Nvidia släpper Geforce 9800 för bärbara

Permalänk
Melding Plague

Nvidia släpper Geforce 9800 för bärbara

Nvidia har idag lanserat fem nya prestandagrafikkort för bärbara datorer. Nvidias nya värstingmodell heter Geforce 9800M GTX, och eventuellt kan ta tillbaka den mobila prestandatronen från AMD.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite gäsp på skillnaden...

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

kul att nya mobila grafikkort kommer ut. om det fortsätter såhär kanske det blir en bärbar dator nästa sommar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
Lite gäsp på skillnaden...

Skillnaden beror nog på att chippen inte är riktigt identiska, kanske når olika höga frekvenser och är olika varma. Vem vet.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

värstingen verkar ju vara ett lägre klockat 8800GT. intressant att se hur den presterar. synd bara att gaminglaptops är svindyra och håller bara i någon timme innan batteriet tar slut.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

"Nvidias nya värstingmodellen heter Geforce 9800M GTX, som eventuellt kan ta tillbaka den mobila prestandatronen från AMD."'

Är inte det bästa kortet innan det här ett 8800M GTX?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
"Nvidias nya värstingmodellen heter Geforce 9800M GTX, som eventuellt kan ta tillbaka den mobila prestandatronen från AMD."'

Är inte det bästa kortet innan det här ett 8800M GTX?

Tänkte det jag med, men jag har enormt dålig koll på såna här prylar (gaminglaptops, alltså). Hmm.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
"Nvidias nya värstingmodellen heter Geforce 9800M GTX, som eventuellt kan ta tillbaka den mobila prestandatronen från AMD."'

Är inte det bästa kortet innan det här ett 8800M GTX?

Tycker att det borde bara 8800M GTX eftersom:

http://www.neoseeker.com/news/8446-alienwares-most-powerful-n...

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Även om det inte är något mirakel i utvecklingen, vilket jag personligen inte kräver, så är det ändå roligt att utvecklingen puttrar på. Själv så är jag mer nyfiken på deras budgetkort, för det är ändå de korten som kommer att sitta i fler laptops än de högpresterande. Framförallt måste jag nog helt OT säga att jag är riktigt förtjust i ljudnivån jag kan hålla på min laptop, i kontrast till mitt Xbox 360-liknande reaplan till PC. ^^

Så fram för tysta dedikerade mobila grafikkort som inte kräver att man köper El av självaste Satan AB.

Ännu mer OT så kan jag nämna att min stationära dator mer eller mindre har blivit pensionerad, sånär som att den får utstå alla möjliga sorters plågsamma tester med varierat antal Linuxdistributioner som egentligen mest är nördkul. Den enda gången den inte har gett ut sig ett skärande dödsstjut vid installation av nytt Linux (datorn alltså), är när Ubuntu gjorde entré. Då gav den mest ifrån sig djupa suckar blandade av lätt ångest och samtidigt någon sorts lättnad.

Visa signatur

Musik @ Mig:
suecae.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Tycker att det borde bara 8800M GTX eftersom:

http://www.neoseeker.com/news/8446-alienwares-most-powerful-n...

Mm, senast ATI var med i matchen var väll med sitt mobila X1800XT och idag har dom väll ett hd2600XT som bäst till bärbara.

Aja nog om det Kollar man på specifikationen så ser det bra ut då 8800GT inte är ett dåligt kort, sen får man räkna med lite lägre fps endå då dom bärbara cpuerna halkar efter lite i prestandan.

Permalänk
Medlem

ATI menar särkert att det är deras kraftigaste mobila grafikkort hittils,
då det mobila 8800m gtx är det kraftigaste mobila grafikkortet just nu som jag vet

Permalänk
Medlem

AMD ska ju antagligen komma med ett 3870X2 mobile enligt det jag har läst Stackar nvidia

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

woho! ännu mer värme från lappen då.
Ingen risk att man skulle isåfall börja frysa vid minusgrader.

Dra på ett lir, stoppa in lappen innanför jackan så kan man sitta ute och pimpla på isen i vinter.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
AMD ska ju antagligen komma med ett 3870X2 mobile enligt det jag har läst Stackar nvidia

Stackars den som ska använda den integrerade tangentbordet utan att försöka få brännskador haha

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Någon som vill ha rostade nötter till glassen?

Permalänk

Skillnaden mellan Geforce 9800M GTX och Nvidias förra värstingmodell Geforce 8800M GTX är inte särskilt stor. Geforce 8-modellen har samma klockfrekvenser som 9800M GTX, men har endast 96 shaders. Nvidias nya grafikkort bör därför ge bättre prestanda i moderna spel.

verkar ju inte stämma med det som står... det står ju t.ex. att 8800 har 112 shaders precis som 9800????

