Windows Vista ett problem för SSD-tillverkare

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Det beror på vad du menar med "optimering i Vista". Det är möjligt att du menar indexeringstjänsten...

http://keznews.com/3458_Disable_and_Turn_Off_Windows_Vista_Se...

Aeroglass går givetvis att deaktivera...

http://www.pcdoctor-guide.com/wordpress/?p=3986

Med "dessa j-vla skydd" antar jag att du menar UAC (User Account Control) som oxå går att deaktivera...

http://www.petri.co.il/disable_uac_in_windows_vista.htm

Det går oxå att göra om, göra rätt, från början med vLite. Då kan du välja vilka delar av Vista du vill ha med resp vilka delar du inte vill ha med. Dock måste du då installera om Vista från scratch...

http://www.vlite.net/

Tackar, det är precis vad jag behövde.

Ska installera Vista igen, blev så störd på allt lullull som jävlades med mig förra gången

Åter tusen tack

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Det är ju iofs inte så konstigt att Vista är optimerat för mekaniska hårddiskar då det säkert är under en promille av Vista-användare som har SSD'ar.

Kan det bero på att de inte fungerar så bra på Vista?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Kan det bero på att de inte fungerar så bra på Vista?

Eller kan det vara att det är:

1. Dyrt
2. Relativt liten fördel mot vanlig hårddisk prestandamässigt.

Permalänk
Medlem

En annan grej som kan tolkas som att vista inte är optimerat för SSD:

när man installerat vista på en SSD till rimligt pris finns det ju ingen plats kvar på SSD'n

Nä det lär bli XP eller nåt annat litet OS när jag köper SSD.. Om de nu inte råkar komma mycket större SSD's till rimliga priser..

Och till er som säger att en SSD inte påverkar prestandan så mycket.. Tänk såhär: Du har en dator som är tillräckligt snabb för att spela alla spel du är intresserad av.. t ex 3 GHz Intel dual core, 4GB PC6400, och ett nytt high-end grafikkort.. Vad kan du göra för att öka prestandan ytterligare?

Snabbare CPU? kommer inte märkas förutom ett par procent snabbare på rendering/encoding
Snabbare grafikkort? kommer inte märkas då du redan har maxat grafiken i alla spel och har bra fps.
Snabbare minne? kommer inte märkas..

Byta till en SSD kommer dock HALVERA tiden (eller ännu bättre) det tar att ladda operativsystemet, att öppna filer, starta spel/program och ladda nya banor i spel. Fragmentering påverkar inte läsprestandan längre. Multitasking (t ex att läsa flera filer samtidigt) kommer gå som på räls. Datorn blir tystare, svalare och mindre ömtålig.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Folk har förbisett hårddiskprestandan i massor med år, har det någonsin varit på tapeten att ha en optimerad hårddisk? Raid och 10kRPMdiskar finns det ju ett par av.

Jag kan nästan kräkas på människor som köper svindyrt grafikkort och cpu men sen bara har EN disk i datorn och sen undrar varför det går så långsamt att ha flera program igång samtidigt och varför det är nästan omöjligt att multitaska trots deras quadcore. En disk till statisk lagring och OS och en disk till data som skrivs/läses ofta är bra skit.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack
Jag fattar inte vad det menar felet med Vista är...

Jag skulle tippa på att de syftar på att Vista har prioriteringar mot disk, ungefär som en tråd eller process kan ha en prioritering och CPU kraft pytsas ut efter det. Vista låter systemprocesser ha låg disk-prioritet. Det gör att även om t.ex. indexeringstjänsten ligger och jobbar på disken så ska det inte slöa ner dina program nämnvärt. Sen kan operativsystemet optimera accessen till olika filer med grundfilosofin att accesstiden är enorm. Att hoppa från en fil till en annan tar typ 9ms på en vanlig mekanisk disk. På en SSD tar det i regel mycket mindre tid. Därför kan det vara bättre för en SSD om OSet skedulerar om diskläsningen mer balanserat, istället för att läsa in massa data från ett ställe innan den låter någon andra process få sin data.

Permalänk

Konstigt att inga andra SSD-tillverkare (mig veterligen) gnällt över detta. Lukar PR.

Sen angående Vistas "kassa noob-funktioner" det gnälls över. Stäng av dom då! Borde väl inte vara så svårt för "icke-noobs"?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Konstigt att inga andra SSD-tillverkare (mig veterligen) gnällt över detta. Lukar PR.

Sen angående Vistas "kassa noob-funktioner" det gnälls över. Stäng av dom då! Borde väl inte vara så svårt för "icke-noobs"?

Så pass rörigt i vista så det är inte lika simpelt att bara stänga av, man tröttnar på alla hinder med femtioelva popup varnings rutor bara man nyser.

Men nu vet jag hur jag blir av med skiten

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är intressantare att köra med Ramdisk för snabbare access och ha en vanlig hårddisk till lagring

Har kört hel del program installerade i Ramdisk och det fungerar mycket bra...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Som sagt inte så märkligt och borde gälla alla OS. Som jag fattat så försker SSD-tillverkarna anpassa diskarna så att det bara ska vara och byta ifrån vanliga diskar. Vilket jag tycker är en dålig läggning. Bättre vore om operativsystem anpassades med andra filsystem till diskarna för att uppnå maximal förbättring.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic, men.. Den där bilden jag klistrade in här igår jämfört med hur det ser ut idag är lite oroväckande:

Jag undrar vad vista gör egentligen.

Blir alldeles för dyrt att göra åt en hel SSD på bara OS iaf

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Är personligen inte så våldsamt intresserad av hastigheten. Är mer intresserad av att få en lagringsform som inte helt plötsligt kan bestämma sig för att gå sönder från allt mellan en minut efter jag börjat använda den till om tio år senare. Har förhoppningar om att det kommer lagringspryttlar där man i praktiken kan förvänta sig åtminstone fem års felfri funktion innan det är dags att bry sig. Helst också en pålitlig förvarning på några veckor innan den lägger av.

Som det är nu är det rysk roulette från sekund till sekund om disken behagar fungera.

Samtidigt vore det ju nästan positivt om lagringsenheterna blev mindre pålitlig. Som det är idag så litar folk till 100% på dem men det är ju inte särskilt vettigt.
Bättre vore nästan om de fungerade kasst så att alla insåg vikten av backup, den egentliga vinsten borde vara överlägsen

Om tekniken blir perfekt så är inte det bara positivt, för då får man plötsligt "argument" för att inte ta backup längre och då kommer det svida till ordentligt när disken väl dör (blixtnedslag, någon som lägger en banan på den eller whatever ).

Men visst, även backupen måste ju lagras och en teknik för bra långtidslagring är ju ganska efterfrågat.

Permalänk

Det finns ett gäng GPO inställningar för att kontrollera hur Windows Vista och Windows Server 2008 hanterar SSD enheter. Inget jag har haft möjlighet att prova men frågan är om Samsung ens är medvetna om det. Se nedanstående för information om dessa inställningar.

Källa http://www.windowsnetworking.com/articles_tutorials/Group-Pol...

"Hybrid Hard Drives
Windows Vista and Windows Server 2008 also allow you to regulate the use of hybrid hard drives through group policy settings. In case you are not familiar with hybrid hard drives, they are hard drives that contain an extremely large cache made up of non-volatile flash memory. This cache is typically around 1 GB in size, and uses memory similar to that which is used in USB flash drives.

The reason behind this design is that the drive’s non-volatile cache is so large that the drive’s platters are almost never spinning, as opposed to a traditional hard drive in which the platters spin nearly all of the time. This decreases wear and tear on the drive, and also reduces the drive’s power consumption and the amount of heat that is given off by the drive. The biggest benefit though, is speed. A computer can read data from the hard drive’s non-volatile cache at a much faster rate than if data were being read from the disk platters.

Windows Vista and Windows Server 2008 offer four group policy settings that are aimed at helping you to control the way that Windows uses hybrid hard drives. Each of these four settings can be found at Computer Configuration | Administrative Templates | System | Disk NV Cache

The first setting is the Turn Off Boot and Resume Operations setting. The basic idea is that if you enable this policy setting, then Windows will not use the disk’s non-volatile cache to optimize the boot process. Otherwise, the system will use place files used during the boot sequence into the non-volatile cache, as a way of helping the system to boot more quickly.

Normally, if a computer is placed in hibernation, the data that is needed to resume operations is copied to the non-volatile cache. This helps a computer wake up from hibernation much more quickly. Enabling this group policy setting forces hibernation data to be written to the disk platters rather than to the non-volatile cache.

A second group policy setting related to hybrid hard drives is the Turn Off Cache Power Mode policy. Under normal circumstances, Windows aggressively attempts to reduce the system’s power consumption by spinning down the hard drive platters whenever possible. Although this technique does conserve power, and reduces heat, it can diminish performance as well. This is because Windows must spin the hard drive platters back up any time that it needs to read a file that is not cached in non-volatile memory.

The third group policy setting related to hybrid hard drives is the Turn Off Non Volatile Cache Feature setting. This is one of those group policy settings whose name can be a little bit misleading. If you look at the policy’s name, it appears as though the policy is used to completely disable the drive’s non volatile cache. There is a setting for disabling the drive’s non volatile cache, but this isn’t it.

The idea behind the Turn off Non Volatile Cache Feature setting is that if you enable this setting then Windows will act as if it does not support hybrid hard drives. This doesn’t mean that nothing will be cached, it simply means that the caching process will not be managed by Windows. In most cases your system will achieve far better performance if you allow Windows to manage the non volatile cache.

The last setting related to hybrid hard drives is the Turn Off Solid State Mode setting. When this group policy setting is enabled, Windows treats hybrid hard drives as normal hard drives. This means that the non volatile cache is completely disabled. As such, there is no power consumption speed related benefit associated with using the drive. The drive acts exactly like any other normal hard drive."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xian
The reason behind this design is that the drive’s non-volatile cache is so large that the drive’s platters are almost never spinning, as opposed to a traditional hard drive in which the platters spin nearly all of the time. This decreases wear and tear on the drive, and also reduces the drive’s power consumption and the amount of heat that is given off by the drive.

Om något sliter på hårddisken så är det att spinna upp den hela tiden. Låter som en urkorkad idé rent genrellt (och det finns få saker som stör så mycket som att behöva vänta på att hårddisken ska spinna upp).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xian
Normally, if a computer is placed in hibernation, the data that is needed to resume operations is copied to the non-volatile cache. This helps a computer wake up from hibernation much more quickly. Enabling this group policy setting forces hibernation data to be written to the disk platters rather than to the non-volatile cache.

Jusst sekventiell data (som "hibernering" borde innebära) är ju jusst det som är hårddisken starkaste sida och bortsett från highend-SSDs så presterar ofta vanliga hårddiskar bättre - i vilket fall rör det sig inte om några enorma skillnader.

Permalänk

Har en 60GB SSD på väg hem. Tänkte släga i vista i den och bara köra den som os disk. Det återstår att se hur bra det lirar. Gör det inte det så använder jag den som flyttbar lagrings enhet.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.