Foxconn stödjer inte Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
språket.

Det blir kanske lite vinklat när man kallar det dumheter men många, inklusive i princip alla i den här tråden, tycker att det är just dumheter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
De har tagit ett engelskt ord disassemble och gjort det till svengelska med en svensk ändning precis som deleta, joina, hosta och andra ord man gör om. Är inte korrekt svenska men inom datorvärlden får man vänja sig med att folk går så ^^

Det är dock en inte helt ovanlig term och ingen bättre svensk finns. Detta gäller även orden assemblator, assemblera och disassemblator, vilka för övrigt har anpassats rätt bra till det svenska språket.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Kan erkänna att jag är lite förbryllad. Inte över att viss hårdvara inte har 100% stöd hos alla OS, utan snarare att att person som kör Linux inte tog sig tiden att kolla upp om hårdvaran stödjer Linux.

Jag har personligen aldrig arbetat med någon Linux version men har av någon anledning fått för mig att det krävs lite mer kunskap om OS, och lite mer "pill" för att få sitt (i detta fall Linux) att fungera tillfredsställande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Var är nyhetsvärdet? En grinig kund till ett företag i datorbranschen, so what?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
När man läser tråden så känns det som en ännu en lirare som mår bättre av att tro att någon är ute efter honom. OK, det verkar inte helt OK från Foxconns sida heller, men snubben verkar ha lite ilskeproblem. Inte helt okänt fenomen i den här sfären dock (se x antal trådar på det här forumet).

Om ni läser början på korrespondensen ser du att han inte på något sätt ger utlopp åt någon ilska. Tillika erbjuder han förklaringar på vari problemet ligger. Här borde Foxconn visat lite ödmjukhet och tacksamt bett att ta del av informationen. Detta är inte "rocket science" och skulle i princip kosta Foxconn ingenting att fixa till. Det handlar helt enkelt om ett attitydproblem som inte stämmer med att "kunden alltid har rätt". Jag fattar inte vad detta har med ilska att göra, han gör ju bland de mest konstruktiva man kan göra, nämligen att ta reda på orsaken och erbjuda en fix för problemet samtidigt som han försöker få tillverkaren att rätta till sitt misstag.

Egentligen handlar detta inte om Linux, utan att Foxconn inte följt ACPI standarden. Jag finner det anmärkningsvärt att en av de i storlek större tillverkarna inte ens följer en satt industristandard. Att det sedan drabbar Linux användare kan ses som en parantes. Jag tror dessutom inte att t ex Intel (socket LGA775) blir särskilt glada över att en moderkortstillverkare därigenom saboterar mycket av deras arbete med utvecklandet av Linux kärnan.

Så nej, en användare ska inte behöva "pilla" för att veta huruvida Foxconn följer den uppsatta standarden eller inte. Det bör kunna förväntas i lika stor grad som att en x86 processor är x86 kompatibel. På rak arm kan jag tillägga att Abit utarbetar och uppdaterar sina BIOS versioner för att ge bättre stöd åt Linux; kan nog ses som ett steg längre än att åtminstone stödja ACPI standarden.

I övrigt synd att nyheten är kopplad till en Linux användare. Några blir tydligen blinda för de egentliga problemen så fort det står Mac, Vista, BSD eller Linux i texten.

Repetera: ACPI, ACPI, ACPI... osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
De har tagit ett engelskt ord disassemble och gjort det till svengelska med en svensk ändning precis som deleta, joina, hosta och andra ord man gör om. Är inte korrekt svenska men inom datorvärlden får man vänja sig med att folk går så ^^

Så vad är det gängse korrekta svenska ordet för disassemblera?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Det märkligaste är att linux inte kan använda sig av samma acpi-kod i bios som windows använder.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
En vattenskoter går inte köra på land ska bilägare känna sig lurade då? Tror absolut inte att foxconn gör det medvetet för att jävlas med linux användare, dom borde inte tjäna pengar i slutändan. Dom har säkert någon bra anledning till hur biosen är kodad.

Det där första var en dålig jämförelse. Den som köper en vattenskoter och tror att man kan köra den på land måste minst sagt vara hjärndöd. Foxconn gör ju moderkort och en mindre påläst kan ju bli lurad av att det inte finns drivrutiner till Linux, men å andra sidan kan man Linux(som enligt mig måste vara mer insatt än om man använder Windows) borde man ha läst lite om kortet

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Hedersmedlem

Foxcom har nu försökt visa sig vara ett alternativ till de bättre tillverkarna men detta visar bara att dom förblir ett skräpmärke som skall undvikas som pesten.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem

Hunter(Swe) det står inte ett smack om att moderkortet ifråga inte skulle följa industristandard.

