Snabbare Firewire på ingång

Permalänk
Melding Plague

Snabbare Firewire på ingång

Specifikationerna för en snabbare version av Firewire är nu godkända av standardiseringsorganisationen IEEE. Det uppdaterade gränssnittet klarar av överföringshastigheter på upp till 3 200 megabit per sekund och förväntas dyka upp redan i år.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Då kan man ju ha alla högljudda hårddiskar hos grannen eller i garaget.
Skönt!

Visa signatur

E2140 1600@2666, 2 GB Corsari 800MHz 2 GB Kingston 667 MHz, MSI P35 NEO-F, 8800 GTS 320 Mb, 74GB Raptor, 500 Gb samsung, 250 GB Maxtor

Permalänk

Känns inte som att firewire någonsin slagit igenom. Jag personligen har aldrig någonsin använt det eller stött på någon som gör det.
EDIT: Jag vet att firewire är bättre än USB, därför har jag undrat varför tillverkarna oftast väljer USB. Min ext. HDD är USB, min kamera likaså. Är det dyrare att tillverka med FW eller?

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ Black Edition | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | Inno3d Geforce 8800GT | CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME | 1TB HDD | Windows XP Pro sp2

Permalänk
Medlem

Nej, Firewire har väl aldrig riktigt lyckats.
Enda gången jag använt det, är när jag skulle föra över en film från farsans DV-kamera till hans dator.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Firewire är överlägset vid överföring, iaf idag. Mellan kamera och dator, mellan dator och extern hårddisk m.m. så är det firewire som gäller.

USB drar processorkraft och därmed så förlorar man tex mer batteritid om man har en USB hårddisk än en firewire.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellfish_
Känns inte som att firewire någonsin slagit igenom. Jag personligen har aldrig någonsin använt det eller stött på någon som gör det.

Firewire används lite mer professionellt och mindre utav vanliga hemanvändare. Slagit igenom har det även fast man kanske inte ser det varje dag.

Permalänk
Medlem

Har FW, 400 dock, och jag försöker alltid se till att datorerna/enheterna jag köper har det också.

Synd bara att utbudet på enheter som kör med FW är så begränsat.

Permalänk
Medlem

Firewire är underskattat... Är väl ett billigare alternativ att ta USB så det är förmodligen därför utbudet på firewire till enheter är begränsat :\

Permalänk
Medlem

Finns samma enhet i USB och FW så känns det oftast snabbare med FW. Detta trots att USB teoretiskt är snabbare.

Själv älskar jag FW men då pysslar man ju en del med musik.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

Ni får inte underskatta firewire. Vi musiker andvänder det mycket till musikproduktion. Feta ljudkort behöver bandbredd

Permalänk
Medlem

Trevligt detta. Alltid gillat firewire. M-Audio ljudkortet lever fint på 400 i macen och jag skulle inte byta det mot ett USB dito någonsin.

Permalänk
Medlem

Trodde firewire var på väg ut orka med två olika gränssnitt.
(sen om firewire är något bättre än USB spelar mindre roll)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Trevligt detta. Alltid gillat firewire. M-Audio ljudkortet lever fint på 400 i macen och jag skulle inte byta det mot ett USB dito någonsin.

Det håller jag med om.
Jag kör M-Audio Firewire 410 med min Macbook Pro och jag har aldrig kännt mig nöjdare

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk

Jag säger bara en sak: Focusrite Saffire

Hoppas nu bara att det kommer någon Focusriteprodukt som använder sig av den nya standarden inom en rimlig tid. Håller fullt med Kinglevel!

Permalänk
Medlem

och en av dom viktigaste sakerna med firewire är att man kan seriekoppla dom, specielt bra när man har få
fw utgångar. har en imac g5, och 5 externa hdd, skulle aldrig gå med usb , utan att behöva köpa någon usbhub, det är antagligen därför fw är dyrare att tillverka, varje hdd fw har ju en inbyggd "hub".

Permalänk
Medlem

FireWire används mycket inom media branschen.

Permalänk
Medlem

Inte säker men har för mig att licensen för Firewire är dyrare därav mindre utbrett inom konsumentsortimentet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Trodde firewire var på väg ut orka med två olika gränssnitt.
(sen om firewire är något bättre än USB spelar mindre roll)

PCI-X / PCI Express
USB / Firewire
PS/2 / USB
PATA / SATA
Det finns säkert många liknande exempel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
PCI-X / PCI Express
USB / Firewire
PS/2 / USB
PATA / SATA
Det finns säkert många liknande exempel.

D-SUB/DVI-D/DVI-I/HDMI/DisplayPort

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Medlem

Sitter till 99% på Mac och att få in en extern hårddisk med enbart usb 2.0 är otroligt surt. Tar dubbelt så lång tid att föra över samma material med usb som det gör med firewire 400. Vet inte om macarnas usb kontroller är jävulusiskt kass eller nått. FW800 är betydligt skönare än 400. Den här nya standarden låter otroligt trevlig!

Hoppas den börjar dyka upp på externa enheter mot jul! (Och att apple släpper nya maskiner med 2-5 portar)

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Hoppas att firewire dör ut snart då det knappt används än fast det är bättre vid vissa saker så är det en onödig port som mest används av ett fåtal nichprodukter och av ett fåtal användare <1% så ta bort skiten från moderkorten.

Hoppas usb3.0 sätter spiken i kistan och det slutar sättas på moderkort dom fåtal som behöver denna port kan gott köpa ett io kort.

1 port för alla låt ropen skalla mindre kontakter åt alla

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Inaktiv

Jäkla gnäll om firewire här. =/ Har haft det på mina senaste moderkort men aldrig haft något att koppla in där. Finns gör det att köpa men är konsumenten snål och sparar in 50-100kr på en usb disk istället för en firewire disk så är det inte konstigt om FW får dålig spridning? Föredrar iofs eSATA för extern lagring, ser ingen vits med FW för SATA diskar..

FW kan gott dräpa USB2 iaf, USB3 vet jag inte vad som ska vara så bra med ännu.

FW är Bentley medans USB är en Volvo.

Permalänk
Medlem

FW är guld i en seriös HTPC.
* DV kamera
* TV kort
* ljud
etc.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
FW är guld i en seriös HTPC.
* DV kamera
* TV kort
* ljud
etc.

Håller med.

USB tar cpu kraft medan FW inte gör det.
Och att FW håller en jämn överföringshastighet som USB inte gör.

Själv så vill jag ha många portar MEN de ska f*n inte vara så nära varandra att det inte går att koppla in en enkel usb minne för att den är för stor eller så...

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Kan man överföra "el" över FW i den bemärkelse att man kan driva en extern HD? Har för mig att det inte går på FW utan ett separat nätaggregat. Någon som vet?

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar klara det:
"Its six-wire cable is more flexible than most Parallel SCSI cables and can supply up to 45 watts of power per port at up to 30 volts, allowing moderate-consumption devices to operate without a separate power supply."
http://en.wikipedia.org/wiki/FireWire

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

FireWire har om jag inte missminner mig betydligt mer kräm i strömväg än USB

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk

Tur att det finns eSATA så slipper man vänta

Det hade dock varit praktiskt om man hade kunnat ställ disken närmare grannen som någon påpekade tidigare

Edit:
eSATA skulle nästan varit med i tabellen i nyheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
FW är guld i en seriös HTPC.
* DV kamera
* TV kort
* ljud
etc.

De flesta ljudkort har man ju ändå internt, och fler prylar att ha i vardagsrummet är ju inte så populärt. Visst säger folk att externa kort kan få bort störningar bättre. Å andra sidan kan man ju köra digitalt också.

TV kort? Har man givetvis internt också?

DV-Kamera, visst det är vanligt där - men USB fungerar precis lika bra för det ändamålet (processorkraften som tas är minimal och prestandan räcker gott).

Nog för att jag föredrar firewire i alla lägen möjligt men jag har då aldrig använt firewire i htpcn.

Permalänk
Medlem

trevliga med firewire är ju att man även kan seriekoppla, alltså koppla in en enhet i den andra, utan att ha nån hubb för det, det o att firewire kan hålla sin max hastighet under långa stunder gör det snabbare.

har en USB hårddisk o en med firewire, o den senare är klart trevligare att jobba med

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive