Microsoft tjuvkikar på Apple

Permalänk
Medlem

Få företag som verkligen försöker göra bästa produkten oavsett vad de säger.
Företag är till för att tjäna pengar, det är prioritet Nr 1, ju mer desto bättre.
Om de råkar göra bästa produkten samtidigt, så desto bättre.

Tror det ligger mycket i de argument som gör gällande att Apple är dyra, kunder köper oftast den billigaste lösningen som klarar det behov de har, såtillvida de inte kan skriva av det på företaget.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
NoCc va? Nu har du väl ändå missat nåt. Vilken PC köper folk idag mest utav som det inte går att göra precis vad du säger? Jo, laptops. Det går inte så lätt att byta ut komponenter i den datorn, oavsett om den kommer ifrån apple eller dell eller något annat märke.
Du är bara emot små datorer som du själv inte kan byta ut delarna på - inte att det står apple på produkten.

Köper man en mac idag köper man för att den ska uppfylla dina behov som du har idag. Där ibland ingår inte spel. Man köper en mac för att det är enkelt och du slipper krångla en massa.
Vilken dator köper du om du är sten rik och har inte tid/kunskap att konfa systemet? Allt måste gå att köpa så länge man har pengar... Bekvämlighet.

EDIT: Ser att du har en laptop i sign. Hur lagar du den när den går sönder?

Ironiskt nog så ogillar jag verkligen laptops, bland annat av de anledningarna + endel annat. Jag behöver dock ha en laptop för jobbet då jag jobbar nätter, och helger och kan sitta i 10-12 timmar utan att ha ett piss att göra. Skulle vara ohållbart om man inte kunde sysselsätta sig på något sätt

Har bara använt laptopen en enda gång hemma sedan jag köpte den, har jag den inte på jobbet så står den i sin väska bredvid garderoben.

Jo mac verkar vara jätte bra mot just vissa behov, men jag personligen gillar inte att låsa fast mig utan vill ha lite frihet i vad jag vill göra. Dock är detta bara min åsikt, och andra får sina behov uppfyllda av en mac.

Själv tycker jag att OSX verkar vara ett väldigt kul OS att använda, har inte suttit så mycket på det, skulle det vara ett "Fritt" os hade jag nog testat det i dual-boot, tänker dock inte köpa en dator för ett operativsystem

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Första steget till förbättring lär väl vara att erkänna felet?

Permalänk
Medlem

jag använder själv en ipod och är riktigt trött och arg över den. den kan bara användas genom itune, och itune i sig själv tycker jag är seg och jobbig att använda. så för mig är detta nog sista bärbara apparaten jag köper från apple.

Permalänk
Medlem

Jag blir mer och mer sugen på en iMac, har haft Pc sedan -93 då jag köpte en 486 Dx2 66 (riktigt monster), byggt senaste 5-6 datorerna själv och tyckt det varit kul att bygga/konfa men har senaste åren tappat sugen lite. Största anledningen till uppgraderingar har varit spel men idag spelar jag så sällan att jag inte riktigt kan motivera kostnaden. Visserligen är Mac ganska dyra i inköp men man får rätt mycket för pengarna framför allt helhetslösningen.

Någon annan i min sitts som tagit språnget till Mac? Åsikter, ångrar ni er?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad vissa av er dillar om, Exakt vad kan man inte göra med en Mac som man kan göra med en "Windows PC" ?

Visst iMac osv är stängda, det är budget datorer som mer eller mindre är stationära laptoppar.
Men apples highend datorer har man alltid kunnat modifiera, MacPro, Power Macintosh G3,G4,G5, 9600, 9500, 8600, 8500 osv

MacOS X är minst om inte mer konfigurerbart än vad Windows är. Du har dessutom öppen källkod till halva systemet så du kan ändra det på en betydligt mer grundläggande nivå än vad du kan med Windows.

Permalänk
Medlem

Personligen har jag bara använt Mac en kort tid i början på nittiotalet. Men jag har några vänner som använder Windowsburkar på jobbet och Mac hemma.

Jag har lagt märke till en intressant detalj. De pratar nästan aldrig om hårdvara och operativsystem utan om det de har gjort med datorn via något applikationsprogram. Jag har ingen ordentlig koll på vad de använder sina Macar till men det verkar som att själva datorn är underordnad.

Själv är jag hårdvarufreak och tenderar prata mest om hårdvara och operativsystem. Jag har fyra PC-datorer som är optimerade för användning för specifika syften och använder dessa mer eller mindre dagligen men pratar nästan aldrig om vad jag gör med datorerna utan mera om själva datorerna.

Nu är underlaget alldeles för litet för att vara statistiskt fastställt, men kan det vara så att Mac-folket är mera intresserade av att producera och PC-folket om "verktygen"? Jag vet inte. De är inte precis varandras motsatser.

Nu handlar väl nyheten mera om vad Steve Pallmer tycker; man behöver inte hålla med honom, men jag tror att han har hyffsad koll på både deras egna och konkurrenternas produkter.

Tittar man procentuellt på Mac-försäljningen efter att Steve Jobs tog över så har det ökat mycket. Det finns de som tycker att han är "pain in the ass" men det går inte att förneka att han är karismatisk och "levererar bra". Jag tror t.o.m. att Steve1 är lite avundsjuk och det är just Apples företagsanda han i första hand propagerar för.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frek
Jag vet inte vad vissa av er dillar om, Exakt vad kan man inte göra med en Mac som man kan göra med en "Windows PC" ?

Visst iMac osv är stängda, det är budget datorer som mer eller mindre är stationära laptoppar.
Men apples highend datorer har man alltid kunnat modifiera, MacPro, Power Macintosh G3,G4,G5, 9600, 9500, 8600, 8500 osv

MacOS X är minst om inte mer konfigurerbart än vad Windows är. Du har dessutom öppen källkod till halva systemet så du kan ändra det på en betydligt mer grundläggande nivå än vad du kan med Windows.

Något är fel om man kallar datorer för under 20000kr budget, möjligtvis att man är rik/bortskämd och saknar förståelse för människor med lägre inkomst. Jag hjälpte just en vän att bygga ihop en riktigt grym PC med Vista Ultimate 64 för strax under 11000 kr, billigare än den kassaste iMacen. Jag vill inte köpa en dator för mer än en hel månadslön bara för att man ens ska få möjligheten att byta delar i den, jag tycker modifiering ska vara en självklarhet oavsett prisklass. Sen även om Mac bygger på Free BSD så är moddingkulturen mycket liten jämfört med den för framförallt XP, till och med Vista börjar få en massa nya sätt du kan leka med det på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oesman
Något är fel om man kallar datorer för under 20000kr budget, möjligtvis att man är rik/bortskämd och saknar förståelse för människor med lägre inkomst. Jag hjälpte just en vän att bygga ihop en riktigt grym PC med Vista Ultimate 64 för strax under 11000 kr, billigare än den kassaste iMacen. Jag vill inte köpa en dator för mer än en hel månadslön bara för att man ens ska få möjligheten att byta delar i den, jag tycker modifiering ska vara en självklarhet oavsett prisklass. Sen även om Mac bygger på Free BSD så är moddingkulturen mycket liten jämfört med den för framförallt XP, till och med Vista börjar få en massa nya sätt du kan leka med det på.

MacOS X bygger inte på FreeBSD. Det bygger på NeXTStep- vilket i sin tur bygger på BSD 4.4 lite.
Däremot så är BSD delen i kärnan baserad på FreeBSD kärnan, men det är också allt- verktyg ("userland") är en blandning av netbsd, freebsd och openbsd.

Det slår dig heller inte att man betalar för designen på Apples datorer också, ja dom kan verka dyrare- men jag antar det paket du byggdeihop så fick du en OLED skärm, ett minimalistiskt chassi, en smidig dator som du kopplar ihop på 30 sekunder?

Ser man enbart till prestanda per krona, ja då är apple snordyra. Ser du till kvalite, design och funktionalitet är dom lätt värda sitt pris.

---

Edit: Förlåt Open Step ska det så inte NeXT Step.
Och ja Mach är inte BSD relaterad överhuvudtaget (OS X är ingen ren Mach kärna dock, det är en hybrid BSD/Mach kärna som heter xnu (som står för xnu is not unix- intressant nog är MacOS X Leopard Unix certificerat))

Permalänk
Medlem

Apple står inte för kvalitet längre...
Idag är det mainstreamprodukter där kvalitet är ett minne blott. Funktionalitet är väl heller inte direkt apples ledord, ersätt det med enkelhet så är vi närmare sanningen.

Design är högst subjektivt, visst satsar apple på design men att apples design skulle vara värd sina pengar kan jag inte påstå (rent generellt). Det som du betalar för är märket, och möjligheten att köra OS X när det kommer till datorer.

Apple satsar mycket på en finpolerad yta (och där räknar jag in gränssnittet) och visst ger det ofta en obefogad känsla av kvalitet.

Permalänk
Medlem

Oesman:

Du skriver att du inte gärna betalar mer för en dator än en månadslön. Det förstår jag; jag har ingen åsikt om din uppfattning av en månadslön, men vad är det som säger att Mac-folket betalar mer än en månadslön för sina datorer?

Jag tittade under skalet på en Mac för några år sedan (kommer inte ihåg vad modellen hette; "midilåda i silver") Jag blev imponerad av byggkvalitén och den fantastiska ordningen. Jag har byggt massa datorer genom åren men skulle aldrig orka bry mig om detaljerna på det sättet.

Jag håller mig till "PC-sfären", men har full förståelse att andra inte gör det/PeSi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Apple står inte för kvalitet längre...
Idag är det mainstreamprodukter där kvalitet är ett minne blott. Funktionalitet är väl heller inte direkt apples ledord, ersätt det med enkelhet så är vi närmare sanningen.

Design är högst subjektivt, visst satsar apple på design men att apples design skulle vara värd sina pengar kan jag inte påstå (rent generellt). Det som du betalar för är märket, och möjligheten att köra OS X när det kommer till datorer.

Apple satsar mycket på en finpolerad yta (och där räknar jag in gränssnittet) och visst ger det ofta en obefogad känsla av kvalitet.

Jag vet inte vad du baserar på att apple inte står för kvalite"längre", jag har haft ca 10 Macar sedan 1994, jag har haft ca 4 PC:s samtidigt.
Jag tycker apples kvalite har gått upp med åren, highend macarna idag är mycket robusta- under åren har flesta haft ett väldigt högprecisions metallskal i aluminium/titan/lättmetall, den dator jag kände mig mest besviken med rent kvalitetsmässigt var PowerMac G4 som jag köpte samma dag den släpptes 1999, den var riktigt plastig- men iövrigt så har den gått som en klocka trots den stått på 24/7/365 under ca 5 år (idag går den några timmar i veckan som surfdator hos en annan person).

PowerMac G5 inköpt sammadag den släpptes 2003, gått som en klocka, väldigt högkvalite på hela maskinen- rejält chassi i aluminium av högkvalite- gått iprincip 24/7/365 tills maj i år alltså ca 4 år. (idag går även den några timmar i veckan som surfdator- utlånad, men fortfarande i min ägo)

Det senaste jag köpte var en Macbook Pro 15" den har inte gått speciellt mycket iofs, jag använder den 1-2 timmar om dagen, Har inte varit i närheten av en bärbar av samma byggkvalite tidigare, kom inte säg att en 10k laptop från HP har bättre kvalite för det har den inte- även denna dator har ett chassi i aluminium- riktigt solid och stabil.

Så jag tycker inte Apples kvalite försämrats överhuvudtaget.

Vad det gäller budget sidan (LÄS apples "lågpris"datorer) så har kvaliten alltid varit sämre, idag är den ändå ganska bra jämfört med performa serien dom hade på 90 talet som var riktigt dålig.

Däremot håller jag med om att design är väldigt subjektiv, Jag tyckte personligen inte varken PowerMac G4:an eller G5:an var speciellt snygga, och definitivt inte i-serien någon variant isynnerhet inte första imacen, eller lamp imacen.
Den senaste (som sett ut så sedan iMac G5) ser Okej ut, men mer än så tycker jag inte.
Däremot tycker jag Macbook Pro (som även hade samma design när den var Powerbook G4) är riktigt snygg.

Du får gärna motivera vad som inte är kvalite på Apples produkter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chourou
jag använder själv en ipod och är riktigt trött och arg över den. den kan bara användas genom itune

det finns massor med program du kan använda istället för itunes. själv föredrar jag foobar med foo_dop plugin.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Kompabiliteten skulle inte förändras om Apple mot förmodan blev lika stora som M$. Apple skulle fortfarande kontrollera hela kedjan och garantera att det fungerade. M$ försöker göra allt men lyckas med väldigt lite, Apple gör väldigt lite och lyckas med en mycket stor del.

Jag tycker inte att kostnaden är av betydelse då en Mac är värd var enda krona.
Sweclockers är ju per definition en site vars användare inte attraheras av Apples helhetslösningar, de vill mecka själva.

Enda jag har min PC till är visual studio och spel (ja spel är vettigt ).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd

Jag gillar design och inredning men när det gäller just design på datorer så går hela idén totalt bort för mig. Jag har en server i garderoben, jag har en dator på golvet under datorbordet och jag har en htpc. Den enda man överhuvudtaget ser av dem är htpcn och det är fronten på den. Min laptop går helt i svart och den används rätt mycket men det är i sanning mer av en transportsträcka mellan jobb, hem och fritid. För mig är det allra viktigaste att datorerna får jobbet gjort så oavsett om de är gjorda i guld eller aluminium eller plast så går de bort om de inte har ett visst antal usb- portar, optisk enhet eller trådbundet/trådlöst nätverk.

kan lika gärna titta på ett Lian Li chassi om aluminium tilltalar, ej heller förstår jag argumentet att det tar 30 sekunder att koppla ihop kalaset - har man så bråttom kanske inte en stationär dator är vad man är ute efter. Vet inte hur det är med er andra, men jag kan koppla in mina kablar i datorn på ungefär samma tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Kompabiliteten skulle inte förändras om Apple mot förmodan blev lika stora som M$. Apple skulle fortfarande kontrollera hela kedjan och garantera att det fungerade. M$ försöker göra allt men lyckas med väldigt lite, Apple gör väldigt lite och lyckas med en mycket stor del.

Jag tycker inte att kostnaden är av betydelse då en Mac är värd var enda krona.
Sweclockers är ju per definition en site vars användare inte attraheras av Apples helhetslösningar, de vill mecka själva.

Enda jag har min PC till är visual studio och spel (ja spel är vettigt ).

Grejen är ju att det alltid gått att mecka ganska bra med Mac om man velat.
Jag tror skon klämmer i att det inte finns hundratals "overclocking tutorials" för Macintosh datorer- och efter som dom flesta inte verkar kunna mycket mer än att följa en steg för steg lista så blir uppfattningen snabbt sådan antar jag.

Mac och PC har haft iprincip samma systemuppbyggnad sedan 1996-7 någon gång då Apple lämnade sin egna systembuss (Nubus) och gick över till PCI, efter detta så har dom stora skillnaderna enbart varit...

1. Macintosh hade PowerPC (relaterat till #2)
2. Var big endian (men PCI bussen är little endian per standard)
3. Open Firmware/RTAS istället för BIOS.

Idag är 1 och 2 borta, 3 har blivit EFI istället, vilket går att mecka ganska bra i om man kan programmera lite. (Lika så OpenFirmware var helt underbart- faktiskt bättre än EFI tycker jag, var nästan som C64 tiden man slog på datorn- 2 sekunder senare hade man OF prompten och kunde börja programmera, skillnaden från C64 var att BASIC nu var Forth.)

Och som dig använder jag mest PC:n till samma saker som dig, vilket innebär att jag numera sitter mest vid PC:n

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frek
Jag vet inte vad du baserar på att apple inte står för kvalite"längre", jag har haft ca 10 Macar sedan 1994, jag har haft ca 4 PC:s samtidigt.
Jag tycker apples kvalite har gått upp med åren, highend macarna idag är mycket robusta- under åren har flesta haft ett väldigt högprecisions metallskal i aluminium/titan/lättmetall, den dator jag kände mig mest besviken med rent kvalitetsmässigt var PowerMac G4 som jag köpte samma dag den släpptes 1999, den var riktigt plastig- men iövrigt så har den gått som en klocka trots den stått på 24/7/365 under ca 5 år (idag går den några timmar i veckan som surfdator hos en annan person).

PowerMac G5 inköpt sammadag den släpptes 2003, gått som en klocka, väldigt högkvalite på hela maskinen- rejält chassi i aluminium av högkvalite- gått iprincip 24/7/365 tills maj i år alltså ca 4 år. (idag går även den några timmar i veckan som surfdator- utlånad, men fortfarande i min ägo)

Det senaste jag köpte var en Macbook Pro 15" den har inte gått speciellt mycket iofs, jag använder den 1-2 timmar om dagen, Har inte varit i närheten av en bärbar av samma byggkvalite tidigare, kom inte säg att en 10k laptop från HP har bättre kvalite för det har den inte- även denna dator har ett chassi i aluminium- riktigt solid och stabil.

Så jag tycker inte Apples kvalite försämrats överhuvudtaget.

Vad det gäller budget sidan (LÄS apples "lågpris"datorer) så har kvaliten alltid varit sämre, idag är den ändå ganska bra jämfört med performa serien dom hade på 90 talet som var riktigt dålig.

Däremot håller jag med om att design är väldigt subjektiv, Jag tyckte personligen inte varken PowerMac G4:an eller G5:an var speciellt snygga, och definitivt inte i-serien någon variant isynnerhet inte första imacen, eller lamp imacen.
Den senaste (som sett ut så sedan iMac G5) ser Okej ut, men mer än så tycker jag inte.
Däremot tycker jag Macbook Pro (som även hade samma design när den var Powerbook G4) är riktigt snygg.

Du får gärna motivera vad som inte är kvalite på Apples produkter.

Jag tänkte främst på tillbehören. Apple gör ändå inte hårdvaran och hurvida apples chassi är av bra kvalitet eller ej är ganska så irrelevant i det långa loppet (undantaget, bärbara datorer).

Uppgraderade nyligen en PC som använts i över 10 år nyligen (nu är den planerad att stå på 24/7), sådana exempel är dock rätt irrelevanta - det är sällan kretskorten dör av ålder och hittils har jag aldrig varigt med om att ett chassi brakat ihop från sin egen tyngd för att det blivigt gammalt

Jag har inte koll på HPs bärbara datorer idag, men förr skulle jag inte dra mig för att säga att HPs business-modeller hade bättre kvalitet än apples motsvarigheter (ännu en generalisering, självklart skulle jag jämföra kandidaterna direkt om ett köp vore aktuellt).
"... även denna dator har ett chassi i aluminium- riktigt solid och stabil." mjo, ett stabilt chassi i en high-end bärbar är rätt unikt

Din fråga är berättigad och jag skrev mitt inlägg som fakta istället för åsikt, dessvärre har jag inte material nog att backa upp mitt påstående och jag har inte ork att samla in sådan. Däremot så kan väl få blunda för de enorma problem som apple har haft med introduktionen av alla MacBooks som de säljer idag (vet inget om Air dock). Ingen kan väl påstå att dessa introduktioner gav något kvalitativt intryck?
Cinema-displayerna har det till och från varigt mycket problem med också.

I och med mitt svaga försvar så antar jag (och hoppas) att de flesta tar det som min åsikt och får själva reflektera över om de tycker att det stämmer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
det är sällan kretskorten dör av ålder och hittils har jag aldrig varigt med om att ett chassi brakat ihop från sin egen tyngd för att det blivigt gammalt

Faktiskt är det ganska vanligt att kretskort dör av sin ålder, kondensatorer har en tendens att torka ut- speciellt lågkvalitets sådana.

Citat:


"... även denna dator har ett chassi i aluminium- riktigt solid och stabil." mjo, ett stabilt chassi i en high-end bärbar är rätt unikt

Uppenbarligen, Jag hittade inget som inte var plastigt eller kändes billigt på någotsätt. Sony, HP osv satsar tydligen mer på silverfärgad plast än äkta metall- och definitivt mer på 70-11 olika minneskortsläsare man aldrig använder snarare än något vettigt.

Citat:


Din fråga är berättigad och jag skrev mitt inlägg som fakta istället för åsikt, dessvärre har jag inte material nog att backa upp mitt påstående och jag har inte ork att samla in sådan. Däremot så kan väl få blunda för de enorma problem som apple har haft med introduktionen av alla MacBooks som de säljer idag (vet inget om Air dock). Ingen kan väl påstå att dessa introduktioner gav något kvalitativt intryck?
Cinema-displayerna har det till och från varigt mycket problem med också.

I och med mitt svaga försvar så antar jag (och hoppas) att de flesta tar det som min åsikt och får själva reflektera över om de tycker att det stämmer.

Du har självklart rätt till din åsikt, precis som alla andra.
Vad det gäller problem med laptops så är det inget jag känner till, Ja dom har haft problem med sina LCD:er speciellt OLED skärmarna men hittils har jag inte hört apple nekat reperation av ett fabrikationsfel, det är dessutom omöjligt att undvika- speciellt när man som Apple satsat mycket på ny teknik som inte har etablerad och ibland rafinerad produktion

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Kompabiliteten skulle inte förändras om Apple mot förmodan blev lika stora som M$. Apple skulle fortfarande kontrollera hela kedjan och garantera att det fungerade. M$ försöker göra allt men lyckas med väldigt lite, Apple gör väldigt lite och lyckas med en mycket stor del.

Jag tycker inte att kostnaden är av betydelse då en Mac är värd var enda krona.
Sweclockers är ju per definition en site vars användare inte attraheras av Apples helhetslösningar, de vill mecka själva.

Enda jag har min PC till är visual studio och spel (ja spel är vettigt ).

Här kom ett vettigt svar faktiskt"spel och meckande"
Tror faktiskt att många spelare känner så,som seriös spelare måste du nästan alltid lära dig om hårdvara generellt för att få bra prestanda i systemet och då blir det svårare med en mac som jag faktiskt inte har något alls emot,för den som bara surfar kollar film och vill ha en produkt som funkar bra direkt är säkert macen bra:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Inaktiv

Testat alla men av någon anledning så föredrar jag windows xp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalkus
Jag blir mer och mer sugen på en iMac, har haft Pc sedan -93 då jag köpte en 486 Dx2 66 (riktigt monster), byggt senaste 5-6 datorerna själv och tyckt det varit kul att bygga/konfa men har senaste åren tappat sugen lite. Största anledningen till uppgraderingar har varit spel men idag spelar jag så sällan att jag inte riktigt kan motivera kostnaden. Visserligen är Mac ganska dyra i inköp men man får rätt mycket för pengarna framför allt helhetslösningen.

Någon annan i min sitts som tagit språnget till Mac? Åsikter, ångrar ni er?

Jag gjorde hoppet då jag temporärt skulle flytta till Stockholm för praktik, sålde min spel-PC och köpte första generationens Macbook. Har inte sett tillbaka sen dess. Visst, har en ny spelPC, men sitter 90% av tiden med min Macbook (dock en annan, den första blev stulen), lika förälskad nu.
Windows fungerar, men OS X är bara så... genomtänkt. Jag tror inte du kommer ångra dig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Jag gjorde hoppet då jag temporärt skulle flytta till Stockholm för praktik, sålde min spel-PC och köpte första generationens Macbook. Har inte sett tillbaka sen dess. Visst, har en ny spelPC, men sitter 90% av tiden med min Macbook (dock en annan, den första blev stulen), lika förälskad nu.
Windows fungerar, men OS X är bara så... genomtänkt. Jag tror inte du kommer ångra dig

Är det försäljaren som talar ?
Snälla ni, fatta att man köper en dator efter behov. Varken Mac eller PC passar alla.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalkus

Någon annan i min sitts som tagit språnget till Mac? Åsikter, ångrar ni er?

Jag tog steget för 2 mån sen och köpte mej en Mac mini, som är deras budget datorn (om jag nu skulle hata deras os så va det inte så mycket pengar) nu tycker jag det va värt det och ångrar mej att jag inte köpte en imac. jag är dock en person som gillar helhet lösningar.

sen tycker jag att dom som oftast inte gillar mac har aldrig provat en. dem är som småbarn, ett ogillande utan nån som helst bakgrund utav det.

märkligt att ingen Mac-fanboy, har tagit upp det hemska fläktljudet som en mac gör

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frek

[klipp]... men hittils har jag inte hört apple nekat reperation av ett fabrikationsfel, det är dessutom omöjligt att undvika- speciellt när man som Apple satsat mycket på ny teknik som inte har etablerad och ibland rafinerad produktion

http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=449 htt...
Så, nu har du det.

Dessa kan också vara intressanta att läsa om man nu ska prata kvalité. Säger inte att Dell eller HP osv. har mindre kritik, men man kan då inte heller påstå att det är mer med tanke på volymerna de säljer.

Lite mer om Apple...:
http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=1061
http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=96
http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=61

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frek
Jag vet inte vad vissa av er dillar om, Exakt vad kan man inte göra med en Mac som man kan göra med en "Windows PC" ?

Spela spel värda namnet?

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Spela spel värda namnet?

Det där är delvis en myt, delvis en sanning. Mac OS X är inte det bästa spel-os:et. Men om man nu har en mac så fungerar det ju alldeles utmärkt att köra Win xp eller vista på den. En MacPro med 8 processorkärnor, 32 GB ram och ett Quadro FX 5600 som kör TinyXP tror jag är en rätt trevlig spelmaskin... Och rätt dyr.

Jag spelar lite GTA:SA på min macbook under XP. Funkar BRA mycket bättre än det gjorde på en bärbar HP G5003 som jag hade förut. Men laptops är förvisso inga vettiga spelburkar ALLS - oavsett märke eller OS.

Det jag gillar med Macen är stabiliteten i OS:et - Windows har en tendens att bli rätt kläggigt och segt efterhand - det har jag aldrig upplevt med nån mac jag ägt. Att man dessutom inte behöver vänta på antivirusprogramet ska uppdateras (vilket gör ALLA burkar sega som sirap) är också himla trevligt.
Macbooken är dessutom helt tyst (något som förvisso inte alla Macar har varit - G4 Quicksilver 867 MHz kallades väl för "Vindtunneln" om jag inte minns fel...

Sen tycker jag att macar är MYCKET snyggare än PCs generellt - men det är ju en smaksak.
Om man bygger själv med nåt, tja, tex. Lian-Li chassi så kan det ju bli rätt fint, men inte lika fint som en Mac... Tycker jag.

En intressant sak som jag upplevt är att de som använt PC och byter till Mac väldigt sällan byter tillbaka. De som använt Mac och byter till PC byter däremot tillbaka till en Mac så fort de kan...

Visa signatur

anything goes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomcat
Det där är delvis en myt, delvis en sanning. Mac OS X är inte det bästa spel-os:et. Men om man nu har en mac så fungerar det ju alldeles utmärkt att köra Win xp eller vista på den. En MacPro med 8 processorkärnor, 32 GB ram och ett Quadro FX 5600 som kör TinyXP tror jag är en rätt trevlig spelmaskin... Och rätt dyr.

8 processorkärnor = 2 quad-core, går att få via skull-trail, vet inte hur pris-skillnaden blir dock

32 gb ram =
Överlastar antagligen endel spel så att dem inte går att köra för den vet inte hur den ska hantera ram-minnet

Quadro = Quadro korten är inga spel kort, och får nog stryk av ett 4780

Dock så går det som du säger att köra dual-boot på en mac och spela om man så vill

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Avstängd

Får nog stryk av ett 7600GT också, som sagt ingen höjdare. Men köper man en sådan dator så kan man nog rätt enkelt också sätta i ett nytt pci-e kort om man vill spela. MacPro'n är väl den dator som närmast kommer en 'vanlig' desktop dator i utförande. Personligen har jag aldrig förstått varför man ska använda ett OS för majoriteten av sina saker och sedan tvingas använda ett annat för det där lilla extra, mycket bättre då att använda ett operativsystem som klarar allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=449 htt...
Så, nu har du det.

Dessa kan också vara intressanta att läsa om man nu ska prata kvalité. Säger inte att Dell eller HP osv. har mindre kritik, men man kan då inte heller påstå att det är mer med tanke på volymerna de säljer.

Lite mer om Apple...:
http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=1061
http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=96
http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=61

Jag har aldrig påstått att Apple inte haft felaktiga exemplar, alla företag har en viss felmarginal.
Sedan vet jag inte om dessa två Macintosh relaterade länkar säger något direkt, en av dom är iPod relaterad och det är en av dom bäst säljande mp3 spelarna genom tiderna så jag antar det inte var den du syftade på när du nämde Dell och HP har större volymer.
Sedan om jag inte minns fel så har Apple faktiskt större marknadsandelar än Dell iallafall, HP vet jag inte men som sagt det är irrelevant, jag syftar mest på att enbart för Macen inte är så jättestor i sverige nu mera (var större på 90 talet) så innebär det inte att den är liten på andra marknader.
MacOS X står för lite drygt 9% av marknaden i USA, du kan räkna med att ganska många Macar kör windows på heltid också- alla tycker inte om MacOS X, och jag känner iallafall 2 personer som köpt Mac för designen men inte avsikten att byta till MacOS.

Jag har som sagt inte själv någon dålig erfarenhet av kvalite på Apples datorer trots jag använt deras datorer sedan 1994 och haft ca 10 olika Macar sedan dess.
Däremot så tänker jag aldrig handla på AppleStore igen pga jag vid två tillfällen blivit uppringd av en otrevlig finlandssvensk pga apple svårigheter att dra pengar från mitt konto, vilket tillslut visade sig vara apples fel.
Jag köper enbart apple produkter via andra kedjor nu, Inget större problem för mig det jag förlorar på det är att jag inte kan beställa en mac enligt dom exakta specifikationer jag vill ha- prismässigt är datorerna oftast identiska, ibland billigare på andra ställen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Är det försäljaren som talar ?

Finns säkert sådan försäljare oxå - men nöjda kunder är inte en utopi vad du än verkar tro efter dina datorerfarenheter.
Svarar precis samam sak om någon frågar mig - trots att jag (nödd och tvungen) spenderar 50/50 tid peze/mac.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Snälla ni, fatta att man köper en dator efter behov. Varken Mac eller PC passar alla.

Är inte det där en självklarhet som alla redan känner till? och framför allt inte är ett argument som har något att göra med om en "switchad" macägare är nöjd och gärna rekommenderar en mac eller inte.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!