Nvidia ogillar DirectX 10.1 – siktar på version 11

Permalänk
Medlem

Jaha ja, DX kommer ju under 2009, vilket är långt fram, varför kan de inte stödja 10.1?
Så nu säger Nvidia, vi hoppar på 11 direkt, ja det kommer ATi också göra

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
Du har fel! Finns massa nya ljus effekter m.m i dx10
Googla lite på jämförelse test dx9 mot dx10 i exempel Age of Conan.

Sådana test är inte alltför pålitliga för att visa skillnaden mellan dx-versionerna. Googla lite om "crysis dx9 very high"... (gick att låsa upp med lite krångliga sätt och gör att skillnaderna mellan dx9 och 10 minskade rejält).

Age of conan kanske är liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GooGeL
Blir nog deras säljargument. IMO så är det MS fel alltihop... hade varit så mycket bättre om de gett DX10 support i Win XP också!

och i Linux.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

DX11 skall komma i slutet på 2009 så det är ingen stress precis!

Den största nyheten i DX11 är stödet för tesselation (vilket AMD/ATI har haft stöd för väldigt länge).
Flertrådade beräkningar, Compute Shader (som gör att man kan ta del av GPUNs beräkningskapacitet utan att gå via API:t) Shader model 5.0 osv...

Nvidia väljer att inte implementera DX10.1 för att satsa på DX11, AMD å andra sidan har haft stöd för den största nyheten i DX11 väldigt länge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mudde
Sådana test är inte alltför pålitliga för att visa skillnaden mellan dx-versionerna. Googla lite om "crysis dx9 very high"... (gick att låsa upp med lite krångliga sätt och gör att skillnaderna mellan dx9 och 10 minskade rejält).

Age of conan kanske är liknande.

Har inte så mycket med skillnaden mellan dirextx 9 och 10 att göra. Utan handlar mer om att Crytech låst vissa inställnings möjligheter om du körde dirextx 9 så att det var omöjlig att test med högsta inställningar mot dx10.
Men det var också allmänt känt det inte gick att dra upp inställning till högsta och på grund av spelet och inte dx. Tror de körde med samma inställningar för dx9 och 10 i jämförelse testen. Men för användaren blir det ju skillnad om på samma sätt som i alla spel när man ökar upplösning m.m. Men jag tror inte det var så många dx9 kort som orkade dra Crysis i max upplösning.

Det stämmer att dx10 inte har lika många nyhet jämför med vissa tidigare lanseringar. Utan i dx10 var det optimering till Vist där man passa på att rensa ut mycket gammal skit och gjorde det lättare för alla programmerare. Men helt utan nyheter är inte dx10.

Permalänk
Medlem

Antar att man inte släpper DX11 om två veckor.
Tror mera på SDK och dokumentationer till programmerarna.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zolidznake
Jag är ett NVIDIA-fan, men detta låter ärligt talat som om NVIDIA inte kan svälja sin stolthet och ta tillbaka de dem sa "DirectX 10.1 är oviktigt" och istället gå ut med en ny version av Directx 11 som inte behövs!

Nu är det ju så att det inte är nVidia som går ut med directx versioner utan Microsoft.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Det här med DirectX 10.1 handlar enbart om gammal hederlig asiatisk stolthet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

När nVidia har 11 så har dom oxå stöd för 10.1 eftersom det är mandatory. Det skall bli kul att se om spelbolagen kommer ut med 10.1 patchar för dom spelen som finns ut nu och som "bara" har 10 och sen jämföra prestandan på befintliga grafikkort.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla kommentarerna men det finns ju inget som säger att AMD/ATI inte kommer stödja DX11. So, whats all the buzz all about???

Jo, har just införskaffat ett Sapphire Radeon HD 4870. För mig får dom gärna vänta ett tag till med DX11. Finns inte ens rena DX10 spel på marknaden så det dröjer förmodligen innan det kommer DX11 spel. Sen har vi ju sett att stöd för DX10 inte alltid skiljer sig så mycket i utseende från DX9 med mera...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Det här med DirectX 10.1 handlar enbart om gammal hederlig asiatisk stolthet.

Du menar tex om NVIDIA gick till MS och sa:

"OK, Vi ska stödja DirectX 10.1 om ni döper om den till 11 och lägger till lite fler funtioner så att folk inte märker."

Permalänk
Avstängd

Hahaa nvidia lipar som vanligt när dom inte klarar att utveckla något som konkurrenten har och säger att dom vill gå på nästa version istället,om dom nu är så jävla bra varför kan dom inte ens utveckla det då?
Det kanske beror på att deras utvecklingsavdelning får för lite resurser?
För på senare tid verkar det som dom satsat allt krut på sin marknadsföringsavdelning så mycket skitsnack som dom lipat om:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Microsoft will start talking about DirectX 11 in less than two weeks. Sources have confirmed that Microsoft game technology conference, previously known as Meltdown and now renamed to Gamefest 2008, will be the place where Microsoft plans to officially announce DirectX 11.

This conference takes place on the 22 and 23 July in Seattle, Washington and it will set you back $550 if you register online. You can find some more details about the conference here.

The big feature of DirectX 11 is Tessellation/Displacement while we also heard that Multithreaded Rendering and Compute Shaders are part of it. DirectX 11 also brings Shader model 5.0 but we don’t know many details about it.

It looks like DirectX 11 will stick to rasterization as there is no any mentioning of Ray tracing support.

Nvidia will also talk about DirectX 11 at its Nvision event / conference in late August 2008.

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Hoppas i alla fall att ATI/AMD kommer att komma och om någon säger imot mig så adda mig på msn

Visa signatur

Har sålt min speldator :)