Datorjättar hotas av billiga bärbara

Permalänk
Melding Plague

Datorjättar hotas av billiga bärbara

Nu för tiden är det inte ovanligt med nya bärbara datorer för runt två-tre tusen kronor. Alla är nöjda, förutom de äldre tillverkarna av bärbara datorer som minns tiden då datorerna kostade femsiffriga belopp.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra att de hotas för det är på tiden att de kommer med nya idér tex den dagen man kan köpa en bärbar dator i delar precis som med stionära datorer, vore ju hur coolt som helst, köper chassi, skärm, tangetbord osv osv sen meckar man ihop det under ett par timmar voila så har man en egenmonterad bärbardator.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Känns som om hela bunten beter sig som "dåliga förlorare" =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Sant att man inte har en sån här laptop som primär dator, men de flesta sitter ju redan på antingen en stationär eller en bärbar som agerar primär och sen en sån här liten skön laptop som sekundär, perfekt att dra med sig överallt och använda för msn/surf och lättare uppgifter

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Hedersmedlem

Ja nu när datorn är en del av allas liv så måste man vara mer flexibel och ge oss vad vi vill ha inte inte vad dom vill att vi skall ha.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Så synd för dem att konkurrenterna klarar av att ha en aggressivare prissättning.

Permalänk
Medlem

Det här är perfekta skol-datorer, klart dom säljer som smör. Man behöver inte monsterprestanda och massa lull-lull. Det enda lite dåliga med dom här är att det är snusklite hårddiskutrymme så man måste kirra ett mustigt SD-kort också eller en extern hd.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig köpt en bärbar dator (utom en gammal beggad), men en ultraportabel kommer definitivt vara min första.

Permalänk
Medlem

Tror att storhetstiden för dom dyra datorerna går mot sitt slut. Nu när billiga bärbara & stationära börjar komma så tror jag att allt fler inser att man klarar sig på klenare, men strömsnålare, hårdvara.

Permalänk
Medlem

Har svårt att tänka mig att ha en bärbar som primär dator, som sekundär dator duger dessa mini-datorer utmärkt.

Acer's minidator kan fås med 120gb hårddisk för 3,5k för övrigt..

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Visst det må vara liten mariginal på de små datorerna, men nu kan ju ändå tillverkarna sälja två datorer var till oss (en liten och en större) och det borde väl ändå vara att föredra från deras perspektiv, de kan ju äventuellt ta lite mer för de större för att kompensera marginalerna för de små.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Måste reflektera över "känslan i luften" om att så många ger intrycket av att Eeepc och kopiorna är framtiden för den bärbara marknaden. Marknaden för microdatorer existerar helt klart, jag funderar t.ex på att köpa en.
Men hur ska 16GB HDD täcka behovet för den gemene Svensson som egentligen inte har något direkt behov av SSD?
Det andra är 4 cells batteriet som inte direkt har någon imponerande prestanda (kanske finns 6 cells att köpa till, har inte sett några).
Men ven om man ser till de varianter som kommer med 120GB disk och vettigt batteri så är det fortfarande en dator med en ca 9" skärm vi pratar om. Inte på något sätt en dator man sitter dagligen och arberar vid. Om man nu itne köper till en skärm men då pratar om en extra kostnad om runt 2/3 av vad datorn i sig kostar.
Nej microdatorer är egentligen bara billiga lekdatorer att ha som andra eller tredje dator och kommer aldrig ersätta en "riktig" bärbar fullt ut. Du får ju en billig 15.4" bärbar dock med celeron prolle för 4-5k inkl OS idag vilket är en vettigare arbetsmaskin för de som bara betalar räkningar och sitter i Office då man får en hyfsad bildyta direkt. Men som sagt, som lekmaskin är microdatorer klart skönare

Permalänk

Jag tror faktiskt att desktopdatorer gynnas av den utvecklingen. Folk kommer då hellre behålla sina stora datorer och köpa en sådan mindre för portabilitet. Jag tror även att utvecklingen kommer att möjliggöra att man kör tunga processer på desktopdatorer, och att det genom en länk mellan den ultraportabla och desktopdatorn utbytes information så att den lilla kan dra nytta av den störres kapacitet. Detta kommer säkert att fungera på vilken dator som helst eller genom internet - genom att "processa data" på alla datorer med överflödig prestanda för tillfället.

