program eller kanske ett program som skalar till två trådar och inte använder speciellt mycket minne så vinner Core 2 väldigt mycket på sin stora L2 cache.

Här är notis som kan vara bra och läsa: http://scientiasblog.blogspot.com/2008/06/nehalem-appears-but...

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Förbättringarna i Nehalem kommer inte bara att bättra flertrådsprestandan, en del av dem kommer också att hjälpa enkeltrådsprestanda.

1) Lägre minneslatenser pga minneskontrollern till exempel. K8 fick en ordentlig boost jämfört med K7.

2) L2 är mindre men också snabbare (11 cykler vs 15 cykler i Penryn) samt enkeltrådade program som körs ensamt använder hela L3 cachen på 8MB. Den totala cachemängden blir 8MB jämfört med 6MB i Penryn.

3) Förbättrad Branch Prediction hjälper också till enkeltrådade program såväl som flertrådade.

Hittils har jag bara sett två förändringar i Nehalem som kan sänka enkeltrådsprestandan. Det är L1 cachen och L2 cachen. L1 går från 3 till 4 cykler i latens och L2 cachen är mindre (men snabbare!).

På det stora hela tror jag att Nehalem kommer vara något snabbare i de flesta enkeltrådade program, lite långsammare i ett ytterst fåtal program och mycket snabbare i ett fåtal program. Enkeltrådsprestanda endast alltså.

I de få program som kan hantera fler än 4 trådar kommer nog Nehalem krossa det mesta. Kanske till och med kommer nära Power6 i server prestanda.

Permalänk

Och sen inte glömma TDPn på 130W som de har jämfört med 65w som t.ex E8600 har. Vad kommer det inte krävas för slags monsterkylning för att kunna köra datorn med låg ljudnivå med ett sånt monster?

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
är ganska ordentligt insatt

de har optimerat den för flertrådslösningar men de har bara en 256 kb L2 cache medan Core 2 har en gigantisk på 6 MB. Core 2 kan ligga och köra hela program i cachen om de är singeltrådade medan nehalem måste gå till L3 cachen som är mer än dubbelt så långsam.

Nehalem är en mycket bra processor men den är inte gjord för att köra entråds lösningar. Så länge man bara kör ett program eller kanske ett program som skalar till två trådar och inte använder speciellt mycket minne så vinner Core 2 väldigt mycket på sin stora L2 cache.

Här är notis som kan vara bra och läsa: http://scientiasblog.blogspot.com/2008/06/nehalem-appears-but...

Du verkar inte vara speciellt insatt om du tror att hela program ligger i cachen...
För det första så kör Intel cache ala modell incluseive. Sen delar kärnorna på L2. Dvs båda kärnornas L1 cache finns i L2. Så fort datan i L1 ändras (vilken den gör... ofta... ) så måste den skrivas och verifieras i L2. Så fort data behandlas i L2 av en kärna blir den andra berörd. Separat L2 men delad L3 är ju en betydligt bättre modell. Anledningen till att Intel har tryckt in så mycket cacheminnen är helt enkelt för att den externa minneskontrollen har för höga latenser. Då man nu integrerar den behövs inte lika mycket cacheminne. Större cache = högre latens så det är en avvägning man får göra helt enkelt.

Att tro att ett helt program bara för att det är mindre än tex 6MB skulle ligga i L2 är tja låt os säga inkorrekt...

Att man sen jobbar väldigt mycket med nehalems flertrådsprestanda är inget jag bestridit. Det förefaller ganska naturligt nu när man har fått så pass mycket bättre minnesbandbredd. Att nehalem sen kan dirigera om resurser beroende på last och antal trådar programmet kräver är en annan sak som inte bidrar till en lägre prestanda...
Bara minneskontrollen, branch prediction och LSD buffertens möjlighet att loopa mera data (så man inte ens behöver gå till cacheminnet) ger ju prestandaökningar.

Det största problemet med nehalem är plattformans uppdelning som kommer leda till högre priser. Att man måste köra tylersburk + bloomfield för att kunna köra CF är en ganska stor nackdel. Lynnfield har ju en integrerad PCI-e kontroller som sköter kontakten till grafikkortet. Resten går via DMI-bussen som är alldeles för seg även om man vill mecka in CF-stöd den vägen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Och sen inte glömma TDPn på 130W som de har jämfört med 65w som t.ex E8600 har. Vad kommer det inte krävas för slags monsterkylning för att kunna köra datorn med låg ljudnivå med ett sånt monster

Samma slags kylare som klarar AMDs 140W-monster ....

