AMD och Nvidia rasar på börsen

Permalänk
Melding Plague

AMD och Nvidia rasar på börsen

Ekonomer och finanstidningar talar om generella börsras och en deppig världsmarknad som står inför en lågkonjunktur. Den hårt konkurrensutsatta och turbulensfyllda hårdvaruindustrin påverkas tydligt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

tråkiga tider för de stora företagen =/

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd

Nja, börsen visar ju inte allt.. AMD är väldigt underskattat på börsen - därav aktien.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Tänkte investera i xxx antal amd aktier inom en snar framtid. God damn va jag kommer bli rich bitch. Kan ju inte gå annat än upp right.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk

Var någonstans i världen GÅR det bra då???

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
Tänkte investera i xxx antal amd aktier inom en snar framtid. God damn va jag kommer bli rich bitch. Kan ju inte gå annat än upp right.

Skulle nästan vilja säga detsamma,med tanke på hur dom stora tillverkarna(NVIDIA)har sagt massa skit om sina motsåndare så är det inte svårt att förstå(om man inte är förståndshandikappad)att det kommer gå kanon ett tag nu för AMD/ATI iom deras nya ATI RADEON HD48xx serie för den krossar ju totalt,och marknaden ser ju detta och då tar nvidia till sista nödskriket med sina skitiga oeffektiva grafikkort.Och sen bajsar dom på sig:-))
EDIT: Och nu kommer jag givetvis få totalsvar från alla nvidiafanboys som inte kan bevisa att ATI/AMD äger totalt just nu per krona watt:))
Det skiter jag i JUST NU IDAG SÅ ÄGER ATI/AMD FULLSTÄNDIGT OAVSETT VAD MASSA NVIDIANER ANSER FÖR DOM ÄR BLINDA FÖR VERKLIGHETEN:))

BTW trevlig semester.
MvH albanen:-)

EDIT:Nämnde jag att nästa svar kommer från en GTX280 ägare?

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Nivindianer.. Gillar de ordet. De passar bra på de. Komsi komsi. hohoho al ha ho aliii ho mooha laaay saamy

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk

Fy vad dåliga nyheter.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Grejen är den att, när det väl börjar bli dystert på börsen så kvittar det hur starkt och bra ett företag är, för det går i regel ner ändå. När indexet sjunker så är det ingen som vill investera, vilket betyder att de få som vill investera, köper på riktigt låga nivåer som sänker kurserna. Nu är jag själv inte särkilt insatt i hur det går får varken Nvidia eller AMD, men de sistnämda har ju haft ekonomiska problem ett bra tag. Så det förvånar ju inte mig med tanke på det ekonomiska läget i staterna att Nvidias aktiekurs tappat i värde. Men sen behöver ju inte alls företaget tappat 50% i värde pga aktiekursen gjort det. Så det är ju inte riktigt hela sanninen, men vi måste inse att hela världen står inför en lågkonjuktur...

Permalänk
Medlem

... och till slut finns bara intel kvar som enda tillverkare av moderkortkretsar, processorer och grafikkort (om nu larabee blir så bra)

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

jaja, det är bara aktiekursen, som säger precis nada om ett företags soliditet eller vinstchanser.... bara kollektiv psykos, som vanligt. Fast det är läge att köpa aktier nu dock.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Lågkonjukturen drabbar världens börser. Värdet på mina investeringar har minskat över 50000 kr det senaste året.

Jag invänder dock mot ordet rasa när det gäller AMD eftersom de hållit sig relativt stabila hela 2008. NVidia däremot har tappat mycket det senaste veckorna. Jag tror nog att NVidia kommer att återhämta sig något mot slutet på året. Även INTEL har sjunkit till värdet de hade för ca 18 månader sedan.

Som andra har nämt så styrs börsvärdena mycket på fiktiva värderingar och inte alltid återspeglar soliditeten hos ett företag och/eller dess produkter.

Har man is i magen så köper man när aktien ligger lågt och säljer när den ligger högt. Tyvärr gör småspararna ofta misstaget att köpa när värdet är högt och sälja när värdet redan har gått ner. Och andra sidan klarar sig inte ens de bästa experna att avgöra när dessa tidpunkter inträffar. Visste man det, skulle man snabbt bli en miljardär.

Hade jag en massa pengar över så tror jag att nu eller snart kan bli en bra tidpunkt att köpa.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Var någonstans i världen GÅR det bra då???

Där borta, hos IBM

Permalänk
Medlem

Att AMDs aktier går ner beror mycket på betalningen av ATI (uppköpet är färdigt 2009). Innan uppköpet är färdigt (dvs allt är betalt) så lär kursen vara lägre...

AMD borde kunna få upp kursen lite senare under året iom den nya GPU-arkitekturen. Under 2009 när affären är klar med ATI och då man lanserar bulldozer kan man få riktigt fart i seglen.

Permalänk

"AMD går bra med är underskattat på börsen"-gänget:
hoppas verkligen ni har tänkt igenom det ni skriver, ni verkar inte ha kollat i samma papper som investerarna: inkomstrapporterna

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
"AMD går bra med är underskattat på börsen"-gänget:
hoppas verkligen ni har tänkt igenom det ni skriver, ni verkar inte ha kollat i samma papper som investerarna: inkomstrapporterna

Jag misstänker starkt att den falangen mestadels består av individer boendes hemma, tillbringar mesta tiden framför datorn och är utan egen inkomst (Studiebidraget borträknat.), om så fallet är finns det ingen anledning att förvånas över teorierna.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?