Intel Nehalem prissätts

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Om q9450 enligt nyheten kostar 316 dollar respektive 2500 kr (enligt prisjakt) borde 284 dollar motsvara ~2250 kr.

Bra pris! Vi får hoppas att det också kommer något X58 kort utan allt krimskrams och som kostar högst 1500Kr, men jag gissar att majoriteten av X58 moderkorten kommer att kosta över 2000 i början.

Permalänk

Sannerligen! Avsevärt billigare än vad jag hade förväntat mig. Trevligt, trevligt. Blir en intressant höst/vinter med både Shanghai och Nehalem.

Ja, nehalem! Inte nahelem, nahlem, nelahm eller nåt annat pjoskande man ser i dessa trakter.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

en q6600 på 3,6 ghz presterar troligen detsamma som 2,66 ghz modellen, men kostar ca 1500:- i dagsläget...och man behöver inte kasta ut massa pengar på överprisat X58 och nehalem...

Samtidigt som man inte vet om X58 kommer att stödja DDR2 vilket gör saken värre då jag vill absolut inte ha DDR3 som gör ingen skillnad alls...

Hur mkt prestanda behöver egentligen en vardagssvennson haha...=)

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Lynnfield och Havendale som sägs vara de processorer byggda på Nehalem som är mer riktade till masskonsumenter sägs lanseras först andra halvan 2009, alltså ungefär ett år framåt i tiden. Det är dessa som kommer att använda sig av sockel 1160.

Va? Tycker att 284 dollar är tillräckligt billigt för att inrikta sig på det här området Och varför ska dom köra med socklar?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Intressant pris. Hoppas pålitliga prestandatester kommer snart.

Vissa antydningar har kommit om att prestandan kanske inte är märkbart bättre än C2D i samma klock då bara en kärna används, medan den ska vara upp till 30% bättre med flera kärnor. Även om jag ofta litar på anandtech så vet jag inte vad jag ska tro om deras test. Lite för mycket som verkar skumt med det...

Får se hur det blir med överklockningmöjligheterna. Hoppas den visar sig omöjlig att klocka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Va? Tycker att 284 dollar är tillräckligt billigt för att inrikta sig på det här området Och varför ska dom köra med socklar?

Vad ska man använda om inte socklar?
Bloomfield och Lynnfield är helt olika. Läs så ser du varför det är 2 olika socklar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanity92

Hittade detta vet inte om det stämmer:

"A 2.93 GHz Nehalem "Bloomfield" system has been used to run a 3DMark Vantage benchmark and gave a CPU score of 17966. The 2.66 GHz variant scores 16294. A 2.4 GHz Core 2 Duo E6600 scores 4300."

Tänk på att Bloomfield är quad och E6600 är dual. Lite kass jämförelse (speciellt för mig, som inte har en aning hur flera kärnor skalar i det ).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mudde
Intressant pris. Hoppas pålitliga prestandatester kommer snart.

Vissa antydningar har kommit om att prestandan kanske inte är märkbart bättre än C2D i samma klock då bara en kärna används, medan den ska vara upp till 30% bättre med flera kärnor. Även om jag ofta litar på anandtech så vet jag inte vad jag ska tro om deras test. Lite för mycket som verkar skumt med det...

Får se hur det blir med överklockningmöjligheterna. Hoppas den visar sig omöjlig att klocka.

Upp till 50% vid flertrådsutförande... (!)

Permalänk
Medlem

Hmm, jag som köpte en q9450 och ett Gigabyte GA-X48-DS5 iX48 för två månader sen. Jag liksom flera trodde dessa prollar skulle bli BETYDLIGT dyrare än dessa preliminära priser.

Om dessa priser stämmer och den gör sig bra i tester så får väll sambon ta min prolle och mobo och jag köper en "nålen"

Va är det för gnäll om att man x58 eventuellt bara stöder DDR3 och att dom är så MYCKET dyrare. Jag kan nog inte hålla med med det. Men dyrt/billigt är väll objectivt antar jag.

( OCZ Platinum XTC 2x1024MB (tot. 2048MB) DDR3 PC3-10666 1333MHz

1 040:- ) Bara ett exempel från www.datorbutiken.com

Nahlen 2.66Ghz, x58 mobo, 4GB DDR3, 4870 x2. Kanske blir gött till vintern.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Dessa DDR3 minnen ser bra ut till det priset.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336167
Det var inte längesen DDR2 också kostade en hel del.

Men jag tror nog DDR3 priserna kommer sänkas till lanseringen av Nehalem.

