Nvidia kan ha mörkat problem med Geforce 8

Permalänk
Medlem

Sarkasm är vad det är:-)

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoplasm
Sarkasm är vad det är:-)

*pustar ut* Ännu finns det hopp om världen.

Permalänk
Medlem

Felet må vara nvidias då dom antagligen speceficerat kretsarna fel vad det gäler effekt och tempraturer dom tål.

MEN vad jag finner lustigt i dagsläger är hur många slutproduckter som kommer ut på marknaden med skumma fel. Felaktiga tangentbord och nu då GPU:Er som överhettar.

I bland undrar man om dom bara gör en par cad ritningar sedan stoppar in det i producktionslinjen och sedan börjar skeppa iväg skiten.

Menar problem som CPU eller GPU överhettning kan ju lätt testas med stressprogram och tempraturer uppmätas med bra sensorer. En idiot skulle klara å göra relativt nograna tester med lite vettiga mätinstrument och mjukvara.

Tycker personligen tillverkarna av stationära datorer får skylla sig själva lite också då dom itne alls verkar tränka på att det är vanliga mäniskor som använder deras datorer dagligen och i flera år kanske och inte direckt vet att saker måste dammas ur.
Dam billdas men i bland är lösnigar så idiotiska att det inte är sant.

Tex lagade jag en simens dator som hade enbart en duckt som skulle kyla en P4 prescott. Slutade med rostat moderkort.

Bytta till ricktig kylare och isntallerad chassifläkten i datorn som timens inte satt dit.

Nu gick mäniska å köpte en NY Simens precis lika dan i design som den han hade innan fast med en X2 och precis samma kylarlösning och inga chassifläktar. Kommer damma igen ASAP och överhetta den burken med.

Laptops lika dant har jag renoverat åt folk för dom dammar igen å har alldeles för liten kylning i förhpållande till komponenterna. Specielt kul när man hittar stationära processorer ej avseda för laptops i laptops Jummet jag låvar.

Jag håller med att har nvidia specat sina produckter fel så att en kalkyl på vad för kylare som behövs ej stämmer så får dom stå sitt kasst men jag annses också att tillverkare av laptops och även stationära datorer själva är alldeles för snåla och inte investerar i lågsicktigt hållbara kyularlösningar med lite marginal. Man bör räkna med att personen har datorn i 3 år och det bör den klara uttn att brinna upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deve
Jo men vad har man för rätt att få en ny GPU. Dell är en av dom få tillvärkare som bygger ihop GPU på moderkortet

Har inte öppnat min Dell än, men tidigare modeller har haft separat grafikkort....
Vad gäller "rätt" så kan knappast vid meltdown "rätt" vara att langa in ett kort med samma fel och säga vi hoppas att det inte smälter innan 2 års gränsen (i detta fall) för din maskin har gått ut...
Snarare bör nvidia bygga en fungerande lösning åt Dell som de kan erbjuda bekymrade kunder eller kunder som drabbats.
Maskinen är underbar undantaget detta problem.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vipers
Jag skulle gissa på att detta kommer vara ett tag. Sen kommer Nvidia släppa nya modeller och allt är glömt.

Tills efter att år och det visar sig att nästa serie har samma problem.

Permalänk
Medlem

Felanmälde precis en bärbar med ett GeForce 8600M GS nu som hade fullt med grafikstörningar som syntes redan i BIOS, gröna prickar, streck och hela köret

Visa signatur

Every day sends future to past

Permalänk
Medlem

Fudzilla verkar ha fått bevis på att inte bara de mobila kretsarna är drabbade utan att problemet gäller alla grafikkretsar (och kanske tom moderkortskretsar) från de senaste åren.
Chansen är dock mycket mindre att man får problem med grafikkortet i en stationär dator än i en bärbar då värmen håller sig mer stabil i en vanlig PC.

"Not only mobile GPUs are affected

That little problem with Nvidia's GPUs seem to be much bigger that first though, as it doesn't just affect the mobile GPUs, as it affects every single GPU over the last few years. However, we need to point out that it's highly unlikely that anyone will have problem with their desktop GPUs because of this problem.

What it boils down to is the solder material between the chip and the packaging being sub-standard. Issues only occur if the GPU is heated up and cooled down repeatedly, much as it would be in a laptop that's trying to keep a fine balance between fan noise and heat. This results in the solder becoming brittle and in the end it cracks and this will case the GPU to fail."

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Detta rapporterade förövrigt theinquirer om direkt när detta först kom upp på tapeten.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

om laptopen går sönder efter garantislut(1år) blir det en kostnad på runda slängar 1ksek i månaden, dyrt nvidia och deras kunder, var leverantörer måste ta sitt ansvar