Seagate och Micron tar fram SSD-standard

Permalänk
Melding Plague

Seagate och Micron tar fram SSD-standard

Världens största tillverkare av hårddiskar och minnesjätten Micron ska tillsammans leda ett utskott inom standardiseringsorganisationen JEDEC för att ta fram en SSD-standard. Målet är att arbeta fram hur dessa minnesbaserade lagringsenheter ska fungera, interagera och bestämma vilka grundläggande specifikationer de bör ha.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

tycker att det är en självklarhet att de ska bli en standard

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimplan
tycker att det är ej självklarhet att de ska bli en standard

Borde det vara, annars kan det bli dumma kompatibilitetsbekymmer.

Permalänk

Hoppas att deras samarbete lyckas, så får vi bättre teknik :D.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Hoppas att deras samarbete lyckas, så får vi bättre teknik :D.

Hm, fast håll inte andan käre vän

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Yeeees, bort med mekaniskt skit, sånt hör hemma på 1800-talet! Ljudlös fetingprestanda är det vi behöver, SSD är the shit!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Borde det vara, annars kan det bli dumma kompatibilitetsbekymmer.

Det behöver inte bli några problem. Dagens HDD och SSD har ju olika egenskaper
men gentemot SATA-kontrollern så är de alla diskar.

Möjligtvis kan man tycka att det föråldrade disktänket med (cyl, sec, head)
numera blivit överflödig och borde ersättas av en helt ny variant för SSD.

Det är på tiden att operativet, precis som en gång boot-disketten ersattes av BIOS,
äntligen hamnar i ett eget flashminne.
Jag har en beställning på OCZ Core 64GB som snart skall ersätta systemdisken.
http://www.hothardware.com/News/OCZ_Core_Series_SSD_Vs_Veloci...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Hedersmedlem

Låter mer som om dom vill fördröja och fördyra i mina öron.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Låter mer som om dom vill fördröja och fördyra i mina öron.

Motivera?

Permalänk

Det kommer nog inte dröja länge innan MBY kommer och förklarar för alla att SSD aldrig helt kommer ersätta de mekaniska diskarna...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Det kommer nog inte dröja länge innan MBY kommer och förklarar för alla att SSD aldrig helt kommer ersätta de mekaniska diskarna...

Du lär få vänta, ty jag har då rakt inte sagt något så dumt. Ack, om folk läste vad man faktiskt skrev?

Det enda jag gjort är att ställa upp en hypotes om hur och när en teknik tar över från en annan. Jag har sagt att när utveckligspotentialen är högre för SSD och den i absoluta mått är större än för hårddisken, då kommer SSD ta över på bred front. Folk verkar tro annat...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Men är inte SATA en standard?

Permalänk

SATA är ett gränssnitt för att kommunicera mellan sydbryggan och enheten. Men sedan så behövs en standard för hur enheten ska vara uppbyggd, t.ex vilken storlek den ska ha (behöver ju inte vara så stor som 3.5 eller 2.5 tum). Och för att förhindra att massa skumma patent uppkommer som hindrar utvecklingen så behöver man också en standard som alla har rätt att använda.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Motivera?

Att dra ut på tiden för att vissa stora tillverkare skall komma ikapp för då har man en ny standard så allt börjar på noll igen.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
SATA är ett gränssnitt för att kommunicera mellan sydbryggan och enheten. Men sedan så behövs en standard för hur enheten ska vara uppbyggd, t.ex vilken storlek den ska ha (behöver ju inte vara så stor som 3.5 eller 2.5 tum). Och för att förhindra att massa skumma patent uppkommer som hindrar utvecklingen så behöver man också en standard som alla har rätt att använda.

det troliga är väl att de håller sig till 2.5", då får man samma standard på bärbara datorer som på stationära datorer och kan få upp produktionsvolymen.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Fast kan hända att de bestämmer sej för att 1.8" är bättre av någon anledning.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Att dra ut på tiden för att vissa stora tillverkare skall komma ikapp för då har man en ny standard så allt börjar på noll igen.

Hur skulle det fördyra det hela då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Fast kan hända att de bestämmer sej för att 1.8" är bättre av någon anledning.

1.8" kommer nog att bli vanligt till datorer av typen eeePC kanske jag ska tillägga. Men jag tror, och hoppas, att 3.5" försvinner. Mindre stationära datorer till folket!

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Hur skulle det fördyra det hela då?

En standard kan göras dyr att tillverka i mindre serier så bara jättarna har råd.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Den här nyheten är också ganska intressant:

http://www.betanews.com/article/Japanese_Korean_researchers_m...

"The NAND flash memory used today in such products as smartphones (including the Apple iPhone), UMPCs and other small notebooks, video game consoles, digital cameras, and solid-state drives (SSDs) are able to function for about ten years on average. However, that lifespan can be dramatically reduced when it's responsible for virtual memory or other similarly demanding tasks.

The new memory, its creators claim, can be programmed or erased more than 100 million times, with current flash memory only able to support around 10,000 total writes."