Intel Bloomfield tidigare än väntat

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alm872
ahh fyfaan vad gött det skulle vara å ha en CPU man var tvungen att överklocka för att få en den bättre en den CPU´n man överklockat idag :/ tack men nej tack.

var det inte en bloomfield på 2,66 ghz som motsvarde ungefär en C2D på 3,2 ghz?

Låter jag tveksam till

Hursomhelst har jag ju en C2D på 2,66 nu så

EDIT: Nehalem på 2,66 GHz är snabbare än Penryn på 3,2 GHz

Citat:

rent generellt hade Nehalem ett prestandaövertag på mellan 20 till 50 procent jämfört med sin föregångare.

Permalänk
Medlem

Även om de blir en riktig lansering av Nehalem så kommer de förmodligen dröja lite innan x58 moderkorten finns ute, så då kan man väl sitta med sin 2,66ghzare liggandes på skrivbordet

Visa signatur

Glass är gott

Permalänk
Medlem

Shit, då åker man på en ny CPU, moderkort och minnen snart då

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem

Väljer att vänta en smula , åtminstone tills priset fallit ner en bit på prylarna...
Min dator tuggar på bra fortfarande

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
Дерьма, затем поездки в понедельник новый процессор, материнскую плату и память в скором времени, когда

Översättning: ryska » engelska

Crap, and then travel on Monday a new processor, motherboard and memory soon, when

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kurik
Även om de blir en riktig lansering av Nehalem så kommer de förmodligen dröja lite innan x58 moderkorten finns ute, så då kan man väl sitta med sin 2,66ghzare liggandes på skrivbordet

Jag tvivlar på att intel skulle lansera sina nya prollar utan ett moderkort som stödjer dem, de kommer nog ungefär samtidigt.

http://www.digitimes.com/mobos/a20080724PD205.html

"Intel's Nehalem-based Bloomfield processors will now launch in September along with X58 chipsets, sources at motherboard makers have revealed."

i och för sig:

"However, the sources pointed out that CPUs and motherboards will not officially appear in the channel until early October."

Men det ändrar inte det faktum att de lanseras samtidigt.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Ska köpa Bloomfield 3,2 GHz med X58 mobo och 4GB 1333MHz. 1 TB hårddisk, ljudkort från Asus eller Creative. Samt 1GB versionen av 4870 och cpufläkt. Tänkte först ett 4GB minneskit på 1800MHz. Men de var alldeles för dyra, så jag nöjer mig med 1333Mhz så länge. Inväntar tills 8GB kit kommer till bra priser och med låga latensvärden.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätokraten
Ska köpa Bloomfield 3,2 GHz med X58 mobo och 4GB 1333MHz. 1 TB hårddisk, ljudkort från Asus eller Creative. Samt 1GB versionen av 4870 och cpufläkt. Tänkte först ett 4GB minneskit på 1800MHz. Men de var alldeles för dyra, så jag nöjer mig med 1333Mhz så länge. Inväntar tills 8GB kit kommer till bra priser och med låga latensvärden.

Du tycker alltså inte det kan vara värt att vänta på lite tester ifall de klockar bra och köpa en billigare processor än den för 999 dollar, vilket är totalt slöseri då en 2,66 Ghz kostar cirka 280?

(de bör i vilket fall gå utmärkt att klocka dem från 2,66 till 3,2...)

Eller är det annat som skiljer processorerna åt?

Permalänk
Avstängd

AMD kommer ge Nehalem och Dunnington en fet smäll när Istanbull kommer.. det roliga är att Intel trycker in en trekanalig minneskontroller, medans AMD kommer emulera en fyrkanaligminneskontroller. Det är som sagt Intel som svävar iväg lite, AMD gick rätta vägen när de började med riktiga quadar helt enkelt. HyperTransport 3.0 kommer bli riktigt sött!

AMD har lite kvar

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Ja, kanske blir en ny dator i mellandagarna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
AMD kommer ge Nehalem och Dunnington en fet smäll när Istanbull kommer.. det roliga är att Intel trycker in en trekanalig minneskontroller, medans AMD kommer emulera en fyrkanaligminneskontroller. Det är som sagt Intel som svävar iväg lite, AMD gick rätta vägen när de började med riktiga quadar helt enkelt. HyperTransport 3.0 kommer bli riktigt sött!

AMD har lite kvar

Printscreen:ar detta inlägg... du kommer nog få äta upp de orden

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Printscreen:ar detta inlägg... du kommer nog få äta upp de orden

Tror jag inte, Istabul-kärnorna är mindre än hälften så stora som dunnington's (alla inkl. L2-Cache).

Hexa-core:
Dunnington, 700 mm²
Istanbul 294mm²

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Tror jag inte, Istabul-kärnorna är mindre än hälften så stora som dunnington's (alla inkl. L2-Cache).

Nu behöver väl inte storlek ha så mycket med prestanda att göra, men det kanske inte var sådan du syftar på? Atom är väl inte heller speciellt stor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Atom är väl inte heller speciellt stor?

Näe, inte så jättestor, är det t.ex Helium vi snackar om så är diametern 62 pm (pikometer).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu behöver väl inte storlek ha så mycket med prestanda att göra, men det kanske inte var sådan du syftar på? Atom är väl inte heller speciellt stor?

Nej, men prestandan kommer vara likvärdig. Istanbul är den första helt nya arkitekturen sedan 1999 från AMD's sida - den är rätt välarbetad.

Atom? Tycker den är patetisk, speciellt att de skjuter upp dual-core modellen för att få iväg Nehalem snabbare.

Atom är 22mm², en Nehalem är ~30mm² och på 30mm² kommer det finnas 2 st Istanbul-kärnor.

Det handlar om hur effektiva de är.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pedbor
Kommer det vara lönt att köpa en rigg nu eller ska man vänta tills dem nya leksakerna kommer? ca 16k att användas.

Bloomfield 3x2GB ram i trippel DDR en SSD disk för OS och en eller två TB diskar till samt en stycken 4870 1GB grfxkort.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Det handlar om hur effektiva de är.

Precis. Detta har vi dock inte särskilt mycket information om, det är svårt nog att förutse hur nehalem kommer att prestera och dessa processorer ligger betydligt längre bort i tiden. För amds skull kan man hoppas att de inte blir alltför dåliga, men det är nog lite tidigt att uttala sig säkert.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Bloomfield 3x2GB ram i trippel DDR en SSD disk för OS och en eller två TB diskar till samt en stycken 4870 1GB grfxkort.

så jag borde alltså vänta...
Man får verkligen hoppas att det är värt det, och att dem inte försenas för mycket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
AMD kommer ge Nehalem och Dunnington en fet smäll när Istanbull kommer.. det roliga är att Intel trycker in en trekanalig minneskontroller, medans AMD kommer emulera en fyrkanaligminneskontroller. Det är som sagt Intel som svävar iväg lite, AMD gick rätta vägen när de började med riktiga quadar helt enkelt. HyperTransport 3.0 kommer bli riktigt sött!

AMD har lite kvar

Vad är det som säger att nåndera vägen var den riktiga vägen? Är det AMDs väg som är den riktiga då den skalar avsevärt bättre vid 4S+ eller är det Intels väg som är den riktiga då det återspeglas i ekonomin?

Schysst att jämnföra Istanbul som kommer 2H'09 med Dunnington (som ersätter Tigerton för 4S) som kommer "nu", 2H'08. Vad är det som säger att inte Beckton är ute och viftar för fullt då redan t.ex.? (Dunnington's efterföljare baserad på Nehalem-arktekturen)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Tror jag inte, Istabul-kärnorna är mindre än hälften så stora som dunnington's (alla inkl. L2-Cache).

Hexa-core:
Dunnington, 700 mm²
Istanbul 294mm²

Har du några bättre källor på att den är 700 mm²? Jag hittar bara rykten om den storleken ännu. (Nyhetsskrivarens egna funderingar typ.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Nej, men prestandan kommer vara likvärdig. Istanbul är den första helt nya arkitekturen sedan 1999 från AMD's sida - den är rätt välarbetad.

Atom? Tycker den är patetisk, speciellt att de skjuter upp dual-core modellen för att få iväg Nehalem snabbare.

Atom är 22mm², en Nehalem är ~30mm² och på 30mm² kommer det finnas 2 st Istanbul-kärnor.

Det handlar om hur effektiva de är.

Jag tror snarare förseningen för dualcore Atom beror på deras problem med att få igång 2st 45nm-fabriker. Men varför blir en processor patetisk för att den försenas? Lustiga tankegångar ibland...

Precis, det handlar om effektivitet. Spännande tider står framför dörren, igen. Ock ock. Ibland vill jag ha en fast-forward knapp för tiden.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Avstängd

Uppgradering till nehalem kommer att innebära att man behöver köpa ny CPU, moderkort, RAM och kylning, dvs det blir väldigt dyrt.

Får vänta med det minst 0.5 år extra skulle jag gissa på innan det blir köpvärt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv

Det har väl ryktats om att AMD ska vara på gång med processorer som klarar av att lägga singeltrådiga program på flera kärnor?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Jag tror snarare förseningen för dualcore Atom beror på deras problem med att få igång 2st 45nm-fabriker. Men varför blir en processor patetisk för att den försenas? Lustiga tankegångar ibland...

Läste du så menar jag att den är patetisk för att den inte är bra. Intel har gått ut och sagt att de skjuter upp dual-core Atom för att de vill pusha fram Nehalem snabbare - dina tankegångar är bra lustiga!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Loxus
Det har väl ryktats om att AMD ska vara på gång med processorer som klarar av att lägga singeltrådiga program på flera kärnor?

Ptja, åtminstone inte förrän Bulldozer. Knappast då heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Läste du så menar jag att den är patetisk för att den inte är bra. Intel har gått ut och sagt att de skjuter upp dual-core Atom för att de vill pusha fram Nehalem snabbare - dina tankegångar är bra lustiga!

Javisst, den är inte det snabbaste som finns, inte ens det strömsnålaste. Men varför det skulle göra den patetiskt då den faktiskt är bra för sin inriktning har jag svårt att förstå.

Var hittar du detta "Intel har gått ut och sagt" då? Jag hittar då ingen officiell källa för det. Länk?

Klart mina tankegångar är lustiga, man blir ju skogstossig på dagens forum.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Uppgradering till nehalem kommer att innebära att man behöver köpa ny CPU, moderkort, RAM och kylning, dvs det blir väldigt dyrt.

Får vänta med det minst 0.5 år extra skulle jag gissa på innan det blir köpvärt.

Hur troru det var när man uppgraderade till Core 2 Duo?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
One Paper Launch Deserves Another? . . .

ganska smart faktiskt. Jag har inget emot att se benchmarks så tidigt som möjligt

Permalänk
Medlem

Ugh, börjar bli för mycket. Ett dussinett kodnamn att hålla reda på och att man har varit frånvarande från marknaden i tre år gör inte hela saken bättre.

Vad är Bloomfield? Vad är Penryn? Vad är Nehalem? Vad är Deneb? Vad är Instanbull? Vad är Bulldozer? Vad är Shanghai? Vad är K8 och K10? Kortfattat svar uppskattas.

Google har inte gjort mig mycket klokare, snarare än mer förvirrad

Permalänk
Medlem

Wikipedia är väl rätt så klockrent när det gäller processorkodnamn ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||