Permalänk
Medlem

Senast lästa bok

tänkte det kunde vara kul med lite information om vad klockare läser

Så den här tråden skall väl fungera unfefär som "Senast sedda films" tråden.

Den senaste boken jag läste hätte Fri.
http://bokia.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170026645

Ganska intressant thriller som handlar om hur en nattjobbande, japansk hemmafru mördar sin man som spelar och super upp alla deras besparingar. (ingen spoiler, detta står på omslaget och händer tidigt i boken)

Jag tycker den var riktigt bra då jag normalt sätt inte tycker om varken deckare eller thrillrar men den här va skriven ur flera olika perspektiv, tror det var säkert tio olika personer som berättade vad som hände. Och författarinan skrev med passande metaforer, och jag läste ut den på 3 dar tror jag (vilket är ganska snabbt för att vara mig, om det inte är en bok som jag har väntat på *harry potter ;)*).

Så jag ger den en 8/10 då den var en väldigt bra bok, men inte det bästa jag läst.

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk
Medlem

"Läser" rätt mycket talböcker när jag är ute och cyklar eller bara går omkring hemma.
Senast har det varit Jeff Lindsays serie om Dexter (bok 1-3) fyran kommer, och jag längtar. De är så fruktansvärt bra! Även TV-serien är najs!
Lyssnade även på The Hobbit av JRR Tolkien i dagarna, den var också riktigt bra.

Idag började jag lyssna på The Empiror - The Gates of Rome av Conn Iggulden

Vet inte riktigt varför men jag lyssnar helst på engelska, känns mer genuint då och inläsarna har mer inlevelse.
Inte som när jag lyssnade på David Eddings - Sagan om Tamuli på svenska och det var två olika personer som läste böckerna och uttalade namn och platser olika SJUKT störande!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Aldrig fucka upp av Jens Lapidus.

Samma stil som Snabba cash, men inte riktigt lika bra. Tyckte att en av personerna den handlade om (handlar om tre personer precis som i snabba cash) var sjukt jobbig, han kändes liksom inte verklig på bågot sätt (Niklas för er som har läst den). 7/10

Gåtornas palats av Dan Brown

Riktigt spännande faktiskt. 7/10

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
"Läser" rätt mycket talböcker när jag är ute och cyklar eller bara går omkring hemma.
Senast har det varit Jeff Lindsays serie om Dexter (bok 1-3) fyran kommer, och jag längtar. De är så fruktansvärt bra! Även TV-serien är najs!
Lyssnade även på The Hobbit av JRR Tolkien i dagarna, den var också riktigt bra.

Idag började jag lyssna på The Empiror - The Gates of Rome av Conn Iggulden

Vet inte riktigt varför men jag lyssnar helst på engelska, känns mer genuint då och inläsarna har mer inlevelse.
Inte som när jag lyssnade på David Eddings - Sagan om Tamuli på svenska och det var två olika personer som läste böckerna och uttalade namn och platser olika SJUKT störande!

Den rom boken tyker jag e sjukt intressant : ).

Han har också skrivit en bok om Genghis Khan som heter "Lord of the Plains".
Tyckte om den mer än rom-serien måste jag erkänna, så den är varmt rekomenderad

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk
Medlem

Just nu läser jag Silmarillion av J.R.R. Tolkien.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Just nu läser jag Silmarillion av J.R.R. Tolkien.

Oooh, den är SÅ BRA ifall man gillar Tolkiens andra verk.

Visa signatur

rragon

Permalänk
Glömsk

Jag kommer inte ihåg. Jag läser varje kväll, fast ofta inte hela böcker utan kapital i textböcker beroende på vad jag är intresserad av för tillfället. Dessa böcker är dock inte så intressanta, så jag koncentrerar mig på skönlitteratur och populärvetenskap:

Jag tror den senaste boken jag läste var "Why buildings stand up". Det är en härlig populärvetenskaplig introduktion till arkitektur, byggnader, strukturer och material. Boken handlar exempelvis om broar, betong, uppblåsbara tak, pyramiderna, balkar, eifeltornet, wirerar och skyskrapor. Den kan jag rekommendera.

Om det inte var den jag läste senast var det John Connolly's senaste deckare, "The Reapers". Den var dessvärre inte lika bra som de tidigare böckerna i serien. Jag kan annars rekommendera Connolly, han skriver väldigt bra thrillers.

Just nu läser jag en populärvetenskaplig bok om geologi som jag inte minns titeln på. Jag försöker hålla mig intresserad av ämnet medan jag läser, men det går inte så bra.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

En desertörs bekännelse.
En amerikansk soldat som berättar om sina 6-7 månader i Irak, och varför han deserterade när han senare fick permis. Stämmer allt som han skriver så har USA med största sannolikhet skapat ett par hundratusen nya terrorister i Irak.

http://www.internetbokhandeln.se/en-desertors-bekannelse-josh...

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Senast lästa bok : "One Jump ahead" av Mark L. Van Name.
Nu ska jag nog ta mig an David Webers massiva "Hell's Gate". Mmmm 1200sidor, det är vad jag kallar en bok!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
"Läser" rätt mycket talböcker när jag är ute och cyklar eller bara går omkring hemma.
Senast har det varit Jeff Lindsays serie om Dexter (bok 1-3) fyran kommer, och jag längtar. De är så fruktansvärt bra! Även TV-serien är najs!
Lyssnade även på The Hobbit av JRR Tolkien i dagarna, den var också riktigt bra.

Idag började jag lyssna på The Empiror - The Gates of Rome av Conn Iggulden

Vet inte riktigt varför men jag lyssnar helst på engelska, känns mer genuint då och inläsarna har mer inlevelse.
Inte som när jag lyssnade på David Eddings - Sagan om Tamuli på svenska och det var två olika personer som läste böckerna och uttalade namn och platser olika SJUKT störande!

