SenseSurface ger reglage direkt på skärmen

Permalänk
Medlem

Värst vad folk snackar mycket dynga om väldigt mycket annat än nyheten.
Jag tycker detta är toppengrejer som dyker upp. Men jag har ett starkt minne av att jag läst tidigare om ett annat företag som gjort just precis detta men hade mer inriktat sig mot datorspel och hade en liten dosa/platta som man kopplade in (minns inte, men säkert USB) vari det satt en platt skärm (notera att det var en platt skärm och inte en plattskärm ). Denna skärm skulle man sen trycka fast sina knappar på och slänga ihop ett "interface" som låg som bakgrund. Demonstrationen jag såg (en video någonstans) visade hur det fungerade tillsammans med FlightSim X tror jag det var. Såg riktigt trevligt ut iaf. Go go

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Du verkar uttala dig och veta minst lika lite som jag, eftersom de sitter uppe med magnetism så tar skärmen stryk på ett eller annat sätt.

Vad uttalar jag mig om menar du? Jag dissar inte saker som jag inte känner till, det gör du. Dessutom verkar det som du sprider en del lögner också. Time will tell.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Vad uttalar jag mig om menar du? Jag dissar inte saker som jag inte känner till, det gör du. Dessutom verkar det som du sprider en del lögner också. Time will tell.

Lögner? Please put them up my face then.

Hur som helst kommer inte de där reglagen kunna användas allt för ofta.. skulle uppstå svarta märken i skärmen och det är inget de kan komma ifrån.. förutom ett sätt - använda skärmen mindre. De sitter ivägen helt enkelt.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Lögner? Please put them up my face then.

...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
När ett magnetfält stör en transistor så slötar elektronerna flöda, eventuellt så går de genom väggarna på transistorn och kortsluter chipet.

Detta är en lögn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Det är ju inte oklart vad en magnet orsakar på en skärm, det är inte speciellt nyttigt.. blir störningar i skärmen - nyttigt? Nej.

Detta gäller enkom CRT.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
LCD är extremt känsliga för magnetiska fält (1).. transitorer och dioder skadas (2). Det är inget att leka med!

TFT skulle inte heller kunna ta emot mycket magnetism (3) för att den i grunden lever på det. (4)

(jag har satt in siffrorna)
Detta är inte mindre än fyra lögner på raken!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Kommer det komma en volym modell som man trycker fast på flickvännen också?

Permalänk
Medlem

Tror inte de här är till främst för DJ´s om jag ska vara ärlig och i än mindre grad vanliga privatpersoner. Det finns nog en hel del användningsområden inom den automatiserade industrin dock, där man ofta lärt upp förare med analog utrustning och kan spara stora pengar (både i undervisning och minskade stopp) på att göra de flesta saker så likt tidigt som praktiskt möjligt. Om du skruvat på ett reglage 10ggr per år i två decennium och då höjt trycket i en cylinder med 4,8bar kanske du inte vet att du höjt trycket exakt så mycket, men din hand vet på graden hur långt du vred det där reglaget.

Säger inte att det kommer slå, det tror jag inte, men rätt utnyttjat kan det vara ett smidigt sätt att underlätta teknikövergångar.

Permalänk

MBY, tack för hjälpen. Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna påtala lögnerna, därför jag skrev att det verkar som han sprider lögner. Förhoppningsvis litar inte folk på honom allt för mycket.

Däremot är det intressant att veta mer om hur han fäster reglagen vid skärmen så jag mailade och hörde efter. Hoppas på svar då jag själv tycker produkten är kanonintressant.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Detta är en lögn.

Detta gäller enkom CRT.

(jag har satt in siffrorna)
Detta är inte mindre än fyra lögner på raken!

Den första gäller enkel fysik och elektronik, läste inte ens klart fysik för att veta vad jag pratar om. Kanske inte kan lägga upp en text så snyggt och få med mig halva sverige.. men det jag säger stämmer.

Och att magneter orsakar störningar på LCD är vanligt där man användt oskyddade högtalare brevid ex. LCD-TV.

Transistorer och dioder är känsliga - vet du inte det bör du inte hålla på att prata om elektronik.

