GDDR5 är framtiden enligt Qimonda

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osi

Ge oss 10Ghz processorer to go with them neat GDDR5! Ska man vara lite realist hur snabbt dom tar fram minnesfrekvenser borde processorerna vara snudd på uppe vid 10 sträcket.

Som rolig hemläxa får du i uppgift att räkna ut hur långt ljus hinner färdas på en klockcykel vid 10GHz och utifrån det fundera över om det är lätt eller svårt att få en elektrisk puls att gå från en del av ett chip till en annan under den tiden.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av multimiffo
Som rolig hemläxa får du i uppgift att räkna ut hur långt ljus hinner färdas på en klockcykel vid 10GHz och utifrån det fundera över om det är lätt eller svårt att få en elektrisk puls att gå från en del av ett chip till en annan under den tiden.

Det är ingen fara, jag ringer bara MacGyver, han fixar allt =).

Skämt åsido, det hade faktiskt inte varit helt fel att få till lite snabbare processorer Så att alla komponenter kan få hålla lite smålika takt.
10Ghz vore rätt coolt som quad core ^^.
När det systemet finns har vi väl alla 500GB ram och 1 tflopp HDD nått sånt hehe.

Kommer dröja innan jag byter ut min Q6600 still, enda jag behöver är lite snabbare HDD's och lite bättre ram så får burken sig en refreshing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Ett ägg?

Vore bra om vi fick se lite utveckling på CPU fronten också, känns som om det går så otroligt trögt där. =/

Antagligen för att AMD inte ger tillräckligt med konkurrens mot Intel

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osi
Det är ingen fara, jag ringer bara MacGyver, han fixar allt =).

Skämt åsido, det hade faktiskt inte varit helt fel att få till lite snabbare processorer Så att alla komponenter kan få hålla lite smålika takt.
10Ghz vore rätt coolt som quad core ^^.
När det systemet finns har vi väl alla 500GB ram och 1 tflopp HDD nått sånt hehe.

Kommer dröja innan jag byter ut min Q6600 still, enda jag behöver är lite snabbare HDD's och lite bättre ram så får burken sig en refreshing.

10Ghz? det är nog iget problem å göra en quad processor på 10Ghz men hu komplex lär den bli och hur snabb? Quad 4004 @ 10Ghz? Typ.

Folk gämför GPU:er med CPU:er som dom båda vore äpplen. Men dom är som äpple å päron. GPU är väldigt enkel i runden och arbetar väldigt paralelt med många enheter som är identiska som gör identiska jobb för å utrycka det enkelt. En CPU å andra sidan är mer uneversial. Den kan göra mycket olika saker men det tar tid och måste komma ut i samma årdning som det kom in osv, dock behöver det inte beräknas i den årdnigen, out of order execution etc etc.
En GPU eller a igäntligen en annan term för en mer vector baserad processor är iget bra substitut för generela beräknigar så som det ser ut i dag. paralela chip som GPU:Er är bra på specefika uppgifter men som sagt passar inte för generela uppgifter.

Bästa sätet å förstå vad som lämpar sig till vad är att sätta sig in i det hela.
Men en GPU som skulel aggera CPU för vöanlig mjukvara skulle knappast bli specielt effektiv.

För att göra en CPU snabbare i dagsläget krävs dock att man ökar IPC:n. Alltså ser till att processorn kan utföra fler isntrucktioner. Dock mycket mer komplicerat att göra på en CPU då koden den kör ser mycket mer anorlunda ut än nåt en GPU skulle köra. istälelt för å vara väldigt parallel så måste processorn hela tiden förutspå vad den kommer hoppa härnes i koden beroende på vad resultatet av föra isntrucktionen var. Ju mer man försöker köra parralelt ju mer exackt msåte processorns logic förutspå vad som kommer hända innan det händer helt enkelt. Därför är det svårt att effektivt utföram ånga istrucktioner parallet. Modärna processorer är mycket bra på det om man tittar bakåt i tiden men det är inte bara att säga att nu gör vi en IPC starkare processor.

Men eftersom mer komplexa processorer harsvårare å rampa up i frekvens så är det ända sättet. C2D kan teoretiskt utföra 4 isntrucktioner pä clockcykel mot P4 som kunde göra max 2. Sedan påverkar så klart vad för isntrucktioner processorn kan utföra. En nyare kan ha en isntrucktion som gör jobbet av flera äldre snabbare.

Många facktorer som spelar in men 10Ghz chip lär vi inte se om iget drastiskt händerm ed tillverknigsprocessen där problemet ligger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dean

Det var här det strulade. Tycker dock fortfarande inte att man ska blanda äpplen och päron

Boulund: Att 8 bitar är 1 byte är det ingen som har sagt någonting om. Jag tyckte bara att man trixade lite väl med enheterna utan någon anledning. Skriver man Mb eller Mbit så tänker jag direkt hastighet, då man oftast brukar specificera tex nätverkskort, internetuppkopplingar, hårdiskars överföringshastighet i bits.
Skriver man däremot MB eller MByte så tänker jag storlek på hårddiskar, minnen, cdskivor osv.
Så antagligen får väl jag tänka om, iaf just när det gäller individuella minneskretsar.

Jag vet att du fattat vad bit och byte är nu men jag tyckte det var så roligt sätt att tänka så jag drar en bil-liknelse ändå.

Tycker dock inte att man ska blanda äpplen och päron. Att 10 kilometer är 1 mil är det ingen som har sagt någonting om. Jag tyckte bara att man trixade lite väl med enheterna utan någon anledning. Skriver man kilometer eller km så tänker jag direkt hastighet, då man oftast brukar specificera tex bilars hastighet i kilometer. Skriver man däremot mil tänker jag på sträckor osv. Brukar du säga att din bil går i 20mil?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osi
Det är ingen fara, jag ringer bara MacGyver, han fixar allt =).

Skämt åsido, det hade faktiskt inte varit helt fel att få till lite snabbare processorer Så att alla komponenter kan få hålla lite smålika takt.
10Ghz vore rätt coolt som quad core ^^.
När det systemet finns har vi väl alla 500GB ram och 1 tflopp HDD nått sånt hehe.

Kommer dröja innan jag byter ut min Q6600 still, enda jag behöver är lite snabbare HDD's och lite bättre ram så får burken sig en refreshing.

MacGyver i all ära men ingen står över naturlagarna.

Det är förmodligen inte helt omöjligt (eller jo kanske) att bygga en quad-core på 10ghz men tänk på att värmeutvecklingen då kommer att vara extrem. Lätt 10000W och lär då behöva kylflänsar stora som element eller nåt. Intel försökte ge sig in på den vägen med sin P4 och visst skulle den (i teorin) klara väldigt höga klockfrekvenser (vet några italienska överklockare som nådde 8ghz med en p4 - med flytande kväve eller nåt sånt förvisso) men nu vet vi hur det gick. Värmeutvecklingen blev skyhög och sen gav den ju inte så mycket prestanda per klock heller.

AMD och Intel har ju nu gett upp i deras jakt på höga klockfrekvenser och nu är det ju hög IPC och flera kärnor som gäller. Med rätta. Dessutom har ju minnesbandbredden hunnit öka vilket ger fin boost också.

Men som du säger, lite snabbare hårddisk hade inte varit helt fel. Längtar fortfarande på att SSD-diskar ska bli lite billigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av multimiffo
Som rolig hemläxa får du i uppgift att räkna ut hur långt ljus hinner färdas på en klockcykel vid 10GHz och utifrån det fundera över om det är lätt eller svårt att få en elektrisk puls att gå från en del av ett chip till en annan under den tiden.

Ljuset hinner ju lite knappt 3cm per cykel och elektroner är ju inte så värst mycket långsammare så det ska väl inte vara något större problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Jag vet att du fattat vad bit och byte är nu men jag tyckte det var så roligt sätt att tänka så jag drar en bil-liknelse ändå.

Tycker dock inte att man ska blanda äpplen och päron. Att 10 kilometer är 1 mil är det ingen som har sagt någonting om. Jag tyckte bara att man trixade lite väl med enheterna utan någon anledning. Skriver man kilometer eller km så tänker jag direkt hastighet, då man oftast brukar specificera tex bilars hastighet i kilometer. Skriver man däremot mil tänker jag på sträckor osv. Brukar du säga att din bil går i 20mil?

Brukar du säga att din bil går i 200km?

Hastighet räknas i km/h och både km och mil är likvärdiga mått på sträcka. Egentligen borde km vara bättre mått på sträcka än mil pga att km används internationellt och mil är en inhemsk måttenhet och om du säger att sträckan än 20mil till någon som inte är från Sverige kommer de tänka på engelskans mile och då kommer det bli fel.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janus82
Ljuset hinner ju lite knappt 3cm per cykel och elektroner är ju inte så värst mycket långsammare så det ska väl inte vara något större problem.

Elektronerna själva rör sig väldigt långsamt faktiskt (om vi pratar medelhastighet längs ledaren)... men pulsen kan nog komma upp i 0.8*c eller så om det är en fin ledare... sen är det en kapacitans i andra änden som ska laddas upp till vdd också... och så lite marginal för skew och jitter så blir det rätt tight... och då har vi inte gjort nån som helst nytta dvs utfört nån logisk funktion utan endast fått en signal att gå från en del av kretsen till en annan... om pulsen ska igenom lite grindar på vägen också så blir det ju rätt jobbigt det här... och det är fortfarande himla många fler problem som kommer in i praktiken...

Tanken med att jämföra med ljushastigheten var mer för att illustrera hur fruktansvärd kort tid 100ps är. Ljust hinner som sagt bara ca 3cm i vakuum på den tiden. Att åstadkomma nått vettigt på den tiden är svårt, inte omöjligt men svårt.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem

och här sitter man med ddr2 till resten av systemet, undra hur stort hopp moderkorts/processortillverkarna gör, om även dom skippar ddr4 ? (vet att gddr och ddr är som äpplen och päron)

Visa signatur
Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
och här sitter man med ddr2 till resten av systemet, undra hur stort hopp moderkorts/processortillverkarna gör, om även dom skippar ddr4 ? (vet att gddr och ddr är som äpplen och päron)

Inte riktigt jämförtbart.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Jag vet att du fattat vad bit och byte är nu men jag tyckte det var så roligt sätt att tänka så jag drar en bil-liknelse ändå.

Tycker dock inte att man ska blanda äpplen och päron. Att 10 kilometer är 1 mil är det ingen som har sagt någonting om. Jag tyckte bara att man trixade lite väl med enheterna utan någon anledning. Skriver man kilometer eller km så tänker jag direkt hastighet, då man oftast brukar specificera tex bilars hastighet i kilometer. Skriver man däremot mil tänker jag på sträckor osv. Brukar du säga att din bil går i 20mil?

Kan du sluta nu? Du har fel!
bit är inte ett bandbreddsmått. Däremot är bit/s det. Du måste tillföra ett mått på tid för att kunna mäta bandbredd.
Samma sak med km. 90 km kan man lika gärna skriva ut som 9mil eller 90000m. Men snackar du hastigheter måste du tillföra ett tidsmått exempelvis timme(h), minut(min), eller sekund(s). 90km/h kan lika gärna skrivas som 9mil/h eller ~30m/s för den delen. Vid mått av hastigheter finns det alltså flera olika sätta att mäta på, km är endast en längdenhet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
10Ghz? det är nog iget problem å göra en quad processor på 10Ghz men hu komplex lär den bli och hur snabb? Quad 4004 @ 10Ghz? Typ.

Folk gämför GPU:er med CPU:er som dom båda vore äpplen. Men dom är som äpple å päron. GPU är väldigt enkel i runden och arbetar väldigt paralelt med många enheter som är identiska som gör identiska jobb för å utrycka det enkelt. En CPU å andra sidan är mer uneversial. Den kan göra mycket olika saker men det tar tid och måste komma ut i samma årdning som det kom in osv, dock behöver det inte beräknas i den årdnigen, out of order execution etc etc.
En GPU eller a igäntligen en annan term för en mer vector baserad processor är iget bra substitut för generela beräknigar så som det ser ut i dag. paralela chip som GPU:Er är bra på specefika uppgifter men som sagt passar inte för generela uppgifter.

Bästa sätet å förstå vad som lämpar sig till vad är att sätta sig in i det hela.
Men en GPU som skulel aggera CPU för vöanlig mjukvara skulle knappast bli specielt effektiv.

För att göra en CPU snabbare i dagsläget krävs dock att man ökar IPC:n. Alltså ser till att processorn kan utföra fler isntrucktioner. Dock mycket mer komplicerat att göra på en CPU då koden den kör ser mycket mer anorlunda ut än nåt en GPU skulle köra. istälelt för å vara väldigt parallel så måste processorn hela tiden förutspå vad den kommer hoppa härnes i koden beroende på vad resultatet av föra isntrucktionen var. Ju mer man försöker köra parralelt ju mer exackt msåte processorns logic förutspå vad som kommer hända innan det händer helt enkelt. Därför är det svårt att effektivt utföram ånga istrucktioner parallet. Modärna processorer är mycket bra på det om man tittar bakåt i tiden men det är inte bara att säga att nu gör vi en IPC starkare processor.

Men eftersom mer komplexa processorer harsvårare å rampa up i frekvens så är det ända sättet. C2D kan teoretiskt utföra 4 isntrucktioner pä clockcykel mot P4 som kunde göra max 2. Sedan påverkar så klart vad för isntrucktioner processorn kan utföra. En nyare kan ha en isntrucktion som gör jobbet av flera äldre snabbare.

Många facktorer som spelar in men 10Ghz chip lär vi inte se om iget drastiskt händerm ed tillverknigsprocessen där problemet ligger.

Ärligt talat ett väldigt intressant inlägg, men OTROLIGT VAD DU STAVAR DÅLIGT.
Lägg ner en stund på att läsa igenom ditt otroligt långa inlägg innan du postar. Eller kör det genom en stavningskontroll. På internet är du vad du skriver, like it or not.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
då måste upplösning vara så hög så ingen skärm i världen stöder det
1gb kort räcker mer än nog läääänge till och då menar jag 2560x1600 upplösningen.

4gb är overkill för dom närmsta åren

En gång räckte 16Mb till 1024x768. Idag bör man ha 256Mb för den upplösningen. Det beror inte bara på upplösning utan på texturer och sånt med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av multimiffo
Elektronerna själva rör sig väldigt långsamt faktiskt (om vi pratar medelhastighet längs ledaren)... men pulsen kan nog komma upp i 0.8*c eller så om det är en fin ledare... sen är det en kapacitans i andra änden som ska laddas upp till vdd också... och så lite marginal för skew och jitter så blir det rätt tight... och då har vi inte gjort nån som helst nytta dvs utfört nån logisk funktion utan endast fått en signal att gå från en del av kretsen till en annan... om pulsen ska igenom lite grindar på vägen också så blir det ju rätt jobbigt det här... och det är fortfarande himla många fler problem som kommer in i praktiken...

Tanken med att jämföra med ljushastigheten var mer för att illustrera hur fruktansvärd kort tid 100ps är. Ljust hinner som sagt bara ca 3cm i vakuum på den tiden. Att åstadkomma nått vettigt på den tiden är svårt, inte omöjligt men svårt.

Bra sagt det där.

Sen är det ju inte alltid så bra att signalen går för fort fram heller dvs korta stigtider då man får väldigt mycket rippel på signalen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
En gång räckte 16Mb till 1024x768. Idag bör man ha 256Mb för den upplösningen. Det beror inte bara på upplösning utan på texturer och sånt med.

Men om du ser på det från ett annat håll, 16mb kortet är inte nog kraftfullt för spel/program som behöver 256mb, oavsett minnesmängd

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
Men om du ser på det från ett annat håll, 16mb kortet är inte nog kraftfullt för spel/program som behöver 256mb, oavsett minnesmängd

Sant, men det har ju inget att göra med att 512-1Gb skulle vara någon universal gräns som alltid skulle räcka. Självklart kommer 4Gb uppskattas i framtiden...