AMD förbereder ny processorsockel

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Jävlar, 12st kärnor.. låter som en 100m sprint med redig pungspark som avslutning på Intel

AMD kommer med 12 kärnor ~2010 och Intel 2009 (H2) - förstår inte riktigt hur AMD skulle ge Intel en pungspark då.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Titta på de första pressmeddelandena om AM3 så får du se att jag har rätt och du fel, dagens AM3 kommer vara till 45nm processorerna, DD3 och så vidare - det har du rätt i. Men från början var det inte menat så.

AM3 processorer kommer fungera på entusiast AM2+ kort. Och jag bryr mig inte om hur det var menat från början, jag lever i nuet

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
AMD kommer med 12 kärnor ~2010 och Intel 2009 (H2) - förstår inte riktigt hur AMD skulle ge Intel en pungspark då.

Tror bomber3 gör som AMD gjort sista tiden, snubblar på mållinjen

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Den är förmodligen riktigt bra men amd byter socket mycket oftare än intel , på tiden intel gått från 478 till 775 har amd gått från socket a till 754 till 939/940 till am2 till am2+ och snart ddr3 så jag tycker nog inte att de är så försiktiga .

Mvh

Dagens 775 moderkort klarar inte de första 775 processorerna och tvärtom. Man kan inte räkna så att Intel är bra på socket övergångar då de har 7-8 olika inkompatibla verisioner av en socket.

AM2 är överlägset mest långlivad då tidiga AM2 kort klarar dagens processorer, till och med AM3 processorer ska gå. Och dagens AM2+ moderkort klarar de första AM2 processorerna. Finns inte en socket som kan matcha det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Läs vad vi skrivit ovanför. Sockel 775 är inte densamma idag som den var för 3 år sedan.

Det handlar om strömtillförseln för cpun och chipset osv , fortfarande samma strömpinnar. De gamla p4orna typ intel 550/570 funkar med dagens moderkort .

Mvh

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
AM3 processorer kommer fungera på entusiast AM2+ kort. Och jag bryr mig inte om hur det var menat från början, jag lever i nuet

Det pratar jag också om, deras information de gått ut och sagt är härmed felaktiv pga av namnbyten.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Dagens 775 moderkort klarar inte de första 775 processorerna och tvärtom. Man kan inte räkna så att Intel är bra på socket övergångar då de har 7-8 olika inkompatibla verisioner av en socket.

AM2 är överlägset mest långlivad då tidiga AM2 kort klarar dagens processorer, till och med AM3 processorer ska gå. Och dagens AM2+ moderkort klarar de första AM2 processorerna. Finns inte en socket som kan matcha det.

Nja. vet inte om jag skall prata om det men Slot 1 fanns i många år samt 370(PGA, Fc-pga och Fc-pga-2)
Men tror att socket 7 och 462 (A) har funnits längst..

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
AMD kommer med 12 kärnor ~2010 och Intel 2009 (H2) - förstår inte riktigt hur AMD skulle ge Intel en pungspark då.

Precis. Är Intel som står och väntar på mållinjen redo att ge AMD en pungspark så fort dem kommer ^^

Permalänk
Medlem

Jag är iaf imponerad av minnesbandbredden. 4 st minneskanaler. Och DDR3 på det. Om man använder DDR3-1600 så blir det en teoretisk bandbredd på 50800 MB/s!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Nja. vet inte om jag skall prata om det men Slot 1 fanns i många år samt 370(PGA, Fc-pga och Fc-pga-2)
Men tror att socket 7 och 462 (A) har funnits längst..

De fanns länge, men ingen har hållit kompatibiliteten som AM2. Deras problem har främst varit bussar som ändrats. De första Socket 775 moderkorten blev otillräckliga för vassaste processorn redan efter 4 månader. LGA 775 har rekord på dålig kompatibilitet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
LGA 775 har rekord på dålig kompatibilitet.

Jag tror det kan vara sant

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Jag tror det kan vara sant

framåt för gamla moderkort jo men nya moderkort stödjer de gamla cpusen.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
framåt för gamla moderkort jo men nya moderkort stödjer de gamla cpusen.

inte officiellt.. gamla P4 stödjs inte i många fall på nya kort
vilket är en konstig företeelse, men det är mindre viktigt än att ett gammalt MB med samma sockel inte stödjer nyare processorer.. och då talar vi inte om "kommande" utan om "samtidigt som moderkrotet var nyhet i butikerna".

BTW, jag sitter och väntar på AMDs kvartalsraport... NY-börsen stängde nyss så den skall släppas snart.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chourou
så det kommer inte gå att använda de nya 45nm processorerna tillsammans med en socket am2+ moderkort ?

Det kommer gå, men inte på alla.. vi lär säkert få en lista på vilka som stödjer dem eller om de inte vill gå ut med det så kan det hända att man står där med ett mobo som inte stödjer din nya prolle - men förhoppningsvis har AMD tänkt på detta.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

aja, jag som är något ouppdaterad

Kanske AMD snubblar innan mållinjen och skallar Intel i nötterna då

Men men vem som kommer först är nog strunt samma, bara någon gör det

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Ok, för alla som är intresserade och bryr sig (men inte sett siffrorna själva än):
AMDs kvartalsraport
(siffrorna går inte att hitta på AMDs egna sida än...)

1189miljoner $ förlust under Q208 (varav 876mil är ATi-goodwill-nerskrivningen)
dvs ren förlust på ca 300miljoner $

om någon kollar så gick grafikavdelningen med 38miljoner i förlust under Q208 (15% förlust med intäkter på 248m$)... kanske 4-serien kan hjälpa dom visa vinst nästa kvartal?....

Javisst, Wrector Ruinz fick sparken också....

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Javisst, Wrector Ruinz fick sparken också....

var han VD då första phenom lanserades ?

Mmmm får hoppas 45nm phenoms funka på min mobo annars får det bli 9850 när det kommer lite info om de.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chourou
var han VD då första phenom lanserades ?

Hector "Wrector" Rui(n)z har varit VD ett tag, ja.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Javisst, Wrector Ruinz fick sparken också....

Skönt. Lite goda nyheter iaf.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Skönt. Lite goda nyheter iaf.

Det var ju faktiskt på tiden...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Ok, för alla som är intresserade och bryr sig (men inte sett siffrorna själva än):
AMDs kvartalsraport
(siffrorna går inte att hitta på AMDs egna sida än...)

1189miljoner $ förlust under Q208 (varav 876mil är ATi-goodwill-nerskrivningen)
dvs ren förlust på ca 300miljoner $

om någon kollar så gick grafikavdelningen med 38miljoner i förlust under Q208 (15% förlust med intäkter på 248m$)... kanske 4-serien kan hjälpa dom visa vinst nästa kvartal?....

Javisst, Wrector Ruinz fick sparken också....

Läste det igår, otur för honom som inte han sluta själv innan han fick sparken

Edit: Förövrigt är han Executive Chairman just nu.. och fick inte sparken utan gick av själv. Kul att se vart du fick "sparkryktena" ifrån.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Detta låter dyrt, blir intressant att se hur de lyckas sänka prisnivån. De har säkert en bra plan

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Edit: Förövrigt är han Executive Chairman just nu.. och fick inte sparken utan gick av själv. Kul att se vart du fick "sparkryktena" ifrån.

Dock hade han nog rätt stor press på sig, helt frivilligt var det kanske inte.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Dock hade han nog rätt stor press på sig, helt frivilligt var det kanske inte.

Han gick ju ut och sa att det var dags för honom att lämna posten för att han ville ta vara på den tid han hade kvar i livet.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

Har man ett kontrakt som löper till april 2008 och får förlängt till juli 2008 ser jag inte hur man kan vinkla det till att någon fått sparken.
Gubben är ju 63 bast och lär knappast ha någon fattigmanspension att deppa över.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Har man ett kontrakt som löper till april 2008 och får förlängt till juli 2008 ser jag inte hur man kan vinkla det till att någon fått sparken.

om vi säger såhär: på den nivån blir folk inte avskedade, dom bara bestämmer sig plötsligt (men väl genomtänkt) att dom bör satsa på jorden-runt-resor resten av livet...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
om vi säger såhär: på den nivån blir folk inte avskedade, dom bara bestämmer sig plötsligt (men väl genomtänkt) att dom bör satsa på jorden-runt-resor resten av livet...

Snarare så att du blir tillsatt på visstidskontrakt, t.ex i 5-årsperioder. Slutar man däremot mitt iperioden kan man börja fundera ifall personen ifråga blivit för obekväm för företaget. Ruiz hade däremot inte blivit tillfrågad om en ev. förnyelse av ett sådant kontrakt.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?