Ny enkretslösning från Intel

Permalänk
Melding Plague

Ny enkretslösning från Intel

Intel har som mål att vara marknadsledande leverantör av processorer inom alla områden. Processorn Atom var ett första steg och den nya lösningen med processor, nord- och sydbrygga i en enda krets är nästa.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då börjar det bli dags att kolla på handdatorer igen

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Och microsoft gnuggar händerna för möjligheten att slå sig in på nya produkter. Läskigt med ett vitvaror som har windows, BSOD och de löper amok

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Faktiskt nått jag funderat på länge; varför man inte bygger in nord- och sydbryggan i processorn nu när minneskontrollen har legat där så länge.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Citat:

Då enkretslösningen är fullt X86-kompatibel (precis som majoriteten av världens datorer) skall det vara enkelt att skriva program till skillnad mot konkurrerande kretsar från exempelvis ARM och Texas Instruments som är baserade på instruktionsuppsättningen RISC.

RISC är väl ingen instruktionsuppsättning? det är väl bara en 'design' på instruktionsuppsättningar?

Permalänk
Avstängd

Risc är inte en instruktionsuppsättning, utan mer en idé om hur den ska se ut.

Permalänk
Medlem

Hoppas ASUS EEE PC och liknande små bärbara kommer använda sig av detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Hoppas ASUS EEE PC och liknande små bärbara kommer använda sig av detta.

Du förstår att det antagligen är minimal prestanda i dessa? och nej jag menar inte bara långsam, jag menar mer att det skulle ge dig huvudvärk att försöka använda datorn.

skogsvilde
yes, jag har sett det själv när jag sommarjobbade för något år sedan. Vi höll på att laga en bensinpump, under höljet så satt en liten display, och nog fan var det windows som OS, den hade tom nätverksuttag och internet explorer

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Då kanske inte datorns chipset drar 5 gånger mer än processorn (atom) ?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Då kanske inte datorns chipset drar 5 gånger mer än processorn (atom) ?

Precis. Poulsbo är ju allt annat än modernt idag med. Atom på 45nm och 945an på 130nm.

Anandtech har en fin liten artikel om det hela.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Du förstår att det antagligen är minimal prestanda i dessa? och nej jag menar inte bara långsam, jag menar mer att det skulle ge dig huvudvärk att försöka använda datorn.

Självklart gör jag det, men jag är inte ute efter prestanda, utan extrem energisnålhet vid viloläge.

En 11 år gammal 400 MHz PC duger gott och väl för att chatta med och göra nyhetssurf med (om flashreklamen är borta). Bara att nu använder datorn mindre än 5 Watt istället för flera gånger mer.

Så jag vill ha en väldigt energisnål surfdator får stå på 24/7 och när mer krävande grejer görs så får man sätta på en mer kraftful dator.

För som det är nu, som Smartidiot89 nämnde, så drar Atoms chipset flera gånger mer än själva processorn, vilket jag tycker är störande och kommer inte köpa en liten billig bärbar surfdator tills det har blivit åtgärdat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Du förstår att det antagligen är minimal prestanda i dessa? och nej jag menar inte bara långsam, jag menar mer att det skulle ge dig huvudvärk att försöka använda datorn.

skogsvilde
yes, jag har sett det själv när jag sommarjobbade för något år sedan. Vi höll på att laga en bensinpump, under höljet så satt en liten display, och nog fan var det windows som OS, den hade tom nätverksuttag och internet explorer

Jo och när man ser en BSOD i bankomaten på föreningssparbanken, det känns ju alltid lika tryggt....

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb