Geforce GTX 200 faller i pris

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Asså ajg har facktiskt övervägt 3870 när jag skulle upgradera min WS men det blev 2st 8800GTS då ati sedan ungifär sedan 3-4 månadersedan då jag kollde stöde som mäst HD2900 med 3D stöd.

Så deras Opensource utveckling går SLÖT.

Har redan läst det du citerar men för mig är det itne intresant så länge det i pracktiken inte fugnerar. och ajg vet av erfarenhet att nåt som precis BÖRJAR fungera oftast behöver mogna nåt år eller så innan det är pracktiskt användbart. Så därför tror jag vi får vänta yterligare innan ATI är på nvidias nivå i linux. Nvidia är inte perfecka underl inux. Bristen på h.264 avkodning och tillbakadragandet av mpeg2 avkodning är ett bevis på det men ATI rent ut sag har historiskt sett SUGIT i linux vad det än gäller.

Minst när 9800PRo var higtec. fan mitt GeFroce 3 sprang cirklar runt det i linux ffs. Så usla var drivisarna.

ATI har lite å bevisa när det gäller linux.

jo jag hadde ett 9600 pro det va ganska tragiskt stödet i linux.

men om man köper ett 4850 så kommer förhoppingsvis öppna drivrutinerna ha 3d stöd snart, det va så jag tänkte. Amd kan ju knappast ångra sig nu när dom gått såhär långt. fattar bara inte varför dom inte släppt dokumenten för drm ännu!

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Bortsett från att PS3 är världens bästa konsol alla kategorier med billig/prisvärd blu-ray läsare OCH stöd för linux så blir det en fulländad mediaspelare som DESSUTOM klår ALLA varianter av HTPC om man kollar pris per prestanda - har du några belägg för vad du skriver eller är du bara sur att inte ha råd med konsolen och passar på att nedvärdera den när du ändå är på nVidia?

Att nVidia är dyra och mjölkar sina kunder på pengar är sorgligt men att otacksamt komma med påhitt om PS3? Sony lanserar världens mest prisvärda blu-ray läsare Då konsolen lanserades, först nu något år senare kan man hitta vettiga spelare, men är fortfarande mer prisvärt att skaffa PS3 då du får så otroligt mycket mer för pengarna. Känns lite lustigt att läsa sådant, samtidigt lite fånigt - fundera lite längre och kom på en bättre jämförelse, kanske en som också är realistisk?

Att påstå att playstation 3 var en lyckad satsning från sonys sida är ju fan det dummaste jag hört! Sony går ju moljontals kronor back varje år därför att de var tvugna att sänka priset på sin "nya" konsol, de förlorar ca 2500 kr per såld konsol bara för att kunna konkurera med Wii och Xbox 360, folk vill inte bara ha prestande, de vill ju även ha råd! Precis som med grafikkort, finns ingen anledning att köpa gtx280 när den verkar prestera ungeför 13% bättre än hd4870! vad kostar ett hd4870 kort? ja juste, ungefär 2300 kr.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland

HD4870 går redan nu att få tag i för 2100 kr, och räkna inte heller med 3200 kr då priserna i USA blir inte som i Sverige. Dessutom var det ju bara till deras partners som priserna sänktes, det kommer knappast innebära 90 dollar mindre i butik. Tänk också på att snittet för GTX280 ligger fortfarande runt 4600 kr.

Lite snett resonerat tycker jag, först använder du amerikanska priset på 4870 och jämför med sen tar du fram något snitt på gtx, jag misstänker att du inte tog fram ett snitt på 4870 i Usa utan snarare ett lägsta pris.

Kanske når inte gtx ner i 3200 efter prissänkningen men 4870 kommer inte kosta 2100kr på länge i Sverige helelr tror jag. Sen koster det ju alltid med prestande. 13% bättre vad är då priset för de procenten. Mellan till exempel 8800GTX och Ultra skiljde det mindre i prestanda men mer i pris, Ultra sålde endå. Jag tycker fortfarande att 4870 är ett riktigt bra kort och funderar skarp på vilket kort jag skulle vilja ha men jag tycker att den nuvarande ati vs nvidia kampen har blivit ganska löjlig. Båda är bra kort och det är skönt att se ati komma ut med en så här stark generation av grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980

Kanske når inte gtx ner i 3200 efter prissänkningen men 4870 kommer inte kosta 2100kr på länge i Sverige helelr tror jag.

huh?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=355992

vad snackar du om?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
huh?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=355992

vad snackar du om?

Oj fan det var bättre än jag trodde! Kul som fan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Lite snett resonerat tycker jag, först använder du amerikanska priset på 4870 och jämför med sen tar du fram något snitt på gtx, jag misstänker att du inte tog fram ett snitt på 4870 i Usa utan snarare ett lägsta pris.

Kanske når inte gtx ner i 3200 efter prissänkningen men 4870 kommer inte kosta 2100kr på länge i Sverige helelr tror jag. Sen koster det ju alltid med prestande. 13% bättre vad är då priset för de procenten. Mellan till exempel 8800GTX och Ultra skiljde det mindre i prestanda men mer i pris, Ultra sålde endå. Jag tycker fortfarande att 4870 är ett riktigt bra kort och funderar skarp på vilket kort jag skulle vilja ha men jag tycker att den nuvarande ati vs nvidia kampen har blivit ganska löjlig. Båda är bra kort och det är skönt att se ati komma ut med en så här stark generation av grafikkort.

Om det är något som är löljligt så är det din pro-Nvidia attityd. Kolla på Prisjakt.se. HD4870 finns för 2095 kronor. Snittet ligger runt 2300. GTX280 har en enstaka modell som ligger på 4095 kronor och resten ligger runt snittet vid 4500-4600 kronor. Jag har inte nämnt ett enda Amerikanskt pris.

Du tror väl ändå inte att jag är så dum att jag jämför minimum pris med snittpris. Sist jag kollade var det du som jämförde med Nvidias minimum pris på GTX280 och ett pris som du hade hittat på till HD4850 CF så kom inte med sådant skitsnack. Det jag menade var att bara för att rent hypotetiskt du kommer kunna få tag på ett Asus GTX280 för 3200 kr säger vi, så betyder inte det att du kommer kunna få ett XFX GTX280 för något pris i närheten av 3200 kr. HD4870 har så pass smal range mellan minimum och snitt så där är en prissänkning mer universal.

Det jag försökte säga är att förvänta dig inte så värst mycket av en sådan här prissänkning för det kommer antagligen inte översättas i samma omfattande grad till Svenska priser. Som du sa är GTX280 ett skitbra kort men för priset i dagsläget är det löjligt. Som många säger så har alltid topprestanda kort kostat 4000+ kronor men på senare tid har vi blivit bortskämda med topprestanda kort som 8800gt och 8800gts för under 2000 kronor. Just därför känns det helt plöstligt väldigt ovärt med 4100 kronor för ett topprestanda kort som är 11 procent snabbare än ett som kostar 2100.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Om det är något som är löljligt så är det din pro-Nvidia attityd. Kolla på Prisjakt.se. HD4870 finns för 2095 kronor. Snittet ligger runt 2300. GTX280 har en enstaka modell som ligger på 4095 kronor och resten ligger runt snittet vid 4500-4600 kronor. Jag har inte nämnt ett enda Amerikanskt pris.

Du tror väl ändå inte att jag är så dum att jag jämför minimum pris med snittpris. Sist jag kollade var det du som jämförde med Nvidias minimum pris på GTX280 och ett pris som du hade hittat på till HD4850 CF så kom inte med sådant skitsnack. Det jag menade var att bara för att rent hypotetiskt du kommer kunna få tag på ett Asus GTX280 för 3200 kr säger vi, så betyder inte det att du kommer kunna få ett XFX GTX280 för något pris i närheten av 3200 kr. HD4870 har så pass smal range mellan minimum och snitt så där är en prissänkning mer universal.

Det jag försökte säga är att förvänta dig inte så värst mycket av en sådan här prissänkning för det kommer antagligen inte översättas i samma omfattande grad till Svenska priser. Som du sa är GTX280 ett skitbra kort men för priset i dagsläget är det löjligt. Som många säger så har alltid topprestanda kort kostat 4000+ kronor men på senare tid har vi blivit bortskämda med topprestanda kort som 8800gt och 8800gts för under 2000 kronor. Just därför känns det helt plöstligt väldigt ovärt med 4100 kronor för ett topprestanda kort som är 11 procent snabbare än ett som kostar 2100.

Tyckte jag försökte skriva så tydligt som jag bara kunde att jag tycker båda korten är bra och är tveksam på vad jag kommer välja. Att du tycker min pro-Nvidia attityd är löjlig är ju trist att höra. Poängen i min post gick troligen helt förlorad till dig, andra kanske har lättare att förstå att min poäng. Jag tycker återigen att det är väldigt positivt att valet denna gång är svårt. För mig så har det inte varit det på ett tag nu.

För att oscarstegland inte ska tro att detta är en pro-nvidia post avslutar jag med GO ATI!!!!