Kopieringsskydd gör Yahoos musik värdelös

Permalänk
Medlem
Citat:

Sökmotorjätten rekommenderar sina kunder att bränna ut den köpta musiken på CD för att sedan åter föra över den till datorn. Denna procedur gör att kopieringsskyddet försvinner, men kräver å andra sidan en hel del arbete.

De borde hellre rekommendera sina användare att ladda ner musiken på (o)laglig väg, mycket enklare procedur.

aja, ännu en orsak till varför drm suger. Jag antar att det här kommer vara ganska vanligt i framtiden då företag konkar/slutar med en tjänst.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk

DRM (och alla typer av liknande skydd) kommer aldrig stoppa piratkopieringen det enda dessa satans skydd gör är att stoppa de som köper skiten. Jag skulle aldrig betala för något som jag inte till fullo äger och så enkelt är det. Även om kvalitén på mp3 är bra så slår det inte en tryckt cd enligt mig och är därför inte heller ett alternativ till cd-skivan. Den dagen man kan gå in i en butik och själv välja vilka låtar man vill ha och sedan gå hem med en tryckt skiva som är av samma kvalité som dagens album är den dagen jag kommer spendera betydligt mer pengar på musik än jag gör idag. Tiden då jag "köpte grisen i säcken" är förbi, idag köper jag enbart musik jag på förhand vet är bra och det är dags att dessa giriga bolag fattar en gång för alla att vi (alltså konsumenterna) är inte villiga att betala närmare 200 kr för kanske ett par bra låter, för tusan jag hade inte ens varit villig att betala det för en hel skiva med bra låtar. Jag (och antagligen många med mig) skulle lätt kunna tänka mig att betala 100 kr mer för ett spel som saknar skydd helt och hållet eller (om jag kunde tänka mig köpa mp3) DRM fria låtar om de kostade en slant extra.

"det bästa vore ju givetvis att när man köper/tankar ett spel över steam så borde dom skicka hem en orginaldvd också som man har ifall att"

Precis så tänker jag också, hade jag i samband med ett köp via Steam även fått hemskickat en Dvd/Cd med spelet på så hade jag helt klart kunnat tänka mig att handla från dom.

"nej, piratkopiering började både on och offline innan det fanns kopieringshinder av nån som helst form."

Tror inte det är många som har en aning om BBS:er eller att man då kunde "byta" spel via posten. Att piratkopiering är ett nytt "fenomen" är skrattretande, det har existerat ända sedan man fick möjligheten att spela in från band och går så långt tillbaka som Vic-20 tiden (kanske även längre ändå) men detta är väl något som vi som är "gamla i gemet" har mer kännedom om ;).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Surprise.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Får en att börja fundera på vad som händer om Valve lägger ner Steam, har massor med spel jag köpt via steam. Det är väldigt smidigt men om de lägger ner det av någon anledning så fungerar inget längre.

God morgon, här har man argumenterat emot Steams existensberättigande sen "idé"stadiet.

HalfLife 2, ett singleplayerspel som kräver internet för att installeras. Vilket ärkepucko kom på den fullständigt idiotiska idén.
Varför fick jag ens en DVD? För att bespara Valve bandbreddskostnaden?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
God morgon, här har man argumenterat emot Steams existensberättigande sen "idé"stadiet.

HalfLife 2, ett singleplayerspel som kräver internet för att installeras. Vilket ärkepucko kom på den fullständigt idiotiska idén.
Varför fick jag ens en DVD? För att bespara Valve bandbreddskostnaden?

Med tanke på valves spel som dom gjort så tror åtminstone jag att det kommer dröja många år innan steam går ner,idag finns det ju ingen tjänst som använder samma koncept.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Det är mycket troligt. Men borde man inte kunna förvänta sig minst lika stort engagemang från Yahoo och Microsoft menar du?

Och det är inte enbart det som gör att systemet är urkasst, jag har tidigare inte kunnat spela singleplayerspel för att steam är nere. Och även om steam vore perfekt (vilket det verkligen inte är på någon punkt) så kan steam inte garantera att min uppkoppling fungerar perfekt...

Permalänk

tyvärr är det de som laddar ned lagligt som alltid drabbas...
jag klarar mig!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Hedersmedlem

Hehehe så går det för s****** som köper skyddade produkter.

Nej men som man ofta brukar säga: kopieringsskydd drabbar enbart kunderna.
Tråkigt att ett illegalt alternativ ska vara bättre på alla dess sätt, gentemot ett legalt alternativ med DRM skydd.

Tyvärr har högsta ledningen bakom dessa bolag fortfarande inte fattat detta och varför skulle dom, när det finns folk som köper dessa överkomplicerade alternativ. Konsumenter: ställ krav till bolagen!

Kanske blir det någon form utav "lyssnarlicens" i framtiden, vem vet.

Permalänk

Som sagt.. Synd att man bara förlorar på att vara hederlig kund, som pirat får man tag på varan gratis och utan kopieringsskydd. Kopieringsskydd uppmuntrar till piratkopiering före lagligt köp, att inte bolagen fattar det.