EU anklagar Intel för smutsiga affärer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Vet du varför de införde HT ? Alltså varför den fyllde en funktion?
Det är ju en fullösning just för att den var så extremt dålig (tog så himla lång tid och växla trådar) så då kunde man lika gärna lägga in en fix där så processorn slapp och vänta så länge.

Nej processorn spelar inte alls speciellt stor roll och även som processorn flaskar så är det inget man märker så där direkt i spel, det viktigaste i spel är flyt, det får inte finnas något som stoppar upp maskineriet. Om flaskhalsen sitter i processorn så blir det ändå en mycket mjuk inbromsning. Processorn sitter längst ut i ena kanten (om man kan uttrycka det så) på den väg som går mellan minne eller mellan GPU på intel. Det påverkar liksom inget annat på det viset att andra saker plötsligt får vänta, datorn blir bara något långsammare.

Jämför det med en cache miss. Istället för att hitta minne på runt 15 klockcykler så kan det dra iväg till över 250, och är det kö så får den vänta till annat är färdigt.

När man märker om processorn är långsammare är mest vid ett arbete som tar lång tid, är processorintensivt och man tar tiden. Men vid vanligt användande vid en dator så är det mycket svårt och veta om du sitter på en processor som kör i 2GHz eller 4GHz så länge alla andra delar går i lika fort.

Say no more..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
http://www.gunnarsson.biz/bbb/images/smiles/bicycle.gif
Say no more..

Du får gärna förklara mer tekniskt så man förstår vad du menar och hur det går till när du märker något. du vet man berättar varför. En dator är mycket mer än MHz på processorn.

Fråga:
Om du kör windows och använder datorn som man brukar idag, surfar, ser någon film, hör på radio, chattar och så vidare.
Vilken processor skulle du välja mellan en tvåkärnig där varje kärna låg på 1,5 GHz eller en enkärnig där den enda kärnan låg på 4 GHz ?
Du kan säkert gissa vilken av dessa som skulle vinna i princip alla tester, i de flesta tester skulle den förmodligen krossa den tvåkärniga

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Du får gärna förklara mer tekniskt så man förstår vad du menar och hur det går till när du märker något. du vet man berättar varför. En dator är mycket mer än MHz på processorn.

Fråga:
Om du kör windows och använder datorn som man brukar idag, surfar, ser någon film, hör på radio, chattar och så vidare.
Vilken processor skulle du välja mellan en tvåkärnig där varje kärna låg på 1,5 GHz eller en enkärnig där den enda kärnan låg på 4 GHz ?
Du kan säkert gissa vilken av dessa som skulle vinna i princip alla tester, i de flesta tester skulle den förmodligen krossa den tvåkärniga

Eftersom du uppenbarligen lider av stora läs/förståelsesvårigheter så gör jag ett undantag och upprepar mej:
"Jag märker personligen också prestandaboost i spel när jag kör upp min CPU i 3.0GHz istället för ordinarie 2,6GHz.."
"Gissningsvis ökar fps i CSS med 5-10 fps när prollen klockats upp, i 3DMark 05 gör det 700-1000 poäng."
Det rent tekniska mumbojumbot har ingen större relevans för mej eller andra vanliga användare, det är om och hur pass bra sakerna fungerar i realiteten som är det primära..
Köper du en bil t.ex så frågar du med stor sannolikhet inte efter kamvinkel och ventilstorlek, det är om den startar och fungerar att köra med som är intressant.

Angående din obstinata och allmänt korkade "fråga" så gör jag inget undantag, det vore helt klart under min värdighet. Jag blir faktiskt lite fundersam över att jag ens svarar något alls, men å andra sidan har jag alltid varit lite svag för de i samhället som har det svårt på ett eller annat sätt. Man brukar prata om att en del personer har en skruv lös, men här känns det mera som ett helt skruvsortiment, om inte ett komplett bultfack.

*Edit*
OM nu AMD's plattform skulle vara så överjävligt extremt bra, kan du då förklara för mej och andra "okunniga" varför inget AMD-system finns med på Futuremarks top10, eller ens bland de 17 bästa (Hela förstasidan i min webbläsare) i t.ex PC-Mark Vantage?

Tycker du inte själv att det är besynnerligt att intelsystem har alla topplaceringar där med tanke på allt tekniskt mumbojumbo AMD har i sina plattformar enligt dej?

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
OM nu AMD's plattform skulle vara så överjävligt extremt bra

Du kanske skall lära dig läsa bättre?
AMD har sina fördelar och Intel har sina.

Vid spel är det absolut viktigaste jämnhet.

Du kan ha ett spel som kör i 290 FPS men om detta spel har en flaskhals så det plötsligt stoppar upp i 0,1 sekund så spelar det ingen roll, du märker ett hack i spelet men du har fantastiska prestanda.
Jämför det med en processor som BARA har 29 FPS men de är perfekt jämnhet, alla bilder kommer med exakt samma differens i tid. Även om det ena spelet är 10 gånger snabbare än det andra så kommer ändå det långsamma ge en mer behaglig spelupplevelse.

Vid spelande så handlar allt som flyt.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Du kanske skall lära dig läsa bättre?
AMD har sina fördelar och Intel har sina.

Vid spel är det absolut viktigaste jämnhet.

Du kan ha ett spel som kör i 290 FPS men om detta spel har en flaskhals så det plötsligt stoppar upp i 0,1 sekund så spelar det ingen roll, du märker ett hack i spelet men du har fantastiska prestanda.
Jämför det med en processor som BARA har 29 FPS men de är perfekt jämnhet, alla bilder kommer med exakt samma differens i tid. Även om det ena spelet är 10 gånger snabbare än det andra så kommer ändå det långsamma ge en mer behaglig spelupplevelse.

Vid spelande så handlar allt som flyt.

Tröttnar du aldrig på att göra dej till åtlöje?
Det där är liksom totalt irrelevanta nördfakta som inte har någon som helst betydelse..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Tröttnar du aldrig på att göra dej till åtlöje?
Det där är liksom totalt irrelevanta nördfakta som inte har någon som helst betydelse..

Har du hört det där med att "när orden tar slut så tar nävarna vid".

Antingen så kan du förklara så man förstår eller så vet du inte. Om jag gör mig till åtlöje eller inte skiter jag fullständigt i, det finns alltid människor som är blinda för kunskap. Testa politiska diskussioner så får du se

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
.... Om jag gör mig till åtlöje eller inte skiter jag fullständigt i.....

Det är det nog inte många som lyckats undgå att se, det är ju inte bara på det här forumet du yrar.. Jag antar att du och din namne på NH är samma person också.
Förklara nu på vilket vis vanligt folk med vanliga datorer i praktiken eller ännu hellre för klockfolk skulle ha för glädje av en AMD-rigg istället för en intel.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Det är det nog inte många som lyckats undgå att se, det är ju inte bara på det här forumet du yrar.. Jag antar att du och din namne på NH är samma person också.

stämmer bra, har försökt och lägga ut teserna på en del ställer för att se om det är någon som kan förklara tekniskt att det är fel. än så länge har ingen lyckats, en del kör din stil. du vet man börjar kalla mig en del dumma saker men det är snarare ett bevis för att man har rätt.

kan någon förklara tekniskt att jag har fel och det är en logisk förklaring som stämmer med tekniken så köper jag det rakt av.

det finns ställen på nätet som håller mycket hög nivå kunskapsmässigt, där borde du läsa lite. det är människor som ifrågasätter tester och har baskunskaper som de kan använda för att förstå vad som testas. även så förstår de om tester är ensidiga och bara tar med starka sidor från en och svaga från en annan. dessutom kan de läsa

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Förklara nu på vilket vis vanligt folk med vanliga datorer i praktiken skulle ha för glädje av en AMD-rigg istället för en intel.

Bristen på flaskhalsar vilket ger en jämnare gång.

Intel är bäst när det gäller processorintensiva applikationer som inte använder så mycket minne.
AMD är bäst när det är mycket kommunikation med annan hårdvara desto mer trådhantering desto mer går fördelen över till AMD.

Testar du processorprestanda så vinner vanligen intel, den har som bekant högre frekvens vilket spelar mycket stor roll
Testar du GPU så testar du något annat
Testar du hela datorn så måste du just ta med hela datorn och det är hela datorn som spelar roll för användaren

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
stämmer bra, har försökt och lägga ut teserna på en del ställer för att se om det är någon som kan förklara tekniskt att det är fel. än så länge har ingen lyckats, en del kör din stil. du vet man börjar kalla mig en del dumma saker men det är snarare ett bevis för att man har rätt.

kan någon förklara tekniskt att jag har fel och det är en logisk förklaring som stämmer med tekniken så köper jag det rakt av.

det finns ställen på nätet som håller mycket hög nivå kunskapsmässigt, där borde du läsa lite. det är människor som ifrågasätter tester och har baskunskaper som de kan använda för att förstå vad som testas. även så förstår de om tester är ensidiga och bara tar med starka sidor från en och svaga från en annan. dessutom kan de läsa

Hör nu unge Herr C++-wannabeeprogramerare, att en sak är bra teoretiskt bestämmer inte per automatik att det fungerar eller har något som helst praktiskt användningsområde i realiteten.
Har du hört talas om Titanic t.ex?? Världens mest osänkbara skepp som sjönk som en sten på sin jungfruresa?
Lägg nu ner diskussionen, för varken du eller jag kommer någon vart med den.
Lämpligt tillfälle att ta upp den igen kan företrädelsevis vara den dag AMD-systemen börjar hamna på top10 i PC-Mark Vantage eller så..

*Edit*
Upplysningsvis så testar PC-Mark Vantage hela systemet, men ditt kommande program (I C++) lär väl kanske bli mer omfattande?

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
*Edit*
Upplysningsvis så testar PC-Mark Vantage hela systemet, men ditt kommande program (I C++) lär väl kanske bli mer omfattande?

Ursäkta min kaxighet här, men när du ser det så skall du få en uppgift. Uppgiften är och hitta smartare kod ;). Du får dock hålla dig i någon vecka (kanske två) innan jag kan visa en beta.

Du vet inte vad PC-Mark Vantage testar för du har inte sett koden

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Ursäkta min kaxighet här, men när du ser det så skall du få en uppgift. Uppgiften är och hitta smartare kod ;). Du får dock hålla dig i någon vecka (kanske två) innan jag kan visa en beta.

Jag har i motsats till dej aldrig utgett mej för att kunna programmera öht.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

Tycker utvecklingen av intells prollar har varit utmärkt de senaste åren. Tycker de använder sin storlek helt rätt. De är billiga och har mycket att erbjuda=)