Ny sydbrygga från AMD ger överklockare svängrum

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
Kolla benchmarks själv och läs mellan raderna. Jag är ingen Intel fan, blir bara lite störd är AMD fans säger att "deras" prollar äger när vår sanning säger motsatsen. Kärleken är blind..

Så får du räkna med att hälften av alla tester är sådant vanliga privatpersoner inte har någon nytta av.. vanligtvis de tester som då också vinns av Intel.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

kul att det finns vissa personer som faktiskt greppat vad det handlar om.

om man bara ska kolla på benchmarks får man ändå inte det bästa oavsett hur överlägset i poäng det är. vad ska man ha produkten till är snarare intressant. personligen tror jag inte någon märker någon skillnad på en vettig utrustning från AMD eller intel.

människan är dock tyvärr skapt att kriga, det är genetiskt, oavsett vad det gäller "min pappas skruvmejsel är större än din pappas skruvmejsel."

vad beträffar nyheten tror jag det kommer gynna marknaden. när det kommer bench marks som inte är designade att ge en edge åt en speciell tillverkare kan man ta parti och välja sida.

om jag inte misstar mig ger vantage fördel till nVidia och intel, och get en missvisande poäng i förhållande till verkligeheten.

Som vanligt kommer jag liksom många andra välja det system som är bäst för de uppgifter jag har åt den, film/spel/grafik etc och pris/prestanda. Oavsett tillverkare alltså.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Målet är att nå 3GHz för att få optimal spelprestandan så är det sant att Phenom når dit med enkel klockning så är man ikapp spelmässigt.

så efter 3ghz är det inte nödvändigt för spel med andra ord eller ? ( är det enda jag gör på min dator, spelar )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chourou
så efter 3ghz är det inte nödvändigt för spel med andra ord eller ? ( är det enda jag gör på min dator, spelar )

Lite svårt o säga specifikt vad som "behövs" och inte behövs. Allt ska ju fungera i stock, sen om spelupplevelsen prioriteras är det en annan sak.

För mig är det nödvändigt att kräma på minst 500 fsb och 4ghz+ för att spelupplevelsen ska vara något :S

Men visst kan jag ändå spela i stock (3ghz), fast då flaskar CPUn något.

Permalänk
Medlem

Finns det verkligen så mycket folk som "hatar" amd som det verkar? Folk som förr körde på med athlon och tyckte att "P4, hur fan kan man köpa sån skit, intel är ju dumma i huvudet"?

Snacka om att vända kappan efter vinden.
Visst, som medveten konsument köper man den produkt som presterar mest för pengarna, om det är prestanda man är ute efter vill säga, men inte fan behöver man komma till en tråd där det presenteras något positivt om en av tillverkar och spy ur sig så mycket skit som en del gör.

På vissa verkar det som om det inte spelar någon roll vad AMD gör, de är skit ändå. Det spelar ingen större roll att det är tack vare dem som intel är där de är idag? Att det är tack vare AMD som en processor inte kostar 5000:-?

Tänk på det nästa gång innan ni trycker på "skriv svar".

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ifan

Men visst kan jag ändå spela i stock (3ghz), fast då flaskar CPUn något.

Du kör Intel va ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
Du kör Intel va ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ifan
För mig är det nödvändigt att kräma på minst 500 fsb

Uppenbarligen gör han det och det är fsb´n som flaskar, en flaskhals som amd inte har.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Superpi är enligt mig definitivt inget att hänga upp sig på då det inte säger någonting om processorns verkliga prestanda. I övrigt så finns det en hel del benchmarks där tom 65nm phenom presterar bättre än core2quad, inte minst i spel i höga upplösningar så det är definitivt inget dåligt köp men är det mestadels ett fåtal program med begränsat multicore stöd man kör så är intel bättre.

Tycker produkten verkar mycket bra med klar överklockningspotential utöver det vanliga samt alla fördelar från 780G och 790X, ett perfekt moderkort enligt mig som definitivt kommer visa större fördelar i och med släpp av 45nm phenom.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Uppenbarligen gör han det och det är fsb´n som flaskar, en flaskhals som amd inte har.

Ja, precis. Lite jobbigt att man måste klocka sin processor för att det ska flyta på bra spel. Själv kör jag min Phenom i bara 2GHz och jag tycker inte processorn flaskar särskilt mycket (generellt då - finns ju alltid specialfall). Grafikkortet är nog fortfarande den större flaskhalsen för mig trots att jag har ett 4850 nu men det flyter tillräckligt bra iaf. Stor skillnad mot mitt förra x1900xt iaf.

Men en 45nm-Phenom tillsammans med ett 790FX/SB750-moderkort vore nog nåt om man ska klocka.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Så länge man köp på ett AM2+ moderkort och en AM2+ processor så man kan utnyttja HyperThreading 3.0 så kan man bara glömma att processorn blir en flaskhals

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Ja, precis. Lite jobbigt att man måste klocka sin processor för att det ska flyta på bra spel. Själv kör jag min Phenom i bara 2GHz och jag tycker inte processorn flaskar särskilt mycket (generellt då - finns ju alltid specialfall). Grafikkortet är nog fortfarande den större flaskhalsen för mig trots att jag har ett 4850 nu men det flyter tillräckligt bra iaf. Stor skillnad mot mitt förra x1900xt iaf.

Men en 45nm-Phenom tillsammans med ett 790FX/SB750-moderkort vore nog nåt om man ska klocka.

Syftade mer på GPU/CPU balansen. Blir någon av dessa "rubbade" så blir spelprestandan inte optimal.

Du behöver en viss mängd GPU kraft och en viss mängd CPU kraft för att nå optimal prestanda, har du bristande i en av dem så får du inte den optimala prestandan.

Har du som sagt en Phenom och en 4850 så är det inget problem alls då båda är bra balanserade...

Däremot om du skulle trycka in flera stycken kraftfullare grafikkort skulle CPUn flaska (i mitt fall, varför jag måste klocka hårt)

Jag tror det är ett problem som båda har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ifan
Syftade mer på GPU/CPU balansen. Blir någon av dessa "rubbade" så blir spelprestandan inte optimal.

Du behöver en viss mängd GPU kraft och en viss mängd CPU kraft för att nå optimal prestanda, har du bristande i en av dem så får du inte den optimala prestandan.

Har du som sagt en Phenom och en 4850 så är det inget problem alls då båda är bra balanserade...

Däremot om du skulle trycka in flera stycken kraftfullare grafikkort skulle CPUn flaska (i mitt fall, varför jag måste klocka hårt)

Jag tror det är ett problem som båda har.

Hur definerar du cpu-kraft då?
"Men visst kan jag ändå spela i stock (3ghz), fast då flaskar CPUn något."
Testa din processor il 6*500=3000, då lär den klara av spelande med flera grafikkort bra mycket bättre än vid tillexempel 8*375=3000.

3 vs 4ghz säger inte mycket i detta sammanhang, det är av mindre betydelse än ökningen av fsb

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Hur definerar du cpu-kraft då?
"Men visst kan jag ändå spela i stock (3ghz), fast då flaskar CPUn något."
Testa din processor il 6*500=3000, då lär den klara av spelande med flera grafikkort bra mycket bättre än vid tillexempel 8*375=3000.

3 vs 4ghz säger inte mycket i detta sammanhang, det är av mindre betydelse än ökningen av fsb

Har du provat? Skulle var kul att se någon verkligen testa det, inte bara påstå att det är så. Sist jag såg någon på forumet testa, så körde han med HD3870 i Crossfire och märkte ingen skillnad. Skulle vara kul att se hur det är med ännu bättre grafikkort i CF eller SLI.
Innan det finns bevis, så kanske man inte skulle lansera det som ett faktum.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Har du provat? Skulle var kul att se någon verkligen testa det, inte bara påstå att det är så. Sist jag såg någon på forumet testa, så körde han med HD3870 i Crossfire och märkte ingen skillnad. Skulle vara kul att se hur det är med ännu bättre grafikkort i CF eller SLI.
Innan det finns bevis, så kanske man inte skulle lansera det som ett faktum.

Jag har testat, och ska försöka hitta lite gamla bilder på testet.

När jag ökade enbart FSBn märkte jag ingen större prestanda ökning (ur det grafiktesten jag körde bland annat), minnesprestanda o dylikt ökade.

Körde jag "oklockat" men med hög FSB så var det som om jag satt och pressade med 1,1st grafikkort. Mitt andra grafikkort i Crossfire användes knappt.

de riktiga prestanda ökningarna skedde då både FSBn och klockfrekvensen för proppen gick upp. Då ökades inte bara minnes, L1, L2 och beräkningsprestanda utan då kördes de båda grafikkorten och jag fick mycket bättre prestanda i de grafiska testerna.

Som sagt, ska försöka hitta lite bilder