AMD tappar på processormarknaden

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jättestor skillnad i yield. AMD får ut dubbelt så många chip per waffer, dessutom är nästan alla dugliga fö försäljning, nVidia får ut mindre än hälften, och dessutom är endast 40% av de dugliga, varav en bunt inte duger till mer än GTX 260.
Med andra ord har AMD mycket lägre produktionskostnad.

Men jag är fortfarande inte intresserad av att jämföra med gtx280. Är det någon som vet hur läget är med mera normala kort, till exempel 9800gtx?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Sant, AMD verkligen äter marknadsandelar på grafikkortsfronten. Nvidia förlorar mer än vad jag räknat med, AMD imponerar starkt.

framförallt så ökar förmodligen grafikkortsmarknaden totalt sett. datorer är väldigt billiga och grafiken har även blivit mycket billig om man jämför ett år tillbaka.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
framförallt så ökar förmodligen grafikkortsmarknaden totalt sett. datorer är väldigt billiga och grafiken har även blivit mycket billig om man jämför ett år tillbaka.

Oavsett om marknaden ökar, så snor AMD åt sig marknadsandelarna. Nvidia förlorar massor med pengar på det här och det är en tidsfråga hur länge de klarar av det. Deras CUDA-platformar är iofs helt sjuka, där de har en dator för 35.000 kr och presterar bättre i några tester än en superdator för 5 miljoner dollar.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Oavsett om marknaden ökar, så snor AMD åt sig marknadsandelarna. Nvidia förlorar massor med pengar på det här och det är en tidsfråga hur länge de klarar av det. Deras CUDA-platformar är iofs helt sjuka, där de har en dator för 35.000 kr och presterar bättre i några tester än en superdator för 5 miljoner dollar.

Finns det några siffror ute för Q2'08 ännu?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Jag menade enbart processorer nu och inga moderkort. Är man inte intresserad av överklockning och lulliga funktioner finns det många intelalternativ vad det gäller moderkort redan från 300-400. Och lägger man på någon hundralapp får man ett moderkort som klarar stabil överklockning också.

Att jämföra en Celeron D på ett i bästa fall 945moderkort med med en Athlon X2 BE på ett 680G och tro att Intelplattformen är bästa valet då är man ute och cyklar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men jag är fortfarande inte intresserad av att jämföra med gtx280. Är det någon som vet hur läget är med mera normala kort, till exempel 9800gtx?

Har för mej att jag läste på b3d att kärnan på 9800GTX + ( 55nm, G92b ) är större än den på Hd40xx ( rv770 ) produktionskostanderna borde därför inte bli lägre för Nvidia än för AMD, sen har jag också för mej att själva PCB:n på 9800GTX är mer komplicerad än den på HD40xx och därför kostar mer att producera.

Med goda yields och sjunkande priser på GDDR5 tror jag att AMD skulle kunna sälja HD4870 riktigt billigt till jul om de var tvungna och ändå tjäna pengar, låt oss hoppas att de blir tvungna

Marginalerna på GDDR5 ska var rätt ok om man jämför med andra minnestyper, så man kan nog räkna med tillverkarna försöker trycka ut så mycket de kan, vilket kommer att leda till lägre priser

Enligt Baumann verkar AMD helt enkelt satsat på kostnadseffektivitet den här gången och lyckats rätt bra :

http://forum.beyond3d.com/showthread.php?p=1181269#post118126...

Ska bli spännande att se vad som händer, tror det avgörande kommer att bli hur mycket lägre vinster ev förluster, alternativt minskade markandsandelar Nvidia är villiga att ta.

Permalänk
Medlem

mmm 4800 serien säljer bra hoppas jag, men kommer det räcka ?

Permalänk
Avstängd

På intet sätt förvånande.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Finns det några siffror ute för Q2'08 ännu?

Inte ännu, dröjer nog strax under en månad innan det kommer

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

jag är imponerad av hur mycket uppmärksamhet som riktas åt GPU, när den delen av AMD på intet sett kan balansera en dåligt gående CPU-försäljning

under Q108:
intäkter grafik-delen (totalt): $ 230m (förlust 11m dvs 4,8%)
intäkter processor-del: $ 1200m -> förlust: 160m dvs 13%

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Nvidia förlorar massor med pengar på det här och det är en tidsfråga hur länge de klarar av det.

Nja, nu är det så att försäljningen av Nvidia kort går fortfarande bra. Du måste tänka på att Nvidia har haft marknaden i över 18 månader och bara för att ATi lanserar en bra serie betyder inte det att folk slutar köpa Nvidia kort när de psykologiskt sätt vet om att Nvidia har vart bättre eftersom Nvidia regerat i 18 månader. Men tittar man till OEM så kommer givetvis AMD ta priset men inte för Q1 och Q2, knappt Q3 men förmodligen Q4.

Sedan att det skulle vara en tidsfråga innan Nvidia inte pallar mer är lite överdrivet. Jag tror att chansen att AMD kursar är större än att Nvidia inte pallar trycket inom loppet av ett år till exempel.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jättestor skillnad i yield. AMD får ut dubbelt så många chip per waffer, dessutom är nästan alla dugliga fö försäljning, nVidia får ut mindre än hälften, och dessutom är endast 40% av de dugliga, varav en bunt inte duger till mer än GTX 260.
Med andra ord har AMD mycket lägre produktionskostnad.

Där räknar du bara i kislet, räknar du in yielden så blir AMDs övertag på produktionskostnaden mycket större.

Givetvis. Jag bara förklarade hur mkt fler chip den nya tillverkningstekniken ger per wafer. Att de (AMD) sedan har mkt bättre yield är ju också en självklart stor inverkan. AMD borde ju därmed rimligen kunna pressa 4800-serien ner mot sanslöst låga priser!

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC