Nvidia går över till 55 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Nvidia går över till 55 nanometer

ATI har ett försprång när det gäller avancerad tillverkningsteknik. Nu planerar Nvidia att komma ikapp genom att återlansera en komplett uppsättning grafikprocessorer som byggs med 55 nanometer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta kanske kan bli vändpunkten på Nvidias "otursstreak?"

Permalänk
Medlem

blir det verkligen så stor skillnad i prestanda om dom byter till 55nm?

Permalänk
Medlem

Att de går över till 55nm är bra, men att släppa kort som redan finns fast med 55nm är väl inte så smart?

Permalänk
Medlem

Jag tänker mer på 40nm.För slutet på året eller början på första kvartalet går väl ATI på 40nm.Så ska Nivida också gå över till 40nm samma veva som verkar vara fallet.Så fall blir ingen längre stund dom kör med 55nm.Tycker vore smartast köra 200 serien bara med 55nm och sedan sattsa allt på 40nm.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

bara jag som tycker att nvidia "strular" mycket?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mjo mycket strul från nvidia tycker jag. Men det är ju bra att de fixar 55nm, och det är väl bara nu isf det blir lite struligt, men i frmatiden bör det ju funngera bra då de antagligen bara anvädner 55nm

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag säger bara Yippy! mer modeller från Nvidia att hålla koll på...

Varning: texten ovan innehåller ironi!

Jag håller verkligen med om att Nvidia inte gör det lätt för oss konsumenter det är redan en djungel av grafikkort där ute i butikerna och jag ser verkligen inte fram i mot att ha en till faktor att hålla reda på och än värre är det för medel Svensson. Dock GJ Nvidia till en bättre tillverkningsteknik! hoppas att det ger strömsnålare grafikkort inom en snar framtid.

Visa signatur

Jag behöver inget krypto...
jag skriver kryptiskt, det räcker.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampari
Mjo mycket strul från nvidia tycker jag. Men det är ju bra att de fixar 55nm, och det är väl bara nu isf det blir lite struligt, men i frmatiden bör det ju funngera bra då de antagligen bara anvädner 55nm

Nvidia krånglar för att dom inte har något annat val.

Att gå över till 55nm på GTX280 är välbehövt pga strömkonsumptionen på det monstret. Men går ATI snart över till 40nm kommer Nvidia att rusa mot 40nm och krångla ännu mer; typ släppa ännu ett 9800GTX+ (WOW!) och GTX260/280 med 55nm. Får ATI igång 40nm tekniken så borde kostnaderna för grafikkortstillverkning minska markant, tillsammans med GDDR5 minnen.

AMD fanboyen inom mig säger att det blir en ljus framtid för ATI 2008 och 2009

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Nvidia krånglar för att dom inte har något annat val.

Att gå över till 55nm på GTX280 är välbehövt pga strömkonsumptionen på det monstret. Men går ATI snart över till 40nm kommer Nvidia att rusa mot 40nm och krångla ännu mer; typ släppa ännu ett 9800GTX+ (WOW!) och GTX260/280 med 55nm. Får ATI igång 40nm tekniken så borde kostnaderna för grafikkortstillverkning minska markant, tillsammans med GDDR5 minnen.

AMD fanboyen inom mig säger att det blir en ljus framtid för ATI 2008 och 2009

Mjo, nvidia måste ju göra det här, och det är ju bra. Dock skulle de ju satsat på 55nm lite tidigare, och släppt GTX 260/280 i det från början, borde ha blivit billigare för dem också.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Grafikkortsmarknaden omsätter miljarder varje månad. Alla vill ha så stor del av kakan som möjligt. Jag tror att NVidia jobbar dygnet runt med sin övergång till 55 nm för närvarande.

Att byta från 65 nm till 55 nm påverkar i sig inte prestandan. Däremot kan den ge utrymme att klocka kretsen högre med bibehållen/lägre effektförbrukning.

TMSC:s 55 nm process kan ge mycket låg kassationsprocent (vilket AMD har visat med 3800 och 4800 serierna) och tillsammans med flera kretsar på kiselskivorna märkbart lägre tillverkningskostnad.

TSMC kommer inte att kunna massproducera kretsar med sin nya 40 nm process på ett tag. Varken NVidia eller AMD kan därför säga när nästa GPU-generation är ute på marknaden. Enligt ursprungsplanen skulle NVidia lansera nästa generation ett par veckor före AMD. Den rapporterade fördröjningen av massproduktion på 40 nm leder förmodligen till "samtidig" lansering någon gång nästa år.

Om 200-serien på 55 nm inte visar sig vara framgångsrik, så kan visserligen NVidia göra en papperslansering av nästa generation tidigare för att ev. dämpa försäljningen av högpresterande AMD-kort, men det kan slå tillbaka mot de själva genom minskad försäljningen.

Hare/PeSi

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampari
Mjo, nvidia måste ju göra det här, och det är ju bra. Dock skulle de ju satsat på 55nm lite tidigare, och släppt GTX 260/280 i det från början, borde ha blivit billigare för dem också.

Inget emot att dom lanserar 55nm på samma kort, bara det att Nvidia krånglar till det nåt så enormt för köparna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
Grafikkortsmarknaden omsätter miljarder varje månad. Alla vill ha så stor del av kakan som möjligt. Jag tror att NVidia jobbar dygnet runt med sin övergång till 55 nm för närvarande.

Att byta från 65 nm till 55 nm påverkar i sig inte prestandan. Däremot kan den ge utrymme att klocka kretsen högre med bibehållen/lägre effektförbrukning.

TMSC:s 55 nm process kan ge mycket låg kassationsprocent (vilket AMD har visat med 3800 och 4800 serierna) och tillsammans med flera kretsar på kiselskivorna märkbart lägre tillverkningskostnad.

TSMC kommer inte att kunna massproducera kretsar med sin nya 40 nm process på ett tag. Varken NVidia eller AMD kan därför säga när nästa GPU-generation är ute på marknaden. Enligt ursprungsplanen skulle NVidia lansera nästa generation ett par veckor före AMD. Den rapporterade fördröjningen av massproduktion på 40 nm leder förmodligen till "samtidig" lansering någon gång nästa år.

Om 200-serien på 55 nm inte visar sig vara framgångsrik, så kan visserligen NVidia göra en papperslansering av nästa generation tidigare för att ev. dämpa försäljningen av högpresterande AMD-kort, men det kan slå tillbaka mot de själva genom minskad försäljningen.

Hare/PeSi

Så förstod jag det där rätt kommer det dröja ett tag innan 40nm blir aktuellt?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Rätt roligt att grafikkorten blir större och större medans tillverkningstekniken blir mindre och mindre

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

TSMC tillverkar redan kretsar med 40 nm i små serier, men de har meddelat att övergången till massproduktion kommer dröja längre än tidigare aviserats. Om det bara var frågan om några veckor så skulle de knappast gått ut med detta.

När NVidia och AMD är klara med nästa GPU-generation på 40 nm så kan dessa tillverkas i små serier för teständamål men inte för marknaden förran TSMC kan massproducera. När detta sker vet förmodligen inte ens TSMC idag.

Den som lever får se; Hare/PeSi

Permalänk

hehe en sak jag har funderat på vad ska dom ha för namn senare om några år? 10nm tillslut? 0nm? haha

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOMBAHEHE
hehe en sak jag har funderat på vad ska dom ha för namn senare om några år? 10nm tillslut? 0nm? haha

http://en.wikipedia.org/wiki/11_nanometer

Intressant läsning

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Håller med om att de kunde hållit på 260/280GTX tills de fått ordning på 55nm tekniken, men det var väl marknadsavdelningen som stressade fram en 65nm-variant istället kan man tänka. De insåg väl att de inte kunde hålla prestandakronan annars när HD4870 kom.

Nya versioner av 9800 och 9600 med samma namn vill vi inte ha. De får se till att särskilja dem i så fall, som de verkar ha tänkt med 9800+. Hoppas att de är tillräckligt smarta att särskilja 55nm varianten av 9600 och 8400 också. Helst skulle jag vilja se en större namnskillnad, som 8450 och 9650.

Då både 8400 och 9600 är effektsnåla kort, skall det bli intressant att se om de kan få ned effekten lite till. (annars känns de nya kortvarianterna ganska meningslösa)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Eller varför inte 9900, 9700 och 9400, hundratalshöjningen har ju fungerat så bra förut och var ett bra sätt att beteckna att det var samma krets i grunden men med en finare tillverkningsteknik!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Tidigare sade man att den nuvarande litografiska tekniken klarar lägst 30 nm. Men man har lyckas förbättra den så den ev. klarar 25 nm. Därunder måste man nog byta till andra ljusvågor. Det skiftet kommer att kosta mycket pengar.

Den begränsande faktorn kan dock bli substratrenheten. Färre molekyler kräver renare substrat. Renheten ökar kostnaderna exponentiellt och det finns naturligtvis en gräns även där. Så det lär rinna en del vatten under broarna innan vi vet var minimigränsen ligger.

Det ryktades länge att 4800 GPU:erna skulle ha 400 shaders. (Förresten, vad heter shader på svenska.) När den sedan visade sig ha 800 shaders, var det för sent för NVidia att ändra i planen.

Förmodligen betalar de mindre för 65 nm än för 55 nm eftersom gammal redan avskriven utrustning används. Däremot tror jag att de underskattade 200-seriens komplexitet och räknade inte med att 60% av kretsarna blir kasserade. Samtidigt verkade TSMC:s 40 nm inte så avlägset; jag misstänker att de planerade att hoppa över 55 nm helt och hållet.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem

Varför kan de inte göra som ATi, ny tillverkningsteknik = ny serie. Men det är ju trots allt Nvidia vi snackar, de spottar ut allt de får tag på och skiter i hur det går.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Helt rätt av nvidia då det antagligen enbart är strömkonsumptionen som kommer skilja så kommer modellerna att behålla samma namn och därför inte komplicera för kunder eller leverantörer utan bara för oss nördar men vi kan lätt kolla vad vi köper innan vi köper

260 och 280 serien har dessutom så dåliga yields att inte många kort finns i kanalen så dessa rensas snabbt ut och ersätts av dom nya.

Blir enbart bra för kunderna med lägre strömkonsumptionen och kanske även lägre pris pga av detta.

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Varför kan de inte göra som ATi, ny tillverkningsteknik = ny serie. Men det är ju trots allt Nvidia vi snackar, de spottar ut allt de får tag på och skiter i hur det går.

3800-serien och 4800-serien är baserade på samma 55nm-process.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Helt sanslöst vad Nvidia ska hålla på att ändra på sina produkter och komma med nya grafikkort, uppgraderingar etc.. Att de inte satsar ordentligt på deras kort de ska släppa istället för att spotta ut en massa uppgraderingar och förbättringar på deras redan släppta kort? .. Hopplöst..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
Jag tänker mer på 40nm.För slutet på året eller början på första kvartalet går väl ATI på 40nm.Så ska Nivida också gå över till 40nm samma veva som verkar vara fallet.Så fall blir ingen längre stund dom kör med 55nm.Tycker vore smartast köra 200 serien bara med 55nm och sedan sattsa allt på 40nm.

Det var meningen att nvidia skulle gå över till 40nm 2 veckor innan ATI, men eftersom det blir fördröjning av de som tillverkar kretsarna så får de det samtidigt.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Det var meningen att nvidia skulle gå över till 40nm 2 veckor innan ATI, men eftersom det blir fördröjning av de som tillverkar kretsarna så får de det samtidigt.

aha oki.Efter som det drjöer och Nivida ej klar med 55nm en.Gynnar
ATI trotts allt då att 40nm dröjer.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Det var meningen att nvidia skulle gå över till 40nm 2 veckor innan ATI, men eftersom det blir fördröjning av de som tillverkar kretsarna så får de det samtidigt.

Du menar 45 och inte 40.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Du menar 45 och inte 40.

nej
http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/07/05/tsmc-d...

Citat:

Vi vet även att NVIDIA förbereder sig för att lansera en 40nm krets så snart TSMC tar sig samman och börjar trycka ut halvnod-wafers. Just nu verkar det ske i slutet på första kvartalet 2009.

http://www.dvhardware.net/article28420.html

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Varför går grafikkortsutveckling och processorerna så olika framåt?

Intel kör på 45nm och AMD är på väg till 45nm.

Men varför är det så annorlunda med just grafikkort? 80nm -> 65nm -> 55nm -> 40nm? Nån som har en förklaring till det?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Varför går grafikkortsutveckling och processorerna så olika framåt?

Intel kör på 45nm och AMD är på väg till 45nm.

Men varför är det så annorlunda med just grafikkort? 80nm -> 65nm -> 55nm -> 40nm? Nån som har en förklaring till det?

Jo, det har jag också funderat på lite. Att tekniken fungerar olika står det ju inga tvivel för, men just varför de byggs så pass olika ytor verkar lite konstigt.

Dock har ju Nvidia, Intel och AMD kört 65nm just nu och förr, både för processorer (Intel, AMD) och grafikkortskretsar (Nvidia).

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Jo, det har jag också funderat på lite. Att tekniken fungerar olika står det ju inga tvivel för, men just varför de byggs så pass olika ytor verkar lite konstigt.

Dock har ju Nvidia, Intel och AMD kört 65nm just nu och förr, både för processorer (Intel, AMD) och grafikkortskretsar (Nvidia).

Processor utvecklingen har väl vart 130 - 90 - 65 - 45
Medan grafikkorten är 80 - 65 - 55 - 40

Sen är ju ATI ägt av AMD, tycker man att AMD borde kunna tillverka 40nm CPUs när ATI kan göra 40nm GPUs (när dom väl är där)

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner