Angående tidigare fråga om olika "processtorlekar":
Varken AMD (åtminstone än så länge) eller NVidia tillverkar grafikkretsar själva. 40 nm processen är framtagen av TSMC. I TSMC fallet så tog de först fram en 45 nm process och kom sedan på att de kunde konvertera den till 40 nm relativt enkelt. Det ligger prestige och pengar i att klara av det före alla andra.
Varje år hålls konferenser där den senaste forskningen diskuteras. Det är oftast där man talar om vilka mål man har i arbetet för nästa processteknologi. När sedan någon lyckas framställa SRAM med en viss process så blir detta vägledande för andra. Alla vill tillverka så små kretsar som möjligt utan att ta onödiga risker.
Att sedan GPU:er ofta har tillverkats med "mindre process" kan bero på att "standard tillverkningsprocess" ofta har använts i massproduktion av CPU:er en tid. Man känner sig "säker" på tekniken, har fungerande substrat, och nu vill effektivicera produktionen om möjligt. Då kan 90 nm bli 80, 65 nm bli 55, 45 nm bli 40, osv.
Vad man inte bör glömma är att nanometer är ett storhets-, inte kvalitetsmått. Dessutom kan processerna skilja sig på detaljnivå. Det finns en mängd varianter: SOI, metallegeringen i gaten för CMOS transistorerna, osv.
Det som avgör hur lyckad en avancerad krets blir är i första hand dess arkitektur. Däremot kan dålig tillverkningsprocess försämra även den bästa arkitekturen. Det allra bästa resultatet får man om arkitekturen optimeras för processegenskaperna från början.
Hare/PeSi