Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
GWC - Gigabyte, Wolfdale, Crucial, det verkar inte vara många som beställer något annat dessa dagar

Jag håller mig till ASUS jag..

Permalänk

Är inget PRO på sådant här så därför frågar jag vad man har för nytta av två nätverksuttag. Såklart en självklar fråga för många, men för mig en riktig kluring. Är det typ bra om jag ska lana eller om jag vill koppla upp min Xbox / PS3 utan att använda en router?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jag kör 4x2GB på vanliga P35-DS4, nu har jag inte testat att överklocka än men hittils har det fungerat som förväntat (dvs. inget att anmärka).

Två saker ang. kortet (i alla fall det jag har).
Tråkigt med bara ett nätverkskort, har lidigt av det ett tag och eftersom jag kör 64 bit OS så finns det inte drivrutiner till något av de gamla nätverkskorten man har skräpandes. Aja, lika bra att köpa ett intel-kort tänkte jag och köpte ett 1gbit PCI-E 1x kort. Och döm om min förvåning när jag skulle installera det i den översta PCI-E 1x kortplatsen när kortet låg emot flänsen precis ovanför...

Jag kollade inte noga om det var någon fara för kortslutning på jusst mitt kort men på kort med komponenter där (kanske man inte får ha i och för sig?) så är det garanterat kört.

Eftersom min udda grafikkortskylning tar upp två stycken PCI-E platser utöver PCI-E16x platsen så var jag tvungen att sätta kortet i den andra PCI-E 16x platsen och vipps har jag förbrukat alla användbara PCI-E platser på moderkortet

Ok, jag kan fixa till kylningen så den bara tar upp en plats men ändå, det här kortet har sämre PCI-E möjligheter än mitt två år gamla 939 mobo (som inte kostade mycket mer). PCI-E kontakterna på dagens mobo är inte mycket bättre än när PCI-E lanserades typ och det är rätt illa.

Till deras försvar så finns det knappt heller några produkter att köpa (förutom grafikkort) till PCI-E men särskilt konstigt är det inte när det knappt finns plats för att koppla in dem. Har man två grafikkort som alla moderkort skryter om att kunna hantera så är det inte mycket kvar.

Tips, för att skippa kortslutning, använd en bit eltejp och tejpa där det ev tar emot, så har du löst det problemet.

Det där med att just PCI-E sitter lite taskigt till är ju inget speciellt som bara drabbat gigabytes moderkort, kollar du på layouten på de flesta så är de ju likadant eller värre på en del andra. Jag tycker de sitter bra till ändå!

Du kan väl använda resten av PCI-E trots att du använder andra x16 platsen, bara det att alla PCI-E platser går i en lägre hastighet istället. Förutom primära x16 som fortf kommer gå i x16!

Så som jag förstått det så är det så att använder du en PCI-E x1 så går hastigheten ner på sekundära x16 platsen ner till x3. Använder du 2st PCI-E x1 platser så blir det x2 på sekundära x16-platsen. Använder du alla 3st PCI-E så blir sekundära på x1. Dvs du kan använda alla men de stryps av varandra då sekundära x16(x4) PCI-E platsen delas med PCI-E x1.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Är inget PRO på sådant här så därför frågar jag vad man har för nytta av två nätverksuttag. Såklart en självklar fråga för många, men för mig en riktig kluring. Är det typ bra om jag ska lana eller om jag vill koppla upp min Xbox / PS3 utan att använda en router?

T.ex. om burken själv ska vara en router. En del företag kör med flera nätverk också, även om det är ovanligt. Det finns säkert fler ändamål man kan komma på...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Kanske har tagits upp tidigare i tråden, men har isåfall missat det:
Jag ska köpa mig ett nytt moderkort för att äntligen slippa detta ASUS P5N-e SLI, och har därför tänkt köpa denna.

Min fråga lyder:
Om min lokala butik ej har detta i lager, men har föregångaren (P35-DS4) i lager, skulle jag då göra en väldigt dum affär om jag köper det istället (bara ~100kr skillnad)?

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Kanske har tagits upp tidigare i tråden, men har isåfall missat det:
Jag ska köpa mig ett nytt moderkort för att äntligen slippa detta ASUS P5N-e SLI, och har därför tänkt köpa denna.

Min fråga lyder:
Om min lokala butik ej har detta i lager, men har föregångaren (P35-DS4) i lager, skulle jag då göra en väldigt dum affär om jag köper det istället (bara ~100kr skillnad)?

MVH //Gorian

om du har möjliget att kontrollera att det är den senaste versionen så är det ju samma kort och då har du ju sparat 100kr. själv vill jag inte chansa.

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Kanske har tagits upp tidigare i tråden, men har isåfall missat det:
Jag ska köpa mig ett nytt moderkort för att äntligen slippa detta ASUS P5N-e SLI, och har därför tänkt köpa denna.

Min fråga lyder:
Om min lokala butik ej har detta i lager, men har föregångaren (P35-DS4) i lager, skulle jag då göra en väldigt dum affär om jag köper det istället (bara ~100kr skillnad)?

MVH //Gorian

Enda som skiljer dom åt är spar funktionen (energy saver) annars är det exakt likadana kort!

Så näe, jag tycker inte att du skulle göra en dum affär då. Om du nu inte är ute efter sparfunktionen (som jag tvivlar på att folk kommer använda sig av), dock kan det ju alltid vara skönt med möjligheten.

Se bara till att det är minst revision 2.0. Får du ett 2.1 så har du ju ett likadant kort däremot.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Enda som skiljer dom åt är spar funktionen (energy saver) annars är det exakt likadana kort!

Så näe, jag tycker inte att du skulle göra en dum affär då. Om du nu inte är ute efter sparfunktionen (som jag tvivlar på att folk kommer använda sig av), dock kan det ju alltid vara skönt med möjligheten.

Se bara till att det är minst revision 2.0. Får du ett 2.1 så har du ju ett likadant kort däremot.

Aha

Hur är det med flänsarna, då? De är ju inte likadana.
Det är inga problem med att CPU-kylare "modell större" tar i kylflänsarna på P35-DS4?

Varför minst Rev. 2.0?

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Aha

Hur är det med flänsarna, då? De är ju inte likadana.
Det är inga problem med att CPU-kylare "modell större" tar i kylflänsarna på P35-DS4?

Varför minst Rev. 2.0?

MVH //Gorian

Flänsarna är likadana på rev2.0 och rev2.1 som EP35-DS4.

Varför? Därför att man får plats med alla cpu-kylare som man kan tänkas köpa åt alla håll och kanter Iofs funkar rev 1.1 också för dig. Men de är inte lika uppdaterat som rev2.0/2.1. Det är 4st USB2.0 bak på I/O-plåten på rev1.1 och 1.0 medans 2.0 och 2.1 har 8st USB2.0 på I/O-plåten. Dock har alla stöd för totalt 12st USB2.0 (interna som man får koppla in med bracket). Jag föredrar dock att ha alla samlade på ett ställe
Rev2.0 har lite annan layout också på brädan än vad tidigare har, färre och mer up-to-date kondensatorer och kapacitorer (som gynnar klockning och stabilitet) samt annat smått som har med layouten att göra på 2.x.

Du kan kolla närmare här och se om du hittar alla småskillnader på brädorna, de gäller att verkligen ha koll på varje revision för att se vad som egentligen skiljer http://www.giga-byte.com/Products/Motherboard/Products_Overvi...
bara klicka på de olika revsionerna till höger om den lilla bilden på moderkortet för att byta emellan dom.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Vilket minne passar bra med detta moderkortet ?
Kommer att överklocka samt köra vista 64 , tänkte mig en att fylla minnesplatserna .

Typ 4 x 2 gb
Tips?

Permalänk
Avstängd

hmm har inte AMD haft energi saving på sina cpuer en längre tid nu...

Cool&Quiet tror jag det heter

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
hmm har inte AMD haft energi saving på sina cpuer en längre tid nu...

Cool&Quiet tror jag det heter

Det har funnits länge på intel också. Sen p3 tiden(?) (speedstep).

Detta är ju en extrafunktion som sparar energi UTÖVER det vanliga

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Att ni inte har testat max buss hastighet även på fyrkärnig CPU???

....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Att ni inte har testat max buss hastighet även på fyrkärnig CPU???

....

Skulle gärna vilja testa max busshastighet med diverse modeller så som 800FSB processorer också. Det är inte många som testar överklockning med mer än en processor i moderkortstester. Om jag inte begränsar mig blir man inte klar eller så blir det väldigt få tester.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Skulle gärna vilja testa max busshastighet med diverse modeller så som 800FSB processorer också. Det är inte många som testar överklockning med mer än en processor i moderkortstester. Om jag inte begränsar mig blir man inte klar eller så blir det väldigt få tester.

Jajo, men med Q95** strax runt hörnet vilka lider av en låg multiplier är ju detta något som borde utvärderas.

De flesta moderkort i den prisklassen gör ju 470-510MHz på bussen med en dual, men när du trycker i en quad så är skillnaderna mycket större.

Permalänk
Medlem

Bra test, men tycker att man borde gå in lite på detaljerna som skiljer moderkorten åt. Som tex ljudkort med DTS connect och DTS interactive, grymt smidigt att få äkta 5.1-ljud i spel mm, med bara en SPDIF-kabel till hemmabio-recivern. Denna funktion gjorde att jag valde just detta kort till HTPC.

Permalänk
Medlem

Vad skiljer DS3:an och DS4:an åt (förutom det yttre, som tex kylning, så klart)?

Permalänk
Medlem

Länge leve <3

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk

SLI-stöd Nej Crossfire-stöd Ja

Vafan?, kan man inte ha 2 nVidia kort? bara 2 ATI?

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Hmm... Undrar om jag valt fel. Har alltid kört Asus förut (P5K, resp P5K deluxe). Funkat fint. Men nu när jag skulle välja nytt kort till en 8400 så föll jag för Sweclockers testresultat och valde Gigabyte.

Dom här testerna får mig att tro att jag valt fel...

Test Gigabyte EP35-DS4: http://www.overclockersclub.com/reviews/gigabyte_ep35_ds4/22....

Test P5K Premium (kostar lika mkt som Gigabyte):
http://www.overclockersclub.com/reviews/asus_p5kpremium_wifi/...

Aargh. Funderar redan på att dumpa Gigabyte och gå tillbaka till Asus.

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flopalot
Hmm... Undrar om jag valt fel. Har alltid kört Asus förut (P5K, resp P5K deluxe). Funkat fint. Men nu när jag skulle välja nytt kort till en 8400 så föll jag för Sweclockers testresultat och valde Gigabyte.

Dom här testerna får mig att tro att jag valt fel...

Test Gigabyte EP35-DS4: http://www.overclockersclub.com/reviews/gigabyte_ep35_ds4/22....

Test P5K Premium (kostar lika mkt som Gigabyte):
http://www.overclockersclub.com/reviews/asus_p5kpremium_wifi/...

Aargh. Funderar redan på att dumpa Gigabyte och gå tillbaka till Asus.

Det går att få upp fsb högre med en E8400 än med en Q6600 som de hade använt i recensionen. Sedan kan det ju variera mellan olika exemplar också hur högt man kommer.

Permalänk
Medlem

OK! Låter bra... Mitt mål är att få en 4 GHz 24/7-dator, så jag behöver FSB på 450. Testen på overclockersclub gav ju inte mycket mer än 450...och dessutom är jag nybörjare på klockning så jag blev lite orolig av den där testen.

Oh well. Jag skall precis börja klocka så vi får se hur det går

EDIT: Precis tryckt i lite mer grejer burken. Problem dock: Ep35-DS4 har bara två USB-kontakter för anslutning av USB-portar (eller är det bara jag som inte hittar fler?). Mitt chassi (Cosmos 1000) använder båda dessa till front-USB. När jag skulle koppla i en kortläsare så insåg jag att jag var en USB-kontakt kort på moderkortet. Så nu måste jag välja - antingen koppla bort front USB eller strunta i kortläsaren. Blä

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem

Det finns två stycken USB-headers på moderkortet vilket ger fyra USB-anslutningar (två på varje header). Dessutom finns det ganska många på baksidan av datorn. Måste du ha fyra stycken front-USB kontakter? Du kanske kan offra två av dem (eller en om du splittar ena front-kontakten och kopplar dit USB-läsaren i halva headern)?

Permalänk
Medlem

Jo, alltså visst är det så. Jag har nog aldrig behövt 4 USB-frontkontakter samtidigt. Men det känns lite segt att ha ett nytt fint chassi och vara tvungen att prioritera bort något

Jag har i alla fall gjort som du sa - bara kopplat in 1 (d v s 2 av4) front-USB och tagit den andra till kortläsaren.

EDIT: Tidigare oro från min sida (m.a.a. tester, se tidigare inlägg i denna tråd) att EP35-DS4 inte skall vilja klocka var obefogad. FSB på 465 nu utan problem och med rimliga temps. Och mer behöver jag inte 24/7

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem

Någon som haft problem med att få igång ljudet?
I deras mjukvara så spelas testljuden upp utan problem men resterande datorprogram är det knäpptyst??

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,