Nvidia sänker priset på Geforce GTX 200

Permalänk
Melding Plague

Nvidia sänker priset på Geforce GTX 200

Idag har Nvidia officiellt sänkt priset på Geforce GTX 260 och Geforce GTX 280. De nya priserna ska bättre positionera modellerna mot AMD:s grafikkort i Radeon HD 4800-serien.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

dom försöker få sålt så många GTX280 dom kan innan 4780X2 kommer och bonkar Nvidia i skallen

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Medlem

Mysigt priskrig, kanske kan bli en upgrade senare i år då ändå. GTX 280(nya) vs 4870X2. Men bara 4870X2 får någon bra 3:e parts kylare som man kan trycka på så kortet blir tyst blir det ju en höjdare, har knappt hittat några andra kylare till mitt 3870X2, det låter ju lite men ändå inte i närheten utav GTX 280 iofs.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Avstängd

det är inte utan att tycka lite synd om dom som köpte sina gtx för 5500 för några veckor sedan jag ser denna pris utveckling.

Permalänk
Medlem

mäktigt att ati slår dom på alla prisklasser. Ati har verkligen lyckats. Dessutom kommer den uppdaterade versionen av 280gtx fortfarande inte ha nån chans mot 4870x2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonejhej
mäktigt att ati slår dom på alla prisklasser. Ati har verkligen lyckats. Dessutom kommer den uppdaterade versionen av 280gtx fortfarande inte ha nån chans mot 4870x2.

Sedan är inte tanken att GTX 280 "skall möta" HD4870X2 heller så det känns som att det kan kvitta. Vad Nvidia gör mot HD4870X2 vet jag däremot inte men det skall bli intressant att följa. För övrigt tycker jag det är superb att ATi kommer med någonting som äntligen är riktigt riktigt bra.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Fan va najs, blir 4870x2 antagligen.. men känns på sätt och vis onödigt med 1 gig / gpu fast å andra sidan.. framtidssäkert

Permalänk
Medlem

Fatta vad Nvida och Intel hade blåst oss på pengar om inte AMD/ATI funnits kvar. Hade blivit katastrof för konsumenten om de gått under. Får hoppas att de får lite medvind på processorsidan snart också.
Oavsett vilket kommer min nästa cpu bli en lågeffekts Phenom. Max 65W ska det vara. Hade varit guld om de kom ner i 45 men det är väl att hoppas på för mycket. Blev lite besviken på 4850 dock. Hade väntat mig lite mindre strömförbrukning.

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Sedan är inte tanken att GTX 280 "skall möta" HD4870X2 heller så det känns som att det kan kvitta. Vad Nvidia gör mot HD4870X2 vet jag däremot inte men det skall bli intressant att följa. För övrigt tycker jag det är superb att ATi kommer med någonting som äntligen är riktigt riktigt bra.

jo, kommer ihåg att jag läste en artikel här på sweclockers att 4850 ska konkurrera mot 8800gt kortet, 4870 mot 9800gtx och r700(4870x2) mot 200 serien.

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket nVidia förlorar per såld grafikkort nu?

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
Undrar hur mycket nVidia förlorar per såld grafikkort nu?

inte en krona skulle jag tippa på... dom har nog bra marginaler...

Visa signatur

OCZ StealthXStream 600 Watt | Intel Core i5 750 | Gigabyte GA-P55-UD3 | Corsair 4GB 1333MHz XMS3 | powercolor HD5850 | 500GB Western Digital Caviar Black | Windows 7

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är sådana här dagar vi ska sluta vara fanboys, skrika att någon är bättre, och bara njuta av ett priskrig

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Det är sådana här dagar vi ska sluta vara fanboys, skrika att någon är bättre, och bara njuta av ett priskrig

Kunde inte ha sagt det bättre själv

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd

Släng skiten och gör något vettigt, som vanligt försöker dom mjölka kunderna på pengar med sina antika kärnor och skräp

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Släng skiten och gör något vettigt, som vanligt försöker dom mjölka kunderna på pengar med sina antika kärnor och skräp

Jag har aldrig träffat på ett företag som INTE har försökt "mjölka" sina kunder på pengar

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonejhej
jo, kommer ihåg att jag läste en artikel här på sweclockers att 4850 ska konkurrera mot 8800gt kortet, 4870 mot 9800gtx och r700(4870x2) mot 200 serien.

Det va nog vad nVidia hade hoppats på, samt då nVidia är större så blir deras teorier "mer" trovärdiga av någon anledning. AMD vet jag trodde på sin nya serie och jag vill minnas att flera inte trodde på dem och nästan hånade deras försök som sedan visade sig håna dessa nVidia fanboys i stället.

Vad beträffar HD4850 mot 8800GT så vet vi alla att 8800GT konkurrerar mot HD3870. Men nVidia har ett till kort som presterar något sånär mitt emellan dessa, 9600GT.

Men jag vill se ett HD4870 med 1gb minne - för det är ganska troligt att detta kort kan mäta sig med GTX280. För enligt de tester jag sett så är det på mycket höga upplösningar, och det förstår alla att 1gb minne är överlägset 512mb nästan oavsett hur snabba 512mb minnena är

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Jag har aldrig träffat på ett företag som INTE har försökt "mjölka" sina kunder på pengar

Inte? Stackars dig, det finns olika bolag, dom som vill blåsa kunderna och dom som vill ha en långsiktig relation med sina kunder för dom vet att det ger mer i längden. Men vissa ser bara till nästa månad och dom tar ut ockerpriser så länge dom kan. Det är ju främst bolag som har en stor marknadandel och tror att dom är oövervinnliga som beter sig så och det passar onekligen jävligt bra in på nVidia.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

Okej Nvida sänker sitt pris på 260 gtx för att matcha 4870. Desutom så kommer snart en 200B gtx. Så troligen så kommer 260gtx prestera lite bättre och troligen dra ännu mindre ström. Men snart kommer säkert också en 4870 med 1gb gddr5. Idag presterar 4870 ca 6% bättre i helhet gemfört med 260gtx. Så jag väntar på 260B Gtx vs 4870 1gb GOGO. Tyvärr så kommer jag välja en 260gtx ifal dom landar i samma priskals eftersom 4870 drar 26% mera ström i idle och då menar jag total system powerdraw. Så troligen drar 4870 50% mera ström i idle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Inte? Stackars dig, det finns olika bolag, dom som vill blåsa kunderna och dom som vill ha en långsiktig relation med sina kunder för dom vet att det ger mer i längden. Men vissa ser bara till nästa månad och dom tar ut ockerpriser så länge dom kan. Det är ju främst bolag som har en stor marknadandel och tror att dom är oövervinnliga som beter sig så och det passar onekligen jävligt bra in på nVidia.

Blåsa sina kunder håller jag inte med om,då skulle dom inte ha några kunder kvar men det har dom ju bevisligen...Tjäna så mycket pengar som möjligt genom att utnyttja sin position på marknaden?...jajamen det gör ALLA företag.Och om Amd hade varit i Nvidias position så hade det sett precis likadant ut...tro inget annat. Att tro på "snälla" företag är som att tro på tomten...sött men VÄLDIGT blåögt!!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

AlbinNdoja: Största gröna fan boyen ever?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd

tycker faktiskt att albin ofta dock inte alltid har mycket bra att komma med ,dock har även vi haft våra dunster. men som de flesta redan sett och även de första testerna visat så är 4870x2 så pass mycket bättre än 280gtx och även 2x280gtx ibland att det känns löjligt.

hardocp och anandtech är små förslag att läsa in sig på.
8x aa utan prestanda förlust ? det kallar jag grymt.

men man ska inte räkna ut gtx280+X ultaX än (gt200b)

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

HD4870X2 tar prestandatronen och prestanda/krona verkar det som. Ska bli kul att se vad Nvidia kan kontra med ^^

Jag tror att Nvidias

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonejhej
jo, kommer ihåg att jag läste en artikel här på sweclockers att 4850 ska konkurrera mot 8800gt kortet, 4870 mot 9800gtx och r700(4870x2) mot 200 serien.

Angående det här trodde Nvidia att ATI bara skulle ha 480 shaders på sina GPUs i HD48xx serien. Det visade sig att dom hade 800 shaders tror att det var där det hela gick fel.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Om

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Sedan är inte tanken att GTX 280 "skall möta" HD4870X2 heller så det känns som att det kan kvitta. Vad Nvidia gör mot HD4870X2 vet jag däremot inte men det skall bli intressant att följa. För övrigt tycker jag det är superb att ATi kommer med någonting som äntligen är riktigt riktigt bra.

Klart att den måste "möta" 4870x2 om dom lägger den i samma prisklass. Om dom nu inte har något kort att konkurrera med måste dom lägga sig lägre, vilket dom kommer att få göra.

Permalänk
Medlem

"$199 - Geforce 9800 GTX - Radeon HD 4850

Enligt prestandatesterna som publicerats hittills ser det ut som att Radeon-grafikkorten är det självklara valet i alla prisklasser under 299 dollar. "

Ett kort mao? =p

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Blåsa sina kunder håller jag inte med om,då skulle dom inte ha några kunder kvar men det har dom ju bevisligen...Tjäna så mycket pengar som möjligt genom att utnyttja sin position på marknaden?...jajamen det gör ALLA företag.Och om Amd hade varit i Nvidias position så hade det sett precis likadant ut...tro inget annat. Att tro på "snälla" företag är som att tro på tomten...sött men VÄLDIGT blåögt!!

Så sant, så sant...
Men när fotbollslagstänket med rött vs grönt kommer in så verkar folk reagera mer med känslor än logik.
Personligen ser jag det bara som positivt att AMD/ATI får skjuta fram sina positioner på marknaden efter ett tags krabbgång. Det är bra för konkurrensen och prisutvecklingen.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Känns som att Nvidia är lite jagade i dagsläget.
Låter som någonting väldigt bra för oss konsumenter. Det har tjatats en väldig massa om vilka som är bäst, men jag tycker det vart helt övertydligt klart senaste månaderna att det är när ingen av dem är det som vi vinner mest på det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Blåsa sina kunder håller jag inte med om,då skulle dom inte ha några kunder kvar men det har dom ju bevisligen...Tjäna så mycket pengar som möjligt genom att utnyttja sin position på marknaden?...jajamen det gör ALLA företag.Och om Amd hade varit i Nvidias position så hade det sett precis likadant ut...tro inget annat. Att tro på "snälla" företag är som att tro på tomten...sött men VÄLDIGT blåögt!!

Inte alls. Det finns som sagt olika sätt att tjäna pengar. Stor vinst/produkt eller liten vinst/produkt men fler sålda. Ikea är ett bra exempel på det senare och det har ju gått riktigt bra, faktum är att alla riktigt framgångsrika företag säljer väldigt mycket men till liten vinst per såld vara. Det gör dom oxå mindre påverkbara av ett enstaka misslyckande. Hög volym/liten marginal slår alltid hög marginal/liten volym i det långa loppet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Inte alls. Det finns som sagt olika sätt att tjäna pengar. Stor vinst/produkt eller liten vinst/produkt men fler sålda. Ikea är ett bra exempel på det senare och det har ju gått riktigt bra, faktum är att alla riktigt framgångsrika företag säljer väldigt mycket men till liten vinst per såld vara. Det gör dom oxå mindre påverkbara av ett enstaka misslyckande. Hög volym/liten marginal slår alltid hög marginal/liten volym i det långa loppet.

Nu var ju inte Ikea ett bra exempel.Ikea MÅSTE hålla låga priser iom att deras marknad är oerhört mer konkurrens utsatt och större.Om Ikea hade suttit i samma sits i möbel branschen som Nvidia gör inom grafikkorts dito(alltså med endast 1 mycket mindre medtävlare och otroligt mindre marknad) så hade vi absolut inte sett bokhyllan Bjarne eller bänken Bertil för billiga 199:-.

Ont:Nvidia är ORDENTLIGT pressade så dom försöker med allt för att behålla sin position,jag tror att dom till och med kan tänka sej att gå med lite förlust bara för att behålla marknads andelar.4800 serien är det bästa Ati har släppt sedan 9000 serien. Och vi som kunder har väldigt roligt just nu....PRISKRIG!!!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Nu var ju inte Ikea ett bra exempel.Ikea MÅSTE hålla låga priser iom att deras marknad är oerhört mer konkurrens utsatt och större.Om Ikea hade suttit i samma sits i möbel branschen som Nvidia gör inom grafikkorts dito(alltså med endast 1 mycket mindre medtävlare och otroligt mindre marknad) så hade vi absolut inte sett bokhyllan Bjarne eller bänken Bertil för billiga 199:-.

Ont:Nvidia är ORDENTLIGT pressade så dom försöker med allt för att behålla sin position,jag tror att dom till och med kan tänka sej att gå med lite förlust bara för att behålla marknads andelar.4800 serien är det bästa Ati har släppt sedan 9000 serien. Och vi som kunder har väldigt roligt just nu....PRISKRIG!!!

Nu hade ju din kommentar om Ikea funkat om det inte fanns bolag som inte hade stora marginaler på möbler.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730