Nytt moderkkort på gång, vilket "ska man ha"

Permalänk

Nytt moderkkort på gång, vilket "ska man ha"

Tja!

Mitt moderkort pajjade nyss men eftersom det aldrig hänt förut och jag har aldrig varit riktigt haft ett intresse för maskineriet förän på senare tid så kan jag ingenting om dom, så nu har jag ett par frågor.

Min första handlar om man ska ha Intel eller AMD. Vad är den egentliga skillnaden? Det jag använder datorn mest till är att spela spel, såsom Crysis CS:Source och andra valvE relaterade spel, men även till 3D modellering.

Den andra är om att jag hade tänkt köpa ett nytt grafikkort och har siktat in mig på nVidias nya 280GTX. Vad är det för krav som moderkkortet måste uppfylla för detta? (Jag ska inte köra dubbelt så SLI och Crossfire känner jag till och klarar mig utan...)

Ja... Det var väl det alltså:
1. Intel eller AMD
2. Krav

Tack på förhand
//Jompa

Permalänk

När det gäller just spel har Intel en liten fördel, dessutom har de flesta spel idag dåligt stöd för fyrkärniga processorer, så en E8400 är ett bra och förhållandevis billigt val. (ett annat alternativ är att ta en trekärnig Phenom istället, då de är billiga och ger liknande prestanda)

Om du kör 3D-modellering, så finns det faktiskt en del program som nyttjar fyra kärnor, så eventuellt kan du fundera på en Quad av den anledningen (men det blir dyrare).

Om du tänkt köra GTX 280, så är väl de enda kraven att du har ett moderkort med PCI-e port på, samt att ditt nätaggregat orkar driva kortet.
Dock skulle jag tittat på ett 9800GX2 eller ett HD4870, då de ger mest prestanda för pengarna (och 9800GX2 är bättre än GTX 280 i många fall).

Inet har 9800GX2 för 2700kr nu.

Visa signatur

~Pelle~