Permalänk
Medlem

Sony VAIO FW Serien

Allmän tråd för Sony VAIO FW Serien
Sonys nya VAIO modell FW börjar nu finnas i lager hos svenska återförsäljare.
FW serien finns i tre olika varianter alla med 16,4" skärm på 1600 x 900, Intel P8400 processor och ATI Mobility 3470 gpu.
Det som skiljer är BluRay faciliteterna, minnesmängden, storleken på hårddisken och vilken typ av skärm som sitter i datorn:

  • FW11E - Ingen BluRay funktionalitet alls, 3GB minne, 250GB hårddisk och X-Black LCD (ca 10 000:-)

  • FW11M - BluRay spelare, 4GB minne, 250GB hårddisk och X-Black LCD(ca 13 000:-)

  • FW11S - BluRay brännare, 4GB minne, 300GB hårddisk och X-black LCD-skärm med dubbellampsteknik (ca 15 000:-)

Det skall även finnas en prestandamodell, FW11ZU, med T9400 processor och ATI Mobility 3650 grafik, men dessa verkar ej säljas i Sverige (ännu?).

Information om Sony VAIO FW Serien från Sony.se

Citat:

För underhållning

Allsidig bärbara dator med innovativ widescreen-bildskärm och dvd/cd-enhet

  • Stor 16,4” X-black LCD-bildskärm med riktigt bred upplösning på 1600 x 900

  • Utforska den spännande HD-världen med HDMI-utgången

  • Kompakt och elegant magnesiumdesign med tangentbord med särskild beläggning för utökad skrivupplevelse

  • Effektiv Intel® Core™ 2 Duo P8400-processor och ATI® Mobility Radeon™-grafik

  • Skapa multimedia med Adobe® Photoshop® Elements, VAIO® Movie Story, VAIO® Media Plus och VAIO® Music Box

Mer information om VAIO FW på Sonys hemsidor:
Sony.se VAIO FW Serien
SonyStyle.se VAIO FW Serien

Tester/recensioner:
Sony VAIO FW testad på NotebookReview.com

Sony VAIO FW på SweClockers.se:
Sonys nya Vaio – nu med "Boot Failure"

Jag har beställt min FW11E från DustinHome, återkommer med mer information och omdöme när jag fått den!

Permalänk
Medlem

Trist på ATI-kortet (hatar deras drivrutiner) men annars verkar det ju vara en prisvärd burk

Permalänk
Medlem

Finns bara en prestandamodell, och det är FW11ZU som har HD3650 och T9400 cpu. Fanns upplagd på www.sonystyle.se ca en vecka men togs sedan bort av okänd anledning. Men den lär ju dyka upp igen.
Med tanke på att vi i Sverige kan köpa föregångaren till FW, FZ´s värsting (z-modell) med 8600GT kort.
Kanske är någon komponentbrist då de övriga E, M och S fanns i lager och ZU stod som bristvara.

Hur som hellst så är det inte bara blu-ray faciliteterna, minnesmängden och storleken på hårddisken som skiljer E, M och S.
S har nämligen mycket bättre skärm i o m dual lamp (som för övrigt i reviewen inte fick direkt superbetyg).
Va själv inne på en FW, men jag betalar inte 3-4000:- mer bara för att få den bättre skärmen. Riktigt uselt gjort att inte alla modeller har samma skärmkvalité.
Väntar istället på Nya MacBook/pro.

Permalänk
Medlem

Anzy,

Tack för att du påpekade det om skärmarna. På Sonystyle så står det dock ingenting om att S modellen har en bättre skärm, det står X-black på alla tre.
På sony.se så står det dock "X-black LCD-skärm med dubbellampsteknik" på S modellen.

Jag vet inte om ZU modellen är så intressant, den borde ha avsevärt kortare batteritid med tanke på T9400 istället för P8400 och vassare grafik. Kan vara aktuellt för hardcore gamers, men då finns det nog bättre maskiner...

Permalänk

Är väldigt intresserad av FW11E då det känns som det skulle klara av det jag är ute efter. Står dock i valet och kvalet mellan den och en Nox 15. Det jag är ute efter är egentligen en burk som klarar film/surf samt foto- och eventuellt videoredigering. Någon kunnig som vill tycka till?

Har förstått att Nox'en är den kraftfullare av dem två med det starkare grafikkortet, men kommer ändå inte spela.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Ingen orsak! Är själv i köpartaget och tyvärr sjukligt noga när jag jämför hårdvara bärbara datorermodeller emellan.
Om man bara kunde ta första bästa, hur enkelt vore då livet?
Jag vill ju så klart få det mesta och bästa för pengarna.
För mig är både utseende och prestanda viktigt. Verkar dock inte som man kan få riktigt allt man önskar sig. Finns alltid något som är nedbantat eller dyrt som tillägg.
På flesta ställen som säljer FW11S står det att den har dual lamp.
Nu har jag inte sett skillnaden mellan ECO (E & M) och dual lamp (S) irl, men på alla forum så låter det som det är ganska stor skillnad.
Det är sant det du säger att batteritiden försämras i o m T9400 och HD 3650. Hur mycket, ja det återstår att se.
Men nu kanske man inte bör stirra sig blind på batteritid när man köper en så pass stor bärbar multimedialaptop. För de allra flesta blir nog denna modell en stationär ersättare som sällan lämnar hemmet.

Permalänk
Medlem

tycker sonys datorer är bra men frågan e om dom laggar på battlefield2

Visa signatur

Skalmoan

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft datorn i ett par dagar och börjar få en uppfattning om vad som är bra och saker som är mindre bra.

Vi börjar med att gå igenom utsidan:
+ Designen är snygg och det hela känns stabilt. Allting passar bra inget som flexar eller glappar.
+ Den lyckas med att hålla sig mitt emellan en 15" are och en 17" när det gäller storlek och vikt. Den är faktiskt lättare än flera 15" modeller på marknaden. Den är dock större än en 15" are, det märks - men är inte störande.
- Det är bara locket på skärmen som verkar vara av magnesium, när man öppnar den så är ytan från touchpadden, under tangentbordet och mot högtalarna av silverlackad plast... det är inte dåligt men jag hade gillat det bättre om det varit mer magnesium än plast.
- Det satt alldeles för många klisterlappar på datorn när man fick den. Om jag ville leka reklampelare så fixar jag det själv... VARNING! Ta det lugnt med att pilla bort t.ex. Intel, Microsoft eller 1080p klistermärkena om du inte är beredd på att lägga ner 1h eller så på att få bort ALLT limmet...

Tangentbordet är riktigt skönt, lätt av dom bästa på en bärbar dator jag någonsin testat. Det kan kännas lite konstigt att tangenterna sitter lite längre ifrån varandra än "normalt" på en bärbar, men man vänjer sig fort och det är skönt som tusan att skriva på.

Touchpaden är också riktigt bra, skön yta och exakt respons. Det enda som kan upplevas som en nackdel är att knapparna är väldigt släta, man kan ibland ha svårt att pricka dom utan att kolla ner på handen.

Ljudet är ingen höjdare, om vi börjar med det som är bra - det skramlar inte, och är klart och tydligt även på högsta volym (vilket inte är speciellt högt, i vanlig SONY anda...). Diskanten är okej, mellanregistret sådär och basen... ja var är basen? Det finns ingen! För att få dom små högtalarna att inte låta illa så tror jag att SONY satt ett högpass filter innan dom små rackarna, bra tänkt, då låter det inte illa iaf, men det är ingenting man lyssnar på musik eller kollar på film på. Att lyssna på Dagens Eko nyheter klarar dom galant men om man vill ha mer så får man koppla in externa högtalare eller hörlurar.

Då är det ju bra att ljudet via hörlursuttaget är helt okej. Där låter det riktigt bra

Skärmen är jag lite kluven inför... den är bättre än på min gamla bärbara men långt mycket sämre än min stationära monitor eller min plasma tv. Det är egentligen två saker som är dåliga, vad jag kan avgöra (är ingen expert på bildskärmar) dels så läcker det inte ljus från backlighten både uppe och nere och dels så är betraktningsvinklarna riktigt dåliga.
Så länge som man håller sig rakt framför och jobbar med normalt ljusa fönster (normalt windows arbete) så ser det riktigt bra ut. Men vid spel eller mörka sekvenser i filmer så känns den lite blaskig pga. av ljusläckaget.

Jag glömde säga att den extra ytan gör skärmen rejält mycket trevligare än en vanlig 15,4"s med 1280x800 när man surfar eller läser på den.

Batteritiden tycker jag är helt okej. Den klarar nästan 3h trots större skärm. Nackdelen här är att den är GRYMT seg på att ladda batteriet... jag har inte tagit tid, men det tar en ordentlig stund att ladda från 10% till 100%.

Prestandan är svår att ha någon uppfattning om... den är rätt nerlusad med förinstallerad mjukvara och hårddisken får jobba flitigt redan från början. Processorn verkar pigg och rask, men en snabbare hårddisk och strippad installation av OS och applikationer behövs helt klart. Har inte testat något spel så hur grafikkortet levererar kan jag inte kommentera.

Ljudnivån och kylningen är mycket effektiv. Jag har inte stört mig på kylningen när den varvar upp och den drar nästan direkt ner varvtalet igen.
Temperaturen under datorn är låg, inga problem att ha den i knäet eller på benen, likaså på ovansidan är den bara ljummen. Ingen risk att man bränner sig (som det faktiskt är på en del bärbara...).
Dels så är väl hårdvaran mer energisnål, men den värme som ändock alstras hanteras på ett tyst och effektivt sätt.

En liten summering då till sist.
Positivt:
+ Design och vikt
+ Tangentbord och touchpad
+ Storlek på skärmen
+ Hårdvara (cpu och gpu)
+ Drifttid på batteri
+ Kylning och ljudnivå på denna

Negativt:
- Medelmåttig skärm
- Laddningstid på batteriet
- Total avsaknad av bas i de inbyggda högtalarna

Om det är någon som har någon specifik fråga så är det bara att skriva.

Permalänk
Medlem

Hej

Är väldigt sugen på en VGN-FW11E. Kommer att använda den till tradionellt surf och och framför allt koppla den till plasma via HDMI. Några funderingar som jag har:

Det inte verkar följa med en fjärrkontroll eller finnas som tillbehör. Är inte det ett måste när datorn står framme vid TV´n och jag ser på film. Vilka alternativ kan man tänka sig? Det enda jag behöver är play och pause.

Hur fungerar det med ljud via HDMI, eller ska det till några andra kablar?

Är den kraftfull nog för att klara den av att spela upp full HD material och skicka till TV´n?

Saknar det något i gällande anslutningar? Jag är livrädd för att komma på det senare.

Tacksam för svar

Ha det

Permalänk
Medlem

Hej Pathol,

Det följer inte med någon fjärrkontroll. Jag kör med BlueTooth mus och tangentbord (Logitech MX5500 Revolution). Annars så finns det ju separata fjärrkontroller att köpa. Jag har inte stenkoll på vilka produkter som är hetast, men kan återkomma om jag hittar något.

Ljudet via HDMI fungerar utmärkt så långt som jag har testat. Jag behövde inte ändra något för att få det att låta, det bara funkade.

Om den är kraftfull nog för att spela upp HD material: Ja, men man måste se till att använda en mediaspelare som tar hjälp av grafikkortets hårdvaru accelerering för avkodningen.

Jag kör med Media Player Classig - Home Cinema just nu och det fungerar bra. Annars finns det väl PowerDVD och WinDVD.

Alla anslutningar sitter på sidorna, det finns inga portar på baksidan.
Det som man kan uppleva att man saknar är kanske:
Docknings-port
Com-portar
Printer-port
S-Video
Surround ljud utgångar
DVI utgång (går nog att köra via HDMI kontakten men iaf...)

Det var jag kan komma på nu. Jag upplever iaf. att man får rätt mycket dator för pengarna med en FW11E, men ge inte mer än 9500 för den leta i så fall efter en annan butik.

Permalänk
Medlem

Tja

tusen tack för snabbt svar!

Jag skulle vilja ha en fjärr som liknar de som följer med vissa HP datorer. Basic och liten. Finns det programerbara blåtands fjärrkontroller?

När skulle jag kunna tänkas sakna:

S-Video
Surround ljud utgångar
DVI utgång

Kopplar du HDMI kabeln till en förstärkare eller till TV´n?

Ha det

Permalänk
Medlem

Jag hittade inget riktigt kul när jag sökte efter blåtands fjärrkontroller.
Det är inte omöjligt att du kan köpa en som är tänkt till ett annat märke, t.ex. HP eller Dell och få den att fungera med en VAIO.

Annars finns det ju Logitech Dinovo, eller deras Harmony fjärrkontroller. Men det blir ju inte billigt

Däremot så kom jag på den billigaste lösningen för mig som har en mobil med Bluetooth -> använd telefonen som fjärrkontroll.

Jag har kopplat HDMI direkt till tvn som sedan skickar ljudet via vanlig line till min förstärkare.

Permalänk

Finns det S/PDIF på denna?

Permalänk
Medlem

Det finns ingen digital ljudutgång, förutom HDMI.

Jag vet inte om det finns någon adapter?

Annars är det nog receiver med HDMI ljudingång som gäller.

Permalänk
Medlem

Hejs.

Ny här och har sökt men inte funnit...

Råkade stänga av/avinstallera OSDn i min VAIO FW11S. Hur bär jag mig åt för att få igång den igen?

Permalänk
Medlem

Frågor:
Ljudnivån. Jag har hört att fläktarna skall vara relativt tysta i den här datorn, men hur tysta? Jag har provat en HP Pavilion DV7 och den brummade irriterande mycket..

Det finns en lite dyrare modell som har Blu-ray-spelare.
Jag vet inte mycket om Blu-ray, men förstår att det är framtiden och vill gärna ha en dator som klarar det. Är det som med DVD att det finns olika regionskoder? Hanterar spelaren i VAIO alla olika isåfall?
På Pavilionen (DVD) var det så löjligt att man bara fick byta regionskod ca 5 gånger. Det är ju en begränsning man ej kan leva med.

Permalänk
Medlem

Re: Sony VAIO FW Serien

Jag köpte en Sony Vaio FW 11 E men blev GRYMT besviken på den,,, plastig. lät illa från den dålig skärm , dåligt byggd helt enkelt,!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jespiir
Allmän tråd för Sony VAIO FW Serien
Sonys nya VAIO modell FW börjar nu finnas i lager hos svenska återförsäljare.
FW serien finns i tre olika varianter alla med 16,4" skärm på 1600 x 900, Intel P8400 processor och ATI Mobility 3470 gpu.
Det som skiljer är BluRay faciliteterna, minnesmängden, storleken på hårddisken och vilken typ av skärm som sitter i datorn:

  • FW11E - Ingen BluRay funktionalitet alls, 3GB minne, 250GB hårddisk och X-Black LCD (ca 10 000:-)

  • FW11M - BluRay spelare, 4GB minne, 250GB hårddisk och X-Black LCD(ca 13 000:-)

  • FW11S - BluRay brännare, 4GB minne, 300GB hårddisk och X-black LCD-skärm med dubbellampsteknik (ca 15 000:-)

Det skall även finnas en prestandamodell, FW11ZU, med T9400 processor och ATI Mobility 3650 grafik, men dessa verkar ej säljas i Sverige (ännu?).

http://sp.sony-europe.com/media/54/26868

Information om Sony VAIO FW Serien från Sony.se

Mer information om VAIO FW på Sonys hemsidor:
Sony.se VAIO FW Serien
SonyStyle.se VAIO FW Serien

Tester/recensioner:
Sony VAIO FW testad på NotebookReview.com

Sony VAIO FW på SweClockers.se:
Sonys nya Vaio – nu med "Boot Failure"

Jag har beställt min FW11E från DustinHome, återkommer med mer information och omdöme när jag fått den!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Sony VAIO FW Serien

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter61
Jag köpte en Sony Vaio FW 11 E men blev GRYMT besviken på den,,, plastig. lät illa från den dålig skärm , dåligt byggd helt enkelt,!!!

Okej...

Plastig jämfört med vad? Jag tycker att den känns mer solid än t.ex. HPs maskiner eller Dells billigare varianter.

Självklart så skulle det bästa vara om allt vore i magnesium eller aluminium, men vill du betala runt 20 000 för datorn?

"lät illa ifrån den" menar du då missljud eller ljudkvalitén från de inbyggda högtalarna?

Dålig skärm, jo det kanske inte är den bästa, men det är ju inte sämst heller.
Återigen, finns det något som är mycket bättre för samma pengar?

Dåligt byggd, det tolkar jag som att delarna skulle passa dåligt ihop (glapp, eller andra fysiska defekter) eller menar du bara att komponeneterna är av dålig kvalité eller kanske kompositionen av dom är dålig?

Permalänk

Den dyraste modellen FW11S som kostar runt 14 papp har bara 300GB hårddisk, långsam är den också, 4200 rpm. Ett jävla skämt. Hur mycket sparar sony genom sätta in dessa hårddiskar istället för 320GB? Högst en hundralapp. Alla andra tillverkare kör ju med 320GB 5400rpm. I USA säljs FW-serien med 320GB hårddiskar.

Och vad menar sony med "Full-HD 1080p" klistermärket? Att den kan skicka ut en full HD signal, precis som de flesta andra bärbara på marknaden? Skärmen har ju inte 1080 i upplösning. Samma klistermärke såg jag på en sony stillbildskamera. Ok, så en sony 7-megapixel kamera kan ta en stillbild i full HD upplösning, det var tydligen deras unique selling point. Så dumt så det finns inte.

Enligt forumet på notebookreview ska det vara riktigt omständigt att göra en clean install på denna dator. De har gjort en guide:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=292475
Någon som har lyckats? Om man inte kan göra en clean install går sony fetbort.

Permalänk
Medlem

Peter61 och Pomidoroff: Vad anser ni att man ska köpa istället eftersom Sony Vaio är så dålig?

Att det inte är större hårddisk än 300 GB tycker jag inte gör något. Jag anser att man inte behöver större hårddisk i en bärbar dator. Externa USB-diskar är ju så billiga så det är ju bara att komplettera med en 500 GB.

Vaion som kostar ca 14 har ju blu-ray-brännare och det tycker jag gör den prisvärd.

Dessutom är det mycket trevligt att se bärbara datorer med HDMI-utgång samt att det framgår att den den klarar att spela upp och leverera bild i 1080.

En fin grej jag också har märkt är att power-knappen sitter på sidan av datorn. Man behöver alltså inte öppna locket för att starta den? Perfekt om man använder den som Media Center och har den ansluten till tvn ju!?!

Jag står i startgroparna för att köpa en Sony Vaio FW11 nu och vill egentligen bara försäkra mig om en sak:
Hur är ljudnivån i fläktarna? Surrar de konstant eller är det bara vid avancerad användning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJ79
Jag står i startgroparna för att köpa en Sony Vaio FW11 nu och vill egentligen bara försäkra mig om en sak:
Hur är ljudnivån i fläktarna? Surrar de konstant eller är det bara vid avancerad användning? [/B]

Fläkten (jag kan bara uppleva att det är en enda fläkt) går absolut inte på fullt ös hela tiden. Vid normal surfning så hörs datorn inte alls. Vid tyngre applikationer så är fläkten väldigt snabb på att anpassa sig, den varvar upp. På full flås så hörs den, men är inte störande tycker jag.

Det bästa är att den oftast bara kör på hög effekt en kort stund, för att sedan lugna sig lite och gå tillbaka till ett mycket svagt ljud.

Den är också snabb på att stänga av fläkten när man stänger av den krävande applikationen.

Så ljudet är inget du behöver oroa dig för, om alla FW11as är lika tysta som min.

Permalänk
Inaktiv

Hallåj.

Är också intresserad av denna serie bärbara, dock den "snällaste" modellen (FW11E).
Har varit på tittat&klämt på den idag, riktigt fin skärm och snygg finish.

MEN, vad säger ni, kan/bör man avinstallera/formatera Vista och lägga in XP?
Jag frågade försäljaren (i Sony's egen koncept-butik), han sa NEJ.. Det blir strul med drivrutinerna sa han.
Men jag tycker att jag läser folk som köper Zepto-datorer och lägger in XP, eller avinstallerar och lägger in XP.
Vill verkligen ha den (!)
Känns som att man vill ha mer 'makt' över innehållet i datorn.

Vet ni förresten några butiker som säljer bärbara utan OS, 15-17" WIDE ?

Permalänk
Medlem

Är också intresserad av denna datorn. Tyvärr är väl inte grafikkortet någon höjdare men annars verkar allt helt ok. Det finns dock en variant kallad FW11J som säljs i Tyskland som är väldigt attraktiv. Frågan e bara om denna kommer till Sverige. :S

Var inne och frågade på Sony Center härom veckan och dom visste inte mer än att det kommer nya datorer under oktober. Vilka de skulle få in hade han tyvärr ingen aning om.

Permalänk
Medlem

Jespiir: Låter jättebra! Jag köpte en HP Pavilion till min moster och där var fläkten nästan konstant på oavsett vad man gjorde. Det var bara när datorn hade stått oanvänd med avstängd skärm i 10 minuter eller längre som fläkten lugnade ner sig. Väldigt störigt.

Vision of Genesis: Jag tror inte att det beror på att de vill ha makt och kontroll över din dator, utan de vill slippa att en massa personer klabbar till sina datorer så att de inte fungerar längre och sedan skall ha det fixat gratis som ett garantiärende.

Permalänk

Det ska gå att nedgradera en vaio till xp men det är ganska krångligt:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=265992

Permalänk
Medlem

Tja!

Måste ändra lite i det jag skrivit nedan efter att ha kollat lite noggrannare på datorn och även varit inne i Sonybutiken idag...
Grejen är att det är ingen direkt tunneleffekt på skärmen utan den är allmänt svag och blek i färgena. Speciellt om man jämför med 11S som har dubbellampteknik, den är sjukt mycket starkare och mer färg i (nästan för mycket färg ).
Men det som stör mest är fan att min förra Vaio va mer ljus och färg i. Trist att byta ner sig när man lägger massor med pengar i mellan....

(
Köpte precis en FW-11E och jag är väl "sådär" nöjd...
Jag jämför med min förra Vaio (FE-21B) som låg i samma prisklass då jag köpte den för 1½ år sedan...
Min gamla hade jätte bra ljus i skärmen och inte alls den så kallade tunneleffekten eller vinjettering (alltså dåligt upplysta hörn på skärmen).
Ska man behöva köpa FW-11S med dubbla lampor för att få nåt vettigt? Fattar inte hur Sony kan göra en sämre skärm i dagsläget än va de hade för 1½ sedan (visst, det kanske har att göra med att skärmen är större på FW-11E än min förra, 15,4" men ändå!).

Hittade en länk från en annan tråd på Sweclockers: http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4524
Där finns en bild på skärmen där man ser hur dåligt hörnen är upplysta.
Recencenten skriver i slutet: 'The only real flaw that stood out to me was the screen, with its uneven backlight. Hopefully this is a preproduction unit flaw, and not something that shows up on shipping models'.
)

Vad gäller fläkten så är den väl hyffsat tyst jämfört med andra datorer, men jämfört med min förra så går fläkten hela tiden även om man inte har några program igång, dock på väldigt lågt varv. På FE-21B kunde man sitta och surfa och fläkten var då inte igång alls... var mycket skönare!

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på FW11M och FW11S? Det enda jag hittar är att FW11S har en större hdd?

Skulle ni köpa en Sony FW11, eller finns det någon liknande som är bättre?

Visa signatur

Ryzen 9 7900X | TUF GAMING X670E-PLUS | Radeon 7900 XTX | Corsair Vengeance 32GB (6GHz)

Permalänk
Medlem

FW11S har dubbla lampor i skärmen (och större hdd som du skrev) annars verkar det inte skilja nåt mer...

Permalänk
Medlem

På vilket sätt blir skärmen bättre med dubbla lampor?

Visa signatur

Ryzen 9 7900X | TUF GAMING X670E-PLUS | Radeon 7900 XTX | Corsair Vengeance 32GB (6GHz)

Permalänk
Medlem

Man får mycket mer färg och ljus i skärmen... Själv blev jag ganska besviken på bilden på min FW11E (ej dubbellampsteknik). Om man inte kollar precis rakt fram på skärmen utan lite uppifrån så blir de svarta färgerna brun/gråa...och allmänt svagt ljus!
Detta är inget man ens upplever på andra och billigare eller äldre datorer...till och med min förra Vaio (FE21B) är mycket bättre ljus och färg än FW11E...