skrivskydd som inte går att ta bort

Permalänk
Medlem

skrivskydd som inte går att ta bort

Hej

Det är såhär att jag kan inte på över 50% av mina mp3-låtar redigera ID3 informationen i iTunes längre.
Detta på grund av att de filerna är skrivskyddade (vilket de inte har varit innan).
Då jag har alla dessa filerna i en och samma mapp så går jag in på egenskaper för mappen och klickar ur "skrivskyddad" och sen trycker verkställ.
Då börjar den jobba och ändrar atributen för alla 5000 filer.
Sen går man in i egenskaper igen men då är skrivskyddet fortfarande på?!?

Vad ska jag göra för att de ska fungera? jag ska väl inte behöva ändra skrivskyddet för varje enskild fil... så mycket fritid har jag liksom inte

Ska tillägga att jag använder Windows Vista om de kan hjälpa

Visa signatur

Intel i7 11700K - Corsair Vengeance PRO RGB 32GB - Aorus Z590 Pro AX - Asus RTX 3060 OC - Samsung 980 PRO - Lian Li O11 Dynamic Evo - MSI G273Q - Asus ROG PG278Q - Corsair RM850X - Corsair iCUE H150i ELITE LCD

Permalänk

CMD

Kör...>cmd.exe

attrib -s (sökväg till fil+filnamn) (enter)

sen ska du kunna bocka av skrivskyddet, hoppas ja i alla fall

Permalänk
Medlem

Re: CMD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GertSpritzluder
Kör...>cmd.exe

attrib -s (sökväg till fil+filnamn) (enter)

sen ska du kunna bocka av skrivskyddet, hoppas ja i alla fall

gäller inte de endast enskilda filer?
detta gäller ju hela mappen

Visa signatur

Intel i7 11700K - Corsair Vengeance PRO RGB 32GB - Aorus Z590 Pro AX - Asus RTX 3060 OC - Samsung 980 PRO - Lian Li O11 Dynamic Evo - MSI G273Q - Asus ROG PG278Q - Corsair RM850X - Corsair iCUE H150i ELITE LCD

Permalänk

attrib -s (sökväg till fil+*.*) (enter)

Ex. "attrib -s c:\mp3\*.*"

Visa signatur

Vorsprung durch Technik.
Att tänka snabbt är bra, att tänka rätt är ännu bättre.

Permalänk
Medlem

attrib -s C:\Users\Daniel\Music\*.*

funkar fortfarande inte
står fortfarande "read only" när man klickar upp properties för mappen

Visa signatur

Intel i7 11700K - Corsair Vengeance PRO RGB 32GB - Aorus Z590 Pro AX - Asus RTX 3060 OC - Samsung 980 PRO - Lian Li O11 Dynamic Evo - MSI G273Q - Asus ROG PG278Q - Corsair RM850X - Corsair iCUE H150i ELITE LCD

Permalänk
Visa signatur

Vorsprung durch Technik.
Att tänka snabbt är bra, att tänka rätt är ännu bättre.

Permalänk
Medlem

fruktansvärt konstigt

står fortfarande "read only"

Visa signatur

Intel i7 11700K - Corsair Vengeance PRO RGB 32GB - Aorus Z590 Pro AX - Asus RTX 3060 OC - Samsung 980 PRO - Lian Li O11 Dynamic Evo - MSI G273Q - Asus ROG PG278Q - Corsair RM850X - Corsair iCUE H150i ELITE LCD

Permalänk
Medlem

du har inte formaterat datorn nyligen? filer som ligger i vissa mappar när man formaterar blir skrivskyddade för den "nya" användare som skapas när windows installeras om

Permalänk
Medlem

alltså det är en helt ny dator.. som jag har satt i en gammal disk och kopierat över den mappen till datorns primära hårddisk

Visa signatur

Intel i7 11700K - Corsair Vengeance PRO RGB 32GB - Aorus Z590 Pro AX - Asus RTX 3060 OC - Samsung 980 PRO - Lian Li O11 Dynamic Evo - MSI G273Q - Asus ROG PG278Q - Corsair RM850X - Corsair iCUE H150i ELITE LCD

Permalänk

Jag har typ samma problem, jag kan inte ta bort vissa mappar och filer vilket är frustrerande. Jag fattar inget med skrivskyddet det går inte att ta bort, men jag kan ändå ändra i filerna och döpa om namn och det men det går inte att ta bort.

Mitt steam kronglar också, funkade jätte bra, men helt plötsligt blev det problem jag installerade om det men nu går det inte alls. Jag har upptäckt att det ligger kvar ett par steam filer som inte går att ta bort, jag tror att det beror på dem men vet inte säkert.

Skulle värkligen uppskatta lite råd för detta är väldigt frustrerande!!

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem och har haft de länge på många mappar, de vägrar helt enkelt att ta bort skrivskyddet, eller rättare sagt jag tar bort de men när jag kollar egenskaper igen så finns de där. upptäckte att det bildats ett skrivskydd på en mapp när jag la in bilder från kameran idag i en ny mapp, men när jag skulle rotera några bilder gick de inte för de var skrivskyddade. Jag har testat det här ovan men det vill inte fungera. Tacksam för hjälp.

Visa signatur

Jaxne.com - Musikproducent / DJ / Liveartist

Permalänk

jag upplevde ett liknande problem för ett tag sen. flyttade temporärt alla mina mp3-filer till samma partition som vista. då uppstod samma problem som du nämner, dvs filerna blev skrivskyddade och det gick inte att ändra. flyttade sedan filerna till en annan partition varpå de fortfarande var skrivskyddade men det gick utmärkt att ändra.

har senare försökt återskapa problemet utan framgång, det vill säga när jag senare har testat flytta några mp3-filer till vistas partition så har det fungerat precis som det ska.

edit: insåg just att det här tråden är något gammal...

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Prova med administratorkontot, kan du ändra filernas attribut då?

Permalänk
Medlem

Var som administratör jag gjorde det. gäller XP btw.

Visa signatur

Jaxne.com - Musikproducent / DJ / Liveartist

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

kanske unlocker kan hjälpa dig på nåt sätt ??

nu vet jag att du inte ska ta bort dem , men mha unlocker kan du "låsa upp" filerna

Permalänk
Medlem

känns lite märkligt att man måste ta hjälp av andra program för att lösa felet. Borde ju vara något i windows som inte är som de ska ju

Visa signatur

Jaxne.com - Musikproducent / DJ / Liveartist

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en ny dator och har samma problem med Vista Home Premium. Det går inte att ta bort skrivskydd på hela huvudhårddisken. Det går dock att skriva på den ibland : om jag laddar ner en fil från internet explorer går det bra, om jar laddar ner från firefox går det inte, om jag sparar en text fil eller en bild som jag skapat själv går det bra, om jag sparar en fil från ordbehandlaren i Microsoft Work i doc format går det inte. Jag har sökt nätet och det är mycket folk som har haft liknande problem men jag hittade ingen lösning som fungerade.

Vad jag har gjort och råkat ut för (vet inte om det är relaterat):

Jag har kopplat min gamla hårddisk till den nya datorn för att få tillbaka viktiga filer, och sen kopplat bort den igen. Men sen dess säkerhetskontrolleras hårddisken automatiskt när jag startar datorn, och om jag låter den fortsätta kontrollen, så kraschar det. Jag hoppar över kontrollen och det fungerar bra... förutom skrivskyddsproblemet. Har någon haft liknande crasch med diskkontroll ?

2008-08-11

Jag har nu löst problemet, och jag tror att jag förstår ungefär vad det är som hände.

När jag överförde filerna från den gamla till ned nya hårddisken har jag på något sätt skadad den nya hårddisken. Vista ville kanske skydda den mot mera skador genom att införa ett skrivskydd som inte går att få bort. I detta fall behövde jag reparera hårddisken, och det kan göras automatiskt genom att köra CHKDSK. Grejen är att jag inte lät CHKDSK köra till den var klar, för den såg ut att fångas in en "infinite loop" ; jag hade fel, ty man skulle bara låta den köra en halvtimme och sen var det klart och reparerat.

Permalänk
Medlem

När jag skriver -S eller -R säger cmd.exe att - är en felaktig parameter. Vad gör jag för fel? Har samma problem. Använder xp har nyligen formaterat datorn och alla mina mappar är skrivskyddade. Kan inte rotera bilder. Men bocken för skrivskyddet är grå och inte den vanliga färgen. Kan någon snälla hjälpa mig.

Permalänk

jag är så sur för att det har hänt samma grej för mig det e så irriterande jag fattar inte hur jag ska göra det går inte ens att lägga in nya låtar + att dom låtarna jag försöker lägga in på mp3en inte är skrivskyddade står det att dom är det! det går inte ens att ta bort filerna från mp3en!!! filer som jag har lagt in förut som inte är eller har vart skrivskyddade går inte heller att ta bort vad ska jag göra jag har redan försökt gå in på egenskaper

Permalänk

jag försökte med attrib -r
men det konstiga är att jag har administratörsrättigheter, MEN! cmd säger att "åtkomst nekad"
kan det vara för att jag ladda ner windows xp mode för windows 7 business???

Visa signatur

Jag tyckte att denna text räckte fint