Danskar visar upp processorkylare med flytande metall

Permalänk
Medlem

det finns faktiskt två anledningar varför man har kommit på denna produkt,

1. det låter ju förbannat häftigt och lockande när det är flytande METALL som verkar i produkten, istället för t ex vatten, så därför köper man den istället för någon vanlig heatpipe-kylfläns, vilket ger pengar till deras företag

2. i teorin skulle det fungera bättre med metall då metall leder (värme)energi mycket bättre än de allra flesta medium (fysik, vilket många här har visat med felaktiga värmekapacitetsuträkningar).

om den är billig och visar sig vara bättre än vanliga heatpipes så lär ju denna kylfläns sälja som smör ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Det finns något som heter frosteffekt (vet inte exakt vart jag läste/hörde det). Ju mer det blåser och ju högre luftfuktigheten är desto kallare blir det. Om man har en temperatur på säg 20c grader och det blåser 20m/s med 30% luftfuktighet då blir det kanske 16-17c grader.

Shit! (Folk kommer hugga dig i småbitar!) :S

Temperaturen är densamma, men det känns kallare due to teh vindkyleffekt.
Det är därför som de tuffaste överklockarna sitter på atlantångare och klockar!

Ontopic:

Denna kylare kommer tyvärr inte tillföra något vidare åtråvärt på kylningsmarknaden.. :\ , inte för mig iaf som har 'modulär' vattenkylning som slår detta med hästlängder.

Kul att danskarna kan göra mer än att dricka öl och äta korv iaf!

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walp
Shit! (Folk kommer hugga dig i småbitar!) :S

Temperaturen är densamma, men det känns kallare due to teh vindkyleffekt.
Det är därför som de tuffaste överklockarna sitter på atlantångare och klockar!

Humm, jag protesterar nog där, jag har också för mig att vind faktiskt sänker temperaturen... t.ex. en metallstång som står i mitten av ett vindstilla rum med en lufttemperatur på 21c blir 21c till slut, men om det blåser i rummet (men luften fortfarande är 21c) blir den kallare. Temperaturen i Luften må vara densamma men prylen det blåser på påverkas väl iallafall och blir kallare?

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphexan
Humm, jag protesterar nog där, jag har också för mig att vind faktiskt sänker temperaturen... t.ex. en metallstång som står i mitten av ett vindstilla rum med en lufttemperatur på 21c blir 21c till slut, men om det blåser i rummet (men luften fortfarande är 21c) blir den kallare. Temperaturen i Luften må vara densamma men prylen det blåser på påverkas väl iallafall och blir kallare?

NEIN! Das ist verboten!! (Das alter termodynamische lagen!!11)

Om detta funkade så skulle man kunna bygga en enkel tidsmaskin och evighetsmaskin av en x286:a och en rostig Atlantångare med skovelhjul.

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Det är som walp säger. Dock gör påtvingad konvektion att prylen kyls snabbare (Anledningen till att vi har fläktar på kylflänsarna, större delta T).

Permalänk
Medlem

Många som hellre läser forum är sina fysikböcker i den här tråden

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Ser fram emot en recension här på swec

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphexan
Humm, jag protesterar nog där, jag har också för mig att vind faktiskt sänker temperaturen... t.ex. en metallstång som står i mitten av ett vindstilla rum med en lufttemperatur på 21c blir 21c till slut, men om det blåser i rummet (men luften fortfarande är 21c) blir den kallare. Temperaturen i Luften må vara densamma men prylen det blåser på påverkas väl iallafall och blir kallare?

Aja baja. Inte hoppa till bekväma slutsatser utan att ha lite kött på benen nu. Visst blir saker snabbare avkylda när ett kallt medie i gasform passerar med hög hastighet, men energi kan inte försvinna och inte skapas. Vind hjälper alltså till att sänka temperaturen, men endast tidsmässigt. Det går alltså fortare att kyla av en pryl i en kall vindtunnel som exempel. Vind kan dock aldrig sänka temperaturen på ett objekt till en kallare grad än temperaturen på luften som strömmar förbi.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphexan
Humm, jag protesterar nog där, jag har också för mig att vind faktiskt sänker temperaturen... t.ex. en metallstång som står i mitten av ett vindstilla rum med en lufttemperatur på 21c blir 21c till slut, men om det blåser i rummet (men luften fortfarande är 21c) blir den kallare. Temperaturen i Luften må vara densamma men prylen det blåser på påverkas väl iallafall och blir kallare?

Nej.
Men om stången hade varit varm hade den kylts ner mycket fortare om luften hade hög fuktighet däremot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Vattenånga stiger och när den kyls ner så rinner det ner igen vilket skapar ett naturligt flöde. Jag står fast vid att det är en pump.

Det handlar inte om vattenånga som stiger och vatten som rinner. Heatpipes funkar utmärkt uppochnerpå!

Det handlar om kapillärkraft i det porösa materialet i innerväggarna i heatpipesen. Man kan se det som en mycket liten passiv pump/kompressor om man vill.

Tänk dej toapapper eller nått. om man blöter ner en bit toapapper så transporteras vattnet av kapillärkraften. fungerar även nerifrån och upp. Tänk dej sedan det längs väggarna innuti ett rör. Tänk dej sedan att ena änden av röret värms upp så att vattnet kokar i ena änden och att vattnet kondenseras i den kalla änden och dras in i de porösa innerväggarna. Det handlar om tryck, inte om gravitation

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walp
NEIN! Das ist verboten!! (Das alter termodynamische lagen!!11)

Om detta funkade så skulle man kunna bygga en enkel tidsmaskin och evighetsmaskin av en x286:a och en rostig Atlantångare med skovelhjul.

Ah, nu har jag forskat mig vidare inom ämnet så smått och såg att ja såklart hade fel. ^^ Men hittade också boken&anteckningarna som förvirrade mig, luddiga fysiklektioner i åttan.

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphexan
Ah, nu har jag forskat mig vidare inom ämnet så smått och såg att ja såklart hade fel. ^^ Men hittade också boken&anteckningarna som förvirrade mig, luddiga fysiklektioner i åttan.

Ni har säkert rätt men kan ni förklara följande omluft i rörelse?

På en tidigare arbetsplats hade vi en luftkompressor med tillhörande lufttank som vi tömde en gång i veckan ungefär för att bli av med vatten som bildades i tanken. En bottenventil med en liten slangstum på släppte ut det hela. I början med fullt flås som sedan avtog mer och mer tills det blev helt stopp i ventilen. En ispropp bildades som av omgivningstemperaturen smälte vilket gjorde att luften åter igen började strömma. Som jag minns det blev det en ispropp men helt säkert avstannade tömningen för att av sig själv starta igen. Ja jag har svårt att inte tillskriva detta fenomen kyleffekt.

Visa signatur

__________________________________________________________
| Fight Spam! Join EuroCAUCE: http://www.euro.cauce.org/ |
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avarell_Dalton
Ni har säkert rätt men kan ni förklara följande omluft i rörelse?

På en tidigare arbetsplats hade vi en luftkompressor med tillhörande lufttank som vi tömde en gång i veckan ungefär för att bli av med vatten som bildades i tanken. En bottenventil med en liten slangstum på släppte ut det hela. I början med fullt flås som sedan avtog mer och mer tills det blev helt stopp i ventilen. En ispropp bildades som av omgivningstemperaturen smälte vilket gjorde att luften åter igen började strömma. Som jag minns det blev det en ispropp men helt säkert avstannade tömningen för att av sig själv starta igen. Ja jag har svårt att inte tillskriva detta fenomen kyleffekt.

Det är tryckförändringen som orsakar kyleffekten.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Det är tryckförändringen som orsakar kyleffekten.

Det är väl just dessa tryckförändringar man utnyttjar i kompressorkylning, eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Någon mer än jag som börjar fundera på om det kan vara gallium i den?

jepp, troligtvis någon galliumförening eller legering

Permalänk
Medlem

Informationsblad från tillverkarna är ofta vinklade. Men denna kylare har några egenskaper som kan göra den intressant om priset är rätt.

Elektromagnetiska pumpar används t.ex. i kärnkraftsverk därför att de kräver mindre underhåll. Däremot återanvänds gamla processorkylare sällan pga nya sockeltyper, ol. Hållbarheten är dock ett viktigt argument i industriella tillämpningar.

Det andra argumentet i deras reklam är att den är ljudlös. Låter som en sanning med modifikation. (Naturligtvis kan Danamics lansera andra modeller som bättre lämpar sig för passiv kylning.) Men bara genom att titta på bilden ser man att aluminiumskivorna sitter alldeles för tätt för effektiv passiv kylning. På siten www.silentpcreview.com har man testat många av dagens topkylare med värmerör genom att använda en Nexus 120 mm fläkt på 12, 9, 7 och 5V. Man kan se att ett skivavstånd på mindre än 3 mm ger betydligt sämre effekt på 5V. De har inte testat kylarna passivt, men en 120 mm Nexus-fläkt på 5V är nästan ljudlös.

Jämför man med en "traditionell" vattenkylning så kan den också lösas "tyst" genom lämplig dimensionering och placering av pump och radiator. Även det låga "brummandet" från vattenpumpen kan dämpas väl med rätt lösning.

Angående värmerör:
Alla värmerör fungerar bäst i vertikalposition med värmekällan underst. Från början tillverkades värmerör som rena kopparrör. Sådana fungerar mycket dåligt icke-vertikalt. Sedan kom man på att ett poröst material på innerväggarna ökar kapilläreffekten och fungerar mycket bättre i andra vinklar. Däremot, spelar det ingen roll att värmerör fungerar sämre icke-vertikalt så länge dessa dimensioneras rätt. På värmerörtillverkarnas hemsidor kan man hitta tabeller som visar hur deras värmerör fungerar i olika vinklar.

Oavsett om processorkylaren använder värmerör, "flytande" metall eller vatten så är avsikten att flytta värmen från "en punkt" till ett annat ställe där man lättare kan avge den till den omgivande luften. Kylarkvalitén avgörs av hur väl man lyckas med detta. Undersök gärna tabellerna på http://www.alphanovatech.com för att se hur kylförmågan av olika kylflänsar påverkas i passiva resp. aktiva tillämpningar. Skillnaden är markant.

Jag har försökt bygga "tysta" datorer i 15 år. Men eftersom datorer med hårddiskar, CD/DVD enheter, fläktar, ol, aldrig är helt ljudlösa har jag lyckats bäst med att välja så tysta delar som möjligt i en "sluten semiaktiv" låda. Att bygga en kraftfull helt ljudlös dator är fortfarande en utopi.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avarell_Dalton
Ni har säkert rätt men kan ni förklara följande omluft i rörelse?

På en tidigare arbetsplats hade vi en luftkompressor med tillhörande lufttank som vi tömde en gång i veckan ungefär för att bli av med vatten som bildades i tanken. En bottenventil med en liten slangstum på släppte ut det hela. I början med fullt flås som sedan avtog mer och mer tills det blev helt stopp i ventilen. En ispropp bildades som av omgivningstemperaturen smälte vilket gjorde att luften åter igen började strömma. Som jag minns det blev det en ispropp men helt säkert avstannade tömningen för att av sig själv starta igen. Ja jag har svårt att inte tillskriva detta fenomen kyleffekt.

Men då har trycktanken ett övertryck på minst åtta, kanske tio atmosfärer i förhållande till rummet, detta ger ett mycket kraftigt tryckfall som man inte kan efterlikna med en vanlig fläkt.

(trycket från en kompressor för tryckluftsverktyg kan vid ovarsam användning penetrerar skinnet i kroppen så du får in luftbubblor i blodet, detta inträffar knappast med din cpu-kylare )

Dessutom, när du komprimerar luft så kraftigt avges stora mängder värme, kompressorer av större klass brukar både kyla luften efter kompression samt kompressorn och dess smörjolja, ändå är arbetstemperaturen inte sällan 60-80 grader. Lite av denna avgivna värme återtas väl när luften återigen expanderar.
Anledningen till kondensvatten är ju att den relativa fuktigheten ökar när luften komprimeras så vattnet fälls ut.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Det är tryckförändringen som orsakar kyleffekten.

Tack för svaret!

Visa signatur

__________________________________________________________
| Fight Spam! Join EuroCAUCE: http://www.euro.cauce.org/ |
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Permalänk
Medlem

Suck, spekulationer spekulationer.
Det är som Thermaltake som hävdar att deras usla V1-Processorkylare är en marknadsledande produkt trots att den nästan blir utslagen av standardkylare.

Löften är en sak, det betyder inte att verkligheten anpassar sig efter dessa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wazzabi
jepp, troligtvis någon galliumförening eller legering

Undrar vad för yta det finns i heatpipsen då det fräter på aluminium.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.