Letar bil till plastfarsan,skall vara lätt att kliva i !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Hej och välkommen till 2008. Vi vill meddela dig om att bilindustrin förändrats sen 1982. Under det år du bott under en sten har den japanska bilindustrin avancerat till att bli världens största. På din tid sålde Toyota billiga konservburkar som visserligen hade bättre kvalitet än alla andra men inte vara några höjdare gällande komfort och rostskydd.

Toyota sålde schyssta bilar för en liten peng redan 1982. T.ex. Toyota Starlet (de modeller innan 1983). Men även andra märken som BMW etc sålde schyssta bilar då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig

Under de 25 år som passerat har Toyota tagit över platsen som världens största biltillverkare och säljer idag bilar som utseendemässigt och inredningmässigt är helt på par med europeiska konkurrenter.

Nej. Fel. De är inte helt på par med europeiska konkurrenter. När det gäller superbilar (Koenigsegg, Pagani, Ferrari, Lamborghini, Bugatti etc) är Europa helt överlägset. När det gäller sportbilar (Porsche, Ferrari och Lambos instegsmodeller, Aston Martin, Maserati etc) är Europa helt överlägset. När det gäller bilar i lyxklassen (Bentley, Rolls Royce, Maybach) är Europa helt överlägset. När det gäller bilar i den lägre fullstora lyxklassen (BMW 7, Audi A8/S8, Mercedes S) är Europa överlägset. När det gäller mellanklass (Mercedes E, BMW 5, Audi A6 etc) är Europa överlägset. I mindre mellanklassen (Audi A4, BMW 3, Mercedes C) så är Europa överlägset. I nästan samtliga kategorier har Europa bilar som motsvarar sportbilar i prestanda, typ Audi RS6, BMW M5, Mercedes C63 AMG. De har också bilar i nästan superbilklass som i princip grundar sig på vanliga bilar typ Mercedes CLK DTM AMG etc. Det finns ett mycket större spann här. Och det är genomgående bättre känsla för detalj. Både utseendet invändigt och utvändigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig

Man har även lanserat ett varumärket Lexus för att sälja dyrare bilar. Lexus LS kan kosta en bra bit över en miljon kronor och är antagligen något av det lyxigaste du kan köpa. Trots deras fenomenala succé toppar dom fortfarande alla kvalitetsundersökningar.

Lexus gör schyssta bilar. De är också relativt billiga, om man jämför t.ex. en Rx400h med en ny BMW X5 t.ex. där en fet X5 kostar dubbelt så mkt som en fullt kittad Lexus RX400h. Visst Lexus LS600h är en schysst bil. Men absolut inte det lyxigaste. I samma klass har du ju t.ex. Mercedes Benz S65. Som kostar ungefär en miljon mer. Vill du gå upp en klass till? Ja då kan du helt enkelt satsa på en Rolls Royce, eller en Bentley. Det finns ingen japansk motsvarighet.

Lexus LS600h är en jävligt schysst bil. Men om du har sett en sådan i verkligheten, så vet du att den saknar det lilla extra en riktig lyxbil har. Det vill säga en känsla för detalj. Den ser riktigt jävla schysst ut, om man bortser från att de har glömt att koppla ihop avgasutblåsen i kjolpaketet med dom som går ut från motorn. Det ser fan inte legit ut. Det är inte korrekt att slarva på sådana grejer. Det ser budget ut. Det är budget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig

Visst kanske Toyotas bilar är lite anonyma, men du kan ju knappast jämföra dom med dubbelt så dyra BMW. När man jämföra med Opel, VW, Ford osv. så är man ju ganska obildad om man inte köper japanskt. I den här tråden frågades det efter en hållbar bruksbil som är lätt att ta sig in/ur i, finns ingen som helst anledning att köpa något annat än japanskt om man har dom kraven.

Jo, jag kan jämföra med BMW. För du gjorde det nyss. Du jämförde japanska med europeiska bilar. Visst man betalar mer för europeiska. Men har man pengarna så kan man gott köpa europeiskt.

Därmed inte sagt att japanska bilar inte är hållbara, för det är dom. Dom ligger ofta bra till prismässigt. Men med tanke på deras mkt begränsade utbud, avsaknad av känsla för detaljer och utseende så är de helt enkelt inte klass med Europa. Även om de är billigare. Jag vet iaf vad jag hade köpt om inte pengar varit ett problem. Inte hade det varit japanskt... Men i detta fall är säkert en japansk bil ett vettigt alternativ. Bryr man sig inte så mkt om utseende och detaljkänsla och har som största krav att det ska vara lätt att gå in och ut så finns det nog säkert någon vettig japansk bil för det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Hej och välkommen till 2008. Vi vill meddela dig om att bilindustrin förändrats sen 1982. Under det år du bott under en sten har den japanska bilindustrin avancerat till att bli världens största. På din tid sålde Toyota billiga konservburkar som visserligen hade bättre kvalitet än alla andra men inte vara några höjdare gällande komfort och rostskydd.

Under de 25 år som passerat har Toyota tagit över platsen som världens största biltillverkare och säljer idag bilar som utseendemässigt och inredningmässigt är helt på par med europeiska konkurrenter. Man har även lanserat ett varumärket Lexus för att sälja dyrare bilar. Lexus LS kan kosta en bra bit över en miljon kronor och är antagligen något av det lyxigaste du kan köpa. Trots deras fenomenala succé toppar dom fortfarande alla kvalitetsundersökningar.

Visst kanske Toyotas bilar är lite anonyma, men du kan ju knappast jämföra dom med dubbelt så dyra BMW. När man jämföra med Opel, VW, Ford osv. så är man ju ganska obildad om man inte köper japanskt. I den här tråden frågades det efter en hållbar bruksbil som är lätt att ta sig in/ur i, finns ingen som helst anledning att köpa något annat än japanskt om man har dom kraven.

Lexus (a.k.a. Toyota GLX) ha inte samma härliga känsla som Mercedes eller BMW. Lexus är bra bilar, men inte samma lyxbilskänsla som tyska bilar. Dock är kvalitén på Lexus jävligt bra.
Men vem fan vill betala 800.000 kr för en bil och få samma reglage och knappar som en Toyota Camry?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Ni diskuterar två olika saker. ElDiablo säger att japanska bilar saknar klass (vilket dom gör, exkl. Lexus), och du säger att dom är väldigt prisvärda och smarta bilar (vilket är sant). Ni har båda rätt liksom.

Håller med. Japanska bilar har väldigt hög kvalitet och driftsäkerhet men dom saknar tyvärr klass som en bil från europa har, speciellt tyska bilar. Helt annan materialkänsla. BMW, Audi och Mercedes lägger ner miljontals kronor bara för att få rätt känsla när man stänger dörren på bilen. BMW hade ju ett helt team som jobbade i 3år med enbart ljudet från avgassystemet på en av deras M-modeller. Motstånd och friktion på knappar och reglage läggs det massvis med tid och pengar på för att det ska få "perfekt" känsla. Så är det med alla små detaljer i princip.

Det är sådana saker som inte Japanarna lägger så stor möda på, på så sätt kan de istället lägga mer energi på kvalitet i den form att prylarna ska hålla år in och år ut.

Det enda Japanska bilmärket som har klass och som kan mäta sig med tyska bilar är Lexus. Toyota, Honda, Suzuki har inte en suck när det gäller lyxkänsla.

Permalänk
Hedersmedlem

Morsan är stelopererad i ryggen så hon har samma krav på att den ska vara lätt att komma i och ur.
Hon har en Renault Grand Scénic nu men det verkar ju finnas fördommar mot franskt här. Så jag tipsar istället om en annan bil hon hade lätt med senast vi var och kollade på bilar hon och jag. Ford Kuga

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Toyota sålde schyssta bilar för en liten peng redan 1982. T.ex. Toyota Starlet (de modeller innan 1983). Men även andra märken som BMW etc sålde schyssta bilar då.

Nej. Fel. De är inte helt på par med europeiska konkurrenter. När det gäller superbilar (Koenigsegg, Pagani, Ferrari, Lamborghini, Bugatti etc) är Europa helt överlägset. När det gäller sportbilar (Porsche, Ferrari och Lambos instegsmodeller, Aston Martin, Maserati etc) är Europa helt överlägset. När det gäller bilar i lyxklassen (Bentley, Rolls Royce, Maybach) är Europa helt överlägset. När det gäller bilar i den lägre fullstora lyxklassen (BMW 7, Audi A8/S8, Mercedes S) är Europa överlägset. När det gäller mellanklass (Mercedes E, BMW 5, Audi A6 etc) är Europa överlägset. I mindre mellanklassen (Audi A4, BMW 3, Mercedes C) så är Europa överlägset. I nästan samtliga kategorier har Europa bilar som motsvarar sportbilar i prestanda, typ Audi RS6, BMW M5, Mercedes C63 AMG. De har också bilar i nästan superbilklass som i princip grundar sig på vanliga bilar typ Mercedes CLK DTM AMG etc. Det finns ett mycket större spann här. Och det är genomgående bättre känsla för detalj. Både utseendet invändigt och utvändigt.

Lexus gör schyssta bilar. De är också relativt billiga, om man jämför t.ex. en Rx400h med en ny BMW X5 t.ex. där en fet X5 kostar dubbelt så mkt som en fullt kittad Lexus RX400h. Visst Lexus LS600h är en schysst bil. Men absolut inte det lyxigaste. I samma klass har du ju t.ex. Mercedes Benz S65. Som kostar ungefär en miljon mer. Vill du gå upp en klass till? Ja då kan du helt enkelt satsa på en Rolls Royce, eller en Bentley. Det finns ingen japansk motsvarighet.

Lexus LS600h är en jävligt schysst bil. Men om du har sett en sådan i verkligheten, så vet du att den saknar det lilla extra en riktig lyxbil har. Det vill säga en känsla för detalj. Den ser riktigt jävla schysst ut, om man bortser från att de har glömt att koppla ihop avgasutblåsen i kjolpaketet med dom som går ut från motorn. Det ser fan inte legit ut. Det är inte korrekt att slarva på sådana grejer. Det ser budget ut. Det är budget.

Jo, jag kan jämföra med BMW. För du gjorde det nyss. Du jämförde japanska med europeiska bilar. Visst man betalar mer för europeiska. Men har man pengarna så kan man gott köpa europeiskt.

Därmed inte sagt att japanska bilar inte är hållbara, för det är dom. Dom ligger ofta bra till prismässigt. Men med tanke på deras mkt begränsade utbud, avsaknad av känsla för detaljer och utseende så är de helt enkelt inte klass med Europa. Även om de är billigare. Jag vet iaf vad jag hade köpt om inte pengar varit ett problem. Inte hade det varit japanskt... Men i detta fall är säkert en japansk bil ett vettigt alternativ. Bryr man sig inte så mkt om utseende och detaljkänsla och har som största krav att det ska vara lätt att gå in och ut så finns det nog säkert någon vettig japansk bil för det.

Givetvis har europeiska sin plasts också, jag tycker bara det är tråkigt när folk kommer dragandes med fördomar som inte varit sanna på åtminstone 10 år. När det är en billig och hållbar bruksbil man är ute efter är det så gott som alltid japanskt som är det bästa valet.

Jag tror du inte vet särskilt mycket om japansk bilindustri. Toyota tillverkar så otroligt många modeller så det är omöjligt att hålla reda på dom. I japan säljs det en hel del roliga modeller med stora motorer och annat spännande, tyvärr lär vi aldrig få hit dom. Finns ju även i japan massa små tillverkare som riktar in sig på lyx eller supersport. Och även japanerna bygger racingbilar av vanliga bilar. Du tror väl inte DTM är enda serien med "vanliga" bilar i världen?

Visst kan japanerna vara lite tråkiga men det finns ju en hel del spännande. T.ex. Nissan GTR som är den mest uppmärksammade bilen sen Veyron.

Karamell-Kungen: Vem fan vill betala 800 000kr för en bil som börjar rosta efter ett halvår.
Dom Lexusar jag åkt i har iaf inte haft några reglage gemensamt med Toyotor, var nog främst på 80-talet dom gjorde sånt.

Man kan inte påstå att japaner har kass kvalitetskänsla och sen jämföra med BMW, Mercedes och Audi. Det är Opel, VW, Skoda, Seat, Renault, Fiat, Citroen och Peugot det ska jämföas med. Sen har ju även Honda och Nissan lyxmärken som spel spelar i samma liga som tyskarna även om dom inte säljs här än.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Karamell-Kungen: Vem fan vill betala 800 000kr för en bil som börjar rosta efter ett halvår.
Dom Lexusar jag åkt i har iaf inte haft några reglage gemensamt med Toyotor, var nog främst på 80-talet dom gjorde sånt.

Lexus LS430 har ju samma spakar, knappar och nav. som Toyta Prius och Toyota Camry. Men ls 430 är en mycket bra bil. Massage bak, baksoffan kan justeras och allt annat som gör den bra. Det är en lyxbil, men den känns inte 100%. Nya LS460 är det dock andra puckar med, men den ligger ändå efter nya S-klass.
Jag jobbar med taxibilar och dom enda bilar jag tycker är "speciella" är Mercedes, Volvo, BMW, Audi och eventuellt några andra jag inte kan komma ihåg just nu. Toyota Camry känns nästan som en Lexus kan jag tillägga.

EDIT: Nya Passat imponerar också på mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
När det gäller sportbilar (Porsche, Ferrari och Lambos instegsmodeller, Aston Martin, Maserati etc) är Europa helt överlägset.

Kom inte och säg att Nissan GTR inte håller jämna steg med dessa, för då har du ju helt fel kan jag säga Ok Nissan är inte lika lyxig som ovanstående, men det är sportbilar vi snackar om, dessutom så får du ett ex antal Nissan GTR istället för de billigaste aston martin och lambosen. Däremot när det gäller lyx och stil etc måste jag säga att Europa ligger långt före, men sen får man även tänka på att det är enorma prisskillnader oftast.

Permalänk
Medlem

Nissan X-trail kanske? Farsan har en sån. Lätt att kliva in i, ingen van, men mycket plats och är inte överdrivet stor. Dragkrok, AC finns. De kostar inte allt för mycket heller. Farsan gav 115 för sin, det är en 05:a, nästan oanvänd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Eftersom fransmännen kör i princip enbart franska bilar och uppenbarligen så håller det.
Vi har inte haft problem med våran franskreggade xantia, ser inget fel i franska bilar öht. Elfel kan dock infinna sig, men det händer många bilar idag.

1007 kanske, men det är ju franskt, suck.

Vill du snacka skitkvalité så är merca en bra topic.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Merca hade skitkvalle på bilar innan 2004 Franska bilar har alltid haft skitkvalle och lär alltid ha. Finns en anledning till att då oftast hamnar längst på listan över pålitliga bilar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Skitkvalité efter också, känner folk med en hel del problem, men det är klart, pre -04 var uselt.
Jag ser inget fel i franska bilar, de jag har ägt/kört har var felfria. Kvalité kommer med pris, och franska bilar är inte särkilt dyra över lag. Jämför med volvo, överprisade skitbilar.
Skulle jag köpa en pålitlig bil så skulle det bli en mazda eller en toyota.

Vad jag vet så köper volvo alla nyare bilar från skroten (säkert för att kunna ta ut mera på reservdelarna).

Att Mercedes har haft kvalitets problem är ju sant men att säga att det är skit kvalite när bilarna rullar lätt 65000Mil är väll att ta i. Säg något annat märke som är lika mycket bil efter dom milen, är väll i princip bara Volvo som spelar i samma liga.

Visa signatur

MacBook Pro 13" 4Gb/320Gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazedpro
Att Mercedes har haft kvalitets problem är ju sant men att säga att det är skit kvalite när bilarna rullar lätt 65000Mil är väll att ta i. Säg något annat märke som är lika mycket bil efter dom milen, är väll i princip bara Volvo som spelar i samma liga.

Det har väl inte ens testats?

Jag är helt övertygad att en mazda eller en toyota klarar av att rulla samma mil om man lägger ner exakt lika mycket pengar på båda.

Hade en arbetsbil förut, en lt35 av årsmodell -99. Den rullade 46k mil tills kamremmen gick av pga slarv mid byte. Hade det inte hänt så skulle den säkert ha rullat i minst 10k till.

Ett japanskt praktexempel är land cruiser, du hinner dö innan bilen är slut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Det har väl inte ens testats?

Jag är helt övertygad att en mazda eller en toyota klarar av att rulla samma mil om man lägger ner exakt lika mycket pengar på båda.

Hade en arbetsbil förut, en lt35 av årsmodell -99. Den rullade 46k mil tills kamremmen gick av pga slarv mid byte. Hade det inte hänt så skulle den säkert ha rullat i minst 10k till.

Ett japanskt praktexempel är land cruiser, du hinner dö innan bilen är slut.

Skriv långmilare på blocket så får du en liten överblick. Mazda och Toyota är det inte många av, säger inte att det är dåliga bilar men det är inte ofta man stöter på japanera som gått så långt.

Över 50000mil fanns det 3st Toyota, 0st Mazda och 72st Mercedes nu har jag inte kollat annonserna så en del är säkert fel.

Visa signatur

MacBook Pro 13" 4Gb/320Gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazedpro
Skriv långmilare på blocket så får du en liten överblick. Mazda och Toyota är det inte många av, säger inte att det är dåliga bilar men det är inte ofta man stöter på japanera som gått så långt.

Över 50000mil fanns det 3st Toyota, 0st Mazda och 72st Mercedes nu har jag inte kollat annonserna så en del är säkert fel.

Om man köper en Mercedes slänger man ut 300 000kr, om man köper en Toyota eller Mazda runt 150 kanske. Vilken tror du blir bäst omhändertagen? Vilken tror du används som firmabil samt i taxitjänst och vilken används av barnföräldrar som kör korta sträckor ofta? En billig bil går till skroten fortare, så enkelt är det. En 15 år gammal Toyota Corolla är värd 15k idag, ingen lägger ner några större summor på att underhålla en sån.

Visst var dom äldre mercorna hållbara, tyvärr ser det ju inte ut så längre. Vissa av deras modeller hamnar ju fortfarande i botten tillsammans med fransosserna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Om man köper en Mercedes slänger man ut 300 000kr, om man köper en Toyota eller Mazda runt 150 kanske. Vilken tror du blir bäst omhändertagen? Vilken tror du används som firmabil samt i taxitjänst och vilken används av barnföräldrar som kör korta sträckor ofta? En billig bil går till skroten fortare, så enkelt är det. En 15 år gammal Toyota Corolla är värd 15k idag, ingen lägger ner några större summor på att underhålla en sån.

Visst var dom äldre mercorna hållbara, tyvärr ser det ju inte ut så längre. Vissa av deras modeller hamnar ju fortfarande i botten tillsammans med fransosserna.

Mazda 6 kostar närmare 300 och bygger på gamla 626 som var rena skiten.

Toyota Avensis närmare 300 där med, jämför dom här bilarna med en C-Klass så är ju inte Mazdan och Toyotan i närheten av att hålla samma kvalite över en längre tid.
Det jag vill säga är att bilar som håller så länge kan ju inte va helt kassa eller har jag fel?

Visa signatur

MacBook Pro 13" 4Gb/320Gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazedpro
Mazda 6 kostar närmare 300 och bygger på gamla 626 som var rena skiten.

Toyota Avensis närmare 300 där med, jämför dom här bilarna med en C-Klass så är ju inte Mazdan och Toyotan i närheten av att hålla samma kvalite över en längre tid.
Det jag vill säga är att bilar som håller så länge kan ju inte va helt kassa eller har jag fel?

Merc C-klass Kombi kostar från 306 000 kr. Toyota Avensis kombi från 199 000 kr. Sen får man ju fundera lite på vilken modell som säljer bäst, hos Toyota är det garanterat Corolla, som nu heter Auris och den kostar från 143 000kr. Ingen aning vilken som är Mercs mest sålda, men det kan väl kanske vara C-klass. Mazda 6 har ju förövrigt fått otroligt mycket beröm och är ju en av dom vettigaste bilarna du kan köpa idag.

Sen har bilprovningen en väldigt användbar sida där man kan jämföra besiktningsresultat.
http://begbilguiden.bilprovningen.se/

Jämförde en Toyota Corolla och Mercedes C-klass, båda från 1997. 40% av Mercorna underkändes, av Toyotorna enbart 25% vilket är bättre än medelbilen.

Här har du också lite intressant läsning.
http://www.pirab.se/FTP/Kund1072/Public/getPress.asp?x=x38887...
Bara kolla dokumentet för 7år och 10 år så blir det ganska tydligen att Toyota tillverkar världens mest problemfria bilar, och sista sidan visar varför man inte köper franskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazedpro
Mazda 6 kostar närmare 300 och bygger på gamla 626 som var rena skiten.

Toyota Avensis närmare 300 där med, jämför dom här bilarna med en C-Klass så är ju inte Mazdan och Toyotan i närheten av att hålla samma kvalite över en längre tid.
Det jag vill säga är att bilar som håller så länge kan ju inte va helt kassa eller har jag fel?

En fullutrustad 6a ja, en volvo kostar säkert 500k fullutrustad, skillnad (sist jag kollade så var det typ 480k)?

Och jag tror du har läst lite fel angående 626, oavsett kaross. Det är en fruktansvärt pålitlig bil, det enda som tar kol på den är rosten.
Om vi inte hade haft problem med vår 626 -89 en gång i tiden så skulle den säkert ha rullat minst 40k.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Givetvis har europeiska sin plasts också, jag tycker bara det är tråkigt när folk kommer dragandes med fördomar som inte varit sanna på åtminstone 10 år. När det är en billig och hållbar bruksbil man är ute efter är det så gott som alltid japanskt som är det bästa valet.

Jag har inte kommit med fördomar. Jag har inte sagt att japanska bilar inte är hållbara bruksbilar. Däremot så verkar du tror att europeiska bilar som t.ex. Audi, BMW, Mercedes går sönder så fort man tittar på dom. Så är inte fallet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig

Jag tror du inte vet särskilt mycket om japansk bilindustri.

Jag tror inte du vet så mkt om vad jag vet. Men visst, jag tror inte du vet lika mycket som jag vet om bilar inkl. japanska bilar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig

Toyota tillverkar så otroligt många modeller så det är omöjligt att hålla reda på dom. I japan säljs det en hel del roliga modeller med stora motorer och annat spännande, tyvärr lär vi aldrig få hit dom.

Jadu... Det är ju intressant, att du tror det. Men det skulle vara intressanta om du visade på vilka dessa roliga modeller är. Det finns i min mening ytterst få roliga modeller från Japan om man ser till antalet jämfört med europeiska motsvarigheter. Speciellt om man ser på hela spektrumet. Där europeiska bilar finns det i princip alltid flera "sportbilar" i varje segment. Typ Audi S3, Golf R32 etc i golfklassen, BMW M3, Mercedes CLK i "mellanbilskupelyxklassen", Audi RS4, Mercedes C63 i "mellanbilssportbilkombi-klassen" osv. Det finns helt annat spann här av sådana bilar. Du kan inte helt allvarligt påstå att japanerna konkurrerar mot sådana här bilar. Ta bara den helt nya klassen som uppståt här i Europa, den med CLS, Quattroporte, snart A7 och Rapide och alla andra i den klassen. Japan har inte ens producerat nåt i den klassen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig

Finns ju även i japan massa små tillverkare som riktar in sig på lyx eller supersport. Och även japanerna bygger racingbilar av vanliga bilar. Du tror väl inte DTM är enda serien med "vanliga" bilar i världen?

Varför ens dra upp DTM i diskussionen? Självklart finns det japaner som bygger racingbilar. Har någon påstått något annat? Däremot verkar det oroväckande få som kommer tillbaka från banan ut på gatan igen. Till skillnad från i Europa där det hänt ett flertal bilar. Ska man snacka racing så känns det som japanerna hur som helst får se sig slagna, både inom F1, DTM (som är förmodligen den bästa touring-car serien i världen), sen inom t.ex. FIA GT finns det ju inte ens några japanska bilar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig

Visst kan japanerna vara lite tråkiga men det finns ju en hel del spännande. T.ex. Nissan GTR som är den mest uppmärksammade bilen sen Veyron.

Nissan GT-R må vara en uppmärksammad bil. Det är också en grym bil. Men jag kan inte påstå att jag bryr mig mer om den än när t.ex. SL65 AMG Black Series kom ut. Då börjar man seriöst dräggla... Till skillnad från Japan så har Europa lite mer än Nissan GT-R att erbjuda. Det är väldigt mycket tjat om Nissan GT-R. Det är en snabb bil (speciellt om man får tag på ett bra recensionsexemplar och inte någon som leverar typ 420 hk), men det är just bara den. Det finns inte så mycket annat välja på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig

Karamell-Kungen: Vem fan vill betala 800 000kr för en bil som börjar rosta efter ett halvår.

Rätt många åker nog hellre en tysk bil där avgasröret går hela vägen ut. Och där avgasröret vid stötfångaren bara inte är en attrapp så man kan se det riktiga utblåset 10 cm innanför...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig

Man kan inte påstå att japaner har kass kvalitetskänsla och sen jämföra med BMW, Mercedes och Audi.

Jo det kan man. När du gör det kan vi det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Sen har ju även Honda och Nissan lyxmärken som spel spelar i samma liga som tyskarna även om dom inte säljs här än.

Nej varken infiniti eller acura (som är typ exakt Honda) går att jämföra med tyskarna. Att ens påstå något sådant är absurt. Har du ens tittat på vad tyskarna har att erbjuda? Säg en enda bil som går att jämföra med Porsche Carrera GT, Mercedes S65 AMG, BMW M6, Audi R8, Mercedes C63 AMG, Porsche Cayenne Turbo S etc.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Universalia
Kom inte och säg att Nissan GTR inte håller jämna steg med dessa, för då har du ju helt fel kan jag säga Ok Nissan är inte lika lyxig som ovanstående, men det är sportbilar vi snackar om, dessutom så får du ett ex antal Nissan GTR istället för de billigaste aston martin och lambosen. Däremot när det gäller lyx och stil etc måste jag säga att Europa ligger långt före, men sen får man även tänka på att det är enorma prisskillnader oftast.

Igen denna Nissan GT-R. Ja, de är jävligt schyssta speciellt om man inte får dom med typ 420 hk utan kanske man har tur och får en med 480 eller nåt. De är väldigt snabba (iaf de schysstare av dom). Men det finns mer än en snabb Ringen-tid. Vill man ha lyx, klass, prestanda och utseende får man vända sig någon annanstans. Sedan finns det ändå europeiska sportbilar som rastar Nissan GT-R. Visst de kostar förmodligen dubbelt så mkt då också. Men det är ju sånt man får acceptera. Lite finare, lite bättre, mycket dyrare.

Skulle f.ö. vara intressant att se vad en Nissan GT-R med 416 hk gör ringen på. Eller en med 450. För det verkar ju diffa jäkligt mkt mellan de olika bilarna. Vilket känns som ett tecken på att kvalitén inte är i topp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Nej varken infiniti eller acura (som är typ exakt Honda) går att jämföra med tyskarna. Att ens påstå något sådant är absurt. Har du ens tittat på vad tyskarna har att erbjuda? Säg en enda bil som går att jämföra med Porsche Carrera GT, Mercedes S65 AMG, BMW M6, Audi R8, Mercedes C63 AMG, Porsche Cayenne Turbo S etc.

Orkar inte svara på hela ditt inlägg.
Acura och Infiniti är Honda och Nissans motsvarighet till Lexus. Och ja, det går utmärkt att jämföra med tyskarna. Porsche kan vi ju utesluta direkt då dom enbart tillverkar riktigt dyra bilar. Resten du drar upp är ju antingen top of the line eller halo-bilar. Men visst, Acura har ju t.ex. sålt NSX och även om den inte är lika snabb är den ju helt klart jämförbar med R8. I övrigt har dom ett utbud som helt klart jämförbart med tyskarnas normala modeller.

Jag vet inte riktigt vad vi diskuterar längre. Givetvis finns det intressanta och unika modeller från europa, precis som det finns från japan och USA. Det jag ville få fram var att det är dumt att köpa europeiskt på gamla meriter. Om man vill ha en bruksbil så måste man ta en seriös titt hos japanerna, Toyota har ju liksom inte gått om GM för att dom tillverkar skräp.

Det har ju mycket med smak att göra. Du verkar helt insöad, precis som tyskarna, på att mer kraft innebär en bättre bil. Vad gäller nyskapande och liknande så ligger ju Toyota långt före tyskarna, dom har ju inte ens för en nu börjat visa upp hybridkoncept, när Toyota haft en på marknaden i 10 år.

För att summera. Jag påstår att japanerna är det självklara valet om man vill ha en ekonomisk bruksbil som inte behöver särskilt mycket underhåll samt att japanerna avancerat och erbjuder ett modellutbud som numera kan konkurrera med de europeiska tillverkarna. Visst är europa bättre på supersportbilar, det har ju mycket med tradition att göra och dom japanska tillverkarna har helt enkelt inte det arv som 100 år av biltillverkning gett européerna. Och tyskarna är givetvis det självklara valet om man vill ha personbilar med massa hästkrafter i, även det har ju med historia att göra. I tyskland får du köra hur fort du vill på autobahn, i japan får du knappt köra över 100.

Permalänk
Avstängd

Har man problem med ryggen så är amerikanskt VAN ett het tips.
Min Dodge RAM B250 NOMAD(= dörr/fönster layout) kosta knappt något i inköp (10.000kr), soppa drog den tyvärr men jag hade förgasarmotorn och defekt/felinställd växellåda.
Med rätt låda och insprut så drar en sådan rackare runt 10L per 100km i landsväg körning + AC på fullt.
Inte illa då farsans V90 drar 11-12L per 100km, min 745 drar lite mindre..

Hur som helst, tillbaka till Dodgen, Jag hade ryggvärk när jag hade min Dodge och det var fan i mig bekvämt att ta sig i och ur bilen och man satt rakt i sättet.
Kaptenstolarna var vridbara och det underlätta mycket, det var bara att rycka i spaken och kliva ner, in så öppna man dörren, vänder ryggen mot bilen och sätter vänsterfoten på steget och lyfter upp sig, sätta och vrida stolen rätt... sen det mjuka fjädringen gjorde att bilen kändes som ett hangarfartyg på vägarna var helt perfekt, potthålen märktes aldrig fast jag råka köra rakt ner i dom.

Hade man extremt ont i ryggen så var det bara att vrida stolen bakåt och kliva ut genom sidoskjutdörren.
Bör nämnas att jag sov i bilen när jag var ute och campa, det var bara att fälla stolen bakåt så ryggstödet hamna i höjd med sitsen bakom så hade man ca: 2m liggyta... och näsan hamna lagom nära skjutfönstret med myggnät.. friskt luft hela natten och inga myggbett som dom i tälten fick

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig

Det har ju mycket med smak att göra. Du verkar helt insöad, precis som tyskarna, på att mer kraft innebär en bättre bil. Vad gäller nyskapande och liknande så ligger ju Toyota långt före tyskarna, dom har ju inte ens för en nu börjat visa upp hybridkoncept, när Toyota haft en på marknaden i 10 år.

Ja Toyota misslyckades ju tydligen med sitt "miljöbilskoncept". Då senare livscykelanalyser pekar på att din miljöpåverkan är större i en Prius än i t.ex. en stor SUV. Visst, den släpper ut mindre i lägre hastigheter, men totalt så skräpar den ner mer

När de mätte bränsleförbrukning och utsläpp i hastigheter över 130 km/h så förlorade ju även Priusen mot en M3a eller vad det var

Varför nu miljöbilskonceptet pekar på bra och nyskapande idéer. Snarare långsammare och mer begränsande.

Ne, skulle jag köpa bil i dagsläget skulle det nog bli en Audi TT Men nu är man ju student så sådana saker får vänta. När man är färdigutbildad blir det nog till att investera en hel del pengar i en fin sportbil

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Orkar inte svara på hela ditt inlägg.
Acura och Infiniti är Honda och Nissans motsvarighet till Lexus. Och ja, det går utmärkt att jämföra med tyskarna. Porsche kan vi ju utesluta direkt då dom enbart tillverkar riktigt dyra bilar. Resten du drar upp är ju antingen top of the line eller halo-bilar. Men visst, Acura har ju t.ex. sålt NSX och även om den inte är lika snabb är den ju helt klart jämförbar med R8. I övrigt har dom ett utbud som helt klart jämförbart med tyskarnas normala modeller.

Jag vet inte riktigt vad vi diskuterar längre. Givetvis finns det intressanta och unika modeller från europa, precis som det finns från japan och USA. Det jag ville få fram var att det är dumt att köpa europeiskt på gamla meriter. Om man vill ha en bruksbil så måste man ta en seriös titt hos japanerna, Toyota har ju liksom inte gått om GM för att dom tillverkar skräp.

Det har ju mycket med smak att göra. Du verkar helt insöad, precis som tyskarna, på att mer kraft innebär en bättre bil. Vad gäller nyskapande och liknande så ligger ju Toyota långt före tyskarna, dom har ju inte ens för en nu börjat visa upp hybridkoncept, när Toyota haft en på marknaden i 10 år.

Jag är inte intresserad av samma saker som dig. Jag tycker att köra bil ska vara kul. Jag tycken en bil ska vara snygg, både invändigt och utvändigt. Den ska utstråla elegans, klass eller sportighet. Du verkar inte tycka det. Finns inte så mkt mer att säga. Sen angående hybrid, visst det kan vara bra, men det finns andra vägar att gå också för att få ner bränsleförbrukningen. Angående t.ex. Prius så har ju iaf Top Gear visat att en M3 är snålare iaf runt deras bana i samma hastighet ;p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Jag är inte intresserad av samma saker som dig. Jag tycker att köra bil ska vara kul. Jag tycken en bil ska vara snygg, både invändigt och utvändigt. Den ska utstråla elegans, klass eller sportighet. Du verkar inte tycka det. Finns inte så mkt mer att säga. Sen angående hybrid, visst det kan vara bra, men det finns andra vägar att gå också för att få ner bränsleförbrukningen. Angående t.ex. Prius så har ju iaf Top Gear visat att en M3 är snålare iaf runt deras bana i samma hastighet ;p

Det där med att priusen drar mer soppa än M3:an runt deras bana är en solklar sak. Priusen höll fullpinne så mycket det gick, M3:an behövde inte.

Snygg, elegant bil enligt mig som är japansk också är Mitsubishi Galant Avance -97+ (som jag förövrigt rekommenderar trådskaparen), importerad då från Tyskland för i Sverige såldes tydligen bara Elegance modellen med helskinn.
Sedan 6:e generationen Galant har det funnits VR4, turbo och fyrhjulsdrift. 7g och 8g har dubbelturbo. Dessa har aldrig sålts i Europa.
Nissan Pulsar GTi-R, en hottat version av Nissan Sunny. Aldrig i Europa.
Mazda har nu 6 MPS och 3 MPS som säljs i Europa.
Subaru har även en dubbelturbo modell av Legacy som aldrig kommit till Europa.
T.om. Den Civic Type-R vi har är är sämre än den som säljs i Japan.
Mazda Cosmo, lyxsportbil som aldrig sålts utanför Japan.
Mitsubishi Magna RalliArt, en lite trimmad Carisma, aldrig i Europa.
Sen finns det Nismo, Mazdaspeed, Mugen, RalliArt, STi och vilka mer det nu finns.
Inte nog med det så finns det garanterat fler "vanliga" bilar som blivit ombyggda för att vara mer som en sportbil, som t.ex. M3 och M5.
Dock så har ju japanerna fått leva med en 280hk gräns fram till för något år sedan. Nu direkt när dom får spränga vallen bygger Nissan en bil som piskar stjärt med andra Europeiska märken som byggt sport/supersportbilar från begynnelsen.
Det är inte dåligt oavsett vad du än säger. Den GTR TopGear testade körde 0.7 sekunder efter Ferrari Enzo! Enzo är praktiskt taget en formel 1 och GTR en GT bil! Så det är mycket bil och snacka om OAVSETT om det är den motorn med mindre kusar eller inte!

Men jag håller med dig, vill jag ha en bil som känns robust köper jag tyskt (BMW, Audi el. Mercedes).
Däremot, vill jag ha en bil som ger väldigt mycket för pengarna köper jag japanskt.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Jag är inte intresserad av samma saker som dig. Jag tycker att köra bil ska vara kul. Jag tycken en bil ska vara snygg, både invändigt och utvändigt. Den ska utstråla elegans, klass eller sportighet. Du verkar inte tycka det. Finns inte så mkt mer att säga. Sen angående hybrid, visst det kan vara bra, men det finns andra vägar att gå också för att få ner bränsleförbrukningen. Angående t.ex. Prius så har ju iaf Top Gear visat att en M3 är snålare iaf runt deras bana i samma hastighet ;p

Jag tror skillnaden ligger vid i vad vi tycker är snyggt, elegant och sportigt. Imho är dom flesta BMW och Mercedes-ägare riktigt smaklösa, krävs rätt person för att köra en sån bil. Kan ju nämna att om jag skulle köpa bil idag skulle det helt klart bli en Alfa.