Eller samma slags kylare som man måste ha på E8*** för att kunna köra 4GHz+

(det tråkiga i sammanhanget är tyvärr att man inte kan ha _samma_ kylare, eftersom intel har utvecklat ännu en ny standard för fastsättning av kylaren)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Samma slags kylare som klarar AMDs 140W-monster ....

Eller samma slags kylare som man måste ha på E8*** för att kunna köra 4GHz+

(det tråkiga i sammanhanget är tyvärr att man inte kan ha _samma_ kylare, eftersom intel har utvecklat ännu en ny standard för fastsättning av kylaren)

oj mer pengar och spendera för de som ska uppgrader :-/

Permalänk
Avstängd

Dyrt att uppgradera. =/ ... För att byta till ny processor så måste man skaffa sig nytt moderkort eftersom det är ny sockel... och så måste man skaffa sig nytt minne ifall DDR2 inte ska stödjas...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Processor-moderkort-minne-kylare .. och säkerligen vill man ha det då värsta grafikkortet(eller flera av dem), vilket innebär ny nätdel, om man tänker köpa en sån rigg. Samt att Bloomfield positioneras som "EE" .. ingen billig extra prestanda.

Sådan prestanda är heller knappast motiverad om man inte använder minst en 24" HD-skärm, så det blir en ytterligare utgift för de flesta av oss. Och vid det laget kan man inte leva utan SSD-systemdisk och feta Tera-diskar i raid vilket spär på priset ytterligare. Tja, det går att hålla på och lägga till en del fler saker. Huh!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunt3r
Asså va fan ska man göra i uppgraderingssynpunkt nu? Hade tänkt satsa på ett billigt p35-moderkort, typ max 1k och sedan en core2duo eftersom jag verkligen behöver uppgradera. Men om Nahelem kommer redan till vintern, ska man vänta lite till eller?

O andra sidan så kan man ju inte bara vänta o vänta, kommer ju alltid nytt i den här branschen, beslut beslut :S

Fast man behöver inte vänta då du får hyggliga grejor för 1000 kr.
AM2 då men funkar säkert till dom vardagliga uppgifterna.
http://www.komplett.se/k/kl.aspx?mfr=&bn=10071&sortBy=p&minpr...
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340187

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Nä ta mig baklänges - man måste ju uppgradera allting förutom datalådan.

Kommer att behålla min nuvarande system q6600 @3,6 Ghz och 2X4850, 8 gb DDR2 så länge det bara går. Tror inte att nehalem preseterar bättre än en quad på 3,6 ghz heller...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk

Jag är fortfarande lite osäker på hur Nehalem kommer prestera jämfört med C2.
Det mesta har ju som sagts förbättrats och tweakats men jag tycker en del frågetecken kvarstår.

Det som jag själv känner är mest oklart är hur bra de avvägt SMT (HyperThreading) implementationen. Eftersom några resurser (ROB, load/store buffrar mm) delats statiskt (hälften till varje tråd) men inte ökat med 100% från C2 kan man ju tänka sig att det i vissa fall ger en prestandaförlust. Visserligen tror jag de flesta kan dedikeras till en tråd om ingen annan körs men då krävs det ju att operativsystemet inte schemalägger två trådar på kärnan.

Förändringarna i minnes hierarkin är ju också intressant. De har ökat L1 latensen från 3 till 4 cykler, sänkt L2 till under 12 och samtidigt minskat det från 6MB till 256KB och lagt till delad 8MB L3 med variabel åtkomsttid på i bästa fall 30-40 cykler. Om detta är bättre eller sämre återstår nog att se och förmodligen varierar det med applikation.

Finns det några uppgifter om vilka frekvenser den kommer att lanseras i?
Ökningen av L1 latensen kan ju ev. vara en indikator på att de vill upp i frekvens men samtidigt har de lagt till en minneskontroller med tre kanaler och QPI vilket redan ger en ökad effektförbrukningen.

Överlag verkar det va en riktigt spännande arkitektur och det ska bli riktigt roligt att se lite mer djupgående analyser när den väl är här.

Visa signatur

/Hej hopp!