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackann
http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-3870.9597...

http://www.nordichardware.se/nyhet,14002.html
2x korten verkar vara rätt stora för att vara i en laptops:P

Tror de sitter i XGP isf.. om du inte vet vad det är så:

http://ati.amd.com/technology/xgp/index.html

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Tror de sitter i XGP isf.. om du inte vet vad det är så:

http://ati.amd.com/technology/xgp/index.html

Hade nästan glömmt bort den tekniken helt

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

XGP finns tydligen i en Fujitsu notebook.

http://www.fujitsu-siemens.com/home/products/notebooks/amilo_...

Den externa lådan verkar hålla ett stationärt 3870. Hoppas detta är något som kommer i framtiden. Vill gärna ha externa grafik kort till bärbara.

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johros
XGP finns tydligen i en Fujitsu notebook.

http://www.fujitsu-siemens.com/home/products/notebooks/amilo_...

Den externa lådan verkar hålla ett stationärt 3870. Hoppas detta är något som kommer i framtiden. Vill gärna ha externa grafik kort till bärbara.

Skulle varit riktigt bra om man skulle kunnat ha en ultraportabel bärbar dator med kylande docknigsstation hemma som clockade upp CPUn och kopplade till de externa grafikkortet

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

8800m GTX har 96 SP´s. Jag har själv dessa i SLI och någon här som nämnde "El av Satan" Vet du vad, i min XPS M1730 som har ett nätagg på 240W så drar stationära bra mycket mer ström än en bärbar

Varm? Njae om ca 70-75 grader är varmt så vette fasen. Dock så har man inte dessa i knät, det är desktop replacements man pratar om. I alla fall med 9800m GTX.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simpledream
Skillnaden mellan Geforce 9800M GTX och Nvidias förra värstingmodell Geforce 8800M GTX är inte särskilt stor. Geforce 8-modellen har samma klockfrekvenser som 9800M GTX, men har endast 96 shaders. Nvidias nya grafikkort bör därför ge bättre prestanda i moderna spel.

verkar ju inte stämma med det som står... det står ju t.ex. att 8800 har 112 shaders precis som 9800????

Jämförelsen mellan 9800 GTX i mobilt utförande är med 8800 GT i stationärt utförande. Dvs namn som indikerar bättre prestanda men specifikationen säger nerklockat gammalt 8800 GT.

9800M GTS är på samma sätt nerklockat 9600 GT i stationärt utförande.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simpledream
Skillnaden mellan Geforce 9800M GTX och Nvidias förra värstingmodell Geforce 8800M GTX är inte särskilt stor. Geforce 8-modellen har samma klockfrekvenser som 9800M GTX, men har endast 96 shaders. Nvidias nya grafikkort bör därför ge bättre prestanda i moderna spel.

verkar ju inte stämma med det som står... det står ju t.ex. att 8800 har 112 shaders precis som 9800????

8800 har samma antal, men inte 8800M

Permalänk

9800M GT har fler shaders än 9800M GTS, kan detta stämma?
För GTS ska väl vara bättre än GT? Klocken är iaf högre på GTS'et

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk

Jag vill ha ett protabelt element för ca 15000-20000kr som vara en timme. Högst upp på önskelistan i jul före sationärt element.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Vill ha...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackann
2x korten verkar vara rätt stora för att vara i en laptops:P

Så verkar inte laptoptillverkare tänka... det är laptopen som är för liten för hårdvaran...
30" laptopar till folket!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=|ZetaXtreme|=-
Jag vill ha ett protabelt element för ca 15000-20000kr som vara en timme. Högst upp på önskelistan i jul före sationärt element.

Tänker folk alls som gnäller på batteritiden?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att det satsas på mobila GPU'er. Jag spelar med min Mac väldigt mycket och visst, jag får tumma en hel del på grafiken och spela med låg skärmupplösning. Jag står i valet om att ha en riktigt bra stationär dator eller nöja mig med lite sämre prestanda och vinna i mobilitet genom att äga en laptop. Just nu vinner mobilitet. Kan dock säga att min nästa dator kommer att bli en renodlad PC. Mac är för dyra med tanke på den prestanda man får. Nu när alienware kommit ut med sin m15x ser jag att för ungefär samma pengar hade jag fått mer prestanda. Eller så blir det en stationär? Gaaaaah, vilka problem man har!

EDIT: rättstavningsnisse var på besök.