Big Bang II gör om grafikkort till fysikkort

Permalänk
Hjälpsam

Nu har jag redan fysikkort men att köra fysiken på ett 8800GT känns för bullrigt och stort.
Kanske ett 9500GT gärna med PCIe X1.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaver
fy fan vad dum fråga, är du totalt blåst? Du hånar oss som diskuterar och nyhetsskribenten genom att inte läsa nyheten innan du kommenterar.

/Cry lol

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk

Hur står sig budgetkorten i fysberäkningar mot de dyrare?

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk

Först blev jag glad.
Tänkte: YES!, nu kan jag ha kvar mitt 8800GT och köra fysik på det.
Aj vad jag tycks ha bedragit mig...

Permalänk
Medlem

Jag är fundersam.
Hur får man ihop "utan behålla det äldre grafikkortet till fysik" och "På så vis hoppas Nvidia på ökad försäljning."?

Hur tänkte de då? Vart finns logiken i "om folk behåller sitt gamla så säljer vi mer"? Dock in väldigt intressant idé, i alla fall en väldigt nyttig sådan då äldre grafikkort annars är av lite nytta för någon. Skulle dock vilja se en lösning oberoende av grafikkort och tillverkare.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag är fundersam.
Hur får man ihop "utan behålla det äldre grafikkortet till fysik" och "På så vis hoppas Nvidia på ökad försäljning."?

Hur tänkte de då? Vart finns logiken i "om folk behåller sitt gamla så säljer vi mer"? Dock in väldigt intressant idé, i alla fall en väldigt nyttig sådan då äldre grafikkort annars är av lite nytta för någon. Skulle dock vilja se en lösning oberoende av grafikkort och tillverkare.

Gissningsvis att man då måste välja nVidia-kort istället för ATI. Då säljer ju nVidia mer, ganska självklart om du frågar mig

Det här förutsätter ju att man har sli-moderkort, det har ju inte jag så mao inget för mig :/

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frasse_84
Hur står sig budgetkorten i fysberäkningar mot de dyrare?

Dom borde räcka till ganska bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Först blev jag glad.
Tänkte: YES!, nu kan jag ha kvar mitt 8800GT och köra fysik på det.
Aj vad jag tycks ha bedragit mig...

Hoppas jag att du inte gjort, ATI till grafik och Nvidia till fysik vore intressant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag är fundersam.
Hur får man ihop "utan behålla det äldre grafikkortet till fysik" och "På så vis hoppas Nvidia på ökad försäljning."?

Hur tänkte de då? Vart finns logiken i "om folk behåller sitt gamla så säljer vi mer"? Dock in väldigt intressant idé, i alla fall en väldigt nyttig sådan då äldre grafikkort annars är av lite nytta för någon. Skulle dock vilja se en lösning oberoende av grafikkort och tillverkare.

Dom får ökad försäljning på så sätt att istället för att folk köper ett AMD-graffe så köper dom ett från nVidia iom att dom "får ett fysikkort på köpet". Köper man ett AMD-kort så måste man göra sig av med sitt gamla grafikkort och man blir utan ett fysikkort.

Dock lär det inte dröja länge tills det kommer nått haxx som gör att man kan köra ett AMD-graffe. Det är ju trots allt bara mjukvaran som behöver fixas, korten ska ju inte köras i SLI.

Edit: Sen är det ju faktiskt liiite mer lockande att uppgradera sitt grafikkort när man vet att ens gamla inte kasseras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Dom får ökad försäljning på så sätt att istället för att folk köper ett AMD-graffe så köper dom ett från nVidia iom att dom "får ett fysikkort på köpet". Köper man ett AMD-kort så måste man göra sig av med sitt gamla grafikkort och man blir utan ett fysikkort.

Dock lär det inte dröja länge tills det kommer nått haxx som gör att man kan köra ett AMD-graffe. Det är ju trots allt bara mjukvaran som behöver fixas, korten ska ju inte köras i SLI.

Edit: Sen är det ju faktiskt liiite mer lockande att uppgradera sitt grafikkort när man vet att ens gamla inte kasseras.

Sen så blir ju även begagnatmarknaden mindre, och folk måste köpa nya kort istället för att köpa/få någon annans gamla.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Hoppas jag att du inte gjort, ATI till grafik och Nvidia till fysik vore intressant.

Det vore väldigt intressant. Men kommer det verkligen att fungera?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Det vore väldigt intressant. Men kommer det verkligen att fungera?

hybrid SLI/XFIRE kanske tillåter det ^^

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Det vore väldigt intressant. Men kommer det verkligen att fungera?

Vi får hålla tummarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Hoppas jag att du inte gjort, ATI till grafik och Nvidia till fysik vore intressant.

Om det funkar kanske jag kan testa mitt trasiga 8800 GTX kort, kanske det går att köra fysik på det om det var något utanför själva GPU:n som gick sönder (fick ingen bild, fast datorn gick att starta och laddade os tror jag). Skaffade ett 4870 efteråt.

Permalänk

Kan de inte sluta skriva "samtliga Gefore 8, 9 och GTX200 kort" då alla veet att G80 som ändå har de två värstingkorten GTX och ULTRA inte har stöd för det än...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det var det första bra nyheterna om Nvidia jag har hört på länge. Tummen upp!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

ok detta måste vara en riktigt dum fråga och ställa i detta forum just här men ändå If u dont ask u dont learn:

vad menas med fysiken? "allt" ett grafikkort gör är ju bara att beräkna och sända grafiksignaler, och på så sätt så avbelastas CPUn. istället för att cpun ska göra alla grafiska beräkningar så gör GPUn det.
men vad menas med fysiken... ett detaljerat svar skulle uppskattas länka till nån sida om ni vill

jag kanske har t.o.m. fattat det hela fel ;P

thnx in advance (L)

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Kan de inte sluta skriva "samtliga Gefore 8, 9 och GTX200 kort" då alla veet att G80 som ändå har de två värstingkorten GTX och ULTRA inte har stöd för det än...

Det handlar om en kommande driver som inte är släppt så om du har info att fysikdelen i den inte stödjer G80 får du gärna länka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wic
ok detta måste vara en riktigt dum fråga och ställa i detta forum just här men ändå If u dont ask u dont learn:

vad menas med fysiken? "allt" ett grafikkort gör är ju bara att beräkna och sända grafiksignaler, och på så sätt så avbelastas CPUn. istället för att cpun ska göra alla grafiska beräkningar så gör GPUn det.
men vad menas med fysiken... ett detaljerat svar skulle uppskattas länka till nån sida om ni vill

jag kanske har t.o.m. fattat det hela fel ;P

thnx in advance (L)

Fysik är i spel sådant som rör sig, saker som sprängs, studsar och sådant. Genom att skruva upp antalet partiklar i explosioner får man en mer realistisk känsla. Detsamma när du kör en pansarvagn genom en husvägg och tegelstenar flygar där du i normala fall skulle bara ta stopp, och det är ju inte särskilt realistist. En enkel tegelvägg står ju knappast emot en bomb till exempel.

Har ingen länk då jag sitter i Turkiet just nu men, någon annan medlem är nog så snäll och länkar något bra

Permalänk
Medlem

Följande frågor dyker upp i mitt huvud;

Är detta överhuvudtaget särskilt intressant när majoriteten av spel inte ens utnyttjar två kärnor? Att satsa på detta istället för flerkärniga spel är dumheter om man är utvecklare, därför ser jag ingen större vinst i dagsläget.

En mycket stor del av marknaden är trots allt dualcore-datorer med budgetgrafikkort, inte enkelkärniga datorer med ett överflöd av grafikkort. Man får ju prioritera att hämta prestanda där användarbasen finns och på ett sådant sätt att maximalt med användare kan nyttja spelet/applikationen.

Kommer det att gå att ha ett grafikkort från ATI men låta ett nvidia-kort stå för fysiken?

Jag vill avsluta med att poängtera att det är trevligt med fler användningsområden för grafikkort och det skulle vara kul med ett genomslag för bättre fysik. Men jag är rejält skeptisk till hur stor påverkan det kommer göra på majoriteten av spel.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

"ja gillar såna idioter som dig, tror dom vet bäst om alllting.
tror knappast att nån blev hånad än du, och nu blir du det igen din fula jävla wanabee"

Jag tycker du ska lämna det sättet att kommunisera! Den enda som framstår som en idiot efter det inlägget är du själv faktiskt.

Detta skriver jag i all välmening då glåpord och svordommar slår enbart på de som skriver dom.

Edit: Stavfel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Följande frågor dyker upp i mitt huvud;

Är detta överhuvudtaget särskilt intressant när majoriteten av spel inte ens utnyttjar två kärnor? Att satsa på detta istället för flerkärniga spel är dumheter om man är utvecklare, därför ser jag ingen större vinst i dagsläget.

En mycket stor del av marknaden är trots allt dualcore-datorer med budgetgrafikkort, inte enkelkärniga datorer med ett överflöd av grafikkort. Man får ju prioritera att hämta prestanda där användarbasen finns och på ett sådant sätt att maximalt med användare kan nyttja spelet/applikationen.

Kommer det att gå att ha ett grafikkort från ATI men låta ett nvidia-kort stå för fysiken?

Jag vill avsluta med att poängtera att det är trevligt med fler användningsområden för grafikkort och det skulle vara kul med ett genomslag för bättre fysik. Men jag är rejält skeptisk till hur stor påverkan det kommer göra på majoriteten av spel.

En värsting-CPU har inte en suck mot ett grafikkort när det gäller fysikberäkningar. Att utvecklare inte programmerar in massa fysik i spel är för att ingen dator klarar av det utan hjälp från ett fysikkort.

Det måste ju börja nånstans, nu när det finns beräkningskapacitet för fysik lär spelutvecklare snart börja leka ordentligt med riktigt realistiska fysikeffekter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10

Är detta överhuvudtaget särskilt intressant när majoriteten av spel inte ens utnyttjar två kärnor? Att satsa på detta istället för flerkärniga spel är dumheter om man är utvecklare, därför ser jag ingen större vinst i dagsläget.

Precis vad jag skrev nån sida bak i tråden
Med tanke på vilken superfysik Crysis har som kör med en kärna helt orörd så känns det aningen overkill att alla ska ha strömslukande SLI-lösningar bara för att köra fysikberäkningar på GPU istället för på sin/sina lediga CPU'er

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Tja kan man köra fysiken på valfritt kort är det intressant ..dock så vill jag köra det på gamla kort. Typ 5-7 serien. tycker att 8-9 serien är för ny.
Antar att man inte kan fysik på Agp heller, så alla dom korten faller ju bort.
Men det vore fint, men har inte moderkort med mera än 1 Agp plats.:)
Men annars vore det kul.
Har ett MX2 kort ett Gf 256DDR ett Gf3Ti200 och ett Ti4200 som kunde göra lite nytta. men inser på sekunden att det inte går.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Tja kan man köra fysiken på valfritt kort är det intressant ..dock så vill jag köra det på gamla kort. Typ 5-7 serien. tycker att 8-9 serien är för ny.
Antar att man inte kan fysik på Agp heller, så alla dom korten faller ju bort.
Men det vore fint, men har inte moderkort med mera än 1 Agp plats.:)
Men annars vore det kul.
Har ett MX2 kort ett Gf 256DDR ett Gf3Ti200 och ett Ti4200 som kunde göra lite nytta. men inser på sekunden att det inte går.

kvittar väll hur nya korten är.. man kan ju köpa tex ett 8400gs för typ 300-400kr ?

Visa signatur

i5-4670K, GTX760, Cooler Master V8 GTS, Fractal Design Define R4.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeff92
kvittar väll hur nya korten är.. man kan ju köpa tex ett 8400gs för typ 300-400kr ?

Japp, det vore intressant, inte ett 280GTX till fysiken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Men... är jag helt efterbliven om jag ställer frågan... "måste man ha ett SLI MOBO för detta eller går de med ett crossfire bord?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Hjälpsam

Eftersom kortet skall gå separat borde det gå utan SLI.
Säkert är det inte före drivarna släppts och testats.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kan jag då köpa ett HD4870 till grabbens dator och slänga in hans gamla 8800 GTS 640 i min för att köra physx på? har sjäv en 9800GX2

Permalänk
Medlem

Det skall funka...

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Testpilot

Undrar om det går att använda mitt nya HD4870 som grafikkort men köra med mitt förra Geforce 8-kort som fysikkort.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]