Intel planerar omfattande prissänkningar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedishbanshee
Skitsnack, det har ingenting att göra med att det är en Intel processor.

Skillnaden finns där men är varken mätbar eller märkvärd, alltså ingenting som vi konsumenter egentligen bry oss om när vi köper vår nya processor.

Det kan ju ha varit något annat också, som mjukvaru-relaterat. Men det är konstigt att det aldrig hände med min AMD.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Ännu billigare? Intressant...

Jag mekade ihop min nya burk med en E8400 igår, och än så länge går den som en skållad råtta... sval som in i norden också. Nöjd som fasen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Svenska priser då?

Någon som vet när detta påverkar den svenska marknaden och vad det innebär i svenska priser? Just nu verkar c2duo 3ghz ligga runt 1500-1700 tror ni den kan komma ner till tusenlappen med detta eller är det för mycket begärt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
E8500 borde tas bort då den bara presterar marginellt bättre än E8400 och är ingen värsting längre.

Mer modeller som känns överflödiga faktiskt, kanske de borde plocka bort varannan prolle ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

670kr för en E7200 är ju ganska bra, blir nog nya favoritprollen om några veckor tror jag.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Han har rätt i det han säger, med en högre frekvens så räknar processorerna fel oftare - märkbart när man klockar en processor. Annars talar man inte mycket om det. Intels arkitektur har alltid varit så att de måste ha höga frekvenser, AMD har inte kört på den linjen. Därav mindre räknefel.

Är det verkligen bara jag som reagerar på det här?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Är det verkligen bara jag som reagerar på det här?

Nej.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Är det verkligen bara jag som reagerar på det här?

Nej, men om man skulle tilrättavisa alla fjortisar som tror sig veta på det här forumet blir det inte mycket tid till annat

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Han har rätt i det han säger, med en högre frekvens så räknar processorerna fel oftare - märkbart när man klockar en processor. Annars talar man inte mycket om det. Intels arkitektur har alltid varit så att de måste ha höga frekvenser, AMD har inte kört på den linjen. Därav mindre räknefel.

Eehh, då borde du alltså ofta få fel i t.ex. Orthos med en Intelprocessor, då detta program märker om processorn räknar fel och avbryter exekveringen. Hmmm....konstigt då att man kan köra Orthos oavbrutet på en oklockad prolle i flera dagar utan problem (har inte orkat köra längre än några dagar, dock lär det inte vara något problem att köra längre). Funkar lika bra med Intelprocessor som med AMD-processor.
Dessutom borde ju då en AMD x2 6400 räkna fel oftare än en E8400, då x2 6400 är klockad högre än E8400, allt enligt samma resonemang.

Att processorn räknar fel då man skruvar upp frekvensen över processorns givna specifikationer skall inte blandas ihop med att man kör oklockat, men kör en processor som har högre klockfrekvens.
Alla processorer har en gräns för hur snabbt de kan köras innan de börjar räkna fel, men E8400 t.ex. med en originalfrekvens på 3GHz, måste i de flesta fall klockas över 4GHz innan den blir såpass instabil att den räknar fel (förmodligen måste man höja Vcore också för att få den frekvensen). Detta borde ju ge vid hand att processorn har rätt stor marginal tills den blir instabil.
Gör du samma sak med en x2 6000+ (3GHz), så kommer den att krokna tidigare i de flesta fall (och har alltså mindre mariginal).

Att Intel alltid har kört med högre klockfrekvens stämmer inte heller. Om du tittar på P4 vs Athlon 64 så stämmer det, vilket inte är så konstigt, då Athlon har en nyare arktektur. Tittar du på förhållandet Athlon 64 vs Core2Duo, så är förhållandet omvänt pga attCore2Duo är en senare arkitektur. Om du kollar efter, så ser du att x2 6400+ har högre klockfrekvens än den högst klockade Core2Duo processorn och x2 6400+ har funnits ute länge nu (vilket inte E8500@3,16GHz har).
Det är helt enkelt så att ju längre en arkitektur funnits, desto högre sätts klockfrekvensen, tills man når en taknivå. Core2Duo är nyare än Athlon64 och har inte nått den taknivån ännu.

Om man tittar på rent windowsarbete, så skulle jag kunna tänka mig att AMD's mindre cachestorlek gör att den upplevs något rappare än motsvarande Intelprocessor. Det är i alla fall den mest troliga teori jag hört. (Dock är det inget jag direkt kan säga att jag märker själv)

När det gäller det där med jämnare gång hos en AMD-processor jämfört med en Intel processor, så håller jag med Elgot. Det verkar mest sitta i huvudet på de som vill se det.

Visst gör AMD förbaskat bra processorer och jag pushade starkt för dem när Athlon 64 kom och de var snabbare och effektsnålare än P4 och det vid en lägre frekvens. Men i dagsläget är Core2 snäppet bättre. Därmed inte sagt att AMD's processorer är dåliga, men de ger i dagsläget sämre prestanda och i quad-fallet är de även effekthungrigare vid samma frekvens som motsvarande Core2-processor.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Har du något exempel på när man har glädje av denna "jämnhet" ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
WOOT

kan någon styrka detta

Jag har gått på ganska hårt här innan och ingen har lyckats styrka det då, troligen lyckas ingen nu heller. Jag försökte själv ganska ihärdigt att återskapa delar av påståenden utan att lyckas. Tyvärr hade jag ingen phenom hemma utan bara en X2a.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Jag kan säga att den liknelsen stämmer bra. När jag bytte från min AMD 2500+ till E2160 så var det första jag märkte att musen fasnade ibland....

