Fler detaljer om Radeon HD 4870 X2

Permalänk
Medlem

En sån här blir det tillsammans med min 4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
fattar inte riktigt hur de får de att gå ihop
"2GB 32M*32 GDDR5

32*32 brukar väll bli 1024= 1GB :S

Varje minnes chip är på 32*32Mbit = 1024mbit = 1Gbit, och 4870x2 kommer använda 16 stycken vilket resulterar i 16Gbit = 2Gbyte.

Permalänk
Inaktiv

HD 4870 X2 kommer säker bli super bra med GDDR5 och allt, men hoppas inte för mycket, alla överskattar nya kort hela tiden. Jag tycker inte GTX 280 var så jätte revolutionerande precis. Men hoppas på att ATI gör bra grejer igen, det kan dom behöva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fidora
Varje minnes chip är på 32*32Mbit = 1024mbit = 1Gbit, och 4870x2 kommer använda 16 stycken vilket resulterar i 16Gbit = 2Gbyte.

OK då förstår jag

Permalänk
Medlem

Hur mycket poäng får 2st HD 4870 i vantage extreme?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3E
men, nvidia kommer väl inte lägga sig efter ati bara sådär, dom kommer antagligen klistra ihop sina gtx280 sen är dom i toppen igen...

Näedu... det går nog inte så bra. Om de inte lyckas helt osannolikt bra med 55nm verisionen. Vilket inte är troligt.

AMD satsar på en svalare och mindre energikrävande arkitektur med billiga chip för att kunna köra 2 chip. nVidia satsar på en bjässe som måste köras ensam.

Verkar som AMDs metod ger mer prestanda.

Permalänk
Medlem

Verkar bli riktigt bra det där. Är iaf inte läge att köpta grafikkort i dag. Väntar tills en bit in i augusti. Undrar om nvidia gör ett sånt där snabbsläpp igen bara för att vara snabbast? Vet inte vad det skulle kunna vara. 280GX2 kan ju inte bli billigt. 280 Ultra kanske men frågan är hur mycket det har att sätta imot X2? Sen alla som tycker det är bra med 2GB minne på grafikkortet tycker jag ska tänka om. jag har 4gig ram och vill inte använda 2 av dem till grafikkortet. Jag tror väldigt många har mindre än 4 gig i dag. Misstänker att en pc med 2GB ramminne kommer bli ganska hämmad av ett sånt här grafikkort. Man bör nog byta till 64bits operativsystem och fixa ett moderkort som klarar lite högre minnesmängder på ett bra sätt. Synd att de inte kunde använde bara 1GB alltså, borde ju vara billigare också.

Permalänk
Medlem

Är det nån som vet om man kan köra crossfire med HD 3870 x2 med nåt av 4870 eller 4870 x2 ?

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Verkar bli riktigt bra det där. Är iaf inte läge att köpta grafikkort i dag. Väntar tills en bit in i augusti. Undrar om nvidia gör ett sånt där snabbsläpp igen bara för att vara snabbast? Vet inte vad det skulle kunna vara. 280GX2 kan ju inte bli billigt. 280 Ultra kanske men frågan är hur mycket det har att sätta imot X2? Sen alla som tycker det är bra med 2GB minne på grafikkortet tycker jag ska tänka om. jag har 4gig ram och vill inte använda 2 av dem till grafikkortet. Jag tror väldigt många har mindre än 4 gig i dag. Misstänker att en pc med 2GB ramminne kommer bli ganska hämmad av ett sånt här grafikkort. Man bör nog byta till 64bits operativsystem och fixa ett moderkort som klarar lite högre minnesmängder på ett bra sätt. Synd att de inte kunde använde bara 1GB alltså, borde ju vara billigare också.

Som sagt tror jag inte att en GX2 är möjligt. Men däremot kan en GTX 290 eller någon form av Ultra komma där nVidia anstränger sig till bristningsgränsen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Verkar bli riktigt bra det där. Är iaf inte läge att köpta grafikkort i dag. Väntar tills en bit in i augusti. Undrar om nvidia gör ett sånt där snabbsläpp igen bara för att vara snabbast? Vet inte vad det skulle kunna vara. 280GX2 kan ju inte bli billigt. 280 Ultra kanske men frågan är hur mycket det har att sätta imot X2? Sen alla som tycker det är bra med 2GB minne på grafikkortet tycker jag ska tänka om. jag har 4gig ram och vill inte använda 2 av dem till grafikkortet. Jag tror väldigt många har mindre än 4 gig i dag. Misstänker att en pc med 2GB ramminne kommer bli ganska hämmad av ett sånt här grafikkort. Man bör nog byta till 64bits operativsystem och fixa ett moderkort som klarar lite högre minnesmängder på ett bra sätt. Synd att de inte kunde använde bara 1GB alltså, borde ju vara billigare också.

Eh, klart man använder 64bit operativsystem...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3E
sant, bang for the buck är ATi all the way

Edit: Men om man kollar här, (iofs är detta amerikanska priser) så är 8800gt best bang for the buck http://www.yougamers.com/hardware/stats/3dmark06/priceandperf...

Men YouGamers är dåliga på att uppdatera sina listor. De har tillexempelvis inte med alla de senaste produkterna.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Verkar bli riktigt bra det där. Är iaf inte läge att köpta grafikkort i dag. Väntar tills en bit in i augusti. Undrar om nvidia gör ett sånt där snabbsläpp igen bara för att vara snabbast? Vet inte vad det skulle kunna vara. 280GX2 kan ju inte bli billigt. 280 Ultra kanske men frågan är hur mycket det har att sätta imot X2? Sen alla som tycker det är bra med 2GB minne på grafikkortet tycker jag ska tänka om. jag har 4gig ram och vill inte använda 2 av dem till grafikkortet. Jag tror väldigt många har mindre än 4 gig i dag. Misstänker att en pc med 2GB ramminne kommer bli ganska hämmad av ett sånt här grafikkort. Man bör nog byta till 64bits operativsystem och fixa ett moderkort som klarar lite högre minnesmängder på ett bra sätt. Synd att de inte kunde använde bara 1GB alltså, borde ju vara billigare också.

Det är bra att de använder 2GB RAM för det är 2x1GB. När det gäller crossfire och dessa dubbelmackor så kan man inte bara lägga ihop RAM-minnet till ett enda stort. Det är två separata minnen för separata kärnor. En kärna har tillgång till 1GB var. Med 2x512MB skulle kortet inte prestera lika bra i höga upplösningar med AA och sånt. 512MB har ju visat sig vara för lite i vissa spel och kommer nog fler spel i framtiden som kommer kräva mer. Sa om ett spel behöver 600MB för texturer kan den inte fylla ena 512MB minnet och sen lägga in resterande 88MB på andra minnet, eftersom de inte fungerar som ett minne. Därför som 2x1GB är bra.

Sen finns det 64-bit OS som fungerar bra i dagens läge.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Man bör nog byta till 64bits operativsystem och fixa ett moderkort som klarar lite högre minnesmängder på ett bra sätt. Synd att de inte kunde använde bara 1GB alltså, borde ju vara billigare också.

Man inte bara bör, man är ju nästan tvingad att byta till x64.
Xp/Vista 32 kommer i bästa fall upp i 3.25-3.5 GB minne.
Skall du nu adressera 2GB grafikkort minne också så krymper ditt allokerings bara minne direkt från 3.25-3.5 till 1.25-1.5 GB och det är nog inte helt optimalt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Man inte bara bör, man är ju nästan tvingad att byta till x64.
Xp/Vista 32 kommer i bästa fall upp i 3.25-3.5 GB minne.
Skall du nu adressera 2GB grafikkort minne också så krymper ditt allokerings bara minne direkt från 3.25-3.5 till 1.25-1.5 GB och det är nog inte helt optimalt.

Vad fan..?
Om jag nu har 2gb RAM på datorn, och pluggar in ett 4870 X2 som har 2gb minne, kommer mitt RAM minne på datorn att bli MINDRE än 2gb?

Permalänk
Medlem

Om ni tänker installera mer än 3GB arbetsminne på ett 32-bits operativsystem, använda ett grafikkort med väldigt mycket minne, eller tänker byta till ett 64-bits operativsystem, så kan ni råka ut för en del "problem/konstigheter" som berör minnesarean över 3GB samt drivrutiner.

Oavsett om ni är bekanta med dessa eller inte, så här är en bra länk som sammanfattar ämnet ganska bra: http://www.dansdata.com/askdan00015.htm

Ni kommer att märka att mer inte alltid nödvändigtvis är bättre; Hare/PeSi

Permalänk

Jag läste artikeln som Pesi skickade.
Men jag förstår fortfarande inte riktigt..

