Permalänk
Avstängd

Ni som gick från 2 till 4 kärnor?

Märker ni nån skillnad? jag tycker skillnaden är stor massor av grejor igång inget som går segt längre!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd

Bytte från e e6300 till en q9450 i min esx och när den har mycket att göra så märks det skillnad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Bytte från e e6300 till en q9450 i min esx och när den har mycket att göra så märks det skillnad.

Ok har hört av en del att maninte har nytta av 4 kärnor, men nu så vet jag att det inte är så!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Ok har hört av en del att maninte har nytta av 4 kärnor, men nu så vet jag att det inte är så!

Möjligen är skillnaden något större för amd jämfört med intel. en quad från intel är ju bara två stycken C2D med exakt samma teknik som tidigare. AMD Phenom har en del förbättringar för att minska latenser och är även bättre på att växla mellan trådar förutom att den har två extra kärnor. Phenom har ju satsat hårt på att just vara bra på multitasking och köra flera trådar samtidgit, det är AMD's starka sida. En Quad från intel har fortfarande fokuset att vara så snabb som möjligt på att köra en tråd, den är inte gjord för att växla bra mellan trådar (nehalem är det som skall vara bra på det)

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Vart en riktig skillnad för mig, skulle aldrig byte till en tvåkärnig igen Riktigt drag med Vista x64 och alla applikationer...

Permalänk

Märker inte jättestor skillnad mellan två och fyra kärnor men jag kan säga att jag aldrig går tillbaka till en i alla fall.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Avstängd

Vad säger ni till dom som hävdar att man itne har nytta av en quad då+

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Vad säger ni till dom som hävdar att man itne har nytta av en quad då+

Ett problem är att detta är svårt och mäta, det är mer en upplevelse för användaren.

Jämför man prestandamässigt en högt klockad tvåkärnig med en lågt klockad quad som vinner i de flesta fallen en tvåkärnig mycket stort eftersom det är så få program som drar nytta av flera kärnor. Det är den bilden man matas med hela tiden när man läser tester.

Intel's tvåkärniga är ju klart mest poppulär som spelprocessor, orsaken är att man testar ett spel i låga upplösningar och då kan man få uppfattningen att den processorn är bäst.

Men för att få en bra användarupplevelse så vill man ha en dator som går mjukt, alltså utan små "hack". Att en tvåkärnig kan komprimera en video 30 sekunder snabbare om komprimeringen bara använder en kärna spelar inte speciellt stor roll för användaren såvida man inte gör något annat än att komprimera.

Så fort man börjar diskutera detta så kommer det genast upp ett gäng personer och länkar till massa tester där en "viss" processor vinner. De verkar inte förstå skillnaden mellan vanligt användande och prestandamätningar för ett program

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Ett problem är att detta är svårt och mäta, det är mer en upplevelse för användaren.

Jämför man prestandamässigt en högt klockad tvåkärnig med en lågt klockad quad som vinner i de flesta fallen en tvåkärnig mycket stort eftersom det är så få program som drar nytta av flera kärnor. Det är den bilden man matas med hela tiden när man läser tester.

Intel's tvåkärniga är ju klart mest poppulär som spelprocessor, orsaken är att man testar ett spel i låga upplösningar och då kan man få uppfattningen att den processorn är bäst.

Men för att få en bra användarupplevelse så vill man ha en dator som går mjukt, alltså utan små "hack". Att en tvåkärnig kan komprimera en video 30 sekunder snabbare om komprimeringen bara använder en kärna spelar inte speciellt stor roll för användaren såvida man inte gör något annat än att komprimera.

Så fort man börjar diskutera detta så kommer det genast upp ett gäng personer och länkar till massa tester där en "viss" processor vinner. De verkar inte förstå skillnaden mellan vanligt användande och prestandamätningar för ett program

sant! har hört av två vänner att man inte har nån nytta av quad men har försökt att säga dom att det är rätt gammal kommentar eftersom fler och fler program stödjer fler kärnor!

byte från 5000+ till 9550 och tycker att jag inte märker nån skillnad i spel men när jag har många program igång m.m så flyter det mycket bättre!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
byte från 5000+ till 9550 och tycker att jag inte märker nån skillnad i spel men när jag har många program igång m.m så flyter det mycket bättre!

Japp, om jag jämför själv så hade jag tidigare en Opteron 165 och nu en 9750.

Just nu sitter jag på två stycken skärmar, i den ena har jag utvecklingsmiljö med vmware och i den andra så finns det just nu 12 firefox med flikar i och radio på. Kompilerar jag i vmware så kanske det tar 2 minuter och under tiden kan man sitta och skriva här eller göra något annat. Det märks ingen prestandaförsämring. Det hade knappt varit möjligt med den tidigare

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Japp, om jag jämför själv så hade jag tidigare en Opteron 165 och nu en 9750.

Just nu sitter jag på två stycken skärmar, i den ena har jag utvecklingsmiljö med vmware och i den andra så finns det just nu 12 firefox med flikar i och radio på. Kompilerar jag i vmware så kanske det tar 2 minuter och under tiden kan man sitta och skriva här eller göra något annat. Det märks ingen prestandaförsämring. Det hade knappt varit möjligt med den tidigare

Verkar som man måste testa en 4 kärnig cpu för förstå skillnaden istället för läsa massa diagram hur bra dom 2 kärniga är jämfört med 4 kärnig!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd

Vmware är ett företag som tillverkar en massa olika program, det är inte en applikation i sig

Noterar att herr Gosh uttrycker sig något mer diplomatiskt, det tackar åtminstone jag för.

Permalänk
Avstängd

Jag gick från en E4300 till Q6600,det var rejäl skillnad kan jag säga direkt och nu kan jag folda både cpu och gpu samtidigt utan att det märks:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Jag gick från en E4300 till Q6600,det var rejäl skillnad kan jag säga direkt och nu kan jag folda både cpu och gpu samtidigt utan att det märks:))

Ja folding tar lite prestanda!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

jag ska gå från enkärnigt till 9950 nu och det verkar ju bra det här!
jag gillar att multitaska och nu är det nästan omöjligt i daxsläget. segt att köra typ itunes och firfox samtidigt, good news! tack

Visa signatur

Framgången förföljer envist den väl förberedde! (och turen den skicklige)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chiefen#12
jag ska gå från enkärnigt till 9950 nu och det verkar ju bra det här!
jag gillar att multitaska och nu är det nästan omöjligt i daxsläget. segt att köra typ itunes och firfox samtidigt, good news! tack

Du kommer märka enorm skillnad!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det stora problemet är att program och spel behöver från grunden att vara skrivna för flertrådiga processer. Det är inte dagens program till desktopmarknaden. Det som krävs är att desktop-programmen mer eller mindre apar efter serverprogrammen som är optimerade för flertrådig prestanda.

I de program som kan dra nytta av flera processorer simultant och helt transparent så är prestandavinsten uppenbar. Där kan man också se att en lägre klockad CPU med fler kärnor är effektivare än en enkel med högre frekvens. Det är också detta fenomen som gör att dagens PC-spel inte vinner något på flerkärniga processorer, spelen är helt enkelt inte skrivna som ett flertrådigt program.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Det stora problemet är att program och spel behöver från grunden att vara skrivna för flertrådiga processer. Det är inte dagens program till desktopmarknaden. Det som krävs är att desktop-programmen mer eller mindre apar efter serverprogrammen som är optimerade för flertrådig prestanda.

I de program som kan dra nytta av flera processorer simultant och helt transparent så är prestandavinsten uppenbar. Där kan man också se att en lägre klockad CPU med fler kärnor är effektivare än en enkel med högre frekvens. Det är också detta fenomen som gör att dagens PC-spel inte vinner något på flerkärniga processorer, spelen är helt enkelt inte skrivna som ett flertrådigt program.

Det märks inte att dom inte är skriva för enkeltrådiga processer! funkar kanon med 4 kärnor tycker jag!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Det märks inte att dom inte är skriva för enkeltrådiga processer! funkar kanon med 4 kärnor tycker jag!

Du missförstår mig. Jag pratar om ren prestanda. Klart att spelen funkar alldeles utmärkt med en 4-kärnig processor, inte det jag säger. Jag säger att spelen inte utnyttjar alla kärnorna fullt ut. Jämföra ett spel som World in Conflict med t.ex. Call of Duty 4. World in Conflict utnyttjar faktiskt en fyrkärnig processor i motsats till Call of Duty 4.

I World in Conflict så får du liknande prestanda med en C2Q 6600 i 2,4Ghz som en X6800 i 2,94Ghz. I Call of Duty 4 så är det enbart frekvensen som ger bättre fps oavsett antalet kärnor.

Läs igenom detta testet.

http://www.tomshardware.se/grafikkort/20080519/index.html

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Det stora problemet är att program och spel behöver från grunden att vara skrivna för flertrådiga processer.

Det är faktiskt en hel del program som är skrivna för att nyttja trådar. Förmodligen använder du ett program som är trådat när du skriver här på sweclockers (din browser). Även om ett program inte är trådat så om du startar flera program (flera processer) så växlar operativet mellan dessa. Varje process (läs: applikation) är alltid minst en tråd.

Starta lite olika program som kör. Då börjar man märka att en processor med färre kärnor börjar få problem i jämförelse med en som har fler

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Du missförstår mig. Jag pratar om ren prestanda. Klart att spelen funkar alldeles utmärkt med en 4-kärnig processor, inte det jag säger. Jag säger att spelen inte utnyttjar alla kärnorna fullt ut. Jämföra ett spel som World in Conflict med t.ex. Call of Duty 4. World in Conflict utnyttjar faktiskt en fyrkärnig processor i motsats till Call of Duty 4.

I World in Conflict så får du liknande prestanda med en C2Q 6600 i 2,4Ghz som en X6800 i 2,94Ghz. I Call of Duty 4 så är det enbart frekvensen som ger bättre fps oavsett antalet kärnor.

Läs igenom detta testet.

http://www.tomshardware.se/grafikkort/20080519/index.html

det var inga spel som nyttja båda kärnorna fullt ut på min 5000+ heller! endast windows movie maker gjorde det!
Kanske ska börja spela med min P4 3.0 ghz det är den cpu jag har med högst frekvens!
Använder datorn till massa mer än spela spel och blev förvånad hur en 4 kärnig på 2.2 ghz prestera! så jag kan bara rekommendera 4 kärnigt åt folket!

Intressant test du länka till!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd

Det hade varit intressant om någon som köpt Intel Quad utan att klocka upp den och hur de upplever hastigheten, om det är någon skillnad. Självklart beror det på vad man haft för processor tidigare men om man haft en hyffsad tvåkärnig

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Det hade varit intressant om någon som köpt Intel Quad utan att klocka upp den och hur de upplever hastigheten, om det är någon skillnad. Självklart beror det på vad man haft för processor tidigare men om man haft en hyffsad tvåkärnig

Jo men då finns väl risken att Amd Vs. Intel flammar upp! :/

För Amd behöver man ju inte klocka för att få prestanda....

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd

Bytte från en +6400 till en 9950, men kan tyvärr inte säga om det blev skillnad eller ej, då jag bytte många andra komponenter samtidigt.

Förresten. Jag har hört att XP bara stödjer 2 kärnor, och därför är 4 kärnor onödigt i XP. Någon som vet om detta stämmer?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
det var inga spel som nyttja båda kärnorna fullt ut på min 5000+ heller! endast windows movie maker gjorde det!
Kanske ska börja spela med min P4 3.0 ghz det är den cpu jag har med högst frekvens!
Använder datorn till massa mer än spela spel och blev förvånad hur en 4 kärnig på 2.2 ghz prestera! så jag kan bara rekommendera 4 kärnigt åt folket!

Intressant test du länka till!

Nu missförstår du mig med avsikt.

Självklart handlar det inte in absurdum enbart om frekvens, du som jag som majoriteten här på Swec. vet att en P4 Prescott i 3,6Ghz inte är optimal för att spela spel. Det jag menar är att frekvensen spelar störst roll i dagens moderna processorer. Spelen är INTE optimerade överlag för fler kärnor än en.

Du kan ju själv göra ett test. Testa lira ett par spel, och se om din CPU belastas drygt 90% på alla fyra kärnor vilket det borde göra om det är optimerat för flera kärnor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Det hade varit intressant om någon som köpt Intel Quad utan att klocka upp den och hur de upplever hastigheten, om det är någon skillnad. Självklart beror det på vad man haft för processor tidigare men om man haft en hyffsad tvåkärnig

Ja det hade faktiskt varit intressant, och lite riktiga tester och inte bara "jag tycker att allt flyter mycket bättre nu". Jo det finns människor som blivit symptomfria av sockerpiller också. Placebo.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft nån 2-kärnig processor men gick nyligen från en enkelkärnig Athlon64 (2GHz) till en Phenom 9850 (underklockad till 2GHz). I windows (slösurf osv) är del väl ingen större skillnad men då är ju varken min Athlon64 eller Phenom belastad egentligen. Men när man kör flera tunga processer (kodar film ibland, folding ibland) så är det klart trevligt med 4 kärnor.

I spel har jag märkt lite skillnad också.

I Crysis så segade min Athlon64 ner ganska mycket när det blev mycket fysikeffekter. Men inte på Phenom. Jag körde CPU-testet i Crysis och frameraten droppar verkligen ingenting när det börjar hända saker. Rätt trevligt. Störst skillnad överlag gav dock hoppet från x1900 till 4850 men tack vare min Phenom så får jag iaf aldrig några drops pga många fysikeffekter.

I Gothic3 (sämst kodat spel någonsin iofs) fick jag faktiskt en stor boost just i byarna/städerna. Förmodligen tar AI:n väldigt mycket processorkraft men jag kunde inte direkt se att spelet använde fler kärnor. Jag hade taskmanagern på och då var det bara en kärna som gick i 100%. Stor skillnad var det iaf. Jag hade samma grafikkort och samma inställningar då så det var ingen faktor direkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
I Gothic3 (sämst kodat spel någonsin iofs) fick jag faktiskt en stor boost just i byarna/städerna. Förmodligen tar AI:n väldigt mycket processorkraft men jag kunde inte direkt se att spelet använde fler kärnor. Jag hade taskmanagern på och då var det bara en kärna som gick i 100%. Stor skillnad var det iaf. Jag hade samma grafikkort och samma inställningar då så det var ingen faktor direkt.

Precis, där handlar det mer om att Phenom har en uppdaterad kärna mot gamla Athlon64. Hade spelet varit flertrådigt så hade alla kärnor varit jämt belastade.

Crysis påstås ju vara flertrådigt eller iaf dra nytta av dual- och quad-core vilket kanske gör en viss skillnad. Titta i taskmanangern och se hur kärnorna är belastade i Crysis.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Precis, där handlar det mer om att Phenom har en uppdaterad kärna mot gamla Athlon64. Hade spelet varit flertrådigt så hade alla kärnor varit jämt belastade.

Crysis påstås ju vara flertrådigt eller iaf dra nytta av dual- och quad-core vilket kanske gör en viss skillnad. Titta i taskmanangern och se hur kärnorna är belastade i Crysis.

Nu visste jag redan att Crysis använder flera kärnor men jag kollade i taskmanagern medans jag körde CPU2-testet. Som jag såg gick två kärnor på max, en låg på 50% och den sista låg på kanske 10% eller lägre. Så nog används flera kärnor allt, men att det inte belastas till 100% beror nog på att grafikkortet flaskar en hel del.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Starta lite olika program som kör. Då börjar man märka att en processor med färre kärnor börjar få problem i jämförelse med en som har fler

Jag vet inte vad du har kört för dåliga riggar, men jag har inga problem här just nu med att köra Orthos Blend Stresstest CPU + RAM med 100% belastning på båda kärnorna och ha ett dussin browserfönster öppna samtidigt som jag växlar blixtsnabbt emellan. Startar jag en ny browser startar den också blixtsnabbt. Jag lyssnar på musik och tankar för fullt och har en massa processer som antivirus och brandvägg samt diverse benchmarkingprogram som kollar hårdvaran under stresstesten igång. Allt flyter snabbt och smidigt.

Du har kanske inte tänkt på att en modern processor kan multitaska rätt så bra redan som den är utan att vara flera stycken, och är den dessutom extremt snabb så blir lagget mellan olika apps nästan obefintligt.

Visst skulle en Quad vara snabbare i en app med flera trådar som man kör för fullt, men inte SÅ mycket snabbare. Och vid normala användningsscenarion är vinsten mycket, mycket mindre.

Ni överdriver helt enkelt vinsten med en Quad något ofantligt, även om den såklart är snabbare på en del saker så är det verkligen inte fråga om någon "revolution" med dagens programvara.

Största vinsten med en Quad är som jag ser det att man får mycket högre poäng i 3DMark

edit. btw så när jag kör VNC-skrivbord till min server som är en Core2 _single_-core så belastar X-servern processorn(på servern) med 100%. Ändå går det att använda skrivbordet i stort sett hur bra som helst, det går tom att kompilera program direkt på servern eller redigera bilder i Gimp alldeles utmärkt under en VNC-session. Och det är som sagt med en SINGLE-core Core2.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jag vet inte vad du har kört för dåliga riggar, men jag har inga problem här just nu med att köra Orthos Blend Stresstest CPU + RAM med 100% belastning på båda kärnorna och ha ett dussin browserfönster öppna samtidigt som jag växlar blixtsnabbt emellan. Startar jag en ny browser startar den också blixtsnabbt. Jag lyssnar på musik och tankar för fullt och har en massa processer som antivirus och brandvägg samt diverse benchmarkingprogram som kollar hårdvaran under stresstesten igång. Allt flyter snabbt och smidigt.

Du har kanske inte tänkt på att en modern processor kan multitaska rätt så bra redan som den är utan att vara flera stycken, och är den dessutom extremt snabb så blir lagget mellan olika apps nästan obefintligt.

Visst skulle en Quad vara snabbare i en app med flera trådar som man kör för fullt, men inte SÅ mycket snabbare. Och vid normala användningsscenarion är vinsten mycket, mycket mindre.

Ni överdriver helt enkelt vinsten med en Quad något ofantligt, även om den såklart är snabbare på en del saker så är det verkligen inte fråga om någon "revolution" med dagens programvara.

Största vinsten med en Quad är som jag ser det att man får mycket högre poäng i 3DMark

edit. btw så när jag kör VNC-skrivbord till min server som är en Core2 _single_-core så belastar X-servern processorn(på servern) med 100%. Ändå går det att använda skrivbordet i stort sett hur bra som helst, det går tom att kompilera program direkt på servern eller redigera bilder i Gimp alldeles utmärkt under en VNC-session. Och det är som sagt med en SINGLE-core Core2.

Se där. En objektiv person som faktiskt har testat och förstått att skillnaderna är väldigt små. Enda gången man kan få en markant skillnaden är när man spelar ett CPU-intensivt strategispel likanande World in Conflict, då gör det stor skillnad på en Quad vs. Dual.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt