1 500 gigabyte redan nästa månad

Permalänk
Avstängd

Hellre köper jag tre stycken 500 GB än en 1,5 TB, för tänk att få en hårddisk krasch med en sån hårddisk? känns som om jag inte litar på så stora hårddiskar. Hur snabba kan dessa vara då? blir inte hastigheten/söktiden lidande?

Edit:
Korrigerat felstavningar

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Hellre köper jag tre stycken 500 GB än en 1,5 TB, för tänk att få en hårddisk krasch med en sån hårddisk? känns som om jag inte litar på så stora hårddiskar. Hur snabba kan dessa vara då? bkir inte hstigheten/söktiden lidande?

Är det samma RPM så borde det rimligen gå fortare att läsa och skriva eftersom du får plats med fler bitar per yta, och således kommer huvudena passera fler bitar per sekund jämfört med en mindre disk (förutsatt att antalet plattor också är densamma). Då har jag antagit att de har gjort elektroniken lite snabbare så att hårddisken inte missar och behöver låta disken snurra ett helt varv... I så fall skulle prestandan lida jävligt mycket...

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Hellre köper jag tre stycken 500 GB än en 1,5 TB, för tänk att få en hårddisk krasch med en sån hårddisk? känns som om jag inte litar på så stora hårddiskar. Hur snabba kan dessa vara då? bkir inte hstigheten/söktiden lidande?

Och jag vill ha det precis tvärtom. Köper mycket hellre en 1,5 TB hårddisk och sparar väldigt mycket utrymme istället.

Det är inte så ofta hårddiskar lägger av, och de blir troligen säkrare och bättre för varje generation som kommer.
Även om man riskerar att förlora mycket på en 1,5 TB hårddsik, så löper du ju onekligen 3 ggr större risk att drabbas av förlust på 3*500GB HD uppsättning
Det allra viktigaste gör jag ändå backup på.

Visa signatur

Asus N73S | Core I5 2410m | 6GB | 120 GB Corsair force 3 + 1TB | Geforce GT 540m - 1GB | Windows 7
HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 320 GB HD | Radeon x1600 256mb | Win 7

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uber
Och jag vill ha det precis tvärtom. Köper mycket hellre en 1,5 TB hårddisk och sparar väldigt mycket utrymme istället.

Det är inte så ofta hårddiskar lägger av, och de blir troligen säkrare och bättre för varje generation som kommer.
Även om man riskerar att förlora mycket på en 1,5 TB hårddsik, så löper du ju onekligen 3 ggr större risk att drabbas av förlust på 3*500GB HD uppsättning
Det allra viktigaste gör jag ändå backup på.

håller med mer plats i dator lådan! hoppas 1 tb diskarna sjunker rejält så man kan köpa 2 och köra i raid!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Om jag hade råd skulle jag nog kunna tänka mig en sån disk, men har haft lite otur ibland med diskar som bara går sönder sådär, specielt när man inte har en backup på sakerna, så smartast kanske skulle vara att köpa 2st 750GB? Sen kanske det blir lite billigare med?

Permalänk

Trevligt, massvis med diskar väger när man ska till LAN och dessutom är det jobbigt att få tyst på alla...

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Personligen struntar jag i hårddiskarnas fysiska storlek bara det får plats i 5.25" platser och gärna integrerad kylfläns... man är så snål när man köper HDD för flera hundra kronor men inte köper en kylare till den samtidigt..
Jag har 7st diskar i datorn och en kylare på 150kr st per disk blir så pass dyrt att jag väljer att köpa en disk till, för en disk väger mer än kylare i användnings syfte.

Vad jag menar med fysiskt storlek inte spelar roll för mig är att jag har plats med flera diskar men inte så jäkla många SATA platser kvar, så t ex. 2st 500GB diskar samman byggda men delar på en SATA tjosan.. hoppas ni förstår vad jag menar (blir avbruten när jag skriver och tappar röda tråden hela tiden)

Vart la jag anteckningsblocket nu igen..

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uber
*borttagen text*

Det är inte så ofta hårddiskar lägger av, och de blir troligen säkrare och bättre för varje generation som kommer.

*borttagen text*

WD drivarna har gillar jag inte i alla fall. Min 250GB jag köpte la av efter några månader. När jag skulle försöka komma åt alla filer jag ville åt på den disken så kopplade jag in min 80GB Maxtor (som funkat ypperligt alla år) på samma IDE kabell som WD driven. När jag skulle starta datorn så exploderade nåt på maxtor drivern på kretskortet, och så försvann all data även på den driven :(, troligen var det nåt från WD driven som inte funkade som det skulle. Två drivar gick åt helvete på en halvtimme. Morsans sambo köpte en 320GB WD drive som givetvis var fel på, den gnisslar och för oväsen som om den skulle skära ihop. Jag börjar bli allergisk mot det märket, så visst kan hårddiskar gå sönder. Numera blir det Samsung spinpoint som gäller för min del

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

jag undrar vad priset kommer hamna på

Permalänk

Tycker inte det var länge sen 1GB var mycket utrymme.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Personligen struntar jag i hårddiskarnas fysiska storlek bara det får plats i 5.25" platser och gärna integrerad kylfläns... man är så snål när man köper HDD för flera hundra kronor men inte köper en kylare till den samtidigt..
Jag har 7st diskar i datorn och en kylare på 150kr st per disk blir så pass dyrt att jag väljer att köpa en disk till, för en disk väger mer än kylare i användnings syfte.

Vad jag menar med fysiskt storlek inte spelar roll för mig är att jag har plats med flera diskar men inte så jäkla många SATA platser kvar, så t ex. 2st 500GB diskar samman byggda men delar på en SATA tjosan.. hoppas ni förstår vad jag menar (blir avbruten när jag skriver och tappar röda tråden hela tiden)

Jag har inget som helst behov av att separat kyla mina diskar, kör en raid-5 på 5 diskar men då de sitter i ett P180 så kyls de nedersta 4 redan av nätagg+fläkt, den femte +systemdisk sitter ju precis framför grafikkortet med en separat fläkt framför.

Tycker det är en snyggare lösning att ha bättre kylning i chassit än att sätta separat kylning på varje disk. Detta beror delvis på att jag aldrig har haft en disk som dött *peppar, peppar*

Jag förlitar mig på Googles publicering där de kom fram till att kyla är en större fara för diskar än värme.

Jag har räknat med 2 års livslängd på de diskarna, sedan är det nog läge att byta till något större.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Hellre köper jag tre stycken 500 GB än en 1,5 TB, för tänk att få en hårddisk krasch med en sån hårddisk? känns som om jag inte litar på så stora hårddiskar. Hur snabba kan dessa vara då? blir inte hastigheten/söktiden lidande?

Edit:
Korrigerat felstavningar

Håller med. Har 500 st 1GB diskar istället. För tänk om en går sönder?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Håller med. Har 500 st 1GB diskar istället. För tänk om en går sönder?

Har du 500 stycken diskar? va det där ett skämt eller skrev du fel?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Har du 500 stycken diskar? va det där ett skämt eller skrev du fel?

Jag använde ironi då jag tyckte det var roligt att du var rädd för en så stor disk, så istället använde du dom "små" 500gb. Humorn ligger i att 500gb är en stor disk, och jag tror inte att "stora" hårddiskar kraschar så oerhört mer frekvent en dom "små" 500gb. Men om ni vet bättre får ni gärna länka till några undersökningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
WD drivarna har gillar jag inte i alla fall.

***borttagen text och meningsuppbyggnad***

Jag börjar bli allergisk mot det märket

***borttagen text***

Tur att det inte var Western Digital:s hårddiskar nyheten handlade om, utan Seagate.
Som för övrigt har 5 års garanti på sina.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Håller med. Har 500 st 1GB diskar istället. För tänk om en går sönder?

Klockrent!

Visa signatur

Asus N73S | Core I5 2410m | 6GB | 120 GB Corsair force 3 + 1TB | Geforce GT 540m - 1GB | Windows 7
HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 320 GB HD | Radeon x1600 256mb | Win 7

Permalänk
Medlem

Då blir man diskad

Ska handla 3X1 Tb men känns ju rätt att vänta lite nu då och se vad som händer med priset

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Undrar hur det blir med ljudnivån. Seagate har ju nergraderat sig själva rätt rejält vad gäller ljudnivån sedan deras 160GB single platter historia.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk

hehe låter väll coolt men vilken ljudnivå det borde bli Oo

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Jag använde ironi då jag tyckte det var roligt att du var rädd för en så stor disk, så istället använde du dom "små" 500gb. Humorn ligger i att 500gb är en stor disk, och jag tror inte att "stora" hårddiskar kraschar så oerhört mer frekvent en dom "små" 500gb. Men om ni vet bättre får ni gärna länka till några undersökningar.

Poängen är ju att med tre 500GB-diskar måste alla tre paja för att man ska förlora 1.5TB... Med en 1.5TB-disk räcker det med att EN pajar.
Med andra ord måste du hitta (obefintlig såhär tidigt, utan tvekan) statistik som visar att 1.5TB-diskar pajar mindre än 1/3 så ofta som 500GB för att övertala honom.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Poängen är ju att med tre 500GB-diskar måste alla tre paja för att man ska förlora 1.5TB... Med en 1.5TB-disk räcker det med att EN pajar.
Med andra ord måste du hitta (obefintlig såhär tidigt, utan tvekan) statistik som visar att 1.5TB-diskar pajar mindre än 1/3 så ofta som 500GB för att övertala honom.

Plus att prestandan ökar om du läser/skriver på alla 3 olika diskar samtidigt, istället för att trycka in samma data på EN disk. Fast sen kan man lösa det med RAID, men då blir det dyrare...

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.