Nvidia märker om Geforce 8800 GT till 9800 GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Lite som några på ICA gjorde med köttet för ett tag sen.

"Blandfärs 9000GT"?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

lulz

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Allt för att lura de mer okunniga konsumenterna.. så j* trött på nvidia`s stil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Troligen kommer de sälja en hel del ändå. nVidia låter ju "finare" än Ati hos många. Fortfarande är det ju egentligen inget dåligt kort, bara jäkligt fult spel. Fy skäms...

Självklart kommer det sälja ändå. Det är som sagt var ett bra kort fortfarande och att "Nvidia, the way it's meant to be played" loggan finns i så pass många spel slår hårt hos gemene man.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
"Blandfärs 9000GT"?

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Avstängd

Yep, där klämde dom kulorna i brevpressen igen... grattis nVIDIA, ni roar mig rejält men inte tänker jag köpa skit från er igen.

Konkar AMD/ATI så köper jag aldrig en ny dator igen, åtminstånde grafikkort

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Haha, nu börjar de röra om i grytan igen. Va tusan håller de på med?

Tjänar pengar.

Det är superlogiskt, förstår inte varför så många av er har problem med detta. Det är ett företag och företag vill tjäna pengar, simple as that.

9800GT låter väl bättre än 8800GT eller?
Sedan att ATi har betydligt mycket bättre kort ute för priset är en annan femma men definitivt inget som majoriteten håller koll på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Yep, där klämde dom kulorna i brevpressen igen... grattis nVIDIA, ni roar mig rejält men inte tänker jag köpa skit från er igen.

Konkar AMD/ATI så köper jag aldrig en ny dator igen, åtminstånde grafikkort

Stackare.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Coolt, då har jag ett 9800gt nu, vilka jävla idioter nvidia är...

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Medlem

Så många som reagerade på detta. 9500pro/9700pro var i stort sett med bara firmware som var anorlunda, och sen från 9700-9800 var skillnaderna med minimala, även 9800se gick att flasha om till 9800xt. Varför så stor uppståndelse när nvidia gör vad ati gjort förr?

Visa signatur

Phanteks Evolv X, Asus x470 Crosshair 7 Hero, Rysen 2700x, 2x8gb Trident Z 3600mhz, 2x Samsung 970 evo 512gb m2 @ raid 0, samsung 860 evo 1tb, Zotac RTX 2070, EK-FB ASUS C6H RGB Monoblock, HW Labs Black Ice Nemesis Gtx 420, 140 & Gts 280, Primochill ctr res & d5 combo, Bitspower fittings, 6x noctua 140mm

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^BeTa^
Så många som reagerade på detta. 9500pro/9700pro var i stort sett med bara firmware som var anorlunda, och sen från 9700-9800 var skillnaderna med minimala, även 9800se gick att flasha om till 9800xt. Varför så stor uppståndelse när nvidia gör vad ati gjort förr?

Det är absolut inte samma sak. Så små skillnader har det alltid varit mellan grafikkort i samma serie.

Geforce 4 Ti 4400 vs. 4600 (bara klockfrekvens)
Geforce 6800 GT vs. 6800 GTX (klockfrekvens igen).
Geforce 7800 GT vs. 7800 GTX (... och igen)

Geforce 8800 GT vs. 9800 GT (identiska trots olika serienamn!)
Geforce 8800 GTS vs. 9800 GTX (bara klockfrekvensen skiljer trots olika serier)

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^BeTa^
Så många som reagerade på detta. 9500pro/9700pro var i stort sett med bara firmware som var anorlunda, och sen från 9700-9800 var skillnaderna med minimala, även 9800se gick att flasha om till 9800xt. Varför så stor uppståndelse när nvidia gör vad ati gjort förr?

Mjo läste lite gamla test nyss på 9700pro vs 9800pro det var rätt jämnt i testerna men 9800pro kunde överklockas mer.
Men ATi hade ändå en prisättning och namn som låg i synk med deras utbud sen om man hade tur och köpte ett 9800se och kunde flasha om det till ett 9800XT är väl bara bra?
Flashningen gjorde ju kortet till ett 9800xt med motsvarande klockfrekvenser inte som Nvidia att dom bara döper om kortet till ett annat namn utan några slags förbättringar.
Är ingen ATi-fanboy men det är ju perverst att göra på det här sättet dock har ju ATi gjort äckliga grejer som deras papperslanseringar dom hade på allt förut.

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Tjänar pengar.

Det är superlogiskt, förstår inte varför så många av er har problem med detta. Det är ett företag och företag vill tjäna pengar, simple as that.

Men det här är väl ändå första gången en grafikkortstillverkare byter namn på ett grafikkort sen PC:n dök upp? Det Nvidia gör är inte logiskt, det är vidrigt.

Å andra sidan är jag inte direkt förvånad att du ställer dig på deras sida av någon anledning....

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikgus
Skulle vilja ha tag på det programet, känner att jag skulle behöva uppgradera mitt kort.

Haha, frågan är om det går att döpa om till vad man vill ? gtx ?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Kommer hålla mej till ati nu haft alla nvidias kort upp till 9800gx2 kortet men nu får det vara nog..

Sålde nvidia korten och köpte mej ett billigt HD3870 kort funkar hur bra som helst plus bättre bild går inte att jämföra med nvidia ens.. hade glömt bort hur bra bild det blir i film m.m med ati...

Plus ati har kommit med 2 bra kort (synd på kylarna) så det blir ati framöver!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Tjänar pengar.

Det är superlogiskt, förstår inte varför så många av er har problem med detta. Det är ett företag och företag vill tjäna pengar, simple as that.

Jag vill tjäna pengar, jag ska gå och råna banken vid jobbet! Och eftersom syftet är att tjäna pengar så är det ok!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^BeTa^
Så många som reagerade på detta. 9500pro/9700pro var i stort sett med bara firmware som var anorlunda, och sen från 9700-9800 var skillnaderna med minimala, även 9800se gick att flasha om till 9800xt. Varför så stor uppståndelse när nvidia gör vad ati gjort förr?

Bara för att någon annan gör/gjort något betyder det inte att man ska eller får göra det. Syrrans granne har mördat två pers, får jag göra det då? Förra ägaren av min lägenhet brännde hemma, får jag göra det då? En förredetta arbetskollega tände eld på arbetet, får jag göra det då?

Jag vet, dessa exempel är extrema, men fortfarande samma sak.

Permalänk
Avstängd

Har det tidigare hänt att ett exakt likadant grafikkort skickas tillbaka till fabriker för att märkas om?

Lite skillnad på det och att göra grafikkort med ett annat bios/kylning som har lägre frekvenser.

^BeTa^
Du verkar ha en skruv lös, i princip alla grafikkort i en serie är i grund och botten samma grafikkort som är låst till vissa frekvenser, shaders osv.
Fast att skicka tillbaka grafikkort till nvidia så att de kan måla gpun med 9800gt det är för fan inte rätt.

9600gt, borde det inte prestera likadant som 9800gt isådanafall`?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Hela 9000-serien är en skam...
7000 serien var bra och 8000... då menar jag de bra korten 8800GTX/ULTRA överträffade restandan rejält men i 9000 serien så ser vi lika eller sämre prestanda än än ett 8800GTX, om vi då inte kollar på 9800GX2 men det är två kort i ett.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Känns som om nVidia sitter och glor på Sunset Beach hela dagarna istället för att försöka vara lite mer kreativa... Fast, jag hade då aldrig kommit på att lansera 88GT igen så det var väl lite kreativt??....

Visa signatur

Core 2 Duo E6850 | 4GB Corsair XMS2-6400 | XFX nForce 680i LT SLI | Gainward 8800GT 512 *GS* | Aspire 520W | 22" LCD | 2TB HDD
Znote 6625WD

Permalänk
Moderator
Testpilot

Snudd på falsk marknadsföring att sälja något om igen i ny regi. Men så länge de inte påstår att 9800GT är bättre än 8800GT så är det nog iaf inom lagens ramar.

Det är verkligen inte ok. Nu råkar jag ha bra koll på datorkomponenter så jag vet ju att 8800GT och 9800GT är samma kort, samma som 8800GTS och 9800GTX också är extremt lika (O.o) och presterar i princip identiskt.

Men tänk på svensson som kan få för sig att lägga pengar på ett 9800GT i tron om att det är bättre än det 8800GT som han har i burken nu. Jag menar hans 8800GT var ju ett kanonkort så varför inte satsa på nästa generation; 9800GT. Eller vänta nu! Det är ju samma kort, med exakt samma prestanda. :S

Hade jag köpt t.ex. en mobil telefon som heter TX550 och sen går in i butiken och tänker köpa mig en ny så ser jag att det finns en TX 650 då tänker man ju initialt, AHA! En ny förbättrad modell. Jag var ju så nöjd med min gamla så jag köper den här nya modellen. Så visar det sig vara exakt samma modell. Hur glad blir man då? Falska marknadsföring? Ja!

Detta är INTE ok.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Då ändrar jag väl i min signatur då :P'
Men då ska väl 8800GTS heta 9800GTS också.

Nej men 8800GT var ju 9800GT redan från början. G92 hörde inte till 8-serien och det kunde man tydligt se i tester. Att GT (medelklass) presterade som 8800GTX, som kostade det dubbla, säger ju sig självt att 8800GT var nästa seriens medelklasskort från början. Att dom sedan fortsatte och gjorde ett tredje 8800GTS var ju bara för att det skulle passa ihop med 8800GT. Egentligen så dök ju då 9-serien upp redan i Q4 -07. G8X = 8-serien och G9X = 9-serien. Det dom gjort nu är bara att dom rättat till det fel dom gjorde från början. Ingenting att klaga på egentligen.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stubben22
Kommer hålla mej till ati nu haft alla nvidias kort upp till 9800gx2 kortet men nu får det vara nog..

Sålde nvidia korten och köpte mej ett billigt HD3870 kort funkar hur bra som helst plus bättre bild går inte att jämföra med nvidia ens.. hade glömt bort hur bra bild det blir i film m.m med ati...

Plus ati har kommit med 2 bra kort (synd på kylarna) så det blir ati framöver!

Äntligen någon som håller med om att ATI har bättre bild, varje gång jag bytt från GF till Radeon så har det varit bättre bild med ATI.. okej nu är det bara 3 gånger men det är 3 gånger av 3 som det blivit bättre.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Äntligen någon som håller med om att ATI har bättre bild, varje gång jag bytt från GF till Radeon så har det varit bättre bild med ATI.. okej nu är det bara 3 gånger men det är 3 gånger av 3 som det blivit bättre.

Skulle nog tro att det skulle finnas konkreta bevis, jämförelser och tester kring detta om det verkligen var sann, mycket handlar om illusioner vi själv skapar. =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Ska varna alla jag känner att inte satsa på ett 9800gt.... Iaf tills 92b kommer, sicka klantarslen. Men jag känner att om dom slänger på ordentliga kylare på dom som inte låter som ett lokomotiv och introducerar den till ung. samma priser som 8800gt låg på för en månad sen så är det ju verkligen ett prisvärt kort fortfarande helt klart, men det är väl inte troligt att dom gör...

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Skulle nog tro att det skulle finnas konkreta bevis, jämförelser och tester kring detta om det verkligen var sann, mycket handlar om illusioner vi själv skapar. =/

Det är dock ingen nyhet att så är fallet, finns en del tester där de jämför bildkvalite och det är ofta ganska tydligt att ATIs kort har bättre bildkvalite. I spel är skillnaden dock inte lika tydlig som vid uppelsning av film. Tyvärr går i princip alla tester enbart ut på att få ut så mycket siffror så möjligt (Prestanda, strömförbruktning, Mhz, MB minne etc etc)

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk

Klart de är kul men som ex Andoja också antyder så är de ju inga som helst fel med de dom gör. Logisk tänkande, tjäna pengar, locka kunder så nog har dom hjärna för ekonomisparande och försäljning. Än så länge styr dom marknaden med lång arm.

Om Svensson's blir lurade.. Haha jojo! Som om dom aldrig går över gränsen i sina köp. Inte ens värt att nämna amatörskiktet då dom antingen köper för klent eller så blir de highend klass på en gång.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Falsk marknadsföring? Nej!?

Ny tillverkningsteknik (55nm istället för 65nm) är mindre energikrävande --> Mindre energi = Mindre värmeutveckling --> Ganska intressant om man vill överklocka!

Visa signatur

"I fear the Greeks, even when they brings gifts"

Permalänk
Medlem

Stackars alla som inte har tid att sätta sig in som vi har och blir lurade att köpa nytt. Äckliga människor, på nvidia. Fan att man inte kan piratkopiera grafikkort får du hade jag fan gjort det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Skulle nog tro att det skulle finnas konkreta bevis, jämförelser och tester kring detta om det verkligen var sann, mycket handlar om illusioner vi själv skapar. =/

Det är en liten skillnad, ingen Wow effekt direkt i spel men filmer är det något bättre.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Klart de är kul men som ex Andoja också antyder så är de ju inga som helst fel med de dom gör. Logisk tänkande, tjäna pengar, locka kunder så nog har dom hjärna för ekonomisparande och försäljning. Än så länge styr dom marknaden med lång arm.

Inget som helst fel? Värderas inte etik och moral där ni 2 bor eller? O.o

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikgus
Skulle vilja ha tag på det programet, känner att jag skulle behöva uppgradera mitt kort.

mm, precis det låter mkt coolare att ha ett 9800GT :=P. Hoppas ngn kan fixa den här uppdateringen sedan bara.

Visa signatur

[AMD Phenom II X4 920@ 3.2 GHz][Gigabyte GA-MA790X-DS4][4GB RAM@912 MHz][Corsair 520W][4870 1024MB][Creative X-Fi Xtreme Audio][Seagate 250GB 7200RPM 16MB Cache][Windows 7 Professional 64bit]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Men det här är väl ändå första gången en grafikkortstillverkare byter namn på ett grafikkort sen PC:n dök upp? Det Nvidia gör är inte logiskt, det är vidrigt.

Å andra sidan är jag inte direkt förvånad att du ställer dig på deras sida av någon anledning....

Du läser inte det jag skriver vilket är mångas problem. Jag skriver inte att det Nvidia gör är rätt utan det jag skriver är att de vill tjäna pengar och eftersom detta är ett lagligt sätt att tjäna pengar på så förstår jag dom, ni också. De tjänar pengar på att byta namn på en grafikkorts serie även om korten i sig är identiska. Tror du Nvidia är det ända företaget i världen som byter namn på en produkt trots att produkten är identisk eller likadan eller nästan likadan? Nej!

Den ända sidan jag står vad gäller grafikkort är ATi just nu som har lyckats jävligt bra med 4800 serien. Det jag ifrågar sätter är varför alla gnäller då företag vill tjäna pengar och på denna nivån inom denna branchen är det inte direkt vitt mjöl i påsen varken från ATi, Nvidia, AMD eller Intell ELLER hur?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.