Permalänk
Avstängd

Priset speglar förmodligen prestandan och konkurrensen. De kan inte sälja Nehalem så mycket dyrare än Phenom (Deneb) eftersom dessa processorer är så likvärdiga

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Ja till våren blir det nog en blomma med en x58-moderbräda, priset på DDR3 kommer garanterat att sänkas till våren i och med att det kommer att öka i försäljning / tillverkning om nu x58 är "DDR3 only".

Detta är inget att klaga över eftersom priset kommer att minska samtidigt som vi kommer kunna köpa betydligt bättre minnen. Vi går dessutom vidare i utvecklingen vilket ger företag möjlighet att utveckla ännu bättre DDR3 minnen men även att börja sikta på nästa steg i utvecklingen.

Detta går långsamt idag, gissningsvis eftersom det bara är de med stor plånbok som har råd att köpa de DDR3 minnen som presterar bra.

Visst de minnen som det finns exempel på i tråden har ett ok pris även om du får dubbla mängden gigabyte för det priset om du köper DDR2 6400 som är den billigaste DDR2 typen. Fast jag tvivlar lite på hur bra latencyn egentligen är på de minnen som finns postade i tråden eller t.ex.

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2048TWXD3...

Visserligen så verkar DDR3 ha väldigt höga latencys och det kanske inte är ett hinder så som det verkar, det är trots allt inte DDR2 utan en nyare teknik men jag har ingen erfarenhet av DDR3 så jag har ingen aning ^^. Dock så kan jag ändå misstänka att de minnen som vi har visat exempel på är en aning sämre än vad de behöver vara när dessa minnen i betydligt högre frekvens kan ha bättre om än marginellt bättre latency.

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2048TWXD3...

//

Nisse

Visa signatur

Här är internet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisse161
Ja till våren blir det nog en blomma med en x58-moderbräda, priset på DDR3 kommer garanterat att sänkas till våren i och med att det kommer att öka i försäljning / tillverkning om nu x58 är "DDR3 only".

Vad då till våren? Läs nyheten - först andra halvan av 2009 (dvs tidigast Juni)

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Vad då till våren? Läs nyheten - först andra halvan av 2009 (dvs tidigast Juni)

Är du hög?
"Nästa processor-arkitektur från Intel kommer att lanseras i slutet av året"

Vi snackar Bloomfield här, inte Lynnfield.

Permalänk
Medlem

två ord herr pingvin, läs nyheten

Fin kommentar Frixos, man kan ju undra ^^

//

Nisse

Visa signatur

Här är internet.

Permalänk
Medlem

2.66 ghz helt ok pris blir 1 sådan eller amd ddr3

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Det här sätter grillor i skallen på mig. Jag som i stort sett bestämt mig för att INTE vänta på Nehalem... Men kanske ändå, dådå.

Visa signatur

Har bytt dator, orkar inte skriva in allt här just nu.

Permalänk
Medlem

Dock sägs ju moderkorten bli obscent dyra istället, de är tydligen mer eller mindre tvungna att använda 8-lagers pcb pga trekanalig minnesstyrenhet och ännu värre lär det bli om det ska sitta en SLi-krets på varje moderkort också.

Men, nog är jag lockad att investera i en budget-Bloomfield, särskilt som jag stod över Penryn-Quad till förmån för den mer klockvänliga E-serien. Nu känns det beslutet bara bättre och bättre eftersom generationsskiftet ser ut att gå så snabbt, särskilt som moderkortet bara kostade 350Kr(Komplett-Fynd). Tyvärr är minnena ett aber att köpa nytt, men 2x2GB-stickorna åker såklart in i servern tillsammans med Wolfdalen.

Det känns som om Bloomfield nästan redan sitter i burken

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Få se om jag förstått det rätt här...

Detta med två sockets börjar bli mer och mer logiskt. Man får helt enkelt välja mellan två helt olika system som båda sträcker sig över stora prisskillnader (Bloomfield dyrare, men troligen överlappar dom).

LGA1366 har en nordbrygga (X58) som ansluts till CPU via QPI.
LGA1160 har hela nordbryggan inbyggd i CPUn och behöver därför inte något så snabbt som QPI och klarar sig därför med gamla FSB.

Två helt olika världar som inte går att kombinera. Den första är mer flexibel med utbytbar nordbrygga och med QPI klarar den framtida eventuella multisockets med octacores.
Den andra är inte lika lätt att uppgradera då man får nöja sig med vad som redan finns i CPUn, men är mycket billigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Få se om jag förstått det rätt här...

Detta med två sockets börjar bli mer och mer logiskt. Man får helt enkelt välja mellan två helt olika system som båda sträcker sig över stora prisskillnader (Bloomfield dyrare, men troligen överlappar dom).

LGA1366 har en nordbrygga (X58) som ansluts till CPU via QPI.
LGA1160 har hela nordbryggan inbyggd i CPUn och behöver därför inte något så snabbt som QPI och klarar sig därför med gamla FSB.

Två helt olika världar som inte går att kombinera. Den första är mer flexibel med utbytbar nordbrygga och med QPI klarar den framtida eventuella multisockets med octacores.
Den andra är inte lika lätt att uppgradera då man får nöja sig med vad som redan finns i CPUn, men är mycket billigare.

LGA1160 använder sig utav PCI-e (så processorn kommunicerar direkt med grafikkortet, eller hur det var) och har tagit bort nordbryggan, det e vad jag vet om den ;P

Permalänk
Medlem

Ja, och kommer mycket senare. Moderkorten lär ju bli mycket billigare också eftersom det inte kommer att behövas lika dyr pcb.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Priset speglar förmodligen prestandan och konkurrensen. De kan inte sälja Nehalem så mycket dyrare än Phenom (Deneb) eftersom dessa processorer är så likvärdiga

1. Självklart prissätts processorerna efter vilken konkurrens de har.
2. De är inte lika prestandamässigt.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

5900 Spänn för den absoluta toppmodellen är ju inte så väldans dyrt ändå, om man jämför med 10-12k som Core 2 Extreme-modellerna kostade när de var nya på marknaden, fast med sedvanlig svensk skattelag så blir det väl tusingar extra ändå :/

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
5900 Spänn för den absoluta toppmodellen är ju inte så väldans dyrt ändå, om man jämför med 10-12k som Core 2 Extreme-modellerna kostade när de var nya på marknaden, fast med sedvanlig svensk skattelag så blir det väl tusingar extra ändå :/

Om du tror du kommer få toppmodellen för 5900, ja då... Lägg till 25% i skatt, o så lite extra på frakt, och så lite extra så butikerna tjänar något på o sälja processorn, där har du priset. Även om du åker till USA får du den inte 5900 då dem även har skatt där, även om den inte e lika hög.

Permalänk
Medlem

Knäckefrågan blir då vad ett moderkort till Bloomfield kommer kosta. Ligger de en liten bit under 2000kr så kan det helt klart vara värt att vänta...

Permalänk
Inaktiv

Topp-modellen lär kosta minst 8000 spänn.

2,66GHz-varianten verkar lite intressant dock
nånstanns 2000kr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
en q6600 på 3,6 ghz presterar troligen detsamma som 2,66 ghz modellen, men kostar ca 1500:- i dagsläget...och man behöver inte kasta ut massa pengar på överprisat X58 och nehalem...

Samtidigt som man inte vet om X58 kommer att stödja DDR2 vilket gör saken värre då jag vill absolut inte ha DDR3 som gör ingen skillnad alls...

Hur mkt prestanda behöver egentligen en vardagssvennson haha...=)

om den klockar bra så kan man göra jämförelsen "en q6600 på 3,6ghz mot 3,6ghz nehalem"

Tänkte köpa en q9300 men nu så vart det just bäst att vänta.
"Den som väntar på något gott väntar alltid för länge"

Om det kommer en nyhet sedan med att moderkorten kostar 3000 så är min väntan förgäves :/

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Såg att någon som undrade angående DDR3 så kommer tyvärr alla Nehalem bord endast att stödja DDR3.
Alså inget DDR2 stöd på chipset nivå. (Gäller alla chipset.)

Det ända som man kan hoppas på är att Asus/Gigabyte/Foxconn osv modifierar chipseten till att södja DDR2 också.

Gör dem inte det så finns det ingen chans.

Har du funderat på ett moderkort från Intel så är DDR2 att glömma då dem inte modifierar sina egna chipset.

Permalänk
Medlem

Eftersom minneskontrollen sitter i prollen (som AMD har haft ett bra tag nu) på Bloomfield så kommer man snällt få hålla sig till DDR3... Det har ingenting med moderkortet att göra längre. Om Intel gör en Nehalem processor med inbyggd DDR2 minneskontroller så kan man få DDR2 med Nehalem struktur, men då kommer den heta något annat än Bloomfield iaf.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |