Permalänk
Inaktiv

RAM-minnen, hur stor betydelse?

Har det nån betydelse vilka ram-minnen man köper om man inte ska överklocka?
Kan man lika gärna ta det billigaste eller? Tänker på 667MHz-minnen om det har nån roll...

Permalänk

Re: RAM-minnen, hur stor betydelse?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Har det nån betydelse vilka ram-minnen man köper om man inte ska överklocka?
Kan man lika gärna ta det billigaste eller? Tänker på 667MHz-minnen om det har nån roll...

Det beror ju lite på vad du skall ha minnet till för processor.

För en Core2Duo som skall köras oklockad, så funkar PC5300-minne utmärkt, särskilt då till E6550, E6750 och E6850, då de har en original FSB på 333MHz, vilket är den hastighet som PC5300-minne är specificerat för att köras på maximalt. (2x333MHz~667MHz, 2x pga att det är ett Double Data Rate minne).
Minnet kommer alltså köra synkroniserat mot FSB, vilket är optimalt.

Även för E21XX och E44XX fungerar det utmärkt, då dessa har en original FSB på 200MHz. (det blir inte synkat, men minnet är såpass snabbt at det kompenserar för detta)

Om du kör på Athlon64, så tjänar du lite mer på att ha bra minne, men skillnaden är ändå inte särskilt stor. Kör du på PC5300.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Inaktiv

Du missade nog vad jag menar...spelar det nån roll VILKA 5300-minnen jag tar?

Permalänk
Medlem

nej det ska inte spela någon större roll spelar egenteligen bara roll om du zippar filer och då skiljer det kanske nån sekund på större filer.

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Du missade nog vad jag menar...spelar det nån roll VILKA 5300-minnen jag tar?

Nej i så fall spelar det ännu mindre roll, ta de billigaste. (eller om det finns några med CL4 som är ika/nästan lika billiga ta dem, det ger lite bättre prestanda)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Inaktiv

Okej, tack

Permalänk
Medlem

Så om jag ska köra en E8400 oklockad så är allting högre än PC5300 helt bortkastade pengar, då är det bättre att sikta in sig på lägre CL.

Innebär det någon prestandaförsämring att köra PC6400? Billigare CL4 på dom...

Har jag fattat det rätt då?
Eller är andra minnen att föredra, för att jag är förvirrad...

Hur vet man förresten original FSBn?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredo01
Så om jag ska köra en E8400 oklockad så är allting högre än PC5300 helt bortkastade pengar, då är det bättre att sikta in sig på lägre CL.

Har jag fattat det rätt då?
Eller är andra minnen att föredra, för att jag är förvirrad...

Hur vet man förresten original FSBn?

Jepp, du har fattat det hela rätt.
Original FSB för Intel Core2Duo är busshastigheten du ser på processormärkningen (t.ex. 1333MHz för E8400) delad med 4.(Quad pumped bus)

Nu är iofs PC6400 (800MHz) minne ofta lika billigt eller billigare än PC5300-minne, så då är det lika bra att köpa ett PC6400-minne. De kan köras på lägre latencies i lägre hastighet än de är specade för. Exempelvis kan PC6400 CL5 (typiskt 5-5-5-15), om det körs i PC5300-hastighet nästan alltid köras i CL4 (typiskt 4-4-4-12).

Om du tycker det är komplicerat, så behöver du inte bry dig särskilt mycket, utan behåll originalhastighet och CL. Det slår inte på mer än någon/några procent på totalprestandan.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Inaktiv

Eller så köper man http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBTWXD28... och klockar processorn, utan att överklocka minnena

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Eller så köper man http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBTWXD28... och klockar processorn, utan att överklocka minnena

Jepp det är ju naturligtvis det bästa alternativet, men dina grundförutsättningar var ju att du inte skulle klocka.

Visa signatur

~Pelle~