Kommer säsong 3 av Dexter att spoilas av att läsa böckerna? Lite sugen på dom men vill ju inte förstöra serien.

Själv läser jag Vendetta just nu, sjätte boken om Hamilton.. håller på att beta av alla.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk

'En okänd människas berättelse' av Anton Tjechov

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Räknas Ljudböcker?

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Senast utlästa var Isaac Asimovs Foundation's edge. Det är sjätte delen i Stiftelseserien, så som en del i serien var den bra. Boken är dock skriven så att man ska kunna läsa den utan att ha läst de tidigare i serien, men då betvivlar jag att den är särskilt bra.

Just nu läser jag Ringarnas herre (nyöversättningen). Påbörjade den första boken igår. Hade väl tänkt att läsa en bok i veckan och se respektive film i slutet av veckan.

Läser även parallellt Tim Powers - Anubis Gates och Isaac Asimov - Stiftelsen och Jorden (del 7). Ringarnas herre har dock prioritet.

Blir rätt mycket läsande på dagarna nu när man har semester, är lägenhetsvakt (ensam hemma) och kompisarna jobbar på dagarna. Härligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
Räknas Ljudböcker?

Det tycker jag, absolut!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Läste ut The Heroin Diaries av Nikki Sixx nyss och det var precis den bok jag behövde för att må lite bättre konstig nog. Skrev ett inlägg i bloggen om det nyss.

http://inmyface.blogg.se/2008/july/for-att-behalla-det-vad-ma...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller på att läsa ut "KISS: Behind The Mask - The Official Authorized Biography", har bara nåt kapitel kvar. Mycket intressant bok om man gillar bandet, jag var själv ett enormt Kiss-fan när jag var 15-16. Säga vad man vill om Gene Simmons (att han bara tänker på cash och klämmer ur varje cent han kan ur bandets namn) men man har fått lite nytt perspektiv på bandet och att de var så bara mer än bara sminkade rockstjärnor. Bra musik gjorde de också

Har beställt "Inside Out - A Personal History of Pink Floyd" av Nick Mason, trummisen i bandet Pink Floyd, så jag väntar ivrigt på att få hem den. Ska bli intressant och spännande att läsa den. Jag läser ju bara biografier av pop/rock-artister så.

Permalänk
Medlem

"The Dark Tower" av Stephen King.

Permalänk
Medlem

iWoz 10/10

Självbiografi om Steve Wozniak som är en av grundarna till Apple.

Permalänk

Sagan om klanen Otori (4 Böcker)

Utspelar sig på en fiktivt ö under 1000-talet skulle jag gissa, lite Sci-fi och gammal japansk mytologi.

Riktigt sköna böcker och miljön i böckerna är helt enkelt otroliga!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zydar
Håller på att läsa ut "KISS: Behind The Mask - The Official Authorized Biography", har bara nåt kapitel kvar. Mycket intressant bok om man gillar bandet, jag var själv ett enormt Kiss-fan när jag var 15-16. Säga vad man vill om Gene Simmons (att han bara tänker på cash och klämmer ur varje cent han kan ur bandets namn) men man har fått lite nytt perspektiv på bandet och att de var så bara mer än bara sminkade rockstjärnor. Bra musik gjorde de också

Har beställt "Inside Out - A Personal History of Pink Floyd" av Nick Mason, trummisen i bandet Pink Floyd, så jag väntar ivrigt på att få hem den. Ska bli intressant och spännande att läsa den. Jag läser ju bara biografier av pop/rock-artister så.

Kan då inget annat än att rekomendera Scar Tissue av Anthony Kiedis (sångaren i Red Hot Chilli Peppers) om du inte har läst den redan så är den sjukt intressant, det är iof mest en biografi om anthony själv, men o så intressant den är.

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk
Hedersmedlem

Räknas non-fiction?
"Applied cryptography" av Bruce Schneier var senaste isåfall. Om inte så läser jag väldigt lite, skulle tro att nån bok ur Hitchhiker-serien var senast isåfall.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Sourcery av Terry Pratchett.
Bara ett tiotal sidor kvar så...

Annars håller jag på och läser Wheel of Time av Robert Jordan. Ska börja på 7:e boken av 12. Lär väl ta minst ett år till... ^_^

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Medlem

A Clash of Kings (Kungarnas krig) av George R. R. Martin, en del i A Song of Ice and Fire.
Episk våldsam fantasy, riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Det tycker jag, absolut!

Härligt:P

Isånnafall var det Max brooks ''Zombie Survival guide''

Fakta och Humor allt i ett:P

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Senast lästa bok är Pandoras Planet av Christopher Anvil.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

'En sorts kärlek' av Ray Kluun.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Brott och Straff, Fjodor Dostojevskij. Skulle egentligen läst under förra terminenen men hann inte. Tyckte dock att den verkade intresant så jag plöjde den i helgen. Väldigt bra faktiskt
Läser även wheel of time, dock på svenska nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Sagan om klanen Otori (4 Böcker)

Utspelar sig på en fiktivt ö under 1000-talet skulle jag gissa, lite Sci-fi och gammal japansk mytologi.

Var i helsike får du in sci fi i det hela? Jag läste iofs bara de två första böckerna, men jag minns bara fantasy.

Permalänk
Medlem

Precis läst ut World war Z. Underbar bok. Vissa delar av boken var faktiskt väldigt gripande, även om man kan tro den ska vara väldigt lättsmält efter att ha läst lite om boken i fråga.

Visa signatur

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.
-haxorn

Permalänk
Medlem

The Wind-up Bird Chronicle av Haruki Murakami.