Det skulle medföra en revolution angående portabiliteten för superdatorprestanda.

Bara för att... spekulera.

CERN håller väl på att fixar något som kommer att möjliggöra ett klusterliknande internet?

Miljön skulle säkert också gynnas eftersom alla inte behöver "superdatorer" vid sina skrivbord. Man skulle kunna centralisera prestandan till... väldigt nära platsen där eventuella prestandadatorer byggs. Inga transporter behövs för att skeppa en massa processorer och sånt några längre sträckor.

Dessutom skulle allt över lag effektiviseras - som att man alltid tillvaratar prestandan som superdatorerna "genererar". Våra desktopdatorer nuförtiden är ju väldigt slösaktiga. De drar mycket el, men ger inte hela tiden prestanda.

Elkostnaderna skulle kunna reduceras. Kraftverk skulle kunna byggas mycket effektivare, nära datorerna - solceller?

EDIT: lade till lite.
EDIT2: lade till lite till.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Jag tror faktiskt att desktopdatorer gynnas av den utvecklingen. Folk kommer då hellre behålla sina stora datorer och köpa en sådan mindre för portabilitet. Jag tror även att utvecklingen kommer att möjliggöra att man kör tunga processer på desktopdatorer, och att det genom en länk mellan den ultraportabla och desktopdatorn utbytes information så att den lilla kan dra nytta av den störres kapacitet. Detta kommer säkert att fungera på vilken dator som helst eller genom internet - genom att "processa data" på alla datorer med överflödig prestanda för tillfället.

Det skulle medföra en revolution angående portabiliteten för superdatorprestanda.

Bara för att... spekulera.

CERN håller väl på att fixar något som kommer att möjliggöra ett klusterliknande internet?

EDIT: lade till lite.

http://uk.youtube.com/watch?v=Y4cUl9WFv7g

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robin1992
http://uk.youtube.com/watch?v=Y4cUl9WFv7g

Underbart!
Lade till lite mer i mitt inlägg...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Måste reflektera över "känslan i luften" om att så många ger intrycket av att Eeepc och kopiorna är framtiden för den bärbara marknaden. Marknaden för microdatorer existerar helt klart, jag funderar t.ex på att köpa en.
Men hur ska 16GB HDD täcka behovet för den gemene Svennson som egentligen inte har något direkt behov av SSD?
Det andra är 4 cells batteriet som inte direkt har någon imponerande prestanda (kanske finns 6 cells att köpa till, har inte sett några).
Men ven om man ser till de varianter som kommer med 120GB disk och vettig batteri så är det fortfarande en dator med en ca 9" skärm vi pratar om. Inte på något sätt en dator man sitter dagligen och arberar vid. Om man nu itne köper till en skärm men då pratar om en extra kostnad om runt 2/3 av vad datorn i sig kostar.
Nej microdatorer är egentligen bara billiga lekdatorer att ha som andra eller tredje dator och kommer aldrig ersätta en "riktig" bärbar fullt ut. Du får ju en billig 15.4" bärbar dock med celeron prolle för 4-5k inkl OS idag vilket är en vettigare arbetsmaskin för de som bara betalar räkningar och sitter i Office då man får en hyfsad bildyta direkt. Men som sagt, som lekmaskin är microdatorer klart skönare

Helt klart, det är en slit och slängdator. även något för medlesvenssion familjer med 3-4 ungar som får en dator var i julklapp. Inte helt oväntat att folk bara tänker på sina egna perspektiv när dom kommenterar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Jag tror faktiskt att desktopdatorer gynnas av den utvecklingen. Folk kommer då hellre behålla sina stora datorer och köpa en sådan mindre för portabilitet. Jag tror även att utvecklingen kommer att möjliggöra att man kör tunga processer på desktopdatorer, och att det genom en länk mellan den ultraportabla och desktopdatorn utbytes information så att den lilla kan dra nytta av den störres kapacitet. Detta kommer säkert att fungera på vilken dator som helst eller genom internet - genom att "processa data" på alla datorer med överflödig prestanda för tillfället.

Det skulle medföra en revolution angående portabiliteten för superdatorprestanda.

Bara för att... spekulera.

CERN håller väl på att fixar något som kommer att möjliggöra ett klusterliknande internet?

Miljön skulle säkert också gynnas eftersom alla inte behöver "superdatorer" vid sina skrivbord. Man skulle kunna centralisera prestandan till... väldigt nära platsen där eventuella prestandadatorer byggs. Inga transporter behövs för att skeppa en massa processorer och sånt några längre sträckor.

Dessutom skulle allt över lag effektiviseras - som att man alltid tillvaratar prestandan som superdatorerna "genererar". Våra desktopdatorer nuförtiden är ju väldigt slösaktiga. De drar mycket el, men ger inte hela tiden prestanda.

Elkostnaderna skulle kunna reduceras. Kraftverk skulle kunna byggas mycket effektivare, nära datorerna - solceller?

EDIT: lade till lite.
EDIT2: lade till lite till.

forskarna på cern är inte helt dumma i huvudet, men hur blir det egentligen med all den trafik som ska slussas fram och tillbaka mellan dom här datornerna?

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem

Hur kan Sony inte vilja konkurera på den marknaden, tänk bara på alla i utvecklingsländer som är sugna en laptop men inte har råd med en för det dubla priset. Låter lite som när de struntade i MP3-spelare för att satsa på minidisc

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när dessa under 1Kg ultra protala med 1Ghz Pentium M och 512mb ram och 10 skärm kom och kostade 30K.

var väl 3-4 år sedan.

Nu får man nåt likvärdigt för 4-5K.

Själv älskar jag prestanda och dyra burkar men det tycker jag hör hemam som workstation, spelrigg eller server. Bärbart ska vara så lite som möjlig och behöver bara ha det man behöver för å göra jobbet.

För mig skulle lätt nåt i stil med en pentiu m 1Ghz räcka och gänra ett GFX med h264 stöd etcför å slippa problemet med en strömhugrig vass procesor för att köra deverse media.
Sedan en 7-10 skärm, liten 1.8 tums disk eller hyffsad SSD och lite batteritid så är jag nöjd.

Inte köpt nån ny laptop än men det börjar dra sig dit åt och när dom ultraportla väl får vad jag vill ha, lite mer disk och vettigt GFX (ej spelprestanda utan bra multimedia stöd) och bra batteritid så kommer jag slå till.

Dom är redan bra i dag men utväckligen går fort så.

Igen lust å lägga 13K på en laptop igen även om jag är grymt nöjd med min men efter snart 4 och den alldrig strulat eller pajjat.

Men datorprylar är mer slit å släng än någonsin.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robin1992
http://uk.youtube.com/watch?v=Y4cUl9WFv7g

Krävs dock att man är uppkopplad mot deras server med båda (kanske räckte med en, inte helt hundra där) datorerna (tänkte själv på just den lösningen när jag läste det ovan) men rätt så colt ändå=).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eonic
forskarna på cern är inte helt dumma i huvudet, men hur blir det egentligen med all den trafik som ska slussas fram och tillbaka mellan dom här datornerna?

Ska jag vara ärlig vet jag inte ett knyst om hur det lyckats med överföringshastigheten eller något sådant. Men jag vet att de har eller håller på att utveckla tekniken och att den ska vara mycket kompetent, och revolutionera superdatorn.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

"We are not looking at competing with Asus."

Visst, och tomten är på riktigt också

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

"var katten utanför säcken." är väl överhuvudtaget inte ett uttryck som används i svenskan? Är det här en direktöversatt artikel eller?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Känns som IBM gjorde en bra affär när dom krängde av sina laptop division till Lenovo.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Tycker det har några likheter med tex Apple som började sälja musik..

Alla "gammla" försäljare vill sälja på sitt sätt, det krävs ett nytt företag
för att ändra modellen.. För det har funnits ett behov av enkla laptop
datorer innan dessa. Men ingen datorförsäljare har velat sälja sånt.

Tycker det är bra att det finns datorer som har linux på sig,
Det skulle bli lite lustigt att betala 800-1000 extra för en
windows vista (tm) licens för varje E3
Det är ju mindre prob att gå 8->9k men från 3->4k är ju större skillnad.

Permalänk

Det är helt strålande att dessa små billiga bärbara börjat dyka upp, skulle önskat att de funnits tidigare. Perfekt att släpa med sig för surfning och enklare uppgifter som ordbehandling och dylikt. Lite mer lagringskapacitet skulle dock inte skada, tänker om man skulle ta med den lilla bärbara för att kunna tömma digitalkameran, då räcker inte 8/16 gb långt

Men utvecklingen är strålande då alla andra tillverkare kommer tvingas anpassa sig

Visa signatur

AMD X2 7750 BE, Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H, 8GB Corsair XMS2 DDR2 800MHz, Samsung F1 1TB+0,5TB, CoolerMaster Elite 341, CoolerMaster RealPower M520. Win 7 Home Premium

Permalänk
Medlem

Jag tror att de små mindre maskinerna kommer ta en lite del av kakan, men inte den större delen. Tittar man på användningsområden så duger de i princip bara till att surfa.

Jag vet inte vad ni andra gör med era datorer men jag vill göra betydligt mer än bara att surfa. Vill gärna ha mitt MP3-arkiv, kunna spela upp film högupplöst, redigera bilder samt köra hyffsat nya spel. Slutligen vill jag inte känna mig begränas av hårdvaran, jag vill ha en maskin som har kraft fastän jag inte använder den. Som sagt, man kan ha den som andra dator, men det känns rätt meningslöst om man redan har en bra bärbar som duger till allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Jag tror att de små mindre maskinerna kommer ta en lite del av kakan, men inte den större delen. Tittar man på användningsområden så duger de i princip bara till att surfa.

Jag vet inte vad ni andra gör med era datorer men jag vill göra betydligt mer än bara att surfa. Vill gärna ha mitt MP3-arkiv, kunna spela upp film högupplöst, redigera bilder samt köra hyffsat nya spel. Slutligen vill jag inte känna mig begränas av hårdvaran, jag vill ha en maskin som har kraft fastän jag inte använder den. Som sagt, man kan ha den som andra dator, men det känns rätt meningslöst om man redan har en bra bärbar som duger till allt.

Men allt det fixar ju min primära dator hela vitsen med dom nya microbärbara är ju att alltid ha med sig Internet i fickan .Jag har ingen som helst lust att släppa ut min 15"" till sommarstugan eller på resan ge mig en 9-10"" som väger under 1kg med en batteri tid på 6-8 timmar och inbyggt turbo3G modem och jag är helt nöjd .

Visa signatur

Martha's Second Law of the Universe
The more things an item is designed to do, the less likely it is to do any of them very well .

Permalänk
Avstängd

datorjätterna gillar inte att få 2 i stället för 20 tusen för sina datorer
överraskande:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
"var katten utanför säcken." är väl överhuvudtaget inte ett uttryck som används i svenskan? Är det här en direktöversatt artikel eller?

har i alla fall alldrig hört det innan

fast nu när volvon har lämnat fågelholken kanske det kommer att bli ett vanligt uttryck

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilgore
Men allt det fixar ju min primära dator hela vitsen med dom nya microbärbara är ju att alltid ha med sig Internet i fickan .Jag har ingen som helst lust att släppa ut min 15"" till sommarstugan eller på resan ge mig en 9-10"" som väger under 1kg med en batteri tid på 6-8 timmar och inbyggt turbo3G modem och jag är helt nöjd .

Det är ju inte direkt jobbigt att ta med sig en bärbar 15-tum till landstället....
Känns rätt pointless att släpa runt på en 9"-tums notebook bara för att surfa.
Behöver man surfa vart man än är så duger mobiltelefonen utmärkt till detta.

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
"We are not looking at competing with Asus."

Visst, och tomten är på riktigt också

hurra då kommer väl tomten med en asus eee 901 i julklapp då!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50