Btw. lär dig räkna och det var 3 påståenden av dig.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Den första gäller enkel fysik och elektronik, läste inte ens klart fysik för att veta vad jag pratar om. Kanske inte kan lägga upp en text så snyggt och få med mig halva sverige.. men det jag säger stämmer.

Och att magneter orsakar störningar på LCD är vanligt där man användt oskyddade högtalare brevid ex. LCD-TV.

Transistorer och dioder är känsliga - vet du inte det bör du inte hålla på att prata om elektronik.

Så, du är så bra på fysik att du inte ens behöver bemöda dig att läsa det? Maken till arrogans!

Men vad är det du inte förstår med skillnaden mellan störning och gå sönder? Komponenter som transistorer och dioder går inte sönder av magnetism. Däremot kan de påverkas om magnetfältet är tillräckligt stort. Detta betyder då något betydligt mer än hushållsmagneter. Det är inte att kunna fysik att bara tala om effekter om du inte säger något om storheterna och storleken på fälten. Ty B-fält på flera tesla (som används t.ex. i MRT) har andra storlekar på effekterna än vad som kan uppnås med högtalarmagneter.

TFT-skärmar fungerar inte heller med magnetism som du påstår, utan liksom LCD-skärmarna (TFT är en LCD-skärm) med hjälp av spänning och laddning.

Jag undrar vem det är som inte bör hålla på med elektronik...

Edit: Om elektronik var hälften så känsligt som du antyder, skulle det vara hart när omöjligt att konstruera apparater alls eftersom magnetfälten i en elektronikkonstruktion växlar och skiftar med höga frekvenser när apparaten i fråga arbetar! Det skulle inte gå att konstruera så mycket som en liten förstärkare eller vippa utan att ta hänsyn till omgärdade magnetfält.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Så, du är så bra på fysik att du inte ens behöver bemöda dig att läsa det? Maken till arrogans!

Men vad är det du inte förstår med skillnaden mellan störning och gå sönder? Komponenter som transistorer och dioder går inte sönder av magnetism. Däremot kan de påverkas om magnetfältet är tillräckligt stort. Detta betyder då något betydligt mer än hushållsmagneter. Det är inte att kunna fysik att bara tala om effekter om du inte säger något om storheterna och storleken på fälten. Ty B-fält på flera tesla (som används t.ex. i MRT) har andra storlekar på effekterna än vad som kan uppnås med högtalarmagneter.

TFT-skärmar fungerar inte heller med magnetism som du påstår, utan liksom LCD-skärmarna (TFT är en LCD-skärm) med hjälp av spänning och laddning.

Jag undrar vem det är som inte bör hålla på med elektronik...

Du vet inte ens varför jag inte gick klart kursen, tillval och ens lediga tid räcker inte alltid till. Transistorer kan gå sönder av magnetism, hur borde du veta eftersom du enligt dig sitter på stolen över.

Magnetism kan få en plattskärm att sluta fungera utan tvekan. Varje pixel har en transistor, magnetiska fält behöver inte vara dåliga.. du kan t.ex med en magnet få liv i döda pixlar på en plattskärm.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

inveztr sluta jiddra.

Din bluff ar synad, sa tiden for raljerande ar over.

Personligen sa skulle jag vara intresserad da det bara kostar 100$ (sa lange man inte behover kopa skarmar for 10 000kr). Perfekt for musik/ljudredigering. Jag personligen hatar pilla pa "vrid"-knappar i diverse applikationer da de oftast ar valdigt svara att fa precisa, plus jag slipper garna musarm tack vare micro-pillet som behovs for att forsoka styra med en mus sa precist som mojligt.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Du vet inte ens varför jag inte gick klart kursen, tillval och ens lediga tid räcker inte alltid till. Transistorer kan gå sönder av magnetism, hur borde du veta eftersom du enligt dig sitter på stolen över.

Magnetism kan få en plattskärm att sluta fungera utan tvekan. Varje pixel har en transistor, magnetiska fält behöver inte vara dåliga.. du kan t.ex med en magnet få liv i döda pixlar på en plattskärm.

Jag börjar trötta på att folk insinuerar att jag är en översittare. Dina inlägg bara dryper av översitteri och arrogans och saknar fullkomligt all sakkunskap. Jag har aldrig sagt mig sitta på en "stol över dig".

Jag vet inte vad det är för fåniga kurser du talar om men jag förmodar att det rör sig om gymnasiet. En annan har ju läst elektronik och fysik på universitet. Inte så mycket kanske, men tillräckligt för att avgöra när någon pratar skit.

Det är lustigt att du insinuerar att jag skulle påstå att magnetiska fält alltid är dåliga. Du talar om elektronavlänkning i CRT efter att jag påpekade just detta och nu insinuerar du att jag påstått att magnetfält är enkom dåliga, trots att jag nämde MRT/MRI i mitt förra inlägg - ett uppenbart gott användningsområde med magnetfält med flera tesla!

Att transistorer kan "gå sönder" av magnetism är ett helt och hållet innehållslöst påstående eftersom du inte på något sätt anger storleksordningen. Jag vet t.ex. inte vad som händer om en transistor utsätts för B-fält om flera MT - en flödestäthet som inte förekommer ens i laboratorier på jorden. Att moderata magnetfält inte skadar transistorer och dioder vet jag dock med större säkerhet - jag har inte minst direkt erfarenhet.

Så, vad är mekanismen? Talar vi om statiska eller växlande magnetfält (växlande magnetfält inducerar utan tvekan strömmar i paramagnetiska material)? Kan du redogöra för ett experiment för att påvisa dina påståenden. Det är inte jag som kommer med tvärsäkra uttalanden - jag är ödmjuk - det är du som kommer med påståendena. Det finns säkert LCD-skärmar som påverkas av magnetiska fält, men detta är alltså inte något man behöver ta någon notis över.

Att fixa döda pixlar går med allehanda metoder, t.ex. tryck och cyklisk aktivering. Magnetism lär dock inte göra någon skillnad. Vad är det för plattskärmar du avser förresten? LCD? SED? Möjligt att det finns någon speciell skärm vars döda pixlar går att fixa med en magnet, men jag betvivlar det.

Snälla, dela med dig av dina enorma kunskaper om magnetism!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
När ett magnetfält stör en transistor så slötar elektronerna flöda, eventuellt så går de genom väggarna på transistorn och kortsluter chipet.

hehe ok! vore intressant om du hadde källa på det uttalandet.

Permalänk
Medlem

MBY >>>>>>> invztr

Permalänk
Medlem

Tror nog att många här inte riktigt inser att en sån här grej kan vara riktigt smidig att jobba med...

Äger och driver en inspelningsstudio och många gånger önskar man att det fanns riktiga reglar mm. att ratta med... Precisionen blir ofta en helt annan istället för att ställa ett värde med musen...

Dessutom så är pengarna denna manick kostar en spottstyver om man jämför med övrig utrustning nere i studion...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyGreed
Precisionen blir ofta en helt annan istället för att ställa ett värde med musen...

Håller med, hatar "digitala" reglage. Tar tid, det är otympligt, e man dessutom bakis är det nästintill omöjligt =P

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Ok, jag kanske har missförstått men även om man nu har de här små rattarna så styr man digitala reglage genom skärmen eller ?
Personligen förstår jag egentligen inte skillnaden på detta och en mus med ett bra scrollhjul ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarigan
Ok, jag kanske har missförstått men även om man nu har de här små rattarna så styr man digitala reglage genom skärmen eller ?
Personligen förstår jag egentligen inte skillnaden på detta och en mus med ett bra scrollhjul ?

??? Skillnaden är ju enorm... Jämför med att ta tag i musen, fixera på "knappen" du ska vrida på, och sen ställa värdet... Tänk dig då att höja handen, fatta tag i vridpoten och ställa in värdet "analogt" med fingrarna... Vad tror du går snabbast????

Vad det gäller skärmarna så skulle det funka ypperligt för mig då jag har en skärm till mixerdelen samt ytterligare 2 skärmar för "bandtransport" samt I/O...

Kommer förmodligen köpa detta direkt om det funkar som utlovat...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Skulle inte vilja ligga kopplad till en respirator där kontrollerna sköts av knappar som hålls fast vid en skärm med hjälp av magnetism!! Oj, där råkade sköterskan nudda knappen med rumpan så respiratorn stängdes av och knappen föll under sängen. Illa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donjojo
Skulle inte vilja ligga kopplad till en respirator där kontrollerna sköts av knappar som hålls fast vid en skärm med hjälp av magnetism!! Oj, där råkade sköterskan nudda knappen med rumpan så respiratorn stängdes av och knappen föll under sängen. Illa.

Hahaha! Praktexempel på ett användningsområde där dessa inte direkt hör hemma.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donjojo
Skulle inte vilja ligga kopplad till en respirator där kontrollerna sköts av knappar som hålls fast vid en skärm med hjälp av magnetism!! Oj, där råkade sköterskan nudda knappen med rumpan så respiratorn stängdes av och knappen föll under sängen. Illa.

Själv skulle jag inte vilja styra en bil där reglagen sitter fast på en skärm med hjälp av magnetism. Men, det har ju ganska lite med denna nyheten att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarigan
Ok, jag kanske har missförstått men även om man nu har de här små rattarna så styr man digitala reglage genom skärmen eller ?
Personligen förstår jag egentligen inte skillnaden på detta och en mus med ett bra scrollhjul ?

För det första känner jag inte till något steglöst scrollhjul som har lagom motstånd, logitechs frihjul i all ära men det skulle inte funka bra heller då det rör sig när man släpper hjulet. För övrigt så är det som ovanstående säger, man vill inte, i dom flesta fallen, röra på en mus när man rattar ljud, ljus etc. Speciellt inte om det är live och underlägg är begränsade, platsen du står på är inte still mm. Rattar är vad som saknas i vår moderna tidsålder, när det gäller ljud och ljus iaf =P

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Du vet inte ens varför jag inte gick klart kursen, tillval och ens lediga tid räcker inte alltid till. Transistorer kan gå sönder av magnetism, hur borde du veta eftersom du enligt dig sitter på stolen över.

Magnetism kan få en plattskärm att sluta fungera utan tvekan. Varje pixel har en transistor, magnetiska fält behöver inte vara dåliga.. du kan t.ex med en magnet få liv i döda pixlar på en plattskärm.

Inse att du har fel nån jävla gång, hur svårt kan det vara?
Jag har pluggat till Civilingenjör i Mikroelektronik i 2 år och det "lilla" jag lärt mig räcker iaf för att jag kan intyga att MBY har rätt. Han är ingen översittare, han ogillar bara folk som sprider massa felaktigt skit på forumen, precis som jag. De som läser i forumet ska veta att det dom läser stämmer, inte att det KANSKE stämmer (eller i ditt fall är helt åt helvete).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Om t.ex en LCD's egna magnetfält störs av ett annat så går de sönder, börjar blinka, får missfärgningar.

Eller så beror det på tryckskador/bristningar i sido-kontakterna?

Lägg ner tramset nu. MBY har rätt. Vanliga magneter påverkar inte LCD/TFT skärmar alls.

En kul fakta förresten. Riktig stora CRT-skärmar (typ 30"+) för radarbruk, var tvugna (eller skulle göras, rättare sagt) att korrigeras mot jordens magnetfält för att bli helt korrekt. Allt detta slipper man idag med LCD/TFT.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
...
En kul fakta förresten. Riktig stora CRT-skärmar (typ 30"+) för radarbruk, var tvugna (eller skulle göras, rättare sagt) att korrigeras mot jordens magnetfält för att bli helt korrekt. Allt detta slipper man idag med LCD/TFT.

Stämmer bra det. Inte bara radarskärmar förstås, det påverka(de/r) också TV-apparater, mer ju mer norrut man kommer. En tillräckligt stor skärm tillräckligt långt norrut ger en fullt synbar avvikelse. Folk från Norrland brukar bekräfta, men jag har aldrig sett fenomenet själv (mig veterligen, alltså).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."