Krympta processorer från AMD tidigare än väntat

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Jag är lite förvånad att alla tror att AMD kommer att leverera den här gången.
Önskar dock att de får ordning på skiten nu!

Samma här, asså alla förstår inte konkurrensknepen när det gäller sådana här saker. För AMD ligger ju risigt till på marknaden, och genom denna nyhet så får AMD kunden till att tänka om och därmed flytta fram sina köpplaner mot ett AMD-baserat sysem istället eftersom kunden kan tänka sig att vänta lite längre. När det väl kommer till kritan så visar det sig att processorerna blir försenade, kundens orkan att vänta är därmed större nu än vad den var innan och kunden kan därmed tänka sig att vänta ytterliggare. AMD har helt plötsligt utökat sin kundrelation.

Och med detta så tippar jag på att dessa processorena kommer att synas i butik tidigast första halvan av 2009.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Tror inte HT fungerar så 100 med gammalt chipset.

Uhm? HT har funnits sedan 2003. Tror det fungerar utmärkt på ett AM2+ chipset med HT3 från sent 2007. 700-serien är ju speciellt framtagen för Phenom. Och en vanlig Phenom med lite mer cache, ddr2-kontroller och lägre strömkrav ska nog inte vara några problem. Phenom fungerar ju galant på betydligt äldre chipset än så. De första chipseten till AM2+ klarar alla Phenom. Det är bara om moderkortstillverkare klantar till det eller vill sälja med moderkort som stöd inte finns.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Uhm? HT har funnits sedan 2003. Tror det fungerar utmärkt på ett AM2+ chipset med HT3 från sent 2007. 700-serien är ju speciellt framtagen för Phenom. Och en vanlig Phenom med lite mer cache, ddr2-kontroller och lägre strömkrav ska nog inte vara några problem. Phenom fungerar ju galant på betydligt äldre chipset än så. De första chipseten till AM2+ klarar alla Phenom. Det är bara om moderkortstillverkare klantar till det eller vill sälja med moderkort som stöd inte finns.

Alla och alla, vissa moderkortstillverkare har ju gått ut med att 9850 och 9950 bara funkar på vissa moderkort i 700-serien eftersom de är så effektkrävande.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Uhm? HT har funnits sedan 2003. Tror det fungerar utmärkt på ett AM2+ chipset med HT3 från sent 2007. 700-serien är ju speciellt framtagen för Phenom. Och en vanlig Phenom med lite mer cache, ddr2-kontroller och lägre strömkrav ska nog inte vara några problem. Phenom fungerar ju galant på betydligt äldre chipset än så. De första chipseten till AM2+ klarar alla Phenom. Det är bara om moderkortstillverkare klantar till det eller vill sälja med moderkort som stöd inte finns.

Vi får helt enkelt se hurvida mitt påstående stämmer. Lite information man läst på nätet som styrker det.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Eller SB800 med integrerad klock och stöd för fusion

Vet inte vad integrerad klock innebär men det är säkert bra.

"The AMD 800 chipset series is a set of chipsets to be developed by AMD, scheduled to be released in 2009. "

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_800_chipset_series

Tyvärr är dom inte tillgängliga till hösten dock :/

Visa signatur
Permalänk

Då vet jag vad jag ska ha till julklapp!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

Så vitt jag hört är AMD800 serien endast för DDR3 och det lär dröja en bra bit inpå 2009 innan priser på DDR3 blir "rimliga".

Jag tycker att kommande 790GX med SB750 är intressantare. Enligt Anandtech så överklockar SB750 kort bättre. "790G" sägs vara 33% snabbare än 780G. Det blir faktiskt klart snabbare än det passivt kylda ATI9250 kort som sitter i den datorn jag använder nu. 780G överklockar dessutom bra och 790G lär inte hamna långt efter. Befolka sedan burken med en Deneb som överklockas till 3.5 GHz och jag ler hela vägen till banken.

Jag såg på ASUS hemsida att de har µATX kort med AMD780G som garanteras klara 140W CPU:er. En lagom överklockad Deneb lär inte dra mer. Liknande moderkort med 790GX+SB750 lär finnas tillgängliga redan innan Deneb dyker upp. Hej, har någon sett var jag lagt mina spenderbyxor...

Hare/PeSi

Permalänk
Avstängd

Ett år i datorbranchen är en evighet, en generation minst

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ
Då vet jag vad jag ska ha till julklapp!

God Jul!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderst0rm
Alla och alla, vissa moderkortstillverkare har ju gått ut med att 9850 och 9950 bara funkar på vissa moderkort i 700-serien eftersom de är så effektkrävande.

Jag försökte göra det klart. Chipsetet klarar det ju uppenbart utmärkt. Dock är det vissa moderkortstillverkare som sabbar det ibland.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Vi får helt enkelt se hurvida mitt påstående stämmer. Lite information man läst på nätet som styrker det.

Källa?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8