Jag ser hybrider som ett steg på vägen till elbilar, inget av alternativen vi har idag kommer påverka miljön nämnvärt så det bästa alternativet är det som har en strålande framtid. Man köper alltså en hybrid för att visa bilföretagen vad det är dom ska satsa och se till att dom plöjer ner R&D-pengar i batteriforskning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Jag tror skillnaden ligger vid i vad vi tycker är snyggt, elegant och sportigt. Imho är dom flesta BMW och Mercedes-ägare riktigt smaklösa, krävs rätt person för att köra en sån bil. Kan ju nämna att om jag skulle köpa bil idag skulle det helt klart bli en Alfa.

Dom flesta BMW och Mercedes-ägare är knappast riktigt smaklösa, men jag tror mig veta vad du menar för människor, de är knappast majoritetsägare av BMW och Mercedes, iaf inte deras nyare modeller. Däremot de flesta ägarna till japanska bilar saknar iaf ett bilintresse och verkar tycka prioritera att det är en bil som funkar som bruksbil mest. Men det är klart saknar man bilintresse varför köpa en BMW eller liknande då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Dom flesta BMW och Mercedes-ägare är knappast riktigt smaklösa, men jag tror mig veta vad du menar för människor, de är knappast majoritetsägare av BMW och Mercedes, iaf inte deras nyare modeller. Däremot de flesta ägarna till japanska bilar saknar iaf ett bilintresse och verkar tycka prioritera att det är en bil som funkar som bruksbil mest. Men det är klart saknar man bilintresse varför köpa en BMW eller liknande då.

Ge dig, gå ut och sök efter sandlådan istället.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Ge dig, gå ut och sök efter sandlådan istället.

Ser ingen anledning att ge mig för att du försöker trötta ut mig. Jag håller helt enkelt inte med om att japanska bilar skulle vara bättre än europeiska. Det är väl snarare bättre om du accepterar det istället för att försöka komma med larviga kommentarer. Om du tycker att japanernas bilar som du lista några inlägg upp är i klass med Europas bilar, visst, men jag tror inte det är många som håller med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Snygg, elegant bil enligt mig som är japansk också är Mitsubishi Galant Avance -97+ (som jag förövrigt rekommenderar trådskaparen), importerad då från Tyskland för i Sverige såldes tydligen bara Elegance modellen med helskinn.
Sedan 6:e generationen Galant har det funnits VR4, turbo och fyrhjulsdrift. 7g och 8g har dubbelturbo. Dessa har aldrig sålts i Europa.
Nissan Pulsar GTi-R, en hottat version av Nissan Sunny. Aldrig i Europa.
Mazda har nu 6 MPS och 3 MPS som säljs i Europa.
Subaru har även en dubbelturbo modell av Legacy som aldrig kommit till Europa.
T.om. Den Civic Type-R vi har är är sämre än den som säljs i Japan.
Mazda Cosmo, lyxsportbil som aldrig sålts utanför Japan.
Mitsubishi Magna RalliArt, en lite trimmad Carisma, aldrig i Europa.
Sen finns det Nismo, Mazdaspeed, Mugen, RalliArt, STi och vilka mer det nu finns

Inte för att vara sån, men det där är ju bara trimmade eller mer motorstarka versioner av redan väldigt fula bilar. Jag tycker inte riktigt att dom där bilarna du nämner är så klassiga eller fina att titta på. Visst har dom säkert bra prestanda, men det är ju inte riktigt det som vi diskuterar. Dom kan inte jämföras med europeiska bilar. BMW, Mercedes, Alfa Romeo och Audi är i en helt annan klass, imo.

Nissan Pulsar Gti-R

Det spelar ingen roll hur bra denna bil är, den är fortfarande väldigt ful.

Mazda6 MPS inredning

Kan det liksom bli tråkigare? Plast och gummi överallt i gråskalor.

Mitsubishi Magna RalliArt

Även denna bil är jätteful. Jag saknar faktist inte denna bil i Europa.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Det är lite lustigt att läsa denna tråd om alla fördomar mot franska bilar..

Jag var en gång även som er, tills jag fick köpa en Xantia Citroen till kanonpris som jag inte kunde motstå.

Sen dess har alla mina fördomar försvunnit..

Inte krånglat ett skit och då har t.ex min bror en volvo 850 som krånglar mer..

Alla bilar krånglar, men franska bilar iaf (Peugeot och Citroen) är inte värre än någon annan.

Tyväär är renault fortfarande sanning att det krånglar kan man t.ex läsa här http://www.aftonbladet.se/bil/article2158348.ab?service=print

Tills ni som gnäller på hur dåliga franska bilar är verkligen ägt en själv så kan ni hålla käften stängd, tack!

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Ser ingen anledning att ge mig för att du försöker trötta ut mig. Jag håller helt enkelt inte med om att japanska bilar skulle vara bättre än europeiska. Det är väl snarare bättre om du accepterar det istället för att försöka komma med larviga kommentarer. Om du tycker att japanernas bilar som du lista några inlägg upp är i klass med Europas bilar, visst, men jag tror inte det är många som håller med.

Försöker jag trötta ut dig? jag skriver "ge dig" för att din nivå i diskussionsämnet är väldigt låg. Jag accepterar vad du tycker, har jag skrivit något annat? Jag bara svarade på att det finns bilar i Japan som är roliga i olika klasser. Du ville ju ha. Jag nämnde inte då Skyline GT-R R3x, Honda NSX, Toyota Supra, Nissan 200sx S15, Mitsubishi Lancer Evo, Subaru Impreza WRX/GT, Mazda 323 GT-R, mfl.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Inte för att vara sån, men det där är ju bara trimmade eller mer motorstarka versioner av redan väldigt fula bilar. Jag tycker inte riktigt att dom där bilarna du nämner är så klassiga eller fina att titta på. Visst har dom säkert bra prestanda, men det är ju inte riktigt det som vi diskuterar. Dom kan inte jämföras med europeiska bilar. BMW, Mercedes, Alfa Romeo och Audi är i en helt annan klass, imo.

Nissan Pulsar Gti-R
http://www.turbophile.com/our_cars/gtir/gtir_sidefront_hi.jpg
Det spelar ingen roll hur bra denna bil är, den är fortfarande väldigt ful.

Mazda6 MPS inredning
http://media.diariomotor.com/imagenes/mazda6-mps-2006-int.jpg
Kan det liksom bli tråkigare? Plast och gummi överallt i gråskalor.

Mitsubishi Magna RalliArt
http://www.mitsubishiclubaustralia.com/images/gallery/6.jpg
Även denna bil är jätteful. Jag saknar faktist inte denna bil i Europa.

Det är ju BMW M3 också? Sportstolar, sportchassi, värre motor och bättre väghållning? Förstår inte din mening där riktigt...
Kan du berätta mig vart jag nämner i min post att dessa bilar skulle vara klassiska?
ElDiablo skrev längre upp i tråden:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Jadu... Det är ju intressant, att du tror det. Men det skulle vara intressanta om du visade på vilka dessa roliga modeller är. Det finns i min mening ytterst få roliga modeller från Japan om man ser till antalet jämfört med europeiska motsvarigheter.

Om dom här några få modellerna som jag listade upp inte är roliga modeller som han beskriver så vette fan.

Lexus IS-F, GS 450H och RX 400h kan gott och väl jämföras med BMW, Audi och Mercedes värre och lyxigare modeller, det här kommer inte från mig utan från olika biltidningar som testat bilarna, kört dom och inte bara sett dom på bild. Lexus IS modellerna har fått mycket beröm, både från tester, bilprovningen och ägare. En bil som jämför sig bra med C-klass, A4 och 3-serien.
Att säga något annat om Lexus är då bara förnekelse, jag tror mer på undersökningar, tester och statistik än på några grabbar i ett forum. När ni kan visa motsatsen speciellt om Toyota, Lexus och Subaru, då kan jag överse min syn om dom japanska bilarna.

Däremot tror jag inte Japanerna har något bilmärke eller modell som klassar den lyx som Rolls royce, Bentley, Lamborghini och Ferrari har.

Sen om att vara fina och titta på, så nu talar du för hela världen också? Kom ihåg, smaken är som baken, delad och luktar skit, vilket många har svårt och tro.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Försöker jag trötta ut dig? jag skriver "ge dig" för att din nivå i diskussionsämnet är väldigt låg. Jag accepterar vad du tycker, har jag skrivit något annat? Jag bara svarade på att det finns bilar i Japan som är roliga i olika klasser. Du ville ju ha. Jag nämnde inte då Skyline GT-R R3x, Honda NSX, Toyota Supra, Nissan 200sx S15, Mitsubishi Lancer Evo, Subaru Impreza WRX/GT, Mazda 323 GT-R, mfl.

Det är ju BMW M3 också? Sportstolar, sportchassi, värre motor och bättre väghållning? Förstår inte din mening där riktigt...
Kan du berätta mig vart jag nämner i min post att dessa bilar skulle vara klassiska?
ElDiablo skrev längre upp i tråden:

Titta på M3an. Försök gissa vad den har som de du postade saknar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato

Lexus IS-F, GS 450H och RX 400h kan gott och väl jämföras med BMW, Audi och Mercedes värre och lyxigare modeller, det här kommer inte från mig utan från olika biltidningar som testat bilarna, kört dom och inte bara sett dom på bild. Lexus IS modellerna har fått mycket beröm, både från tester, bilprovningen och ägare. En bil som jämför sig bra med C-klass, A4 och 3-serien.
Att säga något annat om Lexus är då bara förnekelse, jag tror mer på undersökningar, tester och statistik än på några grabbar i ett forum.

Ja! GRATTIS. Lexus kan jämföra sig med BMW, Audi och Mercedes. Det är ingen som påstår något annat. Inte vad jag vet iaf. Däremot så har det varit en generell attityd att japanska bilar skulle vara bättre än tyska. Det har t.o.m. urartat där argument som att förarna till BMW och Mercedes skulle vara smaklösa har droppats... Lexus gör schyssta bilar, och de kan absolut jämföras. Dock finns det vissa grejer som gör att Lexus inte lyckas helt, t.ex. avgasavrören på deras nyare modeller. Men det är helt klart schyssta bilar. Men som du säger de kan jämföras. Värstingmodellerna från Europa är dock finare, bättre och dyrare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato

Däremot tror jag inte Japanerna har något bilmärke eller modell som klassar den lyx som Rolls royce, Bentley, Lamborghini och Ferrari har.

Sen om att vara fina och titta på, så nu talar du för hela världen också? Kom ihåg, smaken är som baken, delad och luktar skit, vilket många har svårt och tro.

Ja, men tycker du inte ovanstående bilar är schyssta, så skiljer sig din och min uppfattning så grovt om vad en riktigt schysst bil böra vara att hela denna diskussion ter sig menlös.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Titta på M3an. Försök gissa vad den har som de du postade saknar.

Ja! GRATTIS. Lexus kan jämföra sig med BMW, Audi och Mercedes. Det är ingen som påstår något annat. Inte vad jag vet iaf. Däremot så har det varit en generell attityd att japanska bilar skulle vara bättre än tyska. Det har t.o.m. urartat där argument som att förarna till BMW och Mercedes skulle vara smaklösa har droppats... Lexus gör schyssta bilar, och de kan absolut jämföras. Dock finns det vissa grejer som gör att Lexus inte lyckas helt, t.ex. avgasavrören på deras nyare modeller. Men det är helt klart schyssta bilar. Men som du säger de kan jämföras. Värstingmodellerna från Europa är dock finare, bättre och dyrare.

Ja, men tycker du inte ovanstående bilar är schyssta, så skiljer sig din och min uppfattning så grovt om vad en riktigt schysst bil böra vara att hela denna diskussion ter sig menlös.

Kommentaren om lexus var inte riktat mot dig utan mot Cloudstone och karamell-kungen.

Har jag sagt något annat? Jag har inget fast intresse för bara japanska bilar, vill ha alla möjliga bilar från olika kontinenter.
Skulle jag ha tillräckligt med pengar idag för att köpa en ny bil skulle det stå mellan Audi A4/S4 Quattro avant eller Subaru Legacy 3.0R Wagon. Jag är för gudskull inte trångsynt...

Enda jag vill få fram med den här diskussionen är att tyska bilar är inte bättre än japanska, dom är likvärdiga.

Angående värstingmodellerna som M3, RS4 och C63 AMG, att det är bättre, finare och dyrare? Dyrare håller jag med om men resten, nej. Lexus IS-F är i den klassen och står sig bra mot dom.

Snart kommer Lexus LF-A, ska bli intressant hur den står emot supersportbilarna.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."