Användare av Firefox säkrast på nätet

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem

Föredrar opera framför firefox då det äter mkt minne och kraschar då och då... samt att det är bökigt att komma åt cache-foldern. Fast opera visar inte alla hemsidor korrekt så det blir till att man sitter i firefox (som är ganska skräp imo) ändå..

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Tror också på detta. En FireFox-användare är ofta mer insatt än medelsurfaren och ser själv till att han/hon sitter på senaste versionen.

Nja, får ju tänka på att den FireFox-användaren säkert har ett par syskon som använder FF bara för att han gör det.

Sen så är väl inte FF säkrare än t.ex. Opera bara för att fler använder senaste versionen?

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem

Jag tycker att rubriken är missledande då jag först tolkade den som att firefox är den säkraste browsern, vilket sist jag kolla var opera? (vill dock inte skapa ett flame war här nu )

istället så var det någon onödig undersökning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eonic
noscript borde vara standard i alla webbläsare.

Öh nej. Är du rädd för javascript eller? En uppdaterad webbläsare borde vara standard i alla datorer däremot.
Det räcker med att man använder uppdaterat virus program och uppdaterad webbläsare så slipper man tidslöseriet med whitelists i noscript.

Permalänk
Medlem

Ja handelsbanken säkerhetsprog nexus funkar felfritt i ff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
Föredrar opera framför firefox då det äter mkt minne och kraschar då och då... samt att det är bökigt att komma åt cache-foldern. Fast opera visar inte alla hemsidor korrekt så det blir till att man sitter i firefox (som är ganska skräp imo) ändå..

Har för mig att jag såg ett test mellan FF 2, FF 3, Opera och IE. FF 3 drog minst minne medan FF 2 drog mest men bara lite mer än de andra

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Hedersmedlem

Mest oroväckande är väl ändå det faktum att så många användare av IE ovetandes surfar vidare och kanske t o m gör sina bankärenden med en icke uppdaterad webbläsare.

Noscript är inte bara en fråga om säkerhet, utan ett smidigt sätt att surfa snabbare, liksom AdBlock. Alltså ett stort plus.

Permalänk
Medlem

Firefox - Windows
Safari - Os X

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
samt att det är bökigt att komma åt cache-foldern.

Finns en extension som heter cacheviewer som är gör cachen mycket mer åtkomlig; man kan söka på url, se preview på bilder och så vidare.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cj
Firefox - Windows
Safari - Os X

Kan inte mer än hålla med.
Firefox må spöa allt annat när man sitter på en Windows dator men när man sitter med OS X så känns Safari bättre.
Det är samtidigt lite "läskigt" (men samtidigt inte förvånande) att fler inte uppdaterar, att IE ligger sist är väl ingen förvånad över?

Permalänk

Firefox FUCK YEAH!

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni FF3 användare om 3´an ?

Funderar på att byta ifrån FF 2, men är osäker på hur stabilt och hur enkelt bytet är ?

Lite åsikter hade uppskattats.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Vad tycker ni FF3 användare om 3´an ?

Funderar på att byta ifrån FF 2, men är osäker på hur stabilt och hur enkelt bytet är ?

Lite åsikter hade uppskattats.

Det är inget att vänta med, version 3 är betydligt snabbare och mindre minneskrävande. Bytet är inte svårare än att ladda ned och installera och några stabilitetsproblem verkar inte finnas (jag har inte drabbats i alla fall).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är inget att vänta med, version 3 är betydligt snabbare och mindre minneskrävande. Bytet är inte svårare än att ladda ned och installera och några stabilitetsproblem verkar inte finnas (jag har inte drabbats i alla fall).

Ok.
Funderade på det där med bookmarks osv, det är väl den saken som gör att jag tvekar.
Behålls dessa per automatik eller har man strul att vänta ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Ok.
Funderade på det där med bookmarks osv, det är väl den saken som gör att jag tvekar.
Behålls dessa per automatik eller har man strul att vänta ?

Om inte annat har jag hört att importera/exportera skall fungera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mmomento
Ja handelsbanken säkerhetsprog nexus funkar felfritt i ff

Tack för den infon. Då kanske jag provar igen någon dag.

Permalänk
Medlem

FF3 + AVG 8 free är bombsäkert på nätet, jag kommer att hålla denna kombination väldigt länge. exempel vid googling :). http://pici.se/pictures/URmYsFkwm.jpg

OBS att jag sökte på det bara för att hitta en sida med aktiva hot

Bogey
Mitt FF2 crashade precis innan jag installerade FF3 och jag kunde tillochmed starta med de senast öppnade sidorna. Alla cookies, sidor jag besökt, cache etc fanns kvar.

Permalänk
Medlem

Välkommen till ryggdunkarklubben!

Nyheten säger ju bara att de som använder Firefox oftare kör en uppdaterad version än de som kör en annan webläsare.
Hur säker är exempelvis Fx3 jämfört med Opera 9.51 eller IE8? Det står det inget om.

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Medlem

Både FF2 och FF3 har öppna buggar som tillåter systemaccess:
http://secunia.com/advisories/30761/

FF2 har haft ganska många säkerhetshål: http://secunia.com/product/12434/?task=advisories samt att alla addons är potentiella säkerhetshål dessutom: http://secunia.com/search/?adv_search=1&s=1&search=%22extensi...
Opera har en del säkerhetshål också men inte riktigt lika många och alla är åtgärdade i senaste versionen: http://secunia.com/product/10615/?task=advisories

IE7 har en fin lista exploits, flera som inte är fixade: http://secunia.com/product/12366/?task=advisories IE6 har ännu fler: http://secunia.com/product/11/?task=advisories

Safari verkar vara bäst säkerhetsmässigt av webläsararna, version 2: http://secunia.com/product/5289/?task=advisories och version 3: http://secunia.com/product/17989/?task=advisories

Så bara kolla hur uppdaterade webläsarna är tycker jag är helt förkastligt tycker jag. Skulle vilja ge er lite bakläxa när det gäller rubriken och stora delar av artikeln!

Permalänk
Medlem

Go Fx3!

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Har kört Firefox i ca 8 år nu, före det så körde jag med Netscape. Så har inte kört så mycket med Ie.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Har kört Firefox i ca 8 år nu, före det så körde jag med Netscape.

Grattis, Phoenix 0.1 släpptes (enligt wikipedia) den 23 september 2002.
http://en.wikipedia.org/wiki/Firefox#Release_history

Permalänk
Medlem

missvisande rubrik? ff3 behöver inte vara säkrare för att den är uppdaterad efter som det är först när ett säkerhets hål upptäckts det kan bli patchat och ibland kan det ta ett tag innan dom upptäckts. så istället borde dom kolla hur många säkerhets hål dom har behövts patchats förut för att säga vilken som är säkrast?

fast jag e bakis nu så jag vet inte om jag tänker rätt

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Har kört Firefox i ca 8 år nu, före det så körde jag med Netscape. Så har inte kört så mycket med Ie.

Alltid lika kul att se när folk behöver en penisförlängare och ska börja ljuga!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Firefox med alla plug-ins är riktigt bra men är det stabilt?
Nej inte enligt mig och då har jag testat på flera olika datorer.

Även FF3 kraschar väldigt lätt men man får ju upp sidorna man var inne på väldigt lätt.

Upptäckte idag då jag gick igenom historyfliken i sidofältet att programmet kraschade väldigt ofta då jag gick in på länkarna.

Fast IE är ju värre än ana*klåda då man sysslar med CSS.

Det vanligaste felet när datorn (eller Firefox, i det här fallet) strular, är skit bakom tangentbordet.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk

hehe jag kör fortfarande med ie6, har fx 3 instalerat men använder det inte

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Tycker nya Firefox kraschar en del bara, lite synd.
Men det är lugnt för nu ändå, får ju upp allting om ett par sekunder ^^