Hardware Guy, du har nog missuppfattat problematiken lite grand, men å andra sidan är väl detta inte det som vi ska behöva kunna heller. Windows, Linux och BSD använder samma ACPI kod, men skillnaden är denna:
- Windows är generellt "överseende" och håller sig inte så hårt till hur ACPI är kodat
- Linux (och jag skulle tro att samma gäller BSD) håller sig strikt till standarden

Vi finner i och för sig dessa skillnader i fler områden förutom ACPI. Även drivrutiner för Windows bryter alltför ofta standarder. Att bryta standarder kanske på ytan inte tycks som något större problem, men det är ju inte direkt något hit vad gäller säkerhet.

Lite ironiskt att ett moderkort kan bli "Vista certifierat" trots att det inte följer standard och att orsaken är att Windows inte är standarders bästa vän. Sammanfattat:

- Linux är allt som oftast beroende av att ertagna industristandarder följs (borde inte detta ses som något positivt?)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ajame
Själv känner jag mig grymt lurad eftersom jag inte kan använda min mobiltelefon till att hoppa fallskärm med. Och mjölken jag köpte idag gick inte och använda som raketbränsle till min digitalkamera. Som idiot känner jag mig grymt lurad.

Eftersom du inte verkar förstå poängen med nyheten bör du kanske inte göra hjärndöda jämförelser.

Jag tackar och bockar för en utsökt portion humor från din sida dock.

Va f-n! Min kamera tar inte raketbränsle! Vad besviken jag är nu!

OnT: Jag fattar inte helt den luddiga grejjen, men är det inte så enkelt att om man vill köra Linux väljer man något annat än Foxconn? Hade jag gjort. Dåligt för Foxconn, bra för deras konkurrenter... min summering.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

disassemblerade

och innehåller flera dumheter som gör att

Tyvärr fanns ingen korrekturläsare tillgänglig då nyheten publicerades.
1. Som många andra i tråden har påpekat - vad bör man använda istället? "Disassemblerad" är inte jättefin svenska, men jag har svårt att hitta något bra alternativ.

2. Huh? "dumheter" var väl inte helt NPOV, men att det skulle ha med korrekturläsning att göra?

PMa gärna mig eller Enduro här på forumet om du hittar några fel. Det är inte säkert att vi har gått igenom artikeln, men om vi har gjort det men ändå gjort fel vill vi väldigt gärna lära oss av misstagen.
Tack, och ursäkta för svag OT.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Inaktiv

Bra skrivet! Rätt kul att folk slänger bajs utan någon som helst uppbackning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiddebäjz
Bra skrivet! Rätt kul att folk slänger bajs utan någon som helst uppbackning.

Är inte det den vanligaste debattformeln numera?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Är inte det den vanligaste debattformeln numera?

Så sant, så sant. Det skönaste är när dom plockar upp efter sig å luktar lite.

Permalänk

kan någon beskriva vad ACPI är mer utförligt, och om man kan göra nåt om man har problem med det

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
kan någon beskriva vad ACPI är mer utförligt, och om man kan göra nåt om man har problem med det

Wikipedia vet: http://en.wikipedia.org/wiki/Acpi

Permalänk

thx, vet på ett cirkus vad det gör nu, men går det o göra nåt åt det om det är problem med det?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Angående ordet disassemblera:

Jag har ingen minnesbild att jag hört något svenskt ersättningsord. Och jag har hållit på med programmering i över 30 år. Möjligen skulle man kunna säga deassemblera eller återassemblera. På engelska kallas själva processen ibland för "reverse-engineering". Det kanske skulle kunna härledas till "backassemblering", "omvändassemblering", "motsatsassemblering", "tvärtomassemblering", ol. men det låter väldigt konstigt.

För de som inte är så bevandrade i programmeringens underbara värld kan sägas:

Källkoden i det här fallet är förmodligen skriven i Assembler och/eller C som sedan en kompilator har konverterat till körbar kod ("maskinkod" som exempelvis operativsystemet konverterar till den aktuella processorns instruktionsuppsättning för körning). Genom att skicka "maskinkodsfilen" till en disassemblator kan dess instruktionsuppsättning återskapas i form av källkod i Assembler.

I övrigt kan sägas om disassemblering att det förbjuds i de flesta licensavtal för "låsta" program. Nu var assemblerkoden kanske inte superavancerad i det här fallet, men faktum är att det är rätt svårt och tidskrävande att tolka avancerad Assemblerkod. Det ger ett hyffsat skydd i sig.

Hare/PeSi

Permalänk
Hedersmedlem

kalle@anka, du kan lösa det genom att inkludera en patch i t ex Linux kärnan; du blir alltså tvungen att kompilera om kärnan. Ifall ACPI är felaktigt kodat - tyvärr alltför vanligt och ofta gäller det bärbara datorer - kan man tvinga kärnan att läsa ifrån en modifierad DSDT (Differentiated System Description Table) nu alltså inkluderad i kärnan. På det sättet ignorerar kärnan den felaktiga BIOS tabellen.

För vissa Linux distributioner kan du ibland finna färdigkompilerade kärnor för diverse bärbara och annan problematisk hårdvara. Naturligtvis är det sorgligt att detta överhuvudtaget ska behövas när en standard finns.

@ PeSi
Du kan också se det på ett annat sätt. Det finns mycken kritik mot hur kodningen är uppbyggd. Intel driver nu på med EFI som fortsätter i samma spår. Vad som är så säkert med det vet jag inte, men en sak är säker: det leder till en mängd onödiga fel och problem för utvecklare av drivrutiner.

Några av alternativen till BIOS och EFI dras inte med dessa "mystiska" koder.

UPPDATERING AV LÄGET:

Dessa meddelanden har dykt upp på Ubuntu-forumet och kommer ifrån en representant för Foxconn (han beklagar att han lider av dyslexi så döm inte hans stavning för hårt):

Citat:

HI

just to say as am from Foxconn, No we dont deliberately sabotage the bios
Plus the person who replyed to the email did not understand Linux

but we will have the bios fix sometime next week and at the same time a relook at how we are testing are boards with linux.

since this board should have been tested.

please dont flame me

heAlmightyCthulhu am sending a message hope you will reply

thanks

UK Technical Manager

Citat:

thats am unable to answer yet
but i think the board in the early stages had problem with acpi for vista and was fixed.
but so i think your seeing the remain of the tested code, which should have be removed.

not the first time i've had to have acpi fixed on are boards
and will not be the last

Citat:

not a problem

you will hear more, i say before the end of next week
as my report goes in on monday about this
am going to enjoy this fight with china hehehe

Om detta visar sig sant så är det än en gång bevis för att det lönar sig att bry sig!

Permalänk
Medlem

Det är rätt kul att se vilket liv ett sånt här fel ger nu för tiden. För bara knappt 10 år sen var sånt här vardagsmat om man ville köra linux på en laptop och då med betydligt allvarligare som att cpu-fläkten inte startade än någon enstaka system krash.

Det är väll bra att vetskapen bland folket sprids om att dessa moderkort inte fungerar bra ihop med Linux men det känns som man på något vis gör det till en sensation vilket det knappast är. Snarare skulle det behövas någon mer generell skamvrå att placera dessa företag/produkter/modeller man ska undvika istället för att alla distributioner sitter med sin egna lilla HCL.

Permalänk
Medlem

KimTjik:

Kan du förtydliga? Menar du kritik mot ACPI kodning, eller kodning generellt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det blir kanske lite vinklat när man kallar det dumheter men många, inklusive i princip alla i den här tråden, tycker att det är just dumheter.

Det är dock en inte helt ovanlig term och ingen bättre svensk finns. Detta gäller även orden assemblator, assemblera och disassemblator, vilka för övrigt har anpassats rätt bra till det svenska språket.

jag tycker också det är dumheter, men den domen kan jag lägga själv. (som Linuxbrukare om inte annat) nyheter ska inte vinklas oavsett vad de gäller, det är en bra grund att hålla sig till som journalist. men vad värre är egentligen är att det är svårt att (iaf enbart från nyheten) avgöra vad exakt problemet är, om det bara är slarv eller om en befintlig standard inte följs, eller feldokumenterats. (eller nått helt annat)

du har säkert rätt, men jag tycker ändå det känns byngligt i text minst sagt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Tyvärr fanns ingen korrekturläsare tillgänglig då nyheten publicerades.
1. Som många andra i tråden har påpekat - vad bör man använda istället? "Disassemblerad" är inte jättefin svenska, men jag har svårt att hitta något bra alternativ.

2. Huh? "dumheter" var väl inte helt NPOV, men att det skulle ha med korrekturläsning att göra?

PMa gärna mig eller Enduro här på forumet om du hittar några fel. Det är inte säkert att vi har gått igenom artikeln, men om vi har gjort det men ändå gjort fel vill vi väldigt gärna lära oss av misstagen.
Tack, och ursäkta för svag OT.

nå, ingen stor sak. och ärligt talat har jag inget bättre att komma med heller.. kanske skulle man kunna sno ihop ett Svensk ord ur betydelsen? (Islänningar och Norskar har ju pippi på detta) "sammansätta" "dekonstruera" osv?

hmm, nja.. redaktionsöversyn kan ju innefatta mer än språkvård sas, men se Elgots svar.

aye, will do. ursäkta att jag är gnällig.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Tyvärr fanns ingen korrekturläsare tillgänglig då nyheten publicerades.

-kuttar-

Tyvärr fanns ingen korrekturläsare tillgänglig då nyheten publicerades.
1. Som många andra i tråden har påpekat - vad bör man använda istället? "Disassemblerad" är inte jättefin svenska, men jag har svårt att hitta något bra alternativ.

...*-kuttar mera*

(känns som att OP är dom sista som borde behöva ursäkta för sin stavning, pga deras ställning )*

Jojo, Sweclockers, 90'000+ korrekturläsare om dagen

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover

Microsoft har säkert betalat foxcon för att inte stödja linux.

äh det är ingen som betalar någon något, men man använder resurserna till ett system som flest använder istället för att ha utveckling för ett mindre operativsystem. Finns så många andra storföretag som gör detsamma, creative, nvidia, amd (ati) tex.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
KimTjik:

Kan du förtydliga? Menar du kritik mot ACPI kodning, eller kodning generellt?

Jag blev lite väl luddig i formuleringarna där. ACPI som sådan finns ju tillgänglig som källkod, och jag har inte insikt nog att yttra mig om hur pass välstrukturerad och lättarbetad den är.

Däremot uppfattar jag det som att hela komplexiteten och problematiken med att få ihop buggfria och välfungerande BIOS eller EFI och till det ACPI kod är att hårdvaran fortfarande inte följer någon direkt standard, vilket i slutändan leder till en onödigt komplicerad kod med lappning och lagning. EFI fortsätter i samma spår, alltså inte en uppmuntran till att få ordning på grundproblemet, utan processen kommer i praktiken att bli den samma som nu.

Jag kan därför också ha förståelse för att det är en utmaning att få ihop eländet på slutet oavsett om det finns en standard att gå efter. Förändringen skulle som förstår det behöva börja tidigare i ledet, alltså ifrån hårdvaran i sig.

Permalänk
Medlem

Det är ju suspekt eftersom koden pekar mot olika operativ och man har då med linux och den koden är korrupt.
Hade man inte "brytt sig om stöd" ja då hade man ju helt enkelt skitit att göra en kodsnurra för just linux , då hade man kunnat stå o säga som de gör nu att de inte stöder operativet.

Men nu HAR de ju kodat och det ser ju uppenbarligen ut som att de tänkt efter och jobbat på linuxstödet , fast inte i stabiliserande syfte utan tvärsom.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diskmedel5
Snacka om att jag kommer dissa det företaget...

Lycka till! Foxconn tillverkar grejor åt flera moderkorts- & grafikkortstillverkare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
kalle@anka, du kan lösa det genom att inkludera en patch i t ex Linux kärnan; du blir alltså tvungen att kompilera om kärnan. Ifall ACPI är felaktigt kodat - tyvärr alltför vanligt och ofta gäller det bärbara datorer - kan man tvinga kärnan att läsa ifrån en modifierad DSDT (Differentiated System Description Table) nu alltså inkluderad i kärnan. På det sättet ignorerar kärnan den felaktiga BIOS tabellen.

och i windows?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

"God morgon" KimTjik:

Jag har haft flera moderkort där ACPI funktioner har fungerat annorlunda när man bytt från en Windows version till en annan (underlaget är alldeles för litet för att hänga ut något specifikt märke, men jag kör oftast med "väletablerade" märken).

I några fall har jag blivit tvungen att stänga av strömsparfunktionerna helt, då datorn alltid krävt "hårdvaruomstart" från alla sparlägen. Av detta drar jag slutsatsen att ACPI funktioner i BIOS faktiskt kan kräva anpassning för aktuellt operativsystem eller t.o.m. version av det. Vilket i sig tyder på dålig design. Oas. är det omöjligt att säga om felet egentligen ligger i ACPI-definitionen, BIOS-koden eller operativsystemet. Att olika kretsuppsättningar kräver annorlunda kodning kan nog aldrig undvikas.

Om man exempelvis köper ett högkvalitativt moderkort så ökar sannolikheten att man byter operativsystem under dess "livslängd". En seriös moderkortstillverkare släpper nya BIOS som åtgärdar ev. "framtida" problem långt efter att alla garantier gått ut. Det är relativt billigt och ökar deras anseende.
Färdiga källkodexempel för ACPI-stöd finns allmänt tillgängliga. Småproducenter som saknar egen kompetens kan köpa support exempelvis från "BIOS-producenten".

Men lite av denna problematik faller även på konsumenterna. Många stänger helt enkelt av strömsparfunktionerna vid problem (mig inkluderad) utan att rapportera problemet.

Strömsparfunktionerna är extra viktiga i bärbara enheter; och hävdar man stöd för en standard så bör det fungera med alla etablerade operativsystem. Att hävda att Linux inte är etablerat är löjeväckande. Många leverantörer av "färdiga" datorpaket antar att folk alltid kör med det förinstallerade operativsystemet som mer eller mindre påtvingas kunden. Detta är minst sagt kortsiktigt, och sätter man det i system så bör man byta leverantör.

Någon konspirationsteori i det här faller låter överilat. Jag misstänker mera "mänsklig faktor" eller ren inkompetens. Att uppmärksamma problemet är bra. Med lite högre ambitionsnivå från "parterna" borde man kunna lösa detta smidigt utan att behöva ta till "djungeltrumman". Hare/PeSi

Permalänk
Medlem

Läste de andra trådarna nu, man undrar ju lite när de säger att kortet bara är för Vista när de har kod för alla MS OS från 2k och framåt i alla fall, det luktar defensivt.

Nu är inte Foxconn en leverantör jag skulle fundera på att använda till jobbet eller kanske ens till hemmabruk för den delen ändå, men det skulle ju se proffsigt ut om de patchade BIOSet att funka normalt med Linux, eller åtminste inte få det att bomba.

Har kört igenom ett bra antal olika tillverkare och kort genom åren (MSI, Asus, Gigabyte, Tyan, Abit etc.) med olika Windows (95/98, nt4, 2k, xp, xp64, 2000/2003 server) och diverse Linux (Red Hat 5,6,7, Fedora 2,3,6,7,8) och alltid har det funkat grundläggande i alla fall. Och det har definitivt inte vart dyra kort i alla lägen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag läste mera på det bifogade länkarna.

Att Big Billy gett direkta order att tilldela resurser i syfte att försvåra för konkurrenterna har varit bevisat sedan "Netscape-rättegången".

Den aktuella e-posten tillför dock inte så mycket. Den framställer en intention angående ACPI och Linux, men är skrivet av en okunnig person. Microsoft kan endast "kontrollera" sina egna API:er som inte används av Linux. Jag har länge vetat att Gates betet sig som "skitstövel" vid olika tillfällen, men jag har åtminstone betraktat honom som kunnig (om vi nu utgår ifrån att e-posten verkligen har skrivits av honom).

Det som är betydligt allvarligare för genomsnittskonsumenten är att Microsoft har tilldelat resurser i syfte att skapa kompatibilitetsproblem för sina egna kunder som exempelvis inte velat uppgradera till det senaste Office-paketet. De har kunnat göra det "ostraffat" pga. god kontroll av marknaden.

Att överhuvudtaget köpa ett datorpaket utan Windows från stora OEM-tillverkare var bara för något år sedan helt omöjligt. Det börjar öppna upp sig långsamt, men är fortfarande svårt. Detta berör dock kundnyttan i ett längre perspektiv, och leder inte direkt till kompatibilitetsproblem för genomsnittsköparen.

Däremot, om Foxconn moderkortets ACPI-kod verkligen bevisar ett medvetet försök att ställa till problem när Linux körs, är det allvarligt. Det lär dock bli svårt att "bevisa". Även om flera Foxconn moderkort granskas, kan de alltid skylla på enskilda anställda att ha antipatier mot Linux.

Oavsett anledning, lär Foxconn "inte göra om et". Hare/PeSi