Snabbare Firewire på ingång

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
De flesta ljudkort har man ju ändå internt, och fler prylar att ha i vardagsrummet är ju inte så populärt. Visst säger folk att externa kort kan få bort störningar bättre. Å andra sidan kan man ju köra digitalt också.

TV kort? Har man givetvis internt också?

DV-Kamera, visst det är vanligt där - men USB fungerar precis lika bra för det ändamålet (processorkraften som tas är minimal och prestandan räcker gott).

Nog för att jag föredrar firewire i alla lägen möjligt men jag har då aldrig använt firewire i htpcn.

* TV kort. Jag uttryckte mig nog lite oklart där. Jag menade TV kort tuners för DVB-S kort. Typ ett FloppyDTV eller FireDTV

* DV - kamera. FullHD material är inte kul att köra över USB 2.0. (om det ens funkar, har ej testat)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
* TV kort. Jag uttryckte mig nog lite oklart där. Jag menade TV kort tuners för DVB-S kort. Typ ett FloppyDTV eller FireDTV

* DV - kamera. FullHD material är inte kul att köra över USB 2.0. (om det ens funkar, har ej testat)

Nu har jag ingen koll på DVB-S men de flesta tuners har man väl med fördel internt?

Om man inte äntligen gjort så att man kan spela snabbare än realtid så borde det väl inte vara några problem med FullHD heller, överstiger väl inte ens 35 MBit eller vad det är. Sen personligen så brukar jag överföra och ev. klippa på en vanlig dator innan jag nätverkar över det till HTPCn. Inte särskilt kul att jobba vid TVn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aaaaa
Håller med.

USB tar cpu kraft medan FW inte gör det.
Och att FW håller en jämn överföringshastighet som USB inte gör.

Själv så vill jag ha många portar MEN de ska f*n inte vara så nära varandra att det inte går att koppla in en enkel usb minne för att den är för stor eller så...

Kopplade in min externa hd till både usb och fw. Märkte bara mkt lite skillnad till fw fördel när jag flyttade över en fil på 4Gb. cpu'n belastades lika mkt i båda fallen och processorn är knappast någon flaskhals när man kopierar filer. Det där med jämn överföringshastighet förstår jag inte alls . Min mus som är inkopplad till usb rör sig hur fint och jämnt över skärmen när jag rör på den. Jag har iofs inte testat en mus med fw än. Det kanske är lättare att dra raka streck i paint med en sådan.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubi
Kopplade in min externa hd till både usb och fw. Märkte bara mkt lite skillnad till fw fördel när jag flyttade över en fil på 4Gb. cpu'n belastades lika mkt i båda fallen och processorn är knappast någon flaskhals när man kopierar filer. Det där med jämn överföringshastighet förstår jag inte alls . Min mus som är inkopplad till usb rör sig hur fint och jämnt över skärmen när jag rör på den. Jag har iofs inte testat en mus med fw än. Det kanske är lättare att dra raka streck i paint med en sådan.

Det är ju inte det som syftas på med jämn överföringshastighet...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubi
Kopplade in min externa hd till både usb och fw. Märkte bara mkt lite skillnad till fw fördel när jag flyttade över en fil på 4Gb. cpu'n belastades lika mkt i båda fallen och processorn är knappast någon flaskhals när man kopierar filer. Det där med jämn överföringshastighet förstår jag inte alls . Min mus som är inkopplad till usb rör sig hur fint och jämnt över skärmen när jag rör på den. Jag har iofs inte testat en mus med fw än. Det kanske är lättare att dra raka streck i paint med en sådan.

Hehe du verkar inte vara så insatt baserat på dina "tester". Och jag hoppas innerligt att du inte kopplade in Firewire och USB samtidigt
Hur som helst så är en mus väldigt lätt tillbehör och kräver inte alls stor bandbredd, även om USB 2.0 porten skulle leverera en tiondel av sin max kapacitet skulle du inte märka att musen skulle "hacka"...

Sitter för övrigt på en Macbook av senaste generationen och finner USB 2.0 tillfredsställande, kommer dock ändå köpa en Firewire extern hårddisk om en månad eller så...

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N1ghtCrawler
FireWire har om jag inte missminner mig betydligt mer kräm i strömväg än USB

PRecis. FireWire kan leverera 45W medan USB klarar 2,5W.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem

Jag kan bara säga att FW800 är mycket trevligare än USB2.0. Jag editerar en del film som ligger på extern HDD, förut så körde jag mot en 500Gb usb2.0 disk och nu har jag skaffat en WD my book studio edition 1Tb med FW800 och det går mycket smidigare, jag kör även time machine på denna enhet.

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem

låter ju fint med snabbare firewire!

alla musikanvändare här: ni skriver att ni använder firewire-hdd externt. jag skulle behöva ett firewirechassi till mina sata-diskar, men det är otroligt svårt att hitta något sådant. är det ide som gäller eller måste man köpa hdd och chassi tillsammans? känns lite onödigt när man har sisådär 4 satadiskar med diverse projekt liggandes...

sorry om jag avvek från trådens huvudämne.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattson
låter ju fint med snabbare firewire!

alla musikanvändare här: ni skriver att ni använder firewire-hdd externt. jag skulle behöva ett firewirechassi till mina sata-diskar, men det är otroligt svårt att hitta något sådant. är det ide som gäller eller måste man köpa hdd och chassi tillsammans? känns lite onödigt när man har sisådär 4 satadiskar med diverse projekt liggandes...

sorry om jag avvek från trådens huvudämne.

Har du möjlighet så kör med eSata. FW bör vara mer kompatibelt då FW fanns innan Sata blev vanligt om du sitter med lite äldre system med.

FW rekommendationer har jag tyvärr inga. =/