AMD och Nvidia anklagas för priskartell

Permalänk

Jag har haft en underlig känsla hela tiden. Nu vet jag vad det var! I knew it all the time!

Permalänk
Medlem

Det här var ju nästan lite kul... Priserna på högprestandakort har ju åkt ner en bra bit på senaste tiden.

Iom att båda tillverkarna tillverkar samma typ av produkt så kommer även tiden mellan generationerna vara väldigt lika. Självklart måste man sätta priset efter prestanda!

Det är en stor skillnad på lanseringar vid samma tidpunkt och kartell... hade det rådigt kartellverksamhet mellan tillverkarna så hade inte de billigare modellerna kostat så lite.

Jämförelsen med processormarknaden är ju löjligt. Självklart hade man lanserat produkterna samtidigt om man kunde. Det är ju inte så att AMD väntar med bulldozer för skojs skull när man skulle kunnat konkurrera med nehalem (och ja deneb kommer...)

EDIT efter att ha läst nyheten lite mera nogrant ser jag att man syftar på 2002 och framåt.... Nu förstår jag faktiskt inte varför ni ens tog upp detta som en nyhet. R300 aka 9700\pro (9500\pro) lanserades 2002. var inte mycket av en kartellverksamhet då måste jag säga. vart pågick denna verksamhet? mellan GF4 och 9700? Eller var det mellan 9800 och 5900? Vad jag minns så dominerade ATI totalt men vi kanske minns fel eller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mudde
Antar att du syftar på Geforce 8800-serien? Den är enligt diagrammen utanför kartelltiden. "Kartellen" var strax innan och de liknande prissättningarna och lanseringsdatumen tog slut när den serien släpptes.

Jo det var ju just det som var poängen, att kartellen klart och tydligt visades ha ett slut, men att folk ändå tyckte "priserna går ju ner".

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0utsider
Priserna på grafikkorten har INTE gått ner. Det är bara dollar-värdet som har gått ner och givit oss en tillfällig låg pris på grafikkorten.
De som har varit med ett tag vet att voodoo-korten, även om dem hade nästan monopol på marknaden, så kostade dem som max 3000 kr. Och inte nog med det så höll dem även en längre period (ca 1,5-2 år). Dagens kort är bra under 1 år, sen duger dem bara till värmeutveckling...

Om priskartellen visar sig vara sant så kan det gå illa för företagen. Det luktar konkurs(för AMDs fall), en mindre ledsen Nvidia och en glad Intel.

Fast Voodoo 2 var runt tio år sen också... Vi har faktiskt en del inflation.
Sen Voodoo 3, fanns ju tre modeller, 2000, 3000 och 3500, den senare tror jag gick på närmare 4000kr. Voodoo 5 5500 kostade väl visserligen ca 3000 igen, nån som minns mer exakt?

Edit: Kikade i några engelska PC Gamer.
År 2000 GeForce 2 Ultra - 260 pund, tror kursen var hela 14-15kr för en pund då.
2001 - ELSA Gladiac Geforce3 (tyskt märke vars kort tillhörde de dyrare) 350 pund.

Ca 4 resp 5000 kr för toppkorten alltså.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd

Betyder detta att priserna på grafikkort kommer att sänkas?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celeritax
Ja, då var ju inte detta så intressant...

Brottet är preskiberat?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Nu måste jag kommentera.

Priserna är helt ovidkommande. Det som spelar någon roll är vad företagen i kartellen har för marginaler. Att ingå i en kartell betyder inte automatiskt att man kan höja priserna, utan vinsterna kan dras in på flera sätt. Några tänkbara är:

1. Färre och glesare produktlanseringar (mindre kostnader för utveckling).
2. Bibehållna prisnivåer trots minskande tillverkningskostnader.
3. Manipulering av marknader. Denna är lite svårare att förklara. Säg att huvuddelen av kunderna är beredda att betala 1500 kronor för ett grafikkort. Genom att endast ha modeller upp till 600 kronor och därefter hoppa direkt till 2000 kr går det att få köparna att spendera mera.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Haha ska bli gött med en aktör till på markanden (Intel). Då är detta genast mycket svårare att skjuta av.

Om man tänker på priserna innan 8800GT kom så är det väl iofs inte omöjligt. Båda företagen hade rätt saftig prissättningen ett tag.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0utsider
Priserna på grafikkorten har INTE gått ner. Det är bara dollar-värdet som har gått ner och givit oss en tillfällig låg pris på grafikkorten.
De som har varit med ett tag vet att voodoo-korten, även om dem hade nästan monopol på marknaden, så kostade dem som max 3000 kr. Och inte nog med det så höll dem även en längre period (ca 1,5-2 år). Dagens kort är bra under 1 år, sen duger dem bara till värmeutveckling...

Om priskartellen visar sig vara sant så kan det gå illa för företagen. Det luktar konkurs(för AMDs fall), en mindre ledsen Nvidia och en glad Intel.

Har haft SLi med Voodoo2 så jag vet:D fast det att kort endast blir till en värmeutveckling endast är fel. varmaär de men de är fortfarande "tip top" och jag är ändå kräsen med FPS (dock inte över 60 eftersom jag har en TFT.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

nyhets torka ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dobermann303
nyhets torka ?

För vissa personer kanske det här är en nyhet.. för dom flesta verkar det som om man ska se på tråden.

Snälla, ursäkta språket men, ge fan i sådana här fullkomligt meningslösa inlägg

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Har verkligen, som vissa påstår, grafikkortspriserna gått upp de senaste åren? Är det bara dollarfallet som orsakar att det verkar så? Personligen tror jag att ATI:s aggresiva prisdumpning har gjort minst lika mycket resultat det senaste. Vi har väl även en ständigt pågående inflation också, som även den borde tas med i kalkylen?

Toppkort har ju alltid kostat skjortan, men idag får man ju makalös prestanda för ganska små summor pengar, t ex 4850 och 8800GT. Vill jag inte minnas att man fick för ett par år sedan.

Har de haft priskartell är det givetvis fel men va fanken får man för 1500-2000 kronor idag? Nya bromsskivor fram på bilen? En skinnjacka? Köpte i måndags nya mc-stövlar, de kostade 2000 med nedsatt pris...
Eller så får man ett bra grafikkort för summan, hur mycket kan en kartellupplösning sänka det?

Årets bästa inlägg! Inte så mycket för innehållet som för att omnämnandet av bromsskivor fick mig att komma på att jag skulle lämna in bilen på service tio minuter efter att jag läste det.

Inflationen borde annars göra att korten blir dyrare, inte billigare...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ni som tycker det har blivit så jä-a billigt kan ju köpa denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=279708
Undrar fortfarande varför ett grafikkort ska vara så dyrt när man tex får ett nytt bra moderkort för 500:-

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

Tycker att alla mina grafikkort vart lika dyra. Exempel
Renedition Verite V2200 1500 kr
Voodoo Banchee 1500 kr
Ati rage 2000 pro 700 kr
Gf 256 ddr 1500 kr
Gf 3 200Ti 1500 kr
Gf Ti4200 1500 kr
Ati 9600pro 1500 kr
Gf 6800LE 2000kr
Ati XT850XT 1500 kr
Gf 7600Gt 1500 kr
Ati 1950Gt 900kr.
Så tycker prisena på hyggliga kort legat still,däremot så får du väldigt fin prestanda i dag för pengarna.
Kom på en annan sjuk sak. Använder alla korten jag har ännu i dag.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
**Delete**Delete**Delete**Delete**Delete**Delete**Delete**Delete**Delete**Delete**Delete**Delete**. men oj, ser man på, vi har aldrig pratat med varandra om något liknande alls. Kolla själv, finnd inget som ens pekar på det.

Du är inte vidare insatt va?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Seriöst.. Ett HD4870 kostar bara strax över 2000. Det är löjligt lite pengar för vad du får.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Inaktiv

vet inte riktigt om jag ska lita på det så mycket endå om man tänker på vad som har hänt den senaste tiden för ATI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Nu måste jag kommentera.

Priserna är helt ovidkommande. Det som spelar någon roll är vad företagen i kartellen har för marginaler. Att ingå i en kartell betyder inte automatiskt att man kan höja priserna, utan vinsterna kan dras in på flera sätt. Några tänkbara är:

1. Färre och glesare produktlanseringar (mindre kostnader för utveckling).
2. Bibehållna prisnivåer trots minskande tillverkningskostnader.
3. Manipulering av marknader. Denna är lite svårare att förklara. Säg att huvuddelen av kunderna är beredda att betala 1500 kronor för ett grafikkort. Genom att endast ha modeller upp till 600 kronor och därefter hoppa direkt till 2000 kr går det att få köparna att spendera mera.

Har lite svårt att tro att kartellverksamhet ägt rum då det de senaste åren funnits:
1) massvis med produkter från båda företagen, många fler modeller ute än förr (även om nVidia haft ganska många kort ute senaste året med samma kärna...)
2) Ordentliga prisras då nästa kort kommer från konkurrenten
3) Kort i alla prisklasser.

Detta gäller sen radeon 9XXX och geforce FX-tiden. Innan det var det lite mer ont om sånt.

Grafikkorten har utvecklats mycket snabbare än CPUs och trots att grafikkort blivit viktigare då spelen nu körs nästan helt på GPU (vilket inte alltid varit fallet), kostar de inte märkbart mycket mer.

Enda tiden då prisläget var dåligt för oss konsumenter och man behövde köpa dyrt kort för att ens komma i närheten av toppkortens prestanda var då geforce 8800-korten kom, vilket även var då "kartellen" slutade.

Mycket intressant "kartellverksamhet" som innebär så många fördelar för oss konsumenter

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med att detta inte känns speciellt troligt alls.

För det första, som folk redan har nämnt, grafikkorten gick upp i dagens prisnivåer redan innan denna påstådda kartell. Så höjda priser handlar det ju inte om.

För det andra om man kollar på deras diagram så ser det ju som de vinklat det en hel del. Vad baserad de sin jämförelse vad gäller releaser på?

Till exempel:
* Riva TNT 16MB ($170, 3/23/1998) & Rage Fury ($229, 2/26/1999)
* Riva TNT2 Ultra ($230, 3/15/1999) & Rage Fury Pro ($149, 8/5/1999)

Här skiljer det enligt dokumentet nästan ett år mellan releaserna. Om man istället jämför:

* Rage Fury ($229, 2/26/1999) & Riva TNT2 Ultra ($230, 3/15/1999)

Nu blir skillnaden mindre än en månad.

Ett annat tydligt exempel är:
* GeForce FX 5800 ($399, 5/2003) & Radeon 9800 ($399, 5/5/2003)

Varför jämför de här 5800 med 9800? 5800 var nvidias svar på 9700P (båda första generationens DX9 kort) och ATIs kort släpptes nästan halvåret innan 5800.

Att man sen släpper eller annonserar ut kommande kort ungefär samtidigt konkurrenten har ju också sin logiska förklaring. Självklart vill man ju om möjligt ta uppmärksamheten från en konkurrentens produkt. Finns ju massviss med exempel på det. nVidias svar med 9800 GTX+ på ATIs 4850 här senast. Om nåt leder ju detta till lägre priser.

Sen var gäller priserna i deras diagram så handlar det ju om rekommenderade priser. I praktiken kostar de ju så gott som aldrig lika mycket även om det rekommenderade priset är de samma.

Så nä...har mycket svårt att tro på det där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Jo det har du rätt i, men då tappar man trovärdigheten. När Z öppnar en ny butik, med ännu lägre priser. Så x och y konkursar.

Eller så tror konsumenterna att Z har dåliga produkter pga av att dom är så mycket billigare än dom gamla betrodda företagen. Eller så kommer Intel in och sätter fart i luckan nu. Dom har ju resurser för det.

Permalänk
Medlem

Äsch, det är snarare bensinbolagen och elbolagen som håller på med detta...

Permalänk

Kanske var det denna läckta info som gjorde att AMD satte så bra priser på sina nya grafikkort. Man visste i ledningen att det skulle komma ut. Jag är inte förvånad dock, företag vill alltid gå med maximal vinst och det är svårt att göra det i en perfekt marknad (med jämn konkurrens), därför strävar man att göra den imperfekt, dvs kartell-bildning och liknande illdåd. Monopol gör ju att du kan sätta de priserna du själv känner för dina produkter.

Som vanligt älskar jag alla människor som skriver att dom visste detta redan angående denna nyhet och liknande, människans ego styrs av simpel logik (jag vägrar erkänna att jag blivit ledd bakom ljuset och bara är en impulsiv konsument som alla andra!).

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Årets bästa inlägg! Inte så mycket för innehållet som för att omnämnandet av bromsskivor fick mig att komma på att jag skulle lämna in bilen på service tio minuter efter att jag läste det.

Inflationen borde annars göra att korten blir dyrare, inte billigare...

Haha, hoppas inte servicen blev för dyr.

Vad jag menade med inflationen var att om toppkortet 2001 kostade 5000:- så borde toppkortet idag för 5000:- faktiskt vara billigare än då, sett till pengarnas värdeminskning. Sedan uttryckte jag mig väldigt klantigt.

Permalänk

topp kort från nvidia har ju nu i flera år legat i 4000-7000kr rätt så länge(beroende på vad ati har gått med för priser)
och ati har ju oxå legat på en relativt hög nivå i flera år oxå...
tycker inte det känns allt för konstigt egentligen...
medans en intel p4 kostade nästan flera tusen så kan man nu få en bra 8400 för under 2000kr(det kostade VERKLIGEN inte en p4 innan)
så ja grafikkortsmarknaden har hållit sig på en relativt hög nivå fast produktionstillverkningen har gått ner i pris...

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScrewFearMe
topp kort från nvidia har ju nu i flera år legat i 4000-7000kr rätt så länge(beroende på vad ati har gått med för priser)
och ati har ju oxå legat på en relativt hög nivå i flera år oxå...
tycker inte det känns allt för konstigt egentligen...
medans en intel p4 kostade nästan flera tusen så kan man nu få en bra 8400 för under 2000kr(det kostade VERKLIGEN inte en p4 innan)
så ja grafikkortsmarknaden har hållit sig på en relativt hög nivå fast produktionstillverkningen har gått ner i pris...

Jo, och en Core 2 Quad Extreme för 11.000kr ligger ju precis på marginalen för att intel skall tjäna nåt på dem...

Permalänk
Avstängd

Låter inte speciellt sannolikt, men å andra sidan så kan man se på kartellbildning på olika sätt vilket någon påpekade.
Min undran är dock iaf, vem fasen tjänade något på det?

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/07/31/nvidia...

Verkar som dom inte kan bevista att det är en pris kartell.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att kartellen berör prissättningen så mycket... Det som det dock kan handla om är att bromsa utvecklingen. Dom har säkerligen redan 5 kommande generationers grafikkretsar liggandes på ritbordet. Så om Nvidia skulle lansera nästa värsting så skulle AMD vara tvungen att gör det samma. och då skulle Nvidia få ta fram nästa krets och AMD följa vilket skulle medföra att utvecklingskostnaderna för framtidens kort skulle ätas upp av att marknaden skulle bli mättad direkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Nån som orkar kolla upp om Rambus lyckats få in en fot i den här stämningsansökan?

Hahahahaha

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FubbHead
Seriöst.. Ett HD4870 kostar bara strax över 2000. Det är löjligt lite pengar för vad du får.

Håller med.
Det är finfina priser på grafikkort nu ju

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core