Futuremarks opartiskhet ifrågasatt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Inser du vad din förklaring innebär?
Att FMs programerare istället för att göra "kolla tillgängliga optimeringar" valde att förbestämma vilka optimeringar som skall användas för en TILLVERKARES processorer - detta är i bästa fall oförsvarbart slarvigt och automatiskt medför att opartiskheten och kompetensen blir ifrågasatt (vilkoren för jämförelsen blir inte lika i grunden).

Nästa problem med att enbart kolla på cpuid är skillnaderna mellan tillverkares olika generationer - har P3 SSE2? nä.... vad säger cpuid om det? inget...
det skulle innebära att testet kontrolerar processormodell för att avgöra vilka optimeringar som körs... varför inte bara bestämma ett tal det skall spotta ut beroende på modell och klockfrekvens? med några gångers skillnad mellan olika generationer och alltid dubbellt så högt för den tillverkare som bjuder på flest krogrundor.

Jag erbjöd en teori, inte något som nödvändigtvis är en sanning. Du behöver inte hetsa upp dig så för det.

Finns det någon mer fakta i ämnet förresten? Mycket mer intressant än att spekulera vilt med väldigt knapphändig information som grund.

Finns det kanske någon som kan haxxa testprogrammet att alltid köra som om den fick "genuineintel" som svar på innehåller i cpuid exempelvis? Eller helt enkelt ta bort biten som läser av cpuid helt?

Kom att tänka på en sak, har någon annan lyckats bekräfta detta? Vid en VÄLDIGT hastig sökning så hittade jag inget mer än referenser till arstechnica. Det känns som att steg ett bör vara att någon annan reproducerar beteendet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Men herregud.
PCMark 2005 lanserades ett år innan Conroe! Vilka processorer var mest använda hos "överklockare mm" och "de som just håller på med dessa typer av tester" innan Conroe? Jo, AMD Athlon 64.

Som Intel fan kan man tycka som du gör .. men faktum e att testen vissar att Futuremark och Intel har nåt med saken att göra ... och man vet väl att när det gäller att känna pengar så gör folk fula drag....

vad bra att sånt kommer ut så folk vaknar till!!!

PS: så länge inte futuremark ger ett bra förklaring till "bugget".... e de skyldiga!!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aztro_dj
Som Intel fan kan man tycka som du gör .. men faktum e att testen vissar att Futuremark och Intel har nåt med saken att göra ... och man vet väl att när det gäller att känna pengar så gör folk fula drag....

vad bra att sånt kommer ut så folk vaknar till!!!

PS: så länge inte futuremark ger ett bra förklaring till "bugget".... e de skyldiga!!

Som jag redan påpekat i tråden så håller jag med om detta och försöker verkligen inte försvara någon alls. Jag är inte Intel-fan heller, för den delen. Föredrar AMD, om något, men jag skulle inte kalla mig "fan" av något företag alls.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Frostyfog har en bra poäng i vad han säger. Det är orimligt att anta att ett företag som Futuremark, som utvecklat testprogram under lång tid, skulle vara så inkompetenta.

Det som återstår att bedöma är vad bl.a. Boris var inne på tidigare. De kanske använde en kompilator som designats att genera sämre kod för processorer från vissa tillverkare (utan att veta om detta själva). Inte troligt, men åtminstone möjligt i teorin.

När Intel med sina stora resurser gav sig in på ”kompilatormarknaden” blev jag riktigt glad. Jag vet att flera kompilatorproducenter kämpar på marginalen. Jag tog för givet att Intels kompilatorer är optimerade för deras egna processorer, men eftersom AMD:s processorer är i princip helt kompatibla såg jag inga större problem med det. Jag har rekommenderat deras kompilatorer för många.

Jag har aldrig ens tänkt tanken på att Intels kompilatorer skulle medvetet generera sämre kod för AMD:s processorer. Om ni undersöker den tidigare nämnda länken http://yro.slashdot.org/comments.pl?sid=155593&cid=13042922 så får man ett annat intryck. Att ”stänga av” stöd för funktioner som AMD:s processorer stödjer kan knappast vara en slump. Svaren på supportfrågorna tyder på medvetenhet och ovilja att rätta till koden. Att Microsofts kompilatorer inte genererar kod som favoriserar en processortillverkare är bara naturligt. Det ligger inte i deras intresse. Jag tror det börjar bli dags att sluta rekommendera Intels kompilatorer.

En annan sak i sammanhanget är hur Futuremarks handlat när de fått kritik för sina minst sagt märkliga beslut. Ta exempelvis PhysX och DirectX 10.1 stödet. Varför ger stöd för DX 10.1 0 extra poäng i grafiktestet? Varför tyckte man att det var helt ok när närvaron av vissa Nvidia-grafikkort ledde till skyhöga processorpoäng utan ett PhysX kort? Deras respons på kritiken var rent svammel. Jag deltog själv i diskussioner kring ämnet på en av de största finska hårdvarusiterna när en programmerade höll på att bygga stöd för PhysX i ATI:s drivrutiner. Det nämndes att vi får åtminstone se fram emot skyhöga processorpoäng i Vantage som en följd av detta. Några dagar senare går Futuremarks ut med att man beslutat att inte längre godkänna dessa processorpoäng i sin ”Hall of Fame” lista. Att överhuvudtaget närvaron av PhysX stöd kan öka processorpoängen ”10000” poäng visar dåligt omdöme.

Att Futuremark tar emot ekonomiska bidrag från Intel (jag vet att det har åtminstone inträffat en gång ett antal år sedan) är också tveksamt. Det behöver inte i sig betyda att pengarna betalts till att snedvrida testresultaten. Men de får skylla sig själva när de blir kritiserade för det.

Jag håller med om att det är bra att detta uppmärksammas. ”Incidenterna” kring Futuremark börjar bli fler än vad som känns behagligt.

Hare/PeSi

Permalänk

Det verkar ju helt klart som att Intel fuskar som vanligt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Det verkar ju helt klart som att Intel fuskar som vanligt.

Dom har väl inte gjort något annat...

Vem vet, kanske alla Intel CPUer är lite uppdaterade P3 men verkar snabbare i benchmark (åh vilken dåligt skämt)

Och nej jag är inte AMD fan, har bara en AMD mot 3st Intel.... men stenhård ATI, noll nVIDIA (at last)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

amd har alltid gjort bra processorer , och har hållt mej till amd efter att min intel p3 brann upp för nåra år sen. det som gör att jag börjar fundera är att amd höll tronen under en lång tid. dåligt stil av futuremark och intel

Visa signatur

Gammal Värsting/ Core 2 Duo E6850 @3.6ghz / EVGA 680i Sli / Corsair Dominator 1066 4gb/ Gainward 8800 Ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det där stämmer mycket dåligt med våra erfarenheter att P4 var riktigt bra i optimerad kod men horribel när koden inte var optimerad. Samtidigt som Athlon blev känd för att den tuggade igenom all kod bra oavsett optimeringar. Detta skulle ligga i AMDs starkare decoder. Och var en nödvändighet då man aldrig optimerade sin kod för AMD men gärna för Intel.
AMD var helt enkelt tvugna att göra ett litet monster som käkade all kod med samma goda aptit för att kunna konkurera tillräckligt bra.
Att P4 dessutom hade en lång pipeline gjorde den ännu känsligare för oförutsedda beräkningar.

Nej. P4 fungerade med optimerad kod. Inte annars. P3 och K7 slog den på alt annat, och ofta slog k7 den även fast den hade optimerad kod

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hACmAn
Nej. P4 fungerade med optimerad kod. Inte annars. P3 och K7 slog den på alt annat, och ofta slog k7 den även fast den hade optimerad kod

Nu är du ju virrig, i första inlägget pratade du om att AMD sysslade med optimeringar. Jag påpekar att våra erfarenheter pekar på att det var tvärtom, att det var P4 som gick bra med optimerade instruktioner. Och nu säger du "Nej" till mitt påstående, samtidigt som du i meningen efter skriver i princip samma sak som jag skrev. Att P4 var snabb när den var optimerad men förlorade i icke optimerade program.

Permalänk
Medlem

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Inte undra på att Nvidia alltid gått så bra i 3dmark och att Futuremark går ut och säger att de inte fuskar...riight

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Avstängd

Där ser man.