Wippies – en ny trådlös community

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur ser det ut i spårningssynpunkt vid eventuella illegala hackförsök mot företags nät? [/B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
[B] Hmm, stackars poliser och piratjägare säger jag bara när detta sprider sig och blir riktigt etablerat så kommer spårning att bli omöjlig

Man får 3 olika trådlösa nätverk: WippiesVOIP (Används inte ännu), WippiesHome (Ditt privata nät som är lösenordsskyddat) och Wippies det publika nätet. När du ansluter till det publika nätet så måste du först logga in med dina användaruppgifter som du sedan tunnlas vidare till en finsk server vilket ger dig en annan IP. Dessa kan sedan spåras tillbaka till den som har gjort det. Så det är inge problem. Du måste även vara medlem och ha en egen box för att kunna logga in. ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tornado1401
De finns 400'000 FON användare...

I världen ja, plus så är det endast i betastadie, skulle tro att det kan bli större än FON då detta är bara inriktad till Norden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av johhh
någon som lyckats få igång sin wippe router bakom en annan router?

Yes! Kolla i wippiesforumet eller ring support, det funkar perfekt. ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
[B] jag kör också bakom annan router. ett måste då det inte finns några som helsta möjligheter för porttillgängligheter för tex servrar på Wippies router.

Du kan öppna några portar... dock genom my.wippies-sidan, tog tid innan jag hitta det också

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Det var så komplicerat att registrera sig för en router så jag fattade inte hur jag skulle göra. Något var tydligen fel och sen stod det att jag bodde i Finland. Sen funkar ju inte Homeboxen som modem till cable utan bara ADSL så jag la ner registreringen. Hann dock få ett e-post konto.

Funkar till kabel också. ^^ LAN4 funkar som en WAN-port.

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa en sån.... kan vara kul och ha tillgång till wifi i stan och lite överallt

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

WIPPIES

Kör just nu ett kul projekt med Wippies, kör en Mobil HotSpot med en wippies router i bilen kopplad mot 3G (sponsrat)
kolla gärna www.motormaniac.se för bilder
eller www.prylparadiset.se

Som svar på att köra en wippies router bakom en befintlig så kopplar du din befintliga router tipp port 4 på wippies routern och ansluter till wippies routern går in på 192.168.0.1 väljer nätinställningar och DHCP Uplink så ska det fungera, det är en del som haft problem och trott att man behövt adsl för att få HomeBoxen att fungera, men som sagt det finns möjlighet till upplänkning mm, plus att den har stöd för Huawei usb 3G dongel (som jag kör på min Mobile HotSpot

Visa signatur

In Real Life as In Dreams everything isnt allways as it seems

Permalänk

Wippies = Bullshit?

Fick min idag och är jätte missnöjd med den.

Har den WDS support?
Vad stöder det 24/54mbit på?
Varför är det en 3G station i den?
Varför ser den exakt ut som BeWan iBox (bort ser färg/port placeringar?
Vadå "Automatisk tillämpad brandvägg"? Jag vill ha min NAT!
Varför stör den så i helsike min trådlösa TV sändning (för den är den enda wlan apparaten som någon sin har gjort det)?

Som jag förstår det så är man gissla till Wippies i 3 år (det förstod jag att det var en hacke när den var gratis och skulle inte störa mig om den skulle funka som en vanlig Wlan Adsl Modem), andra användare stör inte min hastighet (om det är 20st som tittar på youtube på sammagång då?). Som jag har förståt så är den PnP och hyperintelligent men min bullshit varning blinkar.

Vad är det för specs på den? Det står inget om det.

Åker på posten på måndag tillbaka.

EDIT

Tittade lite mer på forumet om portar, kan man öppna endast 3 portar? Eller blir de "automatiskt tillämpade"?
Link: http://www.bewan.com/resident.php?page=resident&parm1=intro <--- Wippies Replica

Visa signatur

Ingenting är omöjligt, det är bara svårare.

Permalänk
Medlem

Bitter?

WDS support kommer om en vecka, då kan jag använda deras lilla box (wifibox) som antenn

Vad stöder det 24/54mbit på?

Svar: adsl modemet stöder 24 mbit och 54 mbit trådlöst.

Varför är det en 3G station i den?

Svar: Vad menar du här? Du kan koppla ett usb modem till den, kan ta med den till sommar stugan eller båten...det är dessutom många som bara har usb modem som sin internet uppkoppling.

Varför ser den exakt ut som BeWan iBox (bort ser färg/port placeringar?)

Svar: För att det är Bewan som gjort den...

Vadå "Automatisk tillämpad brandvägg"? Jag vill ha min NAT!

Svar: NAT har du med Homeboxen!!! inte med wifiboxen...

Varför stör den så i helsike min trådlösa TV sändning (för den är den enda wlan apparaten som någon sin har gjort det)?

Svar: Ändra radio kanalerna på ditt trådlösa nätverk till ngt som inte är standard!

Som jag förstår det så är man gissla till Wippies i 3 år (det förstod jag att det var en hacke när den var gratis och skulle inte störa mig om den skulle funka som en vanlig Wlan Adsl Modem), andra användare stör inte min hastighet (om det är 20st som tittar på youtube på sammagång då?).

Svar:Boxen prioriterar alltid ditt privata nätverk 100%, du får alltid den kapacitet som du behöver.

Som jag har förståt så är den PnP och hyperintelligent men min bullshit varning blinkar.

Svar: Boxen är definitivt mer intelligent än dig, idiot lampan lyser röd!

Vad är det för specs på den? Det står inget om det.

här är specs...http://oskaar.wippiespace.com/Homebox%20spec/

Permalänk

Har växlat några e-mail med dem.
- Ingen WDS support. Det är en helt annan produkt de säljer.
- Det står på svenska det stöder 54mbit adsl/2/2+ på engelska 24mbit adsl/2/2+
- Stryk 3G stationen. Kollade fel.
- Läste på nyheten här att "tillverkare okänd" men de skull väl kunnat använda lite mer fantasi xD
- NAT finns på deras hemsida man får konfigurera 3 portar/ip 2 ip med fixed portar
- Prövat byta mellan alla kanaler men det stör ändå. Lösning: Satte en heltäckt ESD påse på antennen.
- Nå det är ju bra att de har gjort så att min anslutning får första prioretet.
- Jo fick en länk av dem, men di hade mera info.

Visa signatur

Ingenting är omöjligt, det är bara svårare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n00bl0r14n
Har växlat några e-mail med dem.
- Ingen WDS support. Det är en helt annan produkt de säljer.
- Det står på svenska det stöder 54mbit adsl/2/2+ på engelska 24mbit adsl/2/2+
- Stryk 3G stationen. Kollade fel.
- Läste på nyheten här att "tillverkare okänd" men de skull väl kunnat använda lite mer fantasi xD
- NAT finns på deras hemsida man får konfigurera 3 portar/ip 2 ip med fixed portar
- Prövat byta mellan alla kanaler men det stör ändå. Lösning: Satte en heltäckt ESD påse på antennen.
- Nå det är ju bra att de har gjort så att min anslutning får första prioretet.
- Jo fick en länk av dem, men di hade mera info.

WDS kommer komma, förhoppningsvis snart, finns redan för någon mysko GRÅ homebox (http://forum.wippies.com/index.php/topic,1724.0.html)... dock finns inte att beställa, får väl hålla tummarna att det kommer snart till Svarta också

Ehh? Står vad jag kan se att adsl är för 24mbit, 54mbit är för trådlösa

Hehe, ahh dom kan ju inte ha undersökt så nära på boxen. För på undersidan av den så står det typ company name: BeWan xD

Vet också att det är lite illa med portöppningen, dom säger att dom jobbar på det just nu i alla fall, är ju beta så lite sånt får man ju tag ;). Kör med miniUPnP för tillfället som finns länkat på deras wiki, funkar kalas för att öppna portar! Check that out!

Mysko med din TV att du inte haft samma problem med någon annan. För wifi så kör alla på samma kanal oberoende på leverantör. Alltså är dessa frekvenser upptagna 2412-2472mhz +-15 beroende på vilken kanal man använder. Men gissar att du har en från telia eller? Kolla vilken hårdvara och ladda ner din manual här: http://support.ruckuswireless.com/documents, och ändra "Radio Frequency" till typ 1 och på boxen tar du 11 eller nått, sen ska det funka!

Detta skulle vara ett enormt problem för folk i stockholm och stora städer då många har trådlöst och skulle då störa ut all TV då...