Sex moderkort med Intel P45

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
Med tanke på ATI:s vrålbilliga HD4850 så vill man säkert ha fulla 16/16 kanaler för crossfire. 8/8 eller 16/4 är bara dumt att köpa - spara lite mer helst och köp en moderkort men X38 chipset istället...

Datorbutiken sålde gigabyte x38-dq6 moderkort på rea för 900 kr för några dagar sedan... vilket jag slog till på och bytte ut min p35 moderkort.

Det bästa chipset idag är utan tvekan X38 - x48 och p45 ger inget som helst nytt. Dessutom drar 45 serien hela 10 W mer el enligt någon test jag läst och är oftast dyrare.

bara mina 50 öre...

eem va snackar du om ? du får exakt samma bandbredd på dem... 16x pcie1.1 ger 8GB/s och 8xpcie2.0 ger 8GB/s

man får tänka på bandbredden ist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sailor
eem va snackar du om ? du får exakt samma bandbredd på dem... 16x pcie1.1 ger 8GB/s och 8xpcie2.0 ger 8GB/s

man får tänka på bandbredden ist

X38 stöder PCI-E 2.0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jones377
X38 stöder PCI-E 2.0

sry my bad ... tänkte lite fel där

Permalänk
Medlem

Intressant test. Tack.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Avstängd

Är det inte bättre och testa PCI Express med AMD Phenom så man vet att plattformen kan leverera? Dessa snabba kort kräver ju väldigt mycket I/O

Kolla här så ser man när FSB slår i taket

I detta test så slår en 9600 Phenom mycket snabbare Intel processorer http://www.overclockersclub.com/reviews/intel_q9450/14.htm
Orsaken är förmodligen bättre I/O

Här går det och se ett test med samma spel där de testar crossfire bl.a. Men de lyckas få till någon större skillnad mellan HD4870 och HD4850 i crossfire, de fattar bara inte att det är FSBn som begränsar korten
http://news.firingsquad.com/hardware/ati_radeon_4850_4870_per...
We’ve excluded Radeon 4870 CrossFire results from this graph, as we couldn’t get the cards to completely scale in CoH. It’s not that the cards weren’t scaling under CrossFire, they certainly were, but their scaling performance was barely an improvement over the 4850 CrossFire setup. We’re confident we weren’t CPU-bound either, as we saw this occur under both 4xAA and 8xAA with max game settings. No matter what we tried the cards were only a couple of percentage points faster than 4850 CrossFire. We’re going to look into the issue further, we have a feeling we probably ran into a snag with the cards under Vista. CoH was the only game that exhibited this behavior with the 4870’s running CrossFire so we’re confident it was an isolated incident.

genomgående i deras tester mellan 4870 och 4850 så är skillnaden ofta mer när korten är ensamna jämfört med två. Troligtvis beror det på att FSBn flaskar korten

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Är det inte bättre och testa PCI Express med AMD Phenom så man vet att plattformen kan leverera? Dessa snabba kort kräver ju väldigt mycket I/O

Kolla här så ser man när FSB slår i taket

I detta test så slår en 9600 Phenom mycket snabbare Intel processorer http://www.overclockersclub.com/reviews/intel_q9450/14.htm
Orsaken är förmodligen bättre I/O

Här går det och se ett test med samma spel där de testar crossfire bl.a. Men de lyckas få till någon större skillnad mellan HD4870 och HD4850 i crossfire, de fattar bara inte att det är FSBn som begränsar korten
http://news.firingsquad.com/hardware/ati_radeon_4850_4870_per...
We’ve excluded Radeon 4870 CrossFire results from this graph, as we couldn’t get the cards to completely scale in CoH. It’s not that the cards weren’t scaling under CrossFire, they certainly were, but their scaling performance was barely an improvement over the 4850 CrossFire setup. We’re confident we weren’t CPU-bound either, as we saw this occur under both 4xAA and 8xAA with max game settings. No matter what we tried the cards were only a couple of percentage points faster than 4850 CrossFire. We’re going to look into the issue further, we have a feeling we probably ran into a snag with the cards under Vista. CoH was the only game that exhibited this behavior with the 4870’s running CrossFire so we’re confident it was an isolated incident.

genomgående i deras tester mellan 4870 och 4850 så är skillnaden ofta mer när korten är ensamna jämfört med två. Troligtvis beror det på att FSBn flaskar korten

En anledning till att välja AMD för gaming-riggar alltså!?
Sen borde det betyda att nehalen ger bättre grafikprestanda också va?

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

gosh, missade du det faktum att det var en recension av P45 moderkort?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jones377
gosh, missade du det faktum att det var en recension av P45 moderkort?

jag skummade iofs men uppfattade nästan att det var mest fokus på PCI Express

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Är det bara jag som inte vet vad PLL-spänning är?

OnTopic: Ganska kassa Crossfire resultat, men ett bra test för övrigt

EDIT* Blev lite fel formulerat, låter ju som om det var SweCs fel att Crossfire var dåligt i testet

processorns interna spänning för fsb.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gosh
Är det inte bättre och testa PCI Express med AMD Phenom så man vet att plattformen kan leverera? Dessa snabba kort kräver ju väldigt mycket I/O

Kolla här så ser man när FSB slår i taket

I detta test så slår en 9600 Phenom mycket snabbare Intel processorer http://www.overclockersclub.com/reviews/intel_q9450/14.htm
Orsaken är förmodligen bättre I/O

Här går det och se ett test med samma spel där de testar crossfire bl.a. Men de lyckas få till någon större skillnad mellan HD4870 och HD4850 i crossfire, de fattar bara inte att det är FSBn som begränsar korten
http://news.firingsquad.com/hardware/ati_radeon_4850_4870_per...
We’ve excluded Radeon 4870 CrossFire results from this graph, as we couldn’t get the cards to completely scale in CoH. It’s not that the cards weren’t scaling under CrossFire, they certainly were, but their scaling performance was barely an improvement over the 4850 CrossFire setup. We’re confident we weren’t CPU-bound either, as we saw this occur under both 4xAA and 8xAA with max game settings. No matter what we tried the cards were only a couple of percentage points faster than 4850 CrossFire. We’re going to look into the issue further, we have a feeling we probably ran into a snag with the cards under Vista. CoH was the only game that exhibited this behavior with the 4870’s running CrossFire so we’re confident it was an isolated incident.

genomgående i deras tester mellan 4870 och 4850 så är skillnaden ofta mer när korten är ensamna jämfört med två. Troligtvis beror det på att FSBn flaskar korten

Eftersom detta problem endast är i ett spel som inte kräver mycket alls har det inte med fsb att göra och på firing squad scalar korten som de borde 4850 skalar till den dubbla fpsen inprincip.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Eftersom detta problem endast är i ett spel som inte kräver mycket alls har det inte med fsb att göra och på firing squad scalar korten som de borde 4850 skalar till den dubbla fpsen inprincip.

Granska skillnaderna mellan korten. det är ju nästan meningslöst och köpa två 4870 om skillnaden är så liten om man jämför med två 4850. Är det däremot FSBn som begränsar korten så jämnar prestanda ut sig med. Det är ju just vid avancerad grafik som det är viktigt att de skalar men här är det tvärtom. Däremot skalar de bättre vid enklare grafik

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Att köra Crossfire i 2st PCIe 8x ger med andra ord ingen nämnvärd prestandaförsämring jämfört med PCI 16x.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Jahapp, och ingen överklockningstest med en quad...

Det är ju med dagens låga multipliers på quad core CPU'erna som det ställs extra stora krav på just moderkorten. Överklocka en dual är INTE samma sak som att överklocka en quad. En test utan att stoppa i en quad ger inte mycket.

Kasst.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Är det inte bättre och testa PCI Express med AMD Phenom så man vet att plattformen kan leverera? Dessa snabba kort kräver ju väldigt mycket I/O

Kolla här så ser man när FSB slår i taket

I detta test så slår en 9600 Phenom mycket snabbare Intel processorer http://www.overclockersclub.com/reviews/intel_q9450/14.htm
Orsaken är förmodligen bättre I/O

Här går det och se ett test med samma spel där de testar crossfire bl.a. Men de lyckas få till någon större skillnad mellan HD4870 och HD4850 i crossfire, de fattar bara inte att det är FSBn som begränsar korten
http://news.firingsquad.com/hardware/ati_radeon_4850_4870_per...
We’ve excluded Radeon 4870 CrossFire results from this graph, as we couldn’t get the cards to completely scale in CoH. It’s not that the cards weren’t scaling under CrossFire, they certainly were, but their scaling performance was barely an improvement over the 4850 CrossFire setup. We’re confident we weren’t CPU-bound either, as we saw this occur under both 4xAA and 8xAA with max game settings. No matter what we tried the cards were only a couple of percentage points faster than 4850 CrossFire. We’re going to look into the issue further, we have a feeling we probably ran into a snag with the cards under Vista. CoH was the only game that exhibited this behavior with the 4870’s running CrossFire so we’re confident it was an isolated incident.

genomgående i deras tester mellan 4870 och 4850 så är skillnaden ofta mer när korten är ensamna jämfört med två. Troligtvis beror det på att FSBn flaskar korten

Oh jävlar var ju faktiskt märkvärd skillnad. Borde man skaffa en Quad eller klarar jag mig lika bra på en överklockad dual-core som jag har nu i spel? ^^

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Måste hålla med om att Asus kort är bra, men har en del problem.
Har använt mig av Asus när jag byggt åt andra, är inget kort jag vill använda själv, då det brukar ta Asus 3-10 uppdatteringar för att få saker å ting att fungera som det är tänkt.

Prövat 3 av korten ovan. Asus, Gigabyte och MSI.
Gigabyte har mest att leka med när det gäller överklockning.
Men MSI slår dem alla när det gäller stabilitet.

MSI P45 Platinum Rekomenderas!
För överklockaren som kräver lite extra, finns även, för en femhundring extra, "storebror": 'MSI P45 Diamond' med bättre överklockningsmöjligheter.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Granska skillnaderna mellan korten. det är ju nästan meningslöst och köpa två 4870 om skillnaden är så liten om man jämför med två 4850. Är det däremot FSBn som begränsar korten så jämnar prestanda ut sig med. Det är ju just vid avancerad grafik som det är viktigt att de skalar men här är det tvärtom. Däremot skalar de bättre vid enklare grafik

Det har inte med fsbn att göra , Det ungefär lika stor skillnad som det var mellan hd 3870 och 3850 drivarna behöver fin putsas och det är inte långt ifrån dubbel prestanda. I de flesta fall. Company of heroes är inte direkt krävande längre så det är absolut inget att kolla efter flaskhalsar. Man ska inte vänta sig 100 % ökning då cpun ger fps samt snabbare minnen och inte bara gpun även om det är 100% ökning ibland, Kolla på tex bioshock där ser vi större skillnad. På oc club används inte ens 2 vga så där är det inte heller fsb bundet.

Men slutsatsen är att det idagsläget är meningslöst att köpa 2 st 4870

Mvh

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Vänta, tappar man mycket prestanda om man köra Crossfire i en PCIe x16 och en PCIe x4 jämfört med två PCIe 2.0 x8?
Och är det värt att uppgradera moderkortet för att köra i Crossfire, sitter på ett P35 nu och är intresserad av 2 st HD4850.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tysonayt
Vänta, tappar man mycket prestanda om man köra Crossfire i en PCIe x16 och en PCIe x4 jämfört med två PCIe 2.0 x8?
Och är det värt att uppgradera moderkortet för att köra i Crossfire, sitter på ett P35 nu och är intresserad av 2 st HD4850.

Före "12:e Augusti?" kommer ryktesvis HD4850X2, du slipper köra Crossfire. Detta kort och ev. 55nm varianter av 260GTX är vad jag skulle kunna tänka mig (P35 mobo 1xPCI-e, slipper KRÅNGLET att ominstallera 100-200GB spel...).

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
processorns interna spänning för fsb.

Tack för svaret

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton.se
Före "12:e Augusti?" kommer ryktesvis HD4850X2, du slipper köra Crossfire. Detta kort och ev. 55nm varianter av 260GTX är vad jag skulle kunna tänka mig (P35 mobo 1xPCI-e, slipper KRÅNGLET att ominstallera 100-200GB spel...).

Jo, också tänkt på HD4870X2, verkar bli ett bra kort, 2gb minne är ju alltid trevligt men knappt nödvändigt när man kör på en 19" skärm

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Company of heroes är inte direkt krävande längre så det är absolut inget att kolla efter flaskhalsar. Man ska inte vänta sig 100 % ökning då cpun ger fps samt snabbare minnen och inte bara gpun även om det är 100% ökning ibland, Kolla på tex bioshock där ser vi större skillnad. På oc club används inte ens 2 vga så där är det inte heller fsb bundet.

Bioshock är ett mycket lättdrivet spel, krävs inte alls lika mycket I/O. samma sak med call of duty för att ta ett annat exempel

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Bioshock är ett mycket lättdrivet spel, krävs inte alls lika mycket I/O. samma sak med call of duty för att ta ett annat exempel

tex crysis skulle isåfall lida av detta tex om det skulle varit fsb bundet och så är inte fallet .

Om det inte hade varit ett drivar problem / liknande för intel hade de inte sett ut så här

Mvh

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd

Hmm, får väl kanske bli ett till HD4850 på mitt P5k P35 iaf då! Verkar prestera hyffsat.

Klarar mitt Corsair VX 450W av 2st?

Visa signatur

Fractal Define - Corsair VX 450W - Asus P5K P35 - Intel C2D E8200@4GHz - 2048DDR2 Corsair TwinX - Sapphire HD4850

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
tex crysis skulle isåfall lida av detta tex om det skulle varit fsb bundet och så är inte fallet .

Om det inte hade varit ett drivar problem / liknande för intel hade de inte sett ut så här

Om jag läser rätt på den bilden så står det 1280x1024 high 0xAA 0xAA
Vad säger det dig?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Om jag läser rätt på den bilden så står det 1280x1024 high 0xAA 0xAA
Vad säger det dig?

på oc club var det lika nästan lika stor skillnad i alla upplösningar utom 1024 så ganska mycket och detta är inte spelet det ska flaskas , då det finns betydligt mer krävande spel och det falskas inte där heller. Vid dekryptering etc är det mycket i/o där har man 4x prestana jämfört med 1 kärna oftast så fsb räcker till speciellt om man clockar.

Hög upplösning gpu bundet.
låg cpu bundet.

mvh

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
på oc club var det lika nästan lika stor skillnad i alla upplösningar utom 1024 så ganska mycket och detta är inte spelet det ska flaskas , då det finns betydligt mer krävande spel och det falskas inte där heller. Vid dekryptering etc är det mycket i/o där har man 4x prestana jämfört med 1 kärna oftast så fsb räcker till speciellt om man clockar.

Hög upplösning gpu bundet.
låg cpu bundet.

mvh

Självklart så spelar processorn större roll på låga upplösningar, det är ju mindre bild som renderas och därmed jobbar inte grafikkortet lika mycket. Poängen är bara att det fungerar bra och spela ändå även om processorn är lite sämre vid lägre upplösningar. Det behövs inte lika mycket processor då heller. Att det sedan går och se ökningar är en annan sak.

oc club hade iofs mycket snabba minnen (viktigt och kolla då AMD vinner en del på det) samt inställningen:
* 8x AA
* All other settings to maximum

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

jojo jag vet att det är höga inställningar , men det måste vara någon bugg för phenom har inte fördel på någon annan sida jag sett. Även om amds buss är mycket bättre än intels.

EDIT: Tog mig nu lite tid att lite upp crossfire test med phenom

Mother Board Asus M3A32-MVP Deluxe Wi-Fi, Asus Crosshair II Formula
CPU AMD Phenom X4 9850 Black Edition
Video Card Various
Memory Corsair XMS Dominator 2GB
Hard Drive Western Digital Raptor
Case Tsunami Thermaltake
Display Samsung 20" LCD Westinghouse W4207

resultatet

bättre skalning än intel ? nej . Hade vi därimot höjt cpu frekvensen hade vi sett bättre skalning så fsb är inte flaskhals

Mvh

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur en dator kan dra så fruktansvärt mycket i idle i windows....över 150W på nästan alla här. Är grafikkorten så fantastiskt dåliga på att klocka ner sig när dom inte jobbar?

Har själv en E8400 (oklockad men ändå ganska jämförbart med testet här) och ett 8600GT och 2x2GB RAM.

Idle = 75W
Crysis = ~115W

Tycker det är rätt sjukt...för att inte tala om hur det sett ut om det varit ännu värre grafikkort med i testet, eller SLI vid effektförbrukningstestet.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)