Du kan väl inte på allvar tro att det skulle vara en brist i en processor som ger dig problem med muspekaren Mer sannolikt att du gjorde något fel med din installation av operativsystemet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard
På recensioner ser man staplar och siffror med saker som går att mäta, men det betyder inte nödvändigtvis att dom är bättre, eller hur? AMD har också uttalat sig om hur benchmarks inte är deras grej, utan de satsar på en annan sak.

Om företag A har dåliga resultat med mätmetod I så är det väl klart att de försöker framhäva andra kvaliteter. Så skulle alla göra och jag minns inte hur Intel gjorde i slutet av P4-tiden, men troligen försökte de också dölja sina brister på mer eller mindre kreativa vis.

Problemet här är att många människor från endera lägret alltid försöker påskina att den ena processorn är märkbart och väldigt tydligt bättre än den andra när skillnaderna egentligen kräver väldigt exakta mätmetoder för att tydliggöras.
Båda tillverkarna gör väldigt bra processorer, hur obehagligt en del än kan tycka att ett sådant faktum är.

Jämnheten i Amds processorer har lika stor förankring i verkligheten som virvlat vatten och kommer så att fortsätta ha tills någon kan beskriva ett test som entydigt påvisar detta fenomen på ett sätt som går att återskapa om och om igen med samma resultat oavsett hårdvaran runt processorn.

Permalänk
Medlem

20 dollar på en E800 bör vl bli ca 150 kronor med moms.
Får se om jag tar den eller en E8500 på en gång.

Försöker fortfarande hitta en entydig redogörelse för vilken processor som behövs ihop med ett radeon 3650 för att klippa killasample hackfritt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Re: Svenska priser då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunt3r
Någon som vet när detta påverkar den svenska marknaden och vad det innebär i svenska priser? Just nu verkar c2duo 3ghz ligga runt 1500-1700 tror ni den kan komma ner till tusenlappen med detta eller är det för mycket begärt?

Men det förstår du väl själv om du tittar lite på siffrorna?
E8400 pris idag: $183 efter sänkning: $163
Om du inte pallar ta reda på vad dollarn står i (man kan ändå inte räkna om rätt över då vi har hög moms på 25% i Sverige m.m.) så titta bara på skillnaden i procent. 183 är ju inte så lätt att räkna på i huvudet men avrunda det bara till 200, 163 blir 180 med samma påslag. Hur stort är hoppet 200 --> 180?

Tio procent eller hur?

Så 150 - 170 kr lägre pris här med andra ord, om butikerna ger oss konsumenter hela sänkningen (inte säkert att alla gör det på en gång).

Hur lång tid det tar innan det går igenom i Sverige har jag inget säkert svar på, kan säkert ta närmare en månad innan de flesta butiker har sänkt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Jag som tänkte beställa en E8400 nu i veckan...:( Verkar dock som att sänkningen på just den modellen är ganska låg, så är nog lika bra att beställa nu och slippa sitta och vänta.

Permalänk
Medlem

Måste uppgradera servern nu i månadsskiftet... finns det pengar kvar så är ju nyköp kanske att tänka på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
SÅ e2160 klarar inte av musen?

HAHAHAHAHA

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Mer modeller som känns överflödiga faktiskt, kanske de borde plocka bort varannan prolle ?

Ja och nu kommer även E5xxx serien...Intel tycks göra en Nvidia och konkurrera med sig själv.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Ja och nu kommer även E5xxx serien...Intel tycks göra en Nvidia och konkurrera med sig själv.

Ja ! Får oxå Nvidia vibbar av Intel numera

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Ja ! Får oxå Nvidia vibbar av Intel numera

Så om nu bara AMD kunde få ut ett par bra modeller så är we in business igen.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Så om nu bara AMD kunde få ut ett par bra modeller så är we in business igen.

Jo, det hade varit något det.

Har föredragit Amd sen min första K6´a, som klockade bättre än min Pentium och har faktiskt en 146á kvar i drift, även om jag kör Intel numera.

AMD är viktiga för oss konsumenter eftersom de pressar Intel att göra bättre ifrån sig, både prestanda och prismässigt.

Som det ligger till med AMD´s prollar just nu, så kunde läget vara bättre.

Verkar som ATI/AMD´s 48XX kort har gett resultat på Nvidias priser om man får tro en ny tråd om priser på Inet och Nvdia kort.

OT ? Javisst

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Ser många som skriver att de tänker köpa en Q9450 när de går ner i pris, är det bara jag som fått intrycket av att Q9450 ska fasas ut och ersättas av Q9550 till samma pris?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Ser många som skriver att de tänker köpa en Q9450 när de går ner i pris, är det bara jag som fått intrycket av att Q9450 ska fasas ut och ersättas av Q9550 till samma pris?

Det syns väl till och med i tabellen?

Permalänk
Medlem

Väntar väl med E7200 då.... inte någon brådska precis.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Ja Q9450 kommer ersättas av Q9400, det är därför jag har lagt beställning på en q9550 som ska hämtas ut om 2 v. Jag har hört att amd 9950 presterar mycket bra, i vissa fall bättre än q6600 och q9300.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Verkar som ATI/AMD´s 48XX kort har gett resultat på Nvidias priser om man får tro en ny tråd om priser på Inet och Nvdia kort.

OT ? Javisst

Dom skall tydligen sänka priset ytterligare på 9800GTX från $199 till $169. Det skulle bli ner mot 1300kr.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM