Intel och Nvidia överens – SLI till Nehalem

Permalänk
Melding Plague

Intel och Nvidia överens – SLI till Nehalem

Nvidia och Intel sägs nu har kommit överens gällande ett utbyte av licenser för moderkortskretsar. Intel påstås ge Nvidia tillstånd att utveckla moderkortskretsar med stöd för Quickpath Interconnect (QPI) och i gengäld skall Intel få ge sina moderkort SLI-stöd, med ett litet förbehåll.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen(om ca 1år:@) så kan man köra SLI eller CF på samma kort!

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk

fan vad bra!!!

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Medlem

Kändes som om det bara var en tidsfråga tbh... Har varit uppe på tapeten så länge nu.

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Det var tammefan på tiden

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

Känner vibbar av ondskan att folk i framtiden kommer bara att köra SLI med Intel moderkort och lämnar CF helt om inte AMD optimerar och förbättrar CF helt och dessutom lansera starkare kort.

Men bra nyhet för oss konsumenter.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Känner vibbar av ondskan att folk i framtiden kommer bara att köra SLI med Intel moderkort och lämnar CF helt om inte AMD optimerar och förbättrar CF helt och dessutom lansera starkare kort.

Men bra nyhet för oss konsumenter.

Va pratar du om. ?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Är inte Crossfire något bättre än SLI?

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
Va pratar du om. ?

Att folk kommer kör SLI med intel kretsar och och lämnar Crossfire för att majoriteten gillar Nvidia mer?

Rätta mig om jag har fel men skadar det inte för ATI/AMD om SLI blir tillgängligt för intel kretsar?

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Att folk kommer kör SLI med intel kretsar och och lämnar Crossfire för att majoriteten gillar Nvidia mer?

Rätta mig om jag har fel men skadar det inte för ATI/AMD om SLI blir tillgängligt för intel kretsar?

Hade för mig att crossfire redan var bättre än sli

tror inte att risken är så stor att CF överges. ett bakslag för ATI men knappast någon nådastöt.

verkar det föresten inte som om Nvidia är den som vinner mest på denna uppgörelsen

Permalänk
Hedersmedlem

Underbart att dom äntligen ska börja samsas litegrann!

Permalänk
Medlem

Trevligt med valmöjligheten att ta SLI eller CF.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem

Det kommer bli vi konsumenter som får betala då det förmodligen blir dyrt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Nice QPI till nForce kort

Off topic
Nehaltem CPU + nVIDIA kort med dx 11 (nForce 8-serie?) + windows 7 kommer att bli nice.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

NEEEJJJJ! Varför måste de låta nvidia förstöra och blanda sig i moderkorts marknaden? En processor skall matcha moderkortets chipset.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
NEEEJJJJ! Varför måste de låta nvidia förstöra och blanda sig i moderkorts marknaden? En processor skall matcha moderkortets chipset.

Måste processor matcha ljudkortet också?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Måste processor matcha ljudkortet också?

Vet du varför just han syftade på chipset? Ta reda på lite fakta och lägg av med onödigt spydiga kommentarer.

Nvidia har ju lite ovänner också:

http://www.tomshardware.com/news/nvidia-geforce-memory-rambus...

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
NEEEJJJJ! Varför måste de låta nvidia förstöra och blanda sig i moderkorts marknaden? En processor skall matcha moderkortets chipset.

På riktigt WTF? Nvidia har nog blandat sig i moderkortsmarknaden ett bra tag redan, eller kanske du har missat alla nvidia styrkretsar?

På tiden att man kommer kunna köra SLI med intelkretsar.

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk
Hjälpsam

Du kommer som sagt kunna köra Crossfire på Intel-moderkort som har stöd för SLI.
Orsaken till att man inte kan köra CF på Nvidia-chipset, beror på att Nvidia känner av om ett grafikkort som inte är Nvidia installerats, då blockeras peer to peer kommunikation över pci-e bussen, detta för att förhindra crossfire.
Nvidia förhindrar alltså aktivt crossfire på sina chipset, Intel jävlas inte med sina konsumenter på samma sätt, det är därför CF fungerar med Intels chipset.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jätte bra att Nvidia blir tvugna till detta, men varför deras dumma chipset???

Sen till Joelh. Mr.kortasvar och inget annat kolla runt lite så kommer du se att det inte finns någon som tycker om Nvidias chipset.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det här kommer att hålla mig på avstånd från dessa moderkort, nvidias kretsar kommer driva strömförbrukningen i höjden och säkert orsaka endel problem deras egna kretsar har. Det borde finnas alternativ för oss som vill slippa nvidias skit, ett billigare kort med antingen crossfire eller SLI.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Tur för Nvidia skulle jag vilja påstå. De klarar sig inte själva hur länge som helst. De behöver samarbete så deras beslut tillsammans var bra anser jag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Äntligen....

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Detta är ju lite av ett tveeggat svärd för nvidia... Intels är populärare än nvidias. Om SLI-exklusiviteten försvinner så finns det ju ingen anledning att köpa nvidias chipset. Å andra sidan kan man få upp grafikkortsförsäljningen men det är inte så lätt som det låter. Genom att lämpa över allt på folkets efterfråga av SLI är man direkt bunden till att framtida grafikkort leder (prestandamessigt), iom att det bara gäller high-end segmentet.

Att datan ska gå genom nvidias krets låter ju mindre bra... Om detta gäller all traffik mellan grafikkorten (även i CF) så blir ju även andra "tekniker" lidande.

Permalänk
Avstängd

Det finns väl inget Nforce chipset som funkat bra utan nån form av problem?
Vad jag läst och hört av polare under åren så är det mest problem med dom?

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

tycker mit nf570 sli funkar bra, inga problem hitils ialfal, klockar ju bra med lite väl varmt dock

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Det finns väl inget Nforce chipset som funkat bra utan nån form av problem?
Vad jag läst och hört av polare under åren så är det mest problem med dom?

Jo det är sant.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Det finns väl inget Nforce chipset som funkat bra utan nån form av problem?
Vad jag läst och hört av polare under åren så är det mest problem med dom?

Själv har jag inte haft några beskymmer med dem. Har kört med nForce4 Ultra på servern non-stop nu i 8 månader utan några som helst problem. Samma gäller min gamla desktop maskin som var bestyckad med nForce 4 SLI som gick utan problem i 18 månader, och som än idag fungerar som server hemma hos en bekant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Jo det är sant.

Inte haft några problem med min 750i bräda de fem månaderna nu jag haft det iaf

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)