Vad händer exakt om jag pluggar in 4870 X2 i min dator? (jag har Vista 32 bit, och 2gb ram minne på datorn)
Käkar grafikkortet 2gb av mitt RAM? Alltså ALLT mitt RAM minne?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Det är bra att de använder 2GB RAM för det är 2x1GB. När det gäller crossfire och dessa dubbelmackor så kan man inte bara lägga ihop RAM-minnet till ett enda stort. Det är två separata minnen för separata kärnor. En kärna har tillgång till 1GB var. Med 2x512MB skulle kortet inte prestera lika bra i höga upplösningar med AA och sånt. 512MB har ju visat sig vara för lite i vissa spel och kommer nog fler spel i framtiden som kommer kräva mer. Sa om ett spel behöver 600MB för texturer kan den inte fylla ena 512MB minnet och sen lägga in resterande 88MB på andra minnet, eftersom de inte fungerar som ett minne. Därför som 2x1GB är bra.

Sen finns det 64-bit OS som fungerar bra i dagens läge.

Bra och bra... det jag menade var att det skulle varit mycket bättre med 1GB delat minne. Och att det är synd att man inte fått till något sådant. På grund av ramminnet och priset på grafikkortet.

Jag tror det är en ganska liten del "gamers" som kör 64bits operativsystem, kanske 10% i bästa fall uppskattar jag. Om man som vanligt spelare och inte speciellt intresserad eller kunnig om hårdvara så kan det ju lätt bli så att man beställer sitt 4870x2 via internet och tror att allt ska bli jättebra. Att man senare i värsta fall måste kosta på Windows 64bits, ramminne och moderkort är kanske inte någon som de flesta vet.

Blackbird jag tror att du skulle märka en hel del hastighetsproblem med din pc då minnet kommer vara ganska fyllt hela tiden. vet inte exakt hur symptomen är men du bör isf även uppgradera minnet (2x2GB är troligen bäst då 4x1GB kan betyda trubbel) och ditt windows till ett 64bitars.

Permalänk

Uhm..
Det skulle bli för dyrt för mig att köpa 2x2GB ram stickor+ett Vista 64 bit.
Vista home premium 64 bit lär inte vara billigt direkt?

Men det här är ju helt sinnessjukt. Jag hade INGEN aning om detta tidigare.
Jag var helt förberedd på att köpa 4870 X2.
Bara tur att jag fick reda på det här.

Hur många har 64 bit OS? 10%?
Vafan, över 90% kan inte köra ett 4870 X2 isåfall?
Jag tycker det här mer eller mindre SKANDAL!

Jag undrar hur många stackare som blir blåsta på det här..
Nån borde skapa en egen tråd angående detta, så att folk varnas.

Aja, grattis till alla som har ett 64 bit OS.
Det får väl bli 4870 istället för 4870 X2 för min del, får försöka nöja mig med nästan halva prestandan.

Permalänk
Medlem

Svar på tidigare fråga (kind of): Om du har 2GB RAM och Vista/XP 32-bit och ansluter 4870X2 med 2GB RAM så är allt sol och flugor.

Jag har aldrig testat detta själv, (och ingen annan heller för den delen, eftersom mig veterligen finns inga standardgrafikkort med mer än 1GB RAM än så länge), men vad jag förstår så berörs endast RAM från 4GB och nedåt av "drivrutingsminnesstrukturen" på 32-bits operativsystem. Om man däremot har mer än 2GB RAM i datorn så skulle man alltså "förlora" minnet över 2GB.

Man kan också fråga sig om operativsystemet betraktar ett 4870X2 grafikkort med 2X1GB RAM som ett 1 eller 2 GB:s kort? Oavsett vilket borde man åtminstone "förlora" minnet över 3 GB i datorn (om man alltså har 4GB och ett 32-bits OS).

Jag har ingen hårdvara för att verifiera detta men det kanske finns någon annan här på forumet som har personlig erfarenhet av en sådan konfiguration.

Hare/PeSi

Permalänk

Med sol och flugor menar du frid och fröjd? ^^
Det händer alltså ingenting speciellt om jag ansluter 4870X2 i en dator med 32 bit OS och 2GB RAM?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Uhm..
Det skulle bli för dyrt för mig att köpa 2x2GB ram stickor+ett Vista 64 bit.
Vista home premium 64 bit lär inte vara billigt direkt?

Men det här är ju helt sinnessjukt. Jag hade INGEN aning om detta tidigare.
Jag var helt förberedd på att köpa 4870 X2.
Bara tur att jag fick reda på det här.

Hur många har 64 bit OS? 10%?
Vafan, över 90% kan inte köra ett 4870 X2 isåfall?
Jag tycker det här mer eller mindre SKANDAL!

Jag undrar hur många stackare som blir blåsta på det här..
Nån borde skapa en egen tråd angående detta, så att folk varnas.

Aja, grattis till alla som har ett 64 bit OS.
Det får väl bli 4870 istället för 4870 X2 för min del, får försöka nöja mig med nästan halva prestandan.

MEN nu är det så att det är microsofts mjukvara som inte hänger med! Ett 32bit operativ system börjar bli gammalt, vi behöver mer minne!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Sol och flugor betyder "glädje/fröjd". 2GB+2GB <= 4GB som alla 32-bits operativsystem kan hantera.

Edit:
Nu när fler installerar > 2GB RAM i sina datorer så blir dilemmat med drivrutiner och minnesrymnd aktuellt. Jag hoppade själv av racet att bygga om mina datorer två gånger per år för 4-5 år sedan så jag saknar hårdvara att testa nya tänkbara konfigurationer.

Dan som skrivit artikeln är kunnig. När man överväger att byta till 64-bits operativsystem bör man undersöka att all hårdvara man tänker ansluta verkligen fungerar.

Som framgår av Dans text så kan det skilja sig mellan olika moderkort hur man löst problemet att bibihålla kompatibiliteten med olika drivrutinsmodeller. Så om man tänker ha ett 64-bits operativsystem och > 4GB RAM så bör man undersöka vilka möjligheter finns i moderkortets BIOS innan man börjar köpa saker.

Enligt Dan så kan 32-bits Vista-drivrutiner ofta fungera med 64-bits Vista, men 32-bits XP-drivrutiner bara med 32-bits Vista (med reservation).

Hoppas det finns någon här på forumet som kan berätta sina erfarenheter i sammanhanget.

Hare/PeSi

Permalänk

Men.. då får man väl inte 4GB användbart RAM minne totalt? Eftersom OS:et är 32 bit.. man får väl högst 3,5GB med 32 bit OS.
Om man nu får 3,5GB RAM minne som totalt i datorn när man skaffar en 4870X2.. det räknas väl inte som 3,5GB vanligt RAM?
Eller blir det exakt som om jag hade köpt 4GB RAM och kört utan 4870X2?

Eh.. jag är lätt förvirrad angående det här med minne, hoppas ni förstår mina frågor.. ^^

Permalänk
Medlem

3,5 GB:s gräns nämns ofta med 32-bits XP när man har 4 GB RAM. Den begränsningen härrör till samma "drivrutinskompatibilitetsmodell" som tas upp i Dans artikel.

Tänk på att 32-bits Windows arbetar med virtuellt minne som kan maximalt vara 4GB. Det virtuella minnet uppdelas i olika "block" som reserveras för specifika funktioner i operativsystemet. Den virtuella minneshanteraren har till uppgift att översätta adresser i det virtuella minnet till fysiska adresser.

Man skulle kanske kunna säga att problemet berör minnet i adresserna 4GB - den minnesrymnd som aktuell drivrutinsmodell reserverar för de drivrutiner som hanterar kommunikationen mellan hårdvaran och operativsystemet.

Om du har 2GB RAM och ett grafikkort som VIRTUELLT reserverar 2GB RAM så blir beräkningen alltså följande: Operativsystemet använder den FYSISKA minnesarean från 0 till 4GB-2GB för sin kod och applikationsprogrammens kod. Mao de FYSISKA adresserna från 0 till 2GB. (Man förlorar alltid vissa block för DOS kompatibilitet, men dessa är så små att de är helt irrelevanta i det här sammanhanget.)

Om du istället skulle ha 4GB RAM i datorn blir beräkningsmodellern fortfarande densamma: OS 4GB-2GB(för grafikkort); kvar blir för operativsystemet de FYSISKA adresserna från 0 till 2 GB; mao då skulle du förlora 2GB av det installerade fysiska minnet.

Edit: Jag bör nog tillägga att jag äger ingen dator med mer än 2GB RAM eller grafikkort med mer än 512 MB RAM. Texten här bygger på mina kunskaper om 32-bits Windows och det som står i Dans artikel.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem

Hoppla hoppla nu är det många som gör mig förvånad.

64 bit hårdvara har funnits tillgänglig ett bra tag, efter det kom 64bit OS /mjukvara. Om man har uppgraderat sin hårdvara dom senaste två året så har man ju 64bit hårdvara, då frågar jag mig bara, VARFÖR kör man ett 32 Bit OS??

2GB ram ram i VISTA borde stå som minimum krav.
4GB eller mer är STARKT rekomenderat. Alltså bör det va så att ett 32BITS OS är ute ur bilden.

Om det är pengafrågan så borde det inte spela någon roll. Det är ju samma pris på 32 / 64 bit home premium. ca pris 995.

Åter till topic. 4870 x2 ska bli mycket intressant.

9800 x2 vs 4870 x2 vs GTX 280. (kanske ett GTX 280 x2)?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Ännu en fake-artikel publicerad av Swec, yey.

Läser ni runt har redan det "läkta" informationsbladet fakestämplats.

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Hoppla hoppla nu är det många som gör mig förvånad.

64 bit hårdvara har funnits tillgänglig ett bra tag, efter det kom 64bit OS /mjukvara. Om man har uppgraderat sin hårdvara dom senaste två året så har man ju 64bit hårdvara, då frågar jag mig bara, VARFÖR kör man ett 32 Bit OS??

2GB ram ram i VISTA borde stå som minimum krav.
4GB eller mer är STARKT rekomenderat. Alltså bör det va så att ett 32BITS OS är ute ur bilden.

Om det är pengafrågan så borde det inte spela någon roll. Det är ju samma pris på 32 / 64 bit home premium. ca pris 995.

Åter till topic. 4870 x2 ska bli mycket intressant.

9800 x2 vs 4870 x2 vs GTX 280. (kanske ett GTX 280 x2)?

Precis.

Sedan så fungerar produktnyckeln för 32-bitars lika bra till 64-bitars. Åtminstone för de msdn-versioner som jag kört med de senaste åren. För de som köpt, fungerar det om det är retail.

EDIT:

Wow, 4850 X2 hade jag inte hört talas om. Spännande!
Hade tänkt köpa ett 4850 och sedan eventuellt ett till i vinter beroende på hur ekonomin utvecklar sig. Med två stycken 4850 X2 borde jag inte behöva uppgradera på flertalet år om jag håller mig till nuvarande "uppgraderingstakt".

Skall dessa 4850 X2 komma inom en snar framtid? Nu börjar det verkligen klia i köpefingrarna!
Undrar vad som kommer först, sb750 eller 4850 X2? Lite abstinens på grund av sb750 då det inte dyker upp nån info!

EDIT2:

http://www.neoseeker.com/news/8376-hd-4850-x2-might-be-in-the...

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
då frågar jag mig bara, VARFÖR kör man ett 32 Bit OS??

Kanske för att majoriteten av alla drivrutiner och program inte funkar alls eller funkar dåligt med 64 bit OS??
Då riskerar man att ha hårdvara som inte fungerar, t.ex. en skrivare, och det vore inte så roligt.
Om 64 bit OS skulle ha lika bra stöd osv. som 32 bit har: då skulle säkert majoriteten köra med 64 bit..

Permalänk

När jag ser prestanda testerna på svart & vitt AMD VS Nvidia då är det intressant...

dock att ATI har 2 GB på sitt graffe är inte helt fel... Nvidia får skärpa till sig om dem får stor pisk av detta kort hej på er bäste IT-nördar!

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem

Nautilus011: Vad är det för program du kör hemma som blir "märkbart" snabbare med 4GB eller mer RAM? Kör man Windows XP så upplever en vanlig svensson knappt ens någon skillnad mellan 1 och 2 GB RAM.

Om man går efter fps/kr så blir valet enkelt. Vi vet redan att 4870X2 är snabbare än GTX 280 på 65 nm och kommer att prissättas ungefär lika. Om det någon gång lanseras ett GTX 280X2 på 55 nm som är klockat högre och säljs till rätt pris så kan bilden ändras. 9800X2 bör vara ganska billig för att vara intressant.

4870X2 kräver minst ett 650W nätaggregat och 1kW för CrossfireX enligt AMD (siffrorna är förmodligen i överkant). Vad GTX 280X2 skulle kräva i SLI vågar man knappt ens gissa på.

Holmberg: SB750 lanseras ev. med 790GX och kommer sedan sprida sig till andra 780/790-moderkort. Ett bra moderkort med 790GX + sideport RAM + SB750 + en bra ljudkrets i mATX för 1000-lappen skulle jag inte tacka nej till.